Skatteåterbäring eller restskatt?

Okej. men det har alltså ingen betydelse vem som tar avdraget.

Om tex jag tjänar 500 000:-, min fru 300 000:- och gemensamma ränteavdrag på gemensant lån på säg 40000:-.

Delas ju 50/50 per automatik men om man ändrar så jag tar allt, blir det någon skillnad då eller spelar det ingen roll.

Har hört nåt om att den som tjänar mest skall ta så mycket av
avdragen som möjligt. Har dock inte fått nån förklaring varför.
Inte en blekaste aning faktiskt.
Jag anser mig vara ganska smart, och att jag dessutom har hyffsad koll på det mesta. Men just skatteregler är jag helt och fullständigt nollställd på. Tyvärr :)

Så länge jag slipper betala, som förra året, så känns det som en vinst. Dock är jag på så bra humör idag att jag inte vågar gå in & kolla :D

Som sagt, jag skulle aldrig kollat.. Men, alla ni som,

- Tar emot nån form av bidrag..
- Besökt ett sjukhus mer än 1gång under 2010..
- Tror ett SL-kort bär sig själv för 600kr/mån..
- Pluggar gratis..
- Är med i försvaret..
- Har en jobbcoach..
- Stödjer kungafamiljen..
- Gått på museum gratis..
- Lånar böcker på Biblioteket..
- Lever på Robin Hood-skatt..
- Som på något, minst lilla vis, drar nytta utav mina skattepengar..

Ni kan
censored.gif

PS. Min gamla arbetsgivare & SKV kan också fara åt helvete!

Krister alla anställda på SKV har inte tillgång till alla register eller har behörighet att göra allt.
Granska deklarationer har de senaste året lagts ut på landet vilket gör att de duktiga granskarna i Sthlm har fått andra arbetsuppgifter har tyvärr inneburit en sämre service för de flesta, men det är tyvärr vår nye GD som har fattat det beslutet.

Det var absolut inget illa menat mot de anställda på SKV... men man blir rätt lack när man följer deras egna råd och gör exakt som de säger och ändå blir det samma sak nästa år igen.

De gånger jag däremot behövt hjälp med deklaration (för företag) eller haft skattefrågor så har de varit väldigt hjälpsamma. :tummenupp

Okej. men det har alltså ingen betydelse vem som tar avdraget.

Om tex jag tjänar 500 000:-, min fru 300 000:- och gemensamma ränteavdrag på gemensant lån på säg 40000:-.

Delas ju 50/50 per automatik men om man ändrar så jag tar allt, blir det någon skillnad då eller spelar det ingen roll.

Har hört nåt om att den som tjänar mest skall ta så mycket av
avdragen som möjligt. Har dock inte fått nån förklaring varför.

Avdragen gör att du sänker din beskattningsbara inkomst, vilket betyder att om den beskattningsbara inkomsten sänks så blir ju skatten lägre vilket i förlängningen gör att du kan minska en eventuell restskatt eller höja skatten som betalas åter.

Det var absolut inget illa menat mot de anställda på SKV... men man blir rätt lack när man följer deras egna råd och gör exakt som de säger och ändå blir det samma sak nästa år igen.

De gånger jag däremot behövt hjälp med deklaration (för företag) eller haft skattefrågor så har de varit väldigt hjälpsamma. :tummenupp

Det kan bero på att gransking av deklarationer har lagst ut på lnadet och ofta är det nyanställda som granskar, vilket innebär att många gånger glömmer de att avmarkera eller notera på rätt ställe i alla jefla olika register vi har.

Fråga en xtra gång om de har avmarkerat allt i systemen och fråga om det går att få skriftligt på avreg av moms o dyl.

Last edited:
Hej alla!

Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarheter i en sak, som jag inte kan bli riktigt klok på.

Jag har en bostadsrätt. Bor på en annan adress, och hyr ut min bostadsrätt i andrahand. Läste på skatteverkets A-Ö lexikon att man kan göra avdrag för andrahandsuthyrning. Det jag inte blir klok på är ifall man kan ta till vara på detta avdraget, om man inte taxerar hyran i sin inkomst. Jag hyr ut den till självkostnadspris. Med andra ord så tjänar jag inget på det.

Kan jag fortfarande nyttja schablon avdraget på 12 000 kr då?

"Uthyrning av privatbostad
Krav för avdrag:
All uthyrning av privatbostäder (villor, lägenheter och fritidshus) och hyresrätter beskattas under inkomst av kapital med 30 procent.
Avdrag medges för:
Bostads- och hyresrätt: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + den del av föreningsavgiften eller hyran som avser den uthyrda bostadsdelen.
Småhusoch ägarlägenhet: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + 20 procent av hela hyresinkomsten.
Inget avdrag medges för:
Ovan nämnda schablonavdrag medges inte om man hyr ut till arbetsgivare, närståendes arbetsgivare eller eget bolag. I stället har man rätt till ett skäligt avdrag för de merutgifter som orsakats av uthyrningen.
Åtar sig hyresgästen att svara för till exempel el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska ersättningen inte tas upp som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra.
Mer information finns i Skatteverkets ställningstagande 2009-12-22, dnr 131 951294-09/111."

Mer info finns på

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...1.html#Ledtext

Sex-någonting tusen tillbaks. :banana

En dum fråga jag kan svara på själv med några knapptryck men jag är matvinsfull och mätt-i-magen-dåsig så jag vågar ställa den:

När får jag pengarna?

Hej alla!

Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarheter i en sak, som jag inte kan bli riktigt klok på.

Jag har en bostadsrätt. Bor på en annan adress, och hyr ut min bostadsrätt i andrahand. Läste på skatteverkets A-Ö lexikon att man kan göra avdrag för andrahandsuthyrning. Det jag inte blir klok på är ifall man kan ta till vara på detta avdraget, om man inte taxerar hyran i sin inkomst. Jag hyr ut den till självkostnadspris. Med andra ord så tjänar jag inget på det.

Kan jag fortfarande nyttja schablon avdraget på 12 000 kr då?

"Uthyrning av privatbostad
Krav för avdrag:
All uthyrning av privatbostäder (villor, lägenheter och fritidshus) och hyresrätter beskattas under inkomst av kapital med 30 procent.
Avdrag medges för:
Bostads- och hyresrätt: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + den del av föreningsavgiften eller hyran som avser den uthyrda bostadsdelen.
Småhusoch ägarlägenhet: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + 20 procent av hela hyresinkomsten.
Inget avdrag medges för:
Ovan nämnda schablonavdrag medges inte om man hyr ut till arbetsgivare, närståendes arbetsgivare eller eget bolag. I stället har man rätt till ett skäligt avdrag för de merutgifter som orsakats av uthyrningen.
Åtar sig hyresgästen att svara för till exempel el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska ersättningen inte tas upp som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra.
Mer information finns i Skatteverkets ställningstagande 2009-12-22, dnr 131 951294-09/111."

Mer info finns på

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...1.html#Ledtext

Om du hyr ut din privatbostad (dvs. ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt) eller hyr ut en hyresrätt som är bostad så ska du redovisa ett eventuellt överskott av uthyrningen som inkomst av kapital.
Du redovisar överskottet i ruta 51 (överskott vid uthyrning av privatbostad) på Inkomstdeklaration 1 för 2012. Deklarera via Internet om du har e-legitimation eller säkerhetskoder.

Använd hjälpblanketten SKV 2199 för att beräkna överskottet, men lämna inte in den till Skatteverket. Spara den i stället med din deklarationskopia.

Sex-någonting tusen tillbaks. :banana

En dum fråga jag kan svara på själv med några knapptryck men jag är matvinsfull och mätt-i-magen-dåsig så jag vågar ställa den:

När får jag pengarna?

Om du har anmält ett konto där pengarna skall utbetalas till samt att din deklaration blir godkänd skall du förvänta dig att få pengaran lagom till midsommar

Last edited:
Om du hyr ut din privatbostad (dvs. ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt) eller hyr ut en hyresrätt som är bostad så ska du redovisa ett eventuellt överskott av uthyrningen som inkomst av kapital.
Du redovisar överskottet i ruta 51 (överskott vid uthyrning av privatbostad) på Inkomstdeklaration 1 för 2012. Deklarera via Internet om du har e-legitimation eller säkerhetskoder.

Använd hjälpblanketten SKV 2199 för att beräkna överskottet, men lämna inte in den till Skatteverket. Spara den i stället med din deklarationskopia.

Om du har anmält ett konto där pengarna skall utbetalas till samt att din deklaration blir godkänd skall du förvänta dig att få pengaran lagom till midsommar

Men om jag inte har något överskott alls, kan jag fortfarande använda mig av schablon avdraget på 12000? Eller är det bara att skita i? Eftersom att jag inte skattar någon inkomst för lyan?

Lägenheten kostar mig 6000 kr, hyr ut den för 6000 = ingen vinst. Men på dem så låter det ju som man kan begära någon for av avdrag.

http://www.skatteverket.se/rattsinf...11.5.58d555751259e4d661680006871.html#Ledtext

Haha borde nästan anlita dig som min "skattekonsult" ;)

Men om jag inte har något överskott alls, kan jag fortfarande använda mig av schablon avdraget på 12000? Eller är det bara att skita i? Eftersom att jag inte skattar någon inkomst för lyan?

Lägenheten kostar mig 6000 kr, hyr ut den för 6000 = ingen vinst. Men på dem så låter det ju som man kan begära någon for av avdrag.

http://www.skatteverket.se/rattsinf...11.5.58d555751259e4d661680006871.html#Ledtext

Haha borde nästan anlita dig som min "skattekonsult" ;)

Du har rätt att använda dig avdraget även om du inte har någon inkomst av kapital.

Bara att anlita på :tummenupp

Du har rätt att använda dig avdraget även om du inte har någon inkomst av kapital.

Bara att anlita på :tummenupp

Muhaha så jag kan redovisa 0 på överskott, och sen begära schablon avdraget på 12 000 kr bara för att jag gör en god gärning och håller min bostad till folks förfogande?

För allt går +/- och hyresgästen står för el, telefon och övrigt.

:yoparty:Bugar:banana:tuttar

Muhaha så jag kan redovisa 0 på överskott, och sen begära schablon avdraget på 12 000 kr bara för att jag gör en god gärning och håller min bostad till folks förfogande?

För allt går +/- och hyresgästen står för el, telefon och övrigt.

:yoparty:Bugar:banana:tuttar

Du kan alltid yrka på avdraget men det är ju en annan femma om det godkänns.

12 000 i avdrag i inkomslaget kapital ger en ungefärlig skattefettekt på ca 3 000, så de e ju inte så mycket men bättre än 0.

Du kan alltid yrka på avdraget men det är ju en annan femma om det godkänns.

12 000 i avdrag i inkomslaget kapital ger en ungefärlig skattefettekt på ca 3 000, så de e ju inte så mycket men bättre än 0.

Fast låt mig se nu, du hyr ut din bostadsrätt och du söger att den kostar dig 6 000, innebär det att din hyresgäst betalar din ränta på ditt eventuella lån?? Och du gör avdrag för räntorna???

Last edited:
Du har lånat och säkert investerat en stor summa pengar å skattebetalarnas bekostnad och verkar lack? :confused:

Var det en överraskning förresten? :va

Nja, nån verkar ha varit inne på mitt konto och stulit dem konstigt nog. Fick tömma spargrisen :D

Jag fattar ingenting av den där deklarationen. Jag har ingen aning om vad jag tjänat och vad de dragit av i skatt. Står att de ska ge tillbaka drygt 20k till mig vilket låter helt osannolikt. Troliga är snarare att jag får betala av till dem eftersom jag hade på tok för låg skatt i början av tiden jag jobbade.

Men...jag har ingen aning om var alla siffror kommer ifrån så jag godkänner väl bara som vanligt och hoppas på det bästa. :D

Om jag inte sålt några aktier under året, kan jag då lämna den skiten utanför?

Som sagt, jag skulle aldrig kollat.. Men, alla ni som,

- Tar emot nån form av bidrag..
- Besökt ett sjukhus mer än 1gång under 2010..
- Tror ett SL-kort bär sig själv för 600kr/mån..
- Pluggar gratis..
- Är med i försvaret..
- Har en jobbcoach..
- Stödjer kungafamiljen..
- Gått på museum gratis..
- Lånar böcker på Biblioteket..
- Lever på Robin Hood-skatt..
- Som på något, minst lilla vis, drar nytta utav mina skattepengar..

Ni kan
censored.gif

PS. Min gamla arbetsgivare & SKV kan också fara åt helvete!

Jag stödjer kungafamiljen. Den är den största turistattraktion och som är en stor anledning till att många turister tar sig hit. Utan turisterna hade Stockholms näringsliv varit ganska ynket.

I övrigt håller jag med dig! Alla bidragssnyltare här ute i förorterna kan väl bara förpassa sig tillbaka. Börjar bli less nu...

Last edited:
Fick bara betala 11' i restskatt i år! :banana

Värre förra året, 420' :näsblod
Då hade jag ändå redan pröjsat 28' i månaden.
Vettefan vad som hände där. :va

Men men, det drabbade ju ingen
rik och pengarna gick säkert till
något fantastiskt bra ändamål. :hihi

/E

Last edited:
Fick bara betala 11" i restskatt i år! :banana

Värre förra året, 420" :näsblod
Då hade jag ändå redan pröjsat 28" i månaden.
Vettefan vad som hände där. :va

Men men, det drabbade ju ingen
rik och pengarna gick säkert till
något fantastiskt bra ändamål. :hihi

/E

Du ska använda 1 streck 11' eller är det så djävligt att du ska in med 11 millar.

För min egen del börjar raden statlig inkomstskatt bli lite väl irriterande eftersom de inte drar det direkt då jag har så djävla mycket förmåner som skall beskattas.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt