Hycklare eller ska jag säga mäklare?

Finns också lagar som säger att ett muntligt avtal är juridiskt bindande men tyvärr saknas oftast vittnen när muntliga avtal sluts. Här skulle mäklaren kunna utgöra vittne och allt vore grönt.

Men nu bostäder av någon outgrundlig anledning undantagna från lagen om muntliga avtal.

Fler borde göra som Prulle och TS

Som jag ser det så ingick de aldrig ett muntligt avtal, de pratade med mäklaren som sa att de hade högsta budet och att de skulla träffa säljaren på kontoret för att skriva kontraktet, mig veterligen kan man inte ordna ett muntligt avtal med tredje part.

Som jag ser det så ingick de aldrig ett muntligt avtal, de pratade med mäklaren som sa att de hade högsta budet och att de skulla träffa säljaren på kontoret för att skriva kontraktet, mig veterligen kan man inte ordna ett muntligt avtal med tredje part.

Som jag skrev så är bostäder undantagna från från lagarna om muntliga avtal.

Förstå! De andra lägenheterna som gått för det jag ej har råd eller är villig att lägga är ju ett bevis på att man inte är bitter för man inte har råd. Har man inte råd med nåt och är villig o betala det säljaren vill ha ser jag inga konstigheter i, är ju för fan vuxen.

Men när säljaren accepterat vårt bud som är högst, mäklaren stressat oss till deras kontor, min tjej hoppat över viktiga lektioner i skolan åkt 20 mil för att skriva på dessa papper och när man kliver innanför dörren få höra att vi ej får köpa!!!! detta är fan inte okej.

Jag kommer ej att knyta näven i fickan, utan när detta är över ska jag ge mig fan på att försöka rätta till några brister i debba jävla hycklar bransch. Larvig eller ej, man får tycka vad man vill. Det som hände är fan fel, riktigt fel. Grejen är den att ett bostadsköp är redan en så pass stor grej att folk orkar inte gå vidare med sådant, eller vill komma ihåg skiten när de väl hittat sin bostad. Ska mäklarna vara stolta och kunna gå raka med ryggen gäller det att inte fula sig som de gör med köparna, mäklarn i fråga tyckte själv det kändes fel trotts detta agerade hon ändå som hon gjorde.

När till och med Poliser, läkare, u name it, kan se mellan fingrarna i vissa situationer så tycker man att ens moral borde agera annorlunda. Men nej inte mäklarna, de letar kryphål i lagarna och sedan utnyttjar det i situationer där folk är sårbara och kan hänga på dumma bud. När personen ringde kunde hon sagt att papperna redan är påskrivna då det bara hade tagit 3sek för oss att skriva under.

Varför kunde hon inte väntat tills veckans slut för att sedan se hur det gått, kolla med säljaren om budet är godkänt av säljaren och sedan bet oss åka till deras kontor för att lösa resten. Jävla hycklare säger jag bara, haha opartisk.......som nämndes innan, hur fan ska de agera opartiska när de tjänar sina pengar på att sälja så högt som möjligt?

Rätten (för den som är rik) att stjäla är grundbulten i vår ekonomi. Rör inte den!

Som jag skrev så är bostäder undantagna från från lagarna om muntliga avtal.

Spelar ingen roll om de är undantagna eller inte, oftast pratar potentiell köpare med mäklaren och inte sämjaren hela vägen fram tills det skall skrivas papper och en mäklare kan inte göra något muntligt avtal då det inte är mäklarens egendom.

Hur man än vrider och vänder på det så förmedlar mäklaren bara affären, i slutändan står det mellan köparen och säljaren att komma överrens.

Hur man än vrider och vänder på det så förmedlar mäklaren bara affären, i slutändan står det mellan köparen och säljaren att komma överrens.
Nu har jag inte läst hela tråden, 80+ inlägg, men vi har köpt ett hus i veckan..)
Sant, mäklaren knyter bara ihop köpare med säljare och sköter de juridiska pappersarbetet runt affären för att inte tala om alla de juridiska ansvaret åt alla möjliga håll som finns just enbart inom bostadsområdet..Typ "dolda fel grejen", ditt ansvar i tio år!
Tyvärr är fastighetsaffärer inte lika andra typer av affärer, det är t ex säljaren som avgör vem som ska få köpa, vilket inte behöver vara högsta budgivare (vilket hände oss för ett antal år sen, man sålde kåken till en släkting för 75% av vårt bud..)

Tyvärr är fastighetsaffärer inte lika andra typer av affärer, det är t ex säljaren som avgör vem som ska få köpa

Men så är det väl alltid, den som säljer bestämmer vem som ska få köpa, det är väl själva grunden i att äga något, det man äger bestämmer man över.
Oavsett om det är ett hus, en bil, en cykel eller en påse tomater så är det ägaren som avgör om/när och med vem som en eventuell affär ska göras med.

Men så är det väl alltid, den som säljer bestämmer vem som ska få köpa, det är väl själva grunden i att äga något, det man äger bestämmer man över.
Oavsett om det är ett hus, en bil, en cykel eller en påse tomater så är det ägaren som avgör om/när och med vem som en eventuell affär ska göras med.

Hört talas om begreppet "auktion"? :confused:
Vanligen även här en "förmedlare" inblandad..

Finns ju mäklare som använder sig av "öppen budgivning" ofta på nätet där vemsomhelst kan avge bud, vilket ju är en typ av auktion.
Men, antar att det fortf är säljaren som beslutar om vem som får köpa...
Fastighets/bostadaffärer ÄR en j-a soppa...:huvet

Finns ju mäklare som använder sig av "öppen budgivning" ofta på nätet där vemsomhelst kan avge bud, vilket ju är en typ av auktion.

Jupp, det är fortfarande säljaren som beslutar.
När vi sålde vårt radhus för ett år sedan så var det tre budgivare som slogs in i det sista, vi fick då reda på från mäklaren att budgivare #2 hade strulat vid 2 tidigare affärer hos samma mäklare (den vi hade alltså), inget som betyder att de skulle strula igen men något vi kunde ta i beaktning.
Nu överbjöd #3 i sista stund #2 vilket var skönt för i affärer på 2,6miljoner vill i alla fall jag inte hålla på med struliga människor.

Skillnaden med auktion och budgivning är att i en auktion så har auktionsförrättaren fått rätten att sälja objektet, vid en budgivning på en bostad så har mäklaren aldrig fått rätten att sälja objektet utan helt enkelt bara mäkla själva affären som sedan står mellan köpare och säljare. Ni som köpt och sålt någon bostad kan ju tänka tillbaka på affären och fundera på om mäklarens signatur står på kontraktet någonstans...

Last edited:

Ja, det är fortfarande, alltid och jämt säljaren som avgör vem som får köpa.

Alla de som dömer mäklare gör i den här tråden det till 98% för att de gör sitt jobb, men har säljare som är "oetiska". Inget som mäklaren varken kan, ska eller får lägga sig i.

Om folk skulle ta reda lite på hur det ser ut i verkligheten och kasta sten på rätt fönster så kanske de kunnat få till en förändring som även mäklarna efterfrågar. Bindande bud är definitivt en sådan sak, vars brist idag orsakar många jobbiga "strulaffärer" när köparna aldrig dyker upp på kontraktsskrivningen, utan att ringa, för att de inte fick lånelöfte osv.

Det finns så mkt WT-idioter som budar över sin förmåga, för att sen vänta in i det sista med att ta tillbaka sitt bud och skambuda i hopp om att göra ett kap. Eller än värre som på kontraktsdagen inte har medel till pantbrev & kontantinsats så att affären stallar på flyttdagen, hur kul är det? Och hur kul är det för mäklaren tror ni alla stenkastare?

Nu överbjöd #3 i sista stund #2 vilket var skönt för i affärer på 2,6miljoner vill i alla fall jag inte hålla på med struliga människor.

Varför inte bara neka dem att köpa?

Vänta en bit in i budgivningen och be mäklaren tala om för köparen att han är "ute ur matchen". Har bekanta i sthlm som gör så då & då. Kända "strul-Pellar" blir snabbt svartlistade, värt att veta när man ska köpa också!

Last edited:
Varför inte bara neka dem att köpa?

Vänta en bit in i budgivningen och be mäklaren tala om för köparen att han är "ute ur matchen". Har bekanta i sthlm som gör så då & då. Kända "strul-Pellar" blir snabbt svartlistade, värt att veta när man ska köpa också!

För att det fanns orsaker bakom tidigare strul som gjorde att både jag och mäklare var osäkra på om de var strulisar eller bara olyckliga omständigheter.
Nu behövde jag inte oroa mig då de inte gick "vinnande" ur budgivningen... har dock fått höra senare att #2 gjorde ett lyckat köp senare så förmodligen var det just olyckliga omständigheter kring de tidigare struligheterna. (Tydligen kände min syster de strulande... något jag fick reda på lite senare)

Detta stycke som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med i sin beskrivning om deras budgivningar tycker jag klargör villkoren på ett bra sätt; "Säljaren har alltid fri prövningsrätt och behöver inte sälja till den som lagt det högsta budet. Innan köpekontraktet är undertecknat av bägge parter har inget bindande avtal träffats. Om någon spekulant lämnar ett bud efter avslutad budgivning, men innan köpekontraktet undertecknats, är mäklaren skyldig att framföra detta bud till säljaren, som tar ställning till om budet skall beaktas."

Detta stycke som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med i sin beskrivning om deras budgivningar tycker jag klargör villkoren på ett bra sätt; "Säljaren har alltid fri prövningsrätt och behöver inte sälja till den som lagt det högsta budet. Innan köpekontraktet är undertecknat av bägge parter har inget bindande avtal träffats. Om någon spekulant lämnar ett bud efter avslutad budgivning, men innan köpekontraktet undertecknats, är mäklaren skyldig att framföra detta bud till säljaren, som tar ställning till om budet skall beaktas."

Det där är vad som gäller hos alla, bara att alla kanske inte har med det i beskrivningen men däremot i kontraktet mellan säljaren och mäklaren.

Det där är vad som gäller hos alla, bara att alla kanske inte har med det i beskrivningen men däremot i kontraktet mellan säljaren och mäklaren.

Och i fastighetsmäklarlagen, vilket gör att alla som hoppas jämfota och skriker att mäklare är eLaCka kanske ska läsa lite innantill och kasta sten åt rätt håll istället.

Det står inga skyltar i trafiken om högerregeln heller, men den gäller ändå!

Men när säljaren accepterat vårt bud som är högst, mäklaren stressat oss till deras kontor, min tjej hoppat över viktiga lektioner i skolan åkt 20 mil för att skriva på dessa papper och när man kliver innanför dörren få höra att vi ej får köpa!!!! detta är fan inte okej.
osv...
Det var då ett förbaskat gnällande från dig. Det är väl upp till säljaren om han vill sälja eller inte? Du kan inte mena att du tycker att det är konstigt att mäklaren är förpliktad att föra fram alla bud som kommit in och att säljaren i det läget kanske vill ta hem lite extra? Varför klagar du överhuvudtaget på mäklaren? Det är väl säljaren du borde vara irriterad på, eftersom det var denne som inte ville sälja till er.

Men nu bostäder av någon outgrundlig anledning undantagna från lagen om muntliga avtal.
Anledningen är mycket enkel, nämligen att man inte vill ha en massa tramsande och tajfsande om väsentliga avtalsvillkor eller om avtal överhuvudtaget kommit till stånd när det är fråga om stora värden, vanliga människor och frekventa transaktioner. Det är bara att läsa tråden och föreställa sig vilka problem och advokatkostnader parterna hade råkat ut för i det här fallet.

Anledningen är mycket enkel, nämligen att man inte vill ha en massa tramsande och tajfsande om väsentliga avtalsvillkor eller om avtal överhuvudtaget kommit till stånd när det är fråga om stora värden, vanliga människor och frekventa transaktioner. Det är bara att läsa tråden och föreställa sig vilka problem och advokatkostnader parterna hade råkat ut för i det här fallet.

Precis!
Hur skulle samhället ha sett ut om man inte kunde ljuga fritt? Fråga vilken politiker som helst.
Och som sagt, rättigheten att ljuga är ju extra viktig när det gäller stora värden.

Jag är inte ensam om mitt misstycke så ni andra som accepterar detta kan få göra det. Men jag tycker det är fel att marknaden får gå till på detta sätt.

En person till som vill skapa debatt och ändra på detta hyckleri som försigår.
http://www.comboloan.se/nyheter/nyheter.asp?Menu=Nyheter&NId=555

http://www.comboloan.se/nyheter/nyheter.asp?Menu=Nyheter&NId=554

Idag ringde en mäklare mig igen då jag lämnat ett bud med 100k högre än budstartspriset. 2 dagar och ingen verkar intresserad, mäklaren skyller på att det är flera budgivningar och de andra tar det som sitt första handsval och så fort de är avslutade så kommer detta objekt sticka iväg. Tror inte på skiten då ett bud inte är bindande och har själv varit med på flera budgivningar. Så sa åt mäklaren att kontakta säljaren och kolla om personen vill komma överens om nåt. Mäklaren ringer tillbaks och säger att säljaren vill ha en viss summa, och jag berättade att jag inte vill ge mer än 100k under det priset som säljaren begär men då kan jag flytta in omgående. Nä då vill inte säljaren sälja. Och med tanke på all snack med räntor o allt vill man vara lite eazy med köpet. Frågar mäklaren varför de från början inte satte det pris som säljaren vill sälja för minst istället för att jag ska bjuda upp nån till dans och dansa till säljaren tycker det kommit upp i rimlig nivå?
Mäklarens kom inte med nå vettigt svar, utan skyllde på att branschen jobbar så och då gör även hon det. Man blir fan inte klok.

Last edited:
Precis!
Hur skulle samhället ha sett ut om man inte kunde ljuga fritt? Fråga vilken politiker som helst.
Och som sagt, rättigheten att ljuga är ju extra viktig när det gäller stora värden.

Ljuga? Såväl säljare som mäklare har ju spelat helt enligt reglerna. Det är de facto ett problem att folk, liksom TS, inte har koll på vad som gäller och får för sig en massa konstigheter, vilka säljaren i annat fall skulle behöva ta hänsyn till. Dessutom är det inte bra att uppmuntra en massa lösa och oklara avtal när det gäller ägandeförhållanden till bostäder. Istället har man ett bra och välfungerande system med formalavtal: alla vet vad som gäller och när det börjar gälla.

Men jag tycker det är fel att marknaden får gå till på detta sätt.
/../
Mäklaren ringer tillbaks och säger att säljaren vill ha en viss summa, och jag berättade att jag inte vill ge mer än 100k under det priset som säljaren begär men då kan jag flytta in omgående. Nä då vill inte säljaren sälja.
/../
Frågar mäklaren varför de från början inte satte det pris som säljaren vill sälja för minst

Du tycker att det är fel att marknaden får gå till på så sätt, att säljaren själv avgör hur mycket han vill sälja för eller att han kan ha intresse av att dölja sin smärtgräns? Nu ska jag sluta låta mig bli provocerad av din planekonomiska utopi och gå och träna istället. Lycka till i din kamp mot förnuftet.

Lycka till i din kamp mot förnuftet.

Hur kan man tycka bostadsmarknaden är förnuftig? Alla affärer görs upp på ett helt annat sätt än i någon annan bransch och bygger på en total avsaknad av affärsmoral.

Att han inte kan förändra en hel bransch är ju en annan sak.

Egentligen bryr jag mig inte nämnvärt för bubblan brister ändå snart och då kommer det vara köparna som kan kohandla och jiddra.

Hur kan man tycka bostadsmarknaden är förnuftig? Alla affärer görs upp på ett helt annat sätt än i någon annan bransch och bygger på en total avsaknad av affärsmoral.

Att han inte kan förändra en hel bransch är ju en annan sak.

Egentligen bryr jag mig inte nämnvärt för bubblan brister ändå snart och då kommer det vara köparna som kan kohandla och jiddra.

Vilken bubbla?
Senaste rönen säger att vi inte har någon bubbla i sverige utan en väldigt välmående bostadsekonomi sett till inkomst.

Jag är inte ensam om mitt misstycke så ni andra som accepterar detta kan få göra det. Men jag tycker det är fel att marknaden får gå till på detta sätt.

En person till som vill skapa debatt och ändra på detta hyckleri som försigår.
http://www.comboloan.se/nyheter/nyheter.asp?Menu=Nyheter&NId=555

http://www.comboloan.se/nyheter/nyheter.asp?Menu=Nyheter&NId=554

Idag ringde en mäklare mig igen då jag lämnat ett bud med 100k högre än budstartspriset. 2 dagar och ingen verkar intresserad, mäklaren skyller på att det är flera budgivningar och de andra tar det som sitt första handsval och så fort de är avslutade så kommer detta objekt sticka iväg. Tror inte på skiten då ett bud inte är bindande och har själv varit med på flera budgivningar. Så sa åt mäklaren att kontakta säljaren och kolla om personen vill komma överens om nåt. Mäklaren ringer tillbaks och säger att säljaren vill ha en viss summa, och jag berättade att jag inte vill ge mer än 100k under det priset som säljaren begär men då kan jag flytta in omgående. Nä då vill inte säljaren sälja. Och med tanke på all snack med räntor o allt vill man vara lite eazy med köpet. Frågar mäklaren varför de från början inte satte det pris som säljaren vill sälja för minst istället för att jag ska bjuda upp nån till dans och dansa till säljaren tycker det kommit upp i rimlig nivå?
Mäklarens kom inte med nå vettigt svar, utan skyllde på att branschen jobbar så och då gör även hon det. Man blir fan inte klok.

Att du inte är ensam betyder inte att du har rätt. :fakta

Så roligt med snacket om räntor och vilken hysteri det är, kom igen, det är inte många år sedan man förhandlade om räntor på 5-6% och nu verkar världen gå under om vi skulle hamna på 4%.
Seriöst, har man inte råd med bostaden om räntan skulle hamna på 7-8% så är den för dyr för dig. :fakta

Säljaren som du tycker är kass agerar efter hur marknaden funkar, precis som alla andra marknader så finns det "oskrivna regler".
Som t.ex. när man köper/säljer en hoj, det förväntas finnas prutmån för det är så marknaden funkar, så om någon sätter ut en hoj för ett pris så förväntar sig köparen kunna pruta... är det helt galet det med eller? Har du aldrig prutat? För enligt dig så skall all prutning förbjudas... för det är precis det som sker i bostadsaffärer fast åt andra hållet för att det i Sthlm är ett sånt tryck att folk slåss om lägenheterna.
Vill du ha en lugnare marknad kan du alltid kolla ute på landet. :glömdet

Last edited:
Nu skall jag snart sälja. Det kommer bli till den som bjuder mest,
och affären är öppen tills det är påskrivet. punCkt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025