Hycklare eller ska jag säga mäklare?

Om mäklare är så bra varför lägger de ut en lägenhet för ex. 1,5mil de får några bud och när säljaren inte är nöjd med priset trotts att ingen vill höja ändrar de priset till acceptpris med 400k mer? varför inte sätta budstarten direkt där säljaren minimum vill ha ut för bostaden?

För att ett lågt utgångspris drar folk till visningen och i de flesta fall, men inte alltid, blir det då högre aktivitet i budgivningen.

Om mäklare är så bra varför lägger de ut en lägenhet för ex. 1,5mil de får några bud och när säljaren inte är nöjd med priset trotts att ingen vill höja ändrar de priset till acceptpris med 400k mer? varför inte sätta budstarten direkt där säljaren minimum vill ha ut för bostaden?

Detta har vi snackat om förut och jag tycker "lockpriser" är ett löjligt begrepp påhittat av just köpare som känner sig ledsna då utgången av en affär inte spelats i deras händer.

Men en myndig människa som bjuder miljoner på en bostad borde väl kunna lägga ner lite energi på att se vad dito bostäder gått för och på så sätt skapa sig en uppfattning om hur högt man vill bjuda.

Man kan starta på 0:- om man vill det spelar ingen roll. Budstarten bestäms i samrådan med säljaren där denne bestämmer vad man ska starta. Det handlar om strategi på samma sätt som en köpare kan tillämpa olika former av strategi.

Det är precis som det ska vara med andra ord. Den info man behöver finns att få tag på enkelt så känner man sig lurad så har man ofta inte gjort det jobbet man borde själv.

Vill på intet strö salt i såren, har suttit där själv flera gånger men så är det och så måste det vara.

Eller ska en köpare bestämma turerna kring en säljares bostadsaffär? Det är ju fortfarande säljarens hell tills papper är påskrivet.

Svaret är enkelt - man vill få många på visningarna för att få till en bra budgivning. Det är snett, men det fungerar.

From april införs emellertid en ny modell på prov i Sthlm som har anammats av de större mäklarna - ett riktpris baserat på tidigare försäljningar i området. Hur de nu skall få till det är en annan fråga.

Ska själv snart sälja, och jag skulle inte tveka en sekund att skicka hem någon spekulant om det nu kom in ett bud på 50k till. 50k kan jag ha mycket kul. Trist för dig såklart, men tough luck säger jag.

Tja, till att börja med borde buden vara bindande, precis som på vilken auktion som helst. Då blir man av med folk som försöker trissa upp priserna.

Hur skulle det fungera menar du? Behöver man ett boende så vill man ju kunna bjuda på flera lägenheter så man inte står utan.

Det fungerar ju som det ska nu bortsett att den som missar sitt boende blir besviken och ledsen men det kommer man ju aldrig ifrån. Det är för att ens hjärna producerar div signalsubstanser vilka gör en dämpad till mods. Skyll på evolutionen.

Eller ska en köpare bestämma turerna kring en säljares bostadsaffär? Det är ju fortfarande säljarens hell tills papper är påskrivet.

I UK tex har de inga budgivningar, utan där läggs kåkarna ut för det säljaren vill ha. När någon kan betala så säljs kåken. Ofta kan köparen dessutom förhandla ned priset en aning. Jag tycker att det är ett mycket sundare system.

Om nu säljaren prompt vill ha 12 millar för sin tvåa.. Tja, då blir han förmodligen inte av med den. Rätt pris = affär.

Hur skulle det fungera menar du? Behöver man ett boende så vill man ju kunna bjuda på flera lägenheter så man inte står utan.

Budgivningen bör göras sluten, dvs varje spekulant lägger ett bud dolt för de andra. Högst bud vinner.

Då kommer man runt den utdragna historia en budgivning kan vara, oftast längre än en vecka och istället klara av den på en eftermiddag.

Last edited:
Svaret är enkelt - man vill få många på visningarna för att få till en bra budgivning. Det är snett, men det fungerar.

From april införs emellertid en ny modell på prov i Sthlm som har anammats av de större mäklarna - ett riktpris baserat på tidigare försäljningar i området. Hur de nu skall få till det är en annan fråga.

Ska själv snart sälja, och jag skulle inte tveka en sekund att skicka hem någon spekulant om det nu kom in ett bud på 50k till. 50k kan jag ha mycket kul. Trist för dig såklart, men tough luck säger jag.

Jo Notar har en sådan lista där man kan söka på bostadsområdets snittpris per kvadrat meter och liknande, utgick från den och tyckte det inte var värt längre att hänga med budgivningen då priset var alldeles för högt med tanke på att den var i behöv av totalrenovering. Renoverar man den fackmannamässigt och inte väljer det billigaste skiten så skulle priset sluta på lika eller om inte mer än vad de andra likadana lägenheterna i den fastigheten går på. Så snubben som budade över mig gjorde ingen bra affär. Och med tanke på räntehöjningarna så gör det det inte heller bättre.

Hur skulle det fingera?!:va

Folk är för vana att få allt serverat på fat i Sverige. Just budgivningar är något som inte är vanligt på annat här än just bostäder/fastigheter och skapar en hel del huvudbry.

Det är just så här en budgivning går till.

Om du går på Bukowskis och de plockar fram en barockbyro och de säger att den är värd 200.000:- hur mycket bjuder du då? 500.000? knappast.

Ska budgivningar fundera måste marknaden, i det här fallet de inblandade budgivarna bestämma värdet. Det är en strategiaffär mellan säljare och köpare.

Är där inte en förändring i sättet att lägga ut priser på gång?

Det är ett ruttet system som behöver ses över, det är inte svårare än att kunna skriva på kontraktet i samma stund säljaren accepterat budet.

Vill bara säga att jag verkligen hajar att det känns skit. Det är en stor affär, inte bara ekonomiskt så det är mycket nerver i gungning och man är fan helt slut hur det än går.

I UK tex har de inga budgivningar, utan där läggs kåkarna ut för det säljaren vill ha. När någon kan betala så säljs kåken. Ofta kan köparen dessutom förhandla ned priset en aning. Jag tycker att det är ett mycket sundare system.

Om nu säljaren prompt vill ha 12 millar för sin tvåa.. Tja, då blir han förmodligen inte av med den. Rätt pris = affär.

Budgivningen bör göras sluten, dvs varje spekulant lägger ett bud dolt för de andra. Högst bud vinner.

Då kommer man runt den utdragna historia en budgivning kan vara, oftast längre än en vecka och istället klara av den på en eftermiddag.

Helt rätt!

bara kolla hur andra grejer sälj för, inte fan sätter man ut en bil för 300k men egentligen inte släpper den för 700k

Hur skulle det fingera?!:va

Folk är för vana att få allt serverat på fat i Sverige. Just budgivningar är något som inte är vanligt på annat här än just bostäder/fastigheter och skapar en hel del huvudbry.

Det är just så här en budgivning går till.

Om du går på Bukowskis och de plockar fram en barockbyro och de säger att den är värd 200.000:- hur mycket bjuder du då? 500.000? knappast.

Ska budgivningar fundera måste marknaden, i det här fallet de inblandade budgivarna bestämma värdet. Det är en strategiaffär mellan säljare och köpare.

oops, läste visst dåligt.

Köparen bjuder väl vad han anser är det värdet den är villig att betala för varan, precis som i alla auktioner.

Är där inte en förändring i sättet att lägga ut priser på gång?

Det är ett ruttet system som behöver ses över, det är inte svårare än att kunna skriva på kontraktet i samma stund säljaren accepterat budet.

Om du råkar sitta bredvid säljaren med kontraktet i handen då han accepterar budet..

Det är faktiskt helt vansinnigt på marknaden, jag vet inte hur folk törs låna så mycket idag. Vi sålde lägenheten förra veckan. Det ringde folk till mäklaren direkt och ville ha förhandsvisning.

Tre par kom och tittade 48 timmar efter att annonsen kom ut, en drog till med ett sånt saftigt bud att det var löjligt, 25% över utgångspris och rekord i föreningen. Kontraktet skrevs samma kväll, undan gick det. Så nu kan räntorna gå upp och marknaden kollapsa :D

Av samma anledning som man inte säljer konst på blocket, utan på aktion.

Alla vill ha högsta möjliga pris när man säljer, vad man än säljer. Skillnaden är att det finns extremt begränsat av exakt den vara du säljer när det är en bostad, oftast bara en enda.

Bilar, båtar och hojar finns det hundratals, om inte tusentals av. Därav en mer rörlig marknad så att det finns riktpriser och man faktiskt KAN tänka likadant när man säljer även fast man sätter priset först (och prutar sen, så rent krasst är det lika illa fast tvärtom).

• Gilla
Reaktioner: Teo
oops, läste visst dåligt.

Köparen bjuder väl vad han anser är det värdet den är villig att betala för varan, precis som i alla auktioner.

Exakt och hur man avgör vad den är värd i det här fallet är att undersöka marknaden grundligt och sedan bestämma sig för ett tak.

Jag tycker inte man ska klämma in en massa regler om hur budgivningar går till. En regel gynnar en men missgynnar en annan och alla är den ena eller den andre någon gång.

Jag personligen gillar dessa budgivningar. De är dynamiska och fantastiskt spännande. Ser inget fel i dem. Men man måste inse sitt eget ansvar i affären och kan inte förlita sig på att någon myndighet ska stå för detta som över allt annars i samhället.

Det är faktiskt helt vansinnigt på marknaden, jag vet inte hur folk törs låna så mycket idag. Vi sålde lägenheten förra veckan. Det ringde folk till mäklaren direkt och ville ha förhandsvisning.

Tre par kom och tittade 48 timmar efter att annonsen kom ut, en drog till med ett sånt saftigt bud att det var löjligt, 25% över utgångspris och rekord i föreningen. Kontraktet skrevs samma kväll, undan gick det. Så nu kan räntorna gå upp och marknaden kollapsa :D

Ska vänta till sommaren, hoppas skiten rasar så man kan köpa snorbilligt som Mr.Kiram brukar säga. För en stor del av pengarna finns så behöver inte låna så mycket som gör att räntan känns nå enormt i plånboken

Av samma anledning som man inte säljer konst på blocket, utan på aktion.

Alla vill ha högsta möjliga pris när man säljer, vad man än säljer. Skillnaden är att det finns extremt begränsat av exakt den vara du säljer när det är en bostad, oftast bara en enda.

Bilar, båtar och hojar finns det hundratals, om inte tusentals av. Därav en mer rörlig marknad så att det finns riktpriser och man faktiskt KAN tänka likadant när man säljer även fast man sätter priset först (och prutar sen, så rent krasst är det lika illa fast tvärtom).

Ord!:tummenupp

Exakt och hur man avgör vad den är värd i det här fallet är att undersöka marknaden grundligt och sedan bestämma sig för ett tak.

Jag tycker inte man ska klämma in en massa regler om hur budgivningar går till. En regel gynnar en men missgynnar en annan och alla är den ena eller den andre någon gång.

Jag personligen gillar dessa budgivningar. De är dynamiska och fantastiskt spännande. Ser inget fel i dem. Men man måste inse sitt eget ansvar i affären och kan inte förlita sig på att någon myndighet ska stå för detta som över allt annars i samhället.

Nja, jag tycker förfarandet som i alla andra auktioner skulle fungera bättre.

Således skall auktionsförättaren "äga" varan och då rätten att sälja den.

Ska vänta till sommaren, hoppas skiten rasar så man kan köpa snorbilligt som Mr.Kiram brukar säga. För en stor del av pengarna finns så behöver inte låna så mycket som gör att räntan känns nå enormt i plånboken

Bra ide. Mitt under sommaren brukar det förvisso vara litet utbud men på dessa lägenheter går det att göra klipp. Max omsättning är det i början av terminerna och allra värst på hösten.

Det är ju en strategisk manöver. Är man ganska säker på att en lägenhet går för 2.5 mille och den sitter ute för 1.6 kan man bjuda 2.2 på en gång och hoppas på napp. Det kan även vara en chansning men det är ju bara läckert va.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!