2-taktare som dör

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har börjat köra min RD350 efter en motorrenovering.
Nya kolvar, nyborrade cylindrar, osv osv.
Har kört ca 15mil nu och följt inkörningstipsen jag har fått.
Den går bra och varvar ut osv vid vanlig gasning, smårunder och i stan osv, men när man kör ut på motorväg eller andra vägar där jag håller konstant gas en längre tid så dör den, och jag måste koppla och smågasa så den kommer igång igen. Den gör även så ibland vid gas pådrag (men bara när man har hållt gas ett tag).
Tyckte idag att det kändes lite som att den bara går på en cylinder, eftersom den dör aldrig helt utan bara går segt och bööölar.
Glömde att testa choka så jag vet inte om den får för lite bränsle.
Kollade på stiften och jag tycker dom ser fina ut, dom var blöta men fint gyllenbruna.
Känns precis som när man får soppatorsk.
Den har bra gassvar och varvar som sagt ur.
Känns ju helt klart som bränsleproblem men på vilket sett? Förgasarna är rengjorda för ett tag sedan.
 
Vrid bensinkranen till PRI koppla förbi vaccumfuktionen, kan vara kranen som strular
 
Ingen som tror att det är bestyckningen?

Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats
 
Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats

Ja det gör det iallafall på RD350ypvs
 
Sitter det verkligen vacuumkran på en 2-taktare?

Vilket fall, testa att hälla ur 4-5 liter genom bränsleslangen. MED stängt tanklock.
Det ska rinna lika fin stråle hela tiden. Om strålen avtar med tiden så kan det vara ventilationen i tanken som är tät.
Rinner det klent hela tiden så är det tätt i kranen eller filter i botten på tanken, om det sitter filter där.

Börjar man labba med bestyckning innan man vet att soppaflödet är OK så kan man bli väldigt vilsen. Börja i rätt ände.

Mats
Tackar!

Har nu testat att köra på PRI men det var samma sak. Så fort man börjar köra vanligt så varvar den ur riktigt bra. Blöddrar aldrig annars, bara vid konstant varvtal somsagt.
 
Jag hade liknande problem med min 350. Jag bytte o-ringar i soppakranen och det avhjälpte problemet. Kolla även slangen som går mellan de båda förgasarna.
 
kan vara så att flotören aldrig öppnar riktigt måste flyta fritt så att flotörnålen inte åker ner då ligger den och stänger till så att förgasarna inte fylls upp med bensin, detta låter som typiskt soppa problem
 
Rengjort förgasarna?

när du löser det så kör snäppet under vad du brukar köra normaltvis, en 2-taktare ska köras in hårt
 
Jag hade liknande problem med min 350. Jag bytte o-ringar i soppakranen och det avhjälpte problemet. Kolla även slangen som går mellan de båda förgasarna.
o-ringarna i kranen är bytta.

kan vara så att flotören aldrig öppnar riktigt måste flyta fritt så att flotörnålen inte åker ner då ligger den och stänger till så att förgasarna inte fylls upp med bensin, detta låter som typiskt soppa problem
Vad gör man åt det då?

Rengjort förgasarna?

när du löser det så kör snäppet under vad du brukar köra normaltvis, en 2-taktare ska köras in hårt

Rengjorde förgasarna för ett tag sedan. Jag kör in den ganska hårt :tummenupp



Har nu provat kranen, och det är möjligt att strålen blir LITE svagare efter typ 4liter. Men den blir inte kraftigare igen när jag öppnar tanklocket tror jag. Ingen märkbar skillnad iaf....
 
o-ringarna i kranen är bytta.


Vad gör man åt det då?



Rengjorde förgasarna för ett tag sedan. Jag kör in den ganska hårt :tummenupp



Har nu provat kranen, och det är möjligt att strålen blir LITE svagare efter typ 4liter. Men den blir inte kraftigare igen när jag öppnar tanklocket tror jag. Ingen märkbar skillnad iaf....

Tagit loss kranen? om du har otur så kan det finnas en massa rostgegga i tankfiltret
 
Tagit loss kranen? om du har otur så kan det finnas en massa rostgegga i tankfiltret

Har nu tagit av kranen - inget skit.
Blåst igenom slangarna.
Testat att öppna tanklocket när problemet uppstår - ingen skillnad.
Innan kändes den exakt lika dan, började dö, blöddra och rycka, det var då bensinmängden, så jag vred över till reserven och den blev som vanlig.
Detta tyder ju på att problemet är att den inte får tillräckligt med soppa?

Är det nu förgasarinställningar som återstår? Och vad för inställningar?
 
Har nu testat att höja trottelnålen. Inbillade mig att det blev lite bättre, så sänkte clipset ett hack till - men icke, samma problem...

Vafan kan de va? :va
 
Har nu testat att höja trottelnålen. Inbillade mig att det blev lite bättre, så sänkte clipset ett hack till - men icke, samma problem...

Vafan kan de va? :va

Då det tyder på att förgasarna töms efter beskrivningen och du verkar ha kollat allt som kan påverka det.

Jag hade hängt av ljuddämparna och kollat kolvryggrarna bara för att vara säker.
 
På Apriliorna sitter det små filter i soppaslangs anslutningarna på förgasarna. Dom beckar igen o man får dra ut dom o slänga dom.
Låter som om förgasarna inte får in tillräckligt med soppa.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top