Hycklare eller ska jag säga mäklare?

Exakt samma skit hände mig idag fyfan va jag hatar dem!

eftersom en bekant varit med om liknande situation, jag och nu du så undrar jag om detta är ett nytt hyckleri sätt för mäklarna att hypa upp priserna i sista sekund när man köpt bostaden mentalt så man gör dumma bud? för dessa råttor letar alla kryphål i lagen och kör på det innan de blir påkomna. De har lärt sig helt enkelt att spela ut varandra under press.

För hade jag inte gjort min läxa hade tjejen hakat på och get mer än vad lägenheten är värd i dagens läge.

Tänk om staten kunde dela ut lägenheter? Då skulle man slippa sånt här,eller hur Markus?

Varför inte ha en riktigt budgivning där alla som är med måste ha lånelöfte för att få delta, budgivningen sker i en lokal där alla deltagare måste delta eller nån som har en fullmakt med sig. Och när högsta budet är lagt så är bostaden såld.

Alla seriösa mäklare tillämpar öppen budgivning där du (om du deltar i budgivningen) får se belopp och namn+tel på samtliga budgivare. Då kan du kontrollera dessa personer om så önskas. Fråga alltid efter öppen budgivning! Om inte du som köpare ställer krav, vem ska du ställa krav???

Jag kan inte förstå hur folk kan vara så fullständigt blåögda när man ska bränna ett par mille.

Jag skulle aldrig vara med i en budgivning där andra deltagare är anonyma. Eller skulle du buda upp en begagnad bil för att säljaren påstod att en annan anonym intressent budat mer?

Dessutom förstår jag inte riktigt vad ni är upprörda över? Åkte ni in för att skriva avtal? Då hade ni väl redan ett muntligt avtal med mäklaren att affären skulle genomföras och att den också var bekräftad av säljaren? Om inte tycker jag ni ska sluta lipa och ta det som en lärdom hur man gör affärer.

Last edited:
Regelverket är som det är, och det är bara att spela därefter. Sålde vår lägenhet för tre veckor sedan och jag samlade mäklare / köpare kl 22:00 för att skriva papperen. Huvudanledningen är givetvis att budgivarna ej skall ångra sig så hela processen skall starta om. Men även det att jag är norrländsk och har man accepterat ett bud så står man för det. Jag skulle ha svårt att tacka ja till ett högre bud dagen efter, men ändock må dåligt pga det.

Personligen tycker jag att bud skall vara bindande. Att samma person sitter och budar på 5 fastigheter samtidigt, med intentionen att (i bästa fall) köpa 1 av dem, spär enkom på hysterin på marknaden.

En mäklare sade en gång till mig att om det är 3-4 personer som budar emot varandra så är det marknadspris. Är det 2 så handlar det mer om en känsla av att "här vill jag bo".

eftersom en bekant varit med om liknande situation, jag och nu du så undrar jag om detta är ett nytt hyckleri sätt för mäklarna att hypa upp priserna i sista sekund när man köpt bostaden mentalt så man gör dumma bud? för dessa råttor letar alla kryphål i lagen och kör på det innan de blir påkomna. De har lärt sig helt enkelt att spela ut varandra under press.

För hade jag inte gjort min läxa hade tjejen hakat på och get mer än vad lägenheten är värd i dagens läge.

DET ÄR FoRTFARANDE INTE MÄKLARENS FEL! FATTA :dummer

Muntliga avtal gäller inte vid fastighetsaffärer enligt jordabalken och så har det varit sen läääääääääänge..

Precis!

Det första man gör är att försöka se till att man inte har ett akut behov av fastighetsaffären.
Tex hyr något annat under tiden.

Tänk på att inte heller dina bud är bindande innan de finns på papper.

Slänger mäklaren plötsligt fram ett sent fulbud så funderar man en stund.
Lägger ett lite högre motbud. Och ett till. Och ett till. Och ett till.
Tills den andra bjudaren lägger sig.
Sedan säger man: Nu måste jag prata med min bank igen.
Sedan väntar man ett tag.
Sedan bokar man tid för att att skriva på papper.
Men precis innan man ska skriva ångrar man sig, men säger att man
kan tänka sig att betala det man ursprungligen bjöd minus lite.

Det är en stor del mänsklig psykologi blandat i grytan med måste man komma ihåg. Om man nått sitt tak och drar sig ur så kan man inte låta bli att följa den fortsatta budgivningen ändå och landar den bara strax över ligger inte ytterligare ett bud långt borta efter en stunds grubblande.
Alla inblandade i budgivningen skapar ju genom all ångest och nålsitteri en relation till lägenheten och det är helt naturligt att det poppar in ett par bud i sista sekund. En ganska bra strategi det med då det ofta får luften att gå ut den med dittills högst lagt bud.

Tänk så här för att inte gå ner er för långt nu efter den här budgivningen. Om ni köpt lägenheten så hade ni gett er absoluta smärtgräns. Sug på karamellen och gå på det igen med nya friska tag. Lycka till.

DET ÄR FoRTFARANDE INTE MÄKLARENS FEL! FATTA :dummer

Så är det. Men man får en bitter urladdning efter en sådan här "förlust".

Det är bara den som får lägenheten som är nöjd och denne hör man inte ett ord ifrån. De övriga i budgivningen känner sig däremot bittra och förrådda och detta ekar sedan i evigheter.

Last edited:
Hur mycket gick lägenheten upp?
Säg att den gick upp 100 000kr. Om mäklaren då tar ett arvode på 2% blir det 2000kr. Tror inte mäklaren gör utsätter dig för det svineriet om det inte är instruktion av säljaren att ta budet ändå.

Precis!

Det första man gör är att försöka se till att man inte har ett akut behov av fastighetsaffären.
Tex hyr något annat under tiden.

Tänk på att inte heller dina bud är bindande innan de finns på papper.

Slänger mäklaren plötsligt fram ett sent fulbud så funderar man en stund.
Lägger ett lite högre motbud. Och ett till. Och ett till. Och ett till.
Tills den andra bjudaren lägger sig.
Sedan säger man: Nu måste jag prata med min bank igen.
Sedan väntar man ett tag.
Sedan bokar man tid för att att skriva på papper.
Men precis innan man ska skriva ångrar man sig, men säger att man
kan tänka sig att betala det man ursprungligen bjöd minus lite.

Check!

Finns en del som håller på så. Risken med fulspelet där är att mäklaren kan misstänka att det är precis så, och givetvis delge säljaren den misstanken, varpå säljaren väljer den köpare som faktiskt är seriös iaf.

Hur mkt Bullysmile än hoppar och blir hårlös, så är det fortfarande säljaren, och inte varken köpare eller mäklare som bestämmer!

Jag är glad att jag fick köpa mitt boende under marknadspriset. Jag är inte rädd för en eventuell bostadsbubbla, dels pga priset (och räntan) och dels pga att jag planerar att bo här ett bra tag.

Jag tror det för en vecka efter jag bad henne far åt helvete ringde hon och bad å böna om att jag skulle bjuda det jag blivigt överbjuden med, eftersom de andra lackat på att de tog tid, jag svara med att sänka mitt bud.. jävla parasiter!

Känns lite som du, bullysmile, bara är bitter och arg över att någon hade mer i "budget" än vad ni hade. Det är vad som kallas MARKNADSEKONOMI. Precis som du skriver själv är det bara att flytta ut på landet eller sluta gnälla. :tummenupp

Jag kan dock hålla med om att mäklarnas "opartighet", som finns inskrivet i mäklarlagen, är ett rent hyckleri. Man kan inte vara opartisk om man får provision.

Känns lite som du, bullysmile, bara är bitter och arg över att någon hade mer i "budget" än vad ni hade. Det är vad som kallas MARKNADSEKONOMI. Precis som du skriver själv är det bara att flytta ut på landet eller sluta gnälla. :tummenupp

Jag kan dock hålla med om att mäklarnas "opartighet", som finns inskrivet i mäklarlagen, är ett rent hyckleri. Man kan inte vara opartisk om man får provision.
Så att öppna en budgivning på 1,1 och sen vänta 3 veckor och säga att säljaren inte säljer under 1,4 och de väntar på att nånlägger detvär inte hyckleri?

Förstå! De andra lägenheterna som gått för det jag ej har råd eller är villig att lägga är ju ett bevis på att man inte är bitter för man inte har råd. Har man inte råd med nåt och är villig o betala det säljaren vill ha ser jag inga konstigheter i, är ju för fan vuxen.

Men när säljaren accepterat vårt bud som är högst, mäklaren stressat oss till deras kontor, min tjej hoppat över viktiga lektioner i skolan åkt 20 mil för att skriva på dessa papper och när man kliver innanför dörren få höra att vi ej får köpa!!!! detta är fan inte okej.

Jag kommer ej att knyta näven i fickan, utan när detta är över ska jag ge mig fan på att försöka rätta till några brister i debba jävla hycklar bransch. Larvig eller ej, man får tycka vad man vill. Det som hände är fan fel, riktigt fel. Grejen är den att ett bostadsköp är redan en så pass stor grej att folk orkar inte gå vidare med sådant, eller vill komma ihåg skiten när de väl hittat sin bostad. Ska mäklarna vara stolta och kunna gå raka med ryggen gäller det att inte fula sig som de gör med köparna, mäklarn i fråga tyckte själv det kändes fel trotts detta agerade hon ändå som hon gjorde.

När till och med Poliser, läkare, u name it, kan se mellan fingrarna i vissa situationer så tycker man att ens moral borde agera annorlunda. Men nej inte mäklarna, de letar kryphål i lagarna och sedan utnyttjar det i situationer där folk är sårbara och kan hänga på dumma bud. När personen ringde kunde hon sagt att papperna redan är påskrivna då det bara hade tagit 3sek för oss att skriva under.

Varför kunde hon inte väntat tills veckans slut för att sedan se hur det gått, kolla med säljaren om budet är godkänt av säljaren och sedan bet oss åka till deras kontor för att lösa resten. Jävla hycklare säger jag bara, haha opartisk.......som nämndes innan, hur fan ska de agera opartiska när de tjänar sina pengar på att sälja så högt som möjligt?

Så att öppna en budgivning på 1,1 och sen vänta 3 veckor och säga att säljaren inte säljer under 1,4 och de väntar på att nånlägger detvär inte hyckleri?

Ja djäklar hur det skulle låta här på sporthoj om någon åkte och tittade på en MC/bil som annonserades ut för 44000kr men sen efter att dom åkt några mil och slösat ytterligare en timme på att titta och prova hojen/bilen så säger säljaren att han ska ha minst 56000kr.

Nästan så jag fick lust att flejma med en sån tråd bara för att se om folk ifrån denna tråd är konsekventa i sina åsikter.

Bostadsmarknaden är lite underlig och alla sätt att få affären i hamn verkar vara tillåtna.

Sist jag sålde ett hus så pratade jag med mäklaren, jag berättade att jag ville ha minst 1.2 mille för det var vad lånet var på.
Han annonserade huset för 1195000.
Efter visningarna så bestämdes ett datum och ett klockslag för budgivningen, den tog ett par timmar och sen var allt klart, enkelt för alla inblandade.

Mitt nuvarande hus köpte jag så här:
Ringde mäklaren som berättade om huset och han sa att köparna hade bråttom med att få ett kontrakt påskrivet.
Jag ringde säljarna och fick komma och kika direkt. Efter att ha funderat ett par timmar så bjöd jag 8% under annonserat pris men då kunde vi skriva direkt. Mitt bud gällde bara där och då, jag förklarade tydligt att jag inte tänkte delta i någon budgivning. Säljarna tog mitt bud.
Efteråt så har jag fått reda på att mäklaren fick mycket "skit" för att han inte ordnade en budgivning och många hade varit beredda att gå både 20 och 25% över annonserat pris, men sånt bestämmer säljaren, inte mäklaren.

Så spelet kan spelas på många sätt, jag har alltid sett till att ha pengarna redo inför en affär oavsett vad jag ska köpa.

Det är säljaren som sätter både utgångsbudet, acceptpriset och slutpriset... visst, mäklaren kan komma med rådgivning men det är säljaren som bestämmer.
Tycker också att det är knasigt med priset som skjuter enormt i höjden men samtidigt är det något jag själv utnyttjat i de bostadsaffärer jag varit med i, det gäller helt enkelt att bara ha lite koll på marknadspriset och skita i vad det står i annonsen.
T.ex. så när vi sålde vår 1:a på Kungsholmen så styrde jag utgångspriset utifrån hemnets sökkriterier så att fler skulle se den (de som sorterar och sätter en högsta gräns på urvalet).

Förstå! De andra lägenheterna som gått för det jag ej har råd eller är villig att lägga är ju ett bevis på att man inte är bitter för man inte har råd. Har man inte råd med nåt och är villig o betala det säljaren vill ha ser jag inga konstigheter i, är ju för fan vuxen.

Men när säljaren accepterat vårt bud som är högst, mäklaren stressat oss till deras kontor, min tjej hoppat över viktiga lektioner i skolan åkt 20 mil för att skriva på dessa papper och när man kliver innanför dörren få höra att vi ej får köpa!!!! detta är fan inte okej.

Jag kommer ej att knyta näven i fickan, utan när detta är över ska jag ge mig fan på att försöka rätta till några brister i debba jävla hycklar bransch. Larvig eller ej, man får tycka vad man vill. Det som hände är fan fel, riktigt fel. Grejen är den att ett bostadsköp är redan en så pass stor grej att folk orkar inte gå vidare med sådant, eller vill komma ihåg skiten när de väl hittat sin bostad. Ska mäklarna vara stolta och kunna gå raka med ryggen gäller det att inte fula sig som de gör med köparna, mäklarn i fråga tyckte själv det kändes fel trotts detta agerade hon ändå som hon gjorde.

När till och med Poliser, läkare, u name it, kan se mellan fingrarna i vissa situationer så tycker man att ens moral borde agera annorlunda. Men nej inte mäklarna, de letar kryphål i lagarna och sedan utnyttjar det i situationer där folk är sårbara och kan hänga på dumma bud. När personen ringde kunde hon sagt att papperna redan är påskrivna då det bara hade tagit 3sek för oss att skriva under.

Varför kunde hon inte väntat tills veckans slut för att sedan se hur det gått, kolla med säljaren om budet är godkänt av säljaren och sedan bet oss åka till deras kontor för att lösa resten. Jävla hycklare säger jag bara, haha opartisk.......som nämndes innan, hur fan ska de agera opartiska när de tjänar sina pengar på att sälja så högt som möjligt?

Självklart måste det kännas förjävligt, men skulle mäklaren då ha undanhållt budet från säljaren (som faktiskt betalar arvodet till mäklaren)?
Finns inskrivet i reglerna att en mäklaren måste delge säljaren alla eventuella bud i en budgivning och kan agera rådgivare åt säljaren men aldrig undanhålla bud och på det viset styra en försäljning.

Last edited:
Självklart måste det kännas förjävligt, men skulle mäklaren då ha undanhållt budet från säljaren (som faktiskt betalar arvodet till mäklaren)?
Finns inskrivet i reglerna att en mäklaren måste delge säljaren alla eventuella bud i en budgivning och kan agera rådgivare åt säljaren men aldrig undanhålla bud och på det viset styra en försäljning.

Finns också lagar som säger att ett muntligt avtal är juridiskt bindande men tyvärr saknas oftast vittnen när muntliga avtal sluts. Här skulle mäklaren kunna utgöra vittne och allt vore grönt.

Men nu bostäder av någon outgrundlig anledning undantagna från lagen om muntliga avtal.

Fler borde göra som Prulle och TS

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back