Triumph Street Triple-tråden

Gruset måste bort innan jag tar ut leksaken.
Traktorn får duga under tiden.
 
Då har man gjort årets första tur med "nya" hojen som jag fick igår =)
När skulle vi skåningar/hallandsbor planera in vår lilla trippelträff nu? =)

Tog en sväng med pärlan förra helgen: Framhjulssläpp i sväng som resulterade i mästerlig akrobatik (lyckades precis styra upp det).
Kan också tänka mig en triple-runda så snart grusen putsats bort lite bättre från vägarna :yoparty
 
Dagens pyssel klart.

Ville ha ett skydd för kylaren då den redan efter 200mil börjar se lite trist ut.

DSC_0214.JPG


Hittade en del tips på http://www.street-triple.co.uk/
Inhandlade ett galler på Biltema (149:- art nr: 32103)

Klippte till en kartongbit som passade in på kylare perfekt, den blev 31x24cm. Klippte sen till gallret.

DSC_0213.jpg


Tryckte in de.

DSC_0215.JPG


Fäste de enkelt med 4st buntband (ett i vart hörn).

DSC_0216.jpg


Installerade ett K&N filter för att få lite mer luft och då krävs oxå ett lite bättre insugsgaller. Så samma galler här och de gamla insuget som mall.

DSC_0217.JPG


5 min senare

DSC_0218.JPG


Bara och skruva dit.
 
nu är det förstås långt dit, och kommer bli ett par rundor innan, men vad sägs om en liten gemensam runda vid påsk? kanske långfredagen? eller annandagen? då är ju de flesta lediga?! förslag på tur?
 
Förra året satsade Speed Triple gänget på att gemensamt sikta in sig på en speciell SMC kursdag. Tror det var åtminstone 15 Speedys på den körningen, om inte fler.

EDIT: Självklart ordnades gemensam körning till och från banan och också en sväng runt bygden av en som kände till de bästa vägarna i trakten.
 
nu är det förstås långt dit, och kommer bli ett par rundor innan, men vad sägs om en liten gemensam runda vid påsk? kanske långfredagen? eller annandagen? då är ju de flesta lediga?! förslag på tur?

Prel boka långfredagen.
Jag kan snickra ihop en tur på ca 20 mil med utgångspunkt klippan?
 
Någon som kan säga vilka pipor som sitter på den här triple R ?
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Street_Triple_R__Special__32245433.htm?ca=4&w=3

Tycker den verkar ha "allt" eftersom jag bara ägt orangea hojar så blev jag ju riktigt sugen ! :tungan

Jag var där idag och dreglade över just den hojjen, den är jävligt läcker! Piporna heter Yoshimura TRI och finns i både kolfiber och titan.
Lika snygga som dyra.
Lycka till!

http://www.yoshimura-rd.com/sectionroadpipeindex.aspx?imsec=road#
 
Halloj!

Jag är på gång och ska införskaffa min andra hoj, har tidigare ägt en Kawasaki Er-6.

De hojar jag funderat på är antingen Kawasaki Z750 eller en Triumph Street Triple. Det verkar vara roliga hojar båda två som inte kostar en förmögenhet att försäkra.

Har någon provkört båda dessa hojar och kan redogöra för hur de skiljer sig åt att köra? Jag vet att ni självklart förespråkar Street Triplen, men jag skulle vilja ha ett så ärligt svar som möjligt :)

För stunden så lutar det åt en Triumph på grund av utseendet och vad jag läst hittils, men vill ha lite mer kött på benen.

Anledningen till att jag sålde Er-6:an var för att den kändes lite för liten och något klen.
 
Jag har inte testat z750 men jag valde oxå mellan dom två. Testade trippeln och föll pladaskt. Dessutom talar all fakta för streeten:
#Lättare
#Mer effekt
#Billiagre i försäkring
#Snyggare
osv

Dessa killar har kört många hojar och väljer oxå streeten:

http://www.youtube.com/watch?v=CgiygC85tV4

*edit: Glömde nästan de viktigaste, streeten låter gudagott med ett 3-1 system
 
Last edited:
Halloj!

Jag är på gång och ska införskaffa min andra hoj, har tidigare ägt en Kawasaki Er-6.

De hojar jag funderat på är antingen Kawasaki Z750 eller en Triumph Street Triple. Det verkar vara roliga hojar båda två som inte kostar en förmögenhet att försäkra.

Har någon provkört båda dessa hojar och kan redogöra för hur de skiljer sig åt att köra? Jag vet att ni självklart förespråkar Street Triplen, men jag skulle vilja ha ett så ärligt svar som möjligt :)

För stunden så lutar det åt en Triumph på grund av utseendet och vad jag läst hittils, men vill ha lite mer kött på benen.

Anledningen till att jag sålde Er-6:an var för att den kändes lite för liten och något klen.

Har kört båda, och dom är ganska lika i körställning och allmän känsla.
En stor skillnad dock är att Z750 har en väldigt utpräglad rad4-karaktär, dvs det händer mest över 10 000 rpm. Trippeln har ett helt annat botten och mellanregister.

Börjar vi sen diskutera ljudet så är ju valet enkelt! Tänk själv: R4-yl eller underbart trippel-morr :musik

För att citera grabbarna på MCN: "It sounds like a mental manic lawnmower on acid":D
 
Halloj!

Jag är på gång och ska införskaffa min andra hoj, har tidigare ägt en Kawasaki Er-6.

De hojar jag funderat på är antingen Kawasaki Z750 eller en Triumph Street Triple. Det verkar vara roliga hojar båda två som inte kostar en förmögenhet att försäkra.

Har någon provkört båda dessa hojar och kan redogöra för hur de skiljer sig åt att köra? Jag vet att ni självklart förespråkar Street Triplen, men jag skulle vilja ha ett så ärligt svar som möjligt :)

För stunden så lutar det åt en Triumph på grund av utseendet och vad jag läst hittils, men vill ha lite mer kött på benen.

Anledningen till att jag sålde Er-6:an var för att den kändes lite för liten och något klen.

Jag har haft 2 Z750 tidigare, gillar utseendet på dom som fan! men karaktären i rad4an hos kawa är ganska tråkig enl mig,
en annan rätt stor skillnad är vikten på kawan, 226kg mot streetens 189kg

sen är väl triumphen dessutom något billigare att försäkra? tror det skkiljde ca 2700:- / år (tack vare märkesförsäkringen)

såklart sköna hojar båda 2, och jag har bara kört 2 mil på min street sen jag köpte den, men en sak är säker, jag skrattar mer på streeten än på z750´n
 
De hojar jag funderat på är antingen Kawasaki Z750 eller en Triumph Street Triple.

Har någon provkört båda dessa hojar och kan redogöra för hur de skiljer sig åt att köra? Jag vet att ni självklart förespråkar Street Triplen, men jag skulle vilja ha ett så ärligt svar som möjligt :)

Jag har kört båda dessa hojar en hel del, och båda är fina att köra och båda har bra körställning. Dock tycker jag att, utöver det som nämnts ovan (vikten, 169 för St3 228 Z750, och bättre kraft på låga varv i St3) den stora skillnaden är väghållning/fjädring. Jag upplever St3 som BETYDLIGT bättre på vägen, Z750 (bara kört den näst senaste modellen dock, den nya ska vara lite bättre) kändes svampig och inte alls lika alert/följsam. Det jag älskar med St3 är att den är så otroligt kvickstyrd och smidig, men trots det väldigt stabil.

Anyway, my two cents...
 
Tack för väldigt bra svar allesammans! Jag lutade redan lite mot S3, men nu känns det som att jag kan sluta fundera och börja leta istället :tummenupp

Återigen stort tack, förhoppningsvis återkommer jag snart i tråden då jag hittat min Street Triple!
 
Nu ska du bara bestäma dig om du ska den vanliga eller en R =)

Hmmm ja just det. Är det fjädringskomponenter som skiljer eller är det något mer?

Är det förresten några barnsjukdomar på den första årsmodellen som man bör se upp med, eller andra vanligt förekommande fel?
 
Hmmm ja just det. Är det fjädringskomponenter som skiljer eller är det något mer?

Är det förresten några barnsjukdomar på den första årsmodellen som man bör se upp med, eller andra vanligt förekommande fel?

Fjädring, färgsättning, sadelklädsel och framförallt bromsarna är det som skiljer R från vanlig.

Tror inte det har varit några barnsjukdomar alls som inte åtgärdats vid service.... var nått med växelföraren som dom bytte sist jag servade min.
 
Har lite funderingar på att byta broms/kopplingsgrepp på hojen, då de som sitter på inte är de vackraste... ASV eller Titax lutar de åt, dock inga kina-kopior. Läste någon tråd på forumet om de som fått sitt framhjul låst med såna. Inte kul!
Vad är era erfarenheter kring dessa? ASV är ju grymt snygga, men då får man ju betala för det också..
 
Har lite funderingar på att byta broms/kopplingsgrepp på hojen, då de som sitter på inte är de vackraste... ASV eller Titax lutar de åt, dock inga kina-kopior. Läste någon tråd på forumet om de som fått sitt framhjul låst med såna. Inte kul!
Vad är era erfarenheter kring dessa? ASV är ju grymt snygga, men då får man ju betala för det också..

Jag kör med svarta Titax på min Street...
Snygga och fyller sin funktion, har dock inte mer än orginal att jämföra med. Tycker dock att det kan kännas lite slackt/mjukt när man justerar ner avståndet, men det kanske är just en justeringssak...
 
Hej alla, tänkte bara höra om det är någon som har eller vet någon som har ett Arrow 3-1 system till salu!?:)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top