2-taktare som dör

För att förvissa mig om att den inte ligger och smånyper. om inte annat för att få lite ro i själen.

Som sagt om du nu kollat hela bränslelinan har du inte så mycket kvar.


Långsökt kanske men byt tändstift och kolla tändkablarna. Tändspolen kan också vara problemet men lurigare att testa genom att byta ut.

Skruva isär förgasarna och blås ren alla kanaler och munstycken med tryckluft.
 
Kollat så att flotörerna fungerar som dom ska samt att det är rätt nivå i förgasarna?
 
Nu har jag gjort lite olika saker - utan resultat.

Jag fick för mig att det var på mellanregistret som den gick dåligt, så jag höjde trottelnålarna ett hack, och inbillade mig att det blev lite bättre, men inte bra. Så jag höjde ett hack till, men då gick den bara dåligt och för fett. Så jag sänkte igen och nu är ju det uteslutet.
Efter fler provkörningar så kom jag istället fram till att det är på fullgas problemet händer. Så jag kollade huvudmunstycket, 310 satt i. Jag hade 340 och 420 hemma så jag provade med 340 och det kändes rätt bra, den varvade ut och gick bra, men med exakt samma problem, men nu kändes det som den fick för mycket, eftersom när den började dö och hacka så släppte jag gasen lite och den började ta sig igen.
Nu har jag inte hunnit testa med de förra munstycket igen för att se om det är samma sak där, att den får lite för mycket. Jag tog bara för givet att den fick lite mycket innan. Men kan det kanske vara så att den får för mycket på fullgas och att den då surar igen lite? Kan ju stämma eftersom det hjälper inte att choka när problemet uppstår.
Måste ju fixa mindre munstycke också, men hur stora hopp ska man testa? Det minsta jag har nu är 310, som satt i från början. Och det är ju ganska stort. Så hur många ska man fixa och hur stora hopp?
 
hade typ samma problem för många år sedan med en likadan hoj.

tog du ur emmulsionsrören när du rengjorde förgasarna?

i mitt fall var det fullt med gegg i hålen i emmulsionsrören.

viktigt att man tar ur dom och håller upp dom mot ljuset och kollar.
 
hade typ samma problem för många år sedan med en likadan hoj.

tog du ur emmulsionsrören när du rengjorde förgasarna?

i mitt fall var det fullt med gegg i hålen i emmulsionsrören.

viktigt att man tar ur dom och håller upp dom mot ljuset och kollar.

Nej det har jag inte gjort. Vilka rör är det? :tungan
 
Nu har jag gjort lite olika saker - utan resultat.

Jag fick för mig att det var på mellanregistret som den gick dåligt, så jag höjde trottelnålarna ett hack, och inbillade mig att det blev lite bättre, men inte bra. Så jag höjde ett hack till, men då gick den bara dåligt och för fett. Så jag sänkte igen och nu är ju det uteslutet.
Efter fler provkörningar så kom jag istället fram till att det är på fullgas problemet händer. Så jag kollade huvudmunstycket, 310 satt i. Jag hade 340 och 420 hemma så jag provade med 340 och det kändes rätt bra, den varvade ut och gick bra, men med exakt samma problem, men nu kändes det som den fick för mycket, eftersom när den började dö och hacka så släppte jag gasen lite och den började ta sig igen.
Nu har jag inte hunnit testa med de förra munstycket igen för att se om det är samma sak där, att den får lite för mycket. Jag tog bara för givet att den fick lite mycket innan. Men kan det kanske vara så att den får för mycket på fullgas och att den då surar igen lite? Kan ju stämma eftersom det hjälper inte att choka när problemet uppstår.
Måste ju fixa mindre munstycke också, men hur stora hopp ska man testa? Det minsta jag har nu är 310, som satt i från början. Och det är ju ganska stort. Så hur många ska man fixa och hur stora hopp?

Original huvudmunstycke är 240 annars.
 
Jag vet. Har ju trimpipor och andra reeds och öppnad luftburk. Så det är somsagt möjligt att 310 är lite stort.
310 satt på när jag köpte den, så jag har inget mindre.

Har haft manga RD350YPVS. Tror aldrig man korde med storre an 270 max 280 i huvudmunstycken pa std fuggarna med trimpipor, reeds och tom helt oppna 'KN-typ' filter eller hela det stora locket pa std luftburken bort tagen.. Prova du med 260-270 huvudmunstycken....
Och kolla flottornivan. Det ar ganska latt att utan avsikt komma at blacket som man staller in flottornivan med om/nar man plockar/rengor med fuggarna..
 
Last edited:
Tänkte jag bara skulle läggain en snabb fråga in imellan. Min RS 125a är strypt och det står 266 på huvudmunstycket. Är det orginal bestyckning eller är det bestyckningen för när den är strypt tro? Är ganska nollställd på sånthär :rolleyes: .

Lycka till med att få bukt med problemet! :tummenupp
 
Har haft manga RD350YPVS. Tror aldrig man korde med storre an 270 max 280 i huvudmunstycken pa std fuggarna med trimpipor, reeds och tom helt oppna 'KN-typ' filter eller hela det stora locket pa std luftburken bort tagen.. Prova du med 260-270 huvudmunstycken....
Och kolla flottornivan. Det ar ganska latt att utan avsikt komma at blacket som man staller in flottornivan med om/nar man plockar/rengor med fuggarna..

Tack för de!
Ska fixa 260, 270, 280, 290, 300
 
Last edited:
Tack för de!
Ska fixa 260, 270, 280, 290.

Även om du har för stort huvudmunstycke så skall den inte dö undan för dig, på sin höjd fyrtakta och sluta varva.

Som sagt har du kollat hela bränslelinan (flödar kranen fyllt, släpper nålarna på fullt, rätt flottörhöjd) så har du inte så mycket kvar förutom tänssystem (spolar/cdi går varma) och rent mekaniskt (nyper).
 
Även om du har för stort huvudmunstycke så skall den inte dö undan för dig, på sin höjd fyrtakta och sluta varva.

Som sagt har du kollat hela bränslelinan (flödar kranen fyllt, släpper nålarna på fullt, rätt flottörhöjd) så har du inte så mycket kvar förutom tänssystem (spolar/cdi går varma) och rent mekaniskt (nyper).

Kranen flödar iaf.
Varför skulle den nypa? :va
 
Kranen flödar iaf.
Varför skulle den nypa? :va

Nypa skulled en kunna göra av flera orsaker, men som sagt det var endast förutsatt att du verkligen kollat hela linan.

Flödar nålmunstyckena riktigt, var ligger flottörnivån?

Det är saker du måste förvissa dig om innan du letar andra fel.
 
Skulle jag också vilja veta :D.

Aldrig hört talas om, men kan ju kanske vara bra att rensa om dessa är så pass viktiga?

Innanför lågfartsmunstycket finns ett till munstycke. Detta är emulsionsröret. Så är det på min Dellorto iaf.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top