Hycklare eller ska jag säga mäklare?

Bra ide. Mitt under sommaren brukar det förvisso vara litet utbud men på dessa lägenheter går det att göra klipp. Max omsättning är det i början av terminerna och allra värst på hösten.

Ska inte svara för sthlm i det fallet. Men här har de få mäklare som jobbar galet mkt att göra, och efterfrågan sjunker mindre än utbudet så jag skulle nog hävda att det är svårare att göra klipp under den perioden. Men det är en gissning...

Kollar man mkt och har koll på marknaden kan man alltid göra klipp. Vissa affärer tjejen har är sanslösa, åt båda håll. En sak hon värderar till 2 msek (med bra underlag från liknande försäljningar i områden där det säljs mkt, för att konkretisera) kan gå för 2,4-2,6 helt plötsligt. Nästa gång kommer det inga bud alls och det enda som finns är ett skambud på 1,7 i samma situation.

Det i sin tur är en stor orsak till "lockpriserna". Något som visar sig vara populärt går alltid upp i pris, men ibland går det troll i saker och då är man helt körd om man gått ut för högt. Då måste man ta från marknaden, vänta 3-6 månader och sen testa igen.. Inte alla som har tid/råd med det.

Det är faktiskt helt vansinnigt på marknaden, jag vet inte hur folk törs låna så mycket idag. Vi sålde lägenheten förra veckan. Det ringde folk till mäklaren direkt och ville ha förhandsvisning.

Tre par kom och tittade 48 timmar efter att annonsen kom ut, en drog till med ett sånt saftigt bud att det var löjligt, 25% över utgångspris och rekord i föreningen. Kontraktet skrevs samma kväll, undan gick det. Så nu kan räntorna gå upp och marknaden kollapsa :D

Var var detta nånstans? Ska nämligen själv sälja snart....

Helt rätt!

bara kolla hur andra grejer sälj för, inte fan sätter man ut en bil för 300k men egentligen inte släpper den för 700k

Ne, man sätter ut den för 725k och släpper den för 700k så tror dumfan som köper den att han gjort en bra affär.. Precis som i ditt fall så handlar det som säljare att få ut så mycket som möjligt för sin vara.

Om man inte kan acceptera spelreglerna, kanske man inte ska hoppa in i matchen?

Måste säga att detta är en av de bättre trådar jag läst på Sh!
Konkret och bra, ingen jävla pajkastning.
Lärorik för en spoling som jag.

I UK tex har de inga budgivningar, utan där läggs kåkarna ut för det säljaren vill ha. När någon kan betala så säljs kåken. Ofta kan köparen dessutom förhandla ned priset en aning. Jag tycker att det är ett mycket sundare system.

Om nu säljaren prompt vill ha 12 millar för sin tvåa.. Tja, då blir han förmodligen inte av med den. Rätt pris = affär.

Budgivningen bör göras sluten, dvs varje spekulant lägger ett bud dolt för de andra. Högst bud vinner.

Då kommer man runt den utdragna historia en budgivning kan vara, oftast längre än en vecka och istället klara av den på en eftermiddag.
Nej, med den metod som du förespråkar och som är vanligast i de flesta länder tar en försäljning mycket längre tid=samhällsekonomiskt ineffektivt. Budgivning är en utmärkt metod för att snabbt komma fram till en bostads verkliga marknadsvärde. Sedan kan man diskutera formerna för en optimal budgivningsprocess ser ut och huruvida bud ska vara bindande eller inte.

Bra ide. Mitt under sommaren brukar det förvisso vara litet utbud men på dessa lägenheter går det att göra klipp. Max omsättning är det i början av terminerna och allra värst på hösten.

Min erfarenhet är den rakt motsatta. Jag sålde min lya i juli och det var mycket folk på visningarna, en hel del stockholmare är hemma på sommaren. Och med tanke på att utbudet är minimalt under sommaren så kommer de som behöver köpa t ex pga jobb, skilsmässa, graviditet osv buda rätt hårt.

Däremot i maj så svämmar marknaden över av objekt för alla vill hinna sälja innan semestern.

Jag var rätt säker på att juli var en bra säljmånad, men alla mäklare jag pratade med avrådde. Dock visade det sig att de alla skulle ha semester i juli så jag drar mina egna slutsatser av det. :)
Han som slutligen sålde min lägenhet sa i alla fall att alla hans sommaraffärer varit bra affärer.

En del som budar,och till slut även köper,sonderar inte marknaden sådär jättenoga utan bestämmer sig för var de vill bo och vad dom har råd med.

Har du däremot noga kollat vad värdet bör vara och bestämt ett tak så kommer du kanske förlora mot någon som bara vill bo där och skiter i om han loosar en eller ett par 50´lappar,de buden kan komma sent........köpte min kåk så..

Henrik

Om man inte kan acceptera spelreglerna, kanske man inte ska hoppa in i matchen?

Vill inte dumförklara dig, men hur tänker du nu?
När man behöver tak över huvudet, inte vill bo i en sketen förort där hyran inte är långt ifrån vad ett lån kostar samt bostaden har en standard som ger en livskvalitet, vad har man för val?
Flytta till landet och riskera sämre lön eller dåligt arbetsmarknad, betala en massa resekostnader då man oftast är i behov av bil pågrund av avståndet till alla och behöva stå ut med lantisar?

När man behöver tak över huvudet, inte vill bo i en sketen förort där hyran inte är långt ifrån vad ett lån kostar samt bostaden har en standard som ger en livskvalitet, vad har man för val?
Flytta till landet och riskera sämre lön eller dåligt arbetsmarknad, betala en massa resekostnader då man oftast är i behov av bil pågrund av avståndet till alla och behöva stå ut med lantisar?

Nej, man kan skylla på de som gör vad deras uppdragsgivare, och lagen säger att de ska göra, hävda att dem är hycklare och gråta ut på SH t.ex!

Sen kan man krama kudden, sova på saken och inse att man inte hade råd, eller att man hade pissigt affärssinne, och kolla hemnet imorgon!

Godnatt!

Last edited:
Nej, man kan skylla på de som gör vad deras uppdragsgivare, och lagen säger att de ska göra, hävda att dem är hycklare och gråta ut på SH t.ex!

Sen kan man krama kudden, sova på saken och inse att man inte hade råd, eller att man hade pissigt affärssinne, och kolla hemnet imorgon!

Godnatt!

Ja kalla dem vad du vill, men deras sätt att låta marknaden utvecklas till detta piss som är idag är inte okej. Och självklart vill man inte göra ett dumt köp om det är ett av de största affärerna man gör i sitt liv.

Råd har jag och dog inte av fallet, så jag reser mig upp starkare och med mer kött på benen och köper nåt inom en snar framtid ska du se:tungan

Götta dig åt att du höjde priset för de som köpte den istället. :tummenupp

Sen är det så att även dåliga saker brukar ske av en anledning. Du ska se att du säkert hittar en annan lägenhet snart som ni köper och trivs kanonbra i. Då kommer du bara vara tacksam för att det gick åt helvete idag. :)

Här kan man göra sig en fin hacka om man håller tungan rätt i mun:

http://www.maklar-centrum.se/objdesc.aspx?OBJTYPE=CMBoLgh&OBJGUID=3SE2K3EV2DKAJUL6

Vacker lägenhet vad tror du den kommer att sluta på när budgivningen är över? Det kostar ju en del att ställa i ordning den med tanke på hur den ser ut.

Jag har läst igenom tråden och kan nog hålla med om att man borde se över rätt mycket när det gäller vilka regler som ska gälla vid försäljning av bostäder och mäklarens roll i det hela. Huvudsaken är att det finns transparens så att det är möjligt att se hur budgivningen gått till. Jag tror att det förekommer rätt mycket falska bud för att få igång en budgivning. Mäklarbranschen är full av oheliga personer med vänner som mer än gärna hjälper till. Antingen för att trissa upp priserna eller stå som ägare på något renoveringsobjekt som mäklaren ser stor möjligheter i.

Ja, hatar man mäklare som du någon outgrundlig anledning verkar göra så köp en lägenhet via blocket eller något. Garanterat mäklarfritt.

Jag menar vad jag skrev. Jag tycker att spelreglerna är vettiga, både för köpare och säljare. Det är ingen annan än säljaren som styr affären. I ditt fall hade tom säljaren accepterat budet för att sen ändra sig, hur det kan det bli mäklarens fel kommer jag aldrig förstå.

Nej, lär dig spelet och utnyttja det. Nästa lägenhet som känns rätt kanske ni ska lägga bud på innan visning?

Vacker lägenhet vad tror du den kommer att sluta på när budgivningen är över? Det kostar ju en del att ställa i ordning den med tanke på hur den ser ut.

Den där kommer nog sluta runt 8 millar skulle jag tro, sen kostar det säkert 500k eller mer att få den riktigt fin om man inte kan/vill göra jobbet själv.

Det syns inte på bilderna, men förmodligen är den ganska skabbig. Dessutom är nuvarande planlösning lite knepig. Ingen balkong har den heller, vilket köpare av lägenheter i den prisklassen säkerligen förväntar sig.

Den där kommer nog sluta runt 8 millar skulle jag tro, sen kostar det säkert 500k eller mer att få den riktigt fin om man inte kan/vill göra jobbet själv.

Det syns inte på bilderna, men förmodligen är den ganska skabbig. Dessutom är nuvarande planlösning lite knepig. Ingen balkong har den heller, vilket köpare av lägenheter i den prisklassen säkerligen förväntar sig.

Av bilderna att döma tror jag inte att 500 tusen räcker långt för att få den i toppskick med kök och badrum i den standard som förväntas i en sådan lägenhet. Om vi förutsätter att säljaren får 8 miljoner i nuvarande skick. Vad är högsta pris för en iordningställd lägenhet i toppskick på den adressen? Jag tror inte att jag skulle vara intresserad av att köpa en sådan lägenhet bara för att fixa till den och sälja den igen. Är alldeles för ärlig och hade gjort ett så pass bra jobb att jag själv hade velat bo där. Då skulle det nog inte vara mycket marginal till en god förtjänst.

Tyvärr har det varit alldeles för lätt för folk att ytligt fixa till lägenheter och kränga dem under senare år. Har en del vänner som sysslat med sådant och ärligt talat skulle jag aldrig köpa en lägenhet de gjort i ordning. Rätt mycket fusk under ytan. Våtskikt som inte är gjort på rätt sätt enligt gällande praxis. Listan kan göras lång. Av den anledningen skulle jag nog hellre köpa ett ruckel och se vilket elände jag har framför mig. Dock ska de vara billiga. Att betala toppris för ett ruckel lämnar inte mycket spelutrymme för en god affär om man snabbt ska kränga den igen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!