Körkort 2011

På landsväg ska du ligga i mitten och när du ska svänga ska du lägga dig närmare kanten åt det håll du ska svänga.

Jag åker nästan alltid ute vid mitt markeringen(ja inte på precis) på vägen. Om det kommer bil eller sväng så kör jag mer åt höger.

Jodå teorin sitter bara fint även efter 10 år :yoparty
Fast är mest orolig att man bara ska glida igenom teorin på kunskapen man har från bilkörandet, och att det sen ska gå åt helvete när man ska köra upp med hoj för att det är lite andra regler?

Skulle nog vilja ha en bok och bläddra i lite ändå. Vet du av någon? Kollat lite på bokus men vet inte vilken man ska välja.

Vadå "lite andra regler"? Reglerna är samma som bil, lastbil, MC, buss och ja alla indian bilar här i landet.

Gör ju saken lättare att alla säger olika :huvet
Men har iaf beställt mcboken och sen tänkte jag komplettera med vägmärkesboken. (som jag redan har) Kostade ju ändå inte så många dineros. Alltid skönt att ha något att bläddra i... om inte annat så kan man ha det som toalektyr och slå 2 flugor i en smäll så att säga :)

Vadå "lite andra regler"? Reglerna är samma som bil, lastbil, MC, buss och ja alla indian bilar här i landet.
Tänkte mest på placeringar och så. Men vad vet jag, har ju inte börjat plugga mckortet ännu. Därför jag frågar. Har iaf köpt bok nu och behövs den inte... så fine. Går ju alltid att elda med om inte annat. För brinner det gör den väl? ;)

Last edited:
Man får lite känslan av att inställningen är, läsa/plugga så lite som
möjligt för att klara ett prov. Detta kanske låter lite onödigt vuxet men,
man läser väl ändå för att man skall lära sig?. Om man tittar på hur
många tar sig fram i trafiken så är det nog rätt vanligt att man siktar
på att få 50 rätt på ett prov för det är gränsen för godkänt.
Mitt tips är att skaffa lämplig litteratur och läsa den ett par gånger
och därefter göra några testprov. För att se vad som fastnade och vad man behöver träna mer på.
Testerna för att skaffa körkort är inte svåra!. Har man viljan och
intresset så fixar man det lätt, man gör det inte med inställningen att
lära sig precis så mycket som krävs.
//Micke

Gör ju saken lättare att alla säger olika :huvet
Men har iaf beställt mcboken och sen tänkte jag komplettera med vägmärkesboken. (som jag redan har) Kostade ju ändå inte så många dineros. Alltid skönt att ha något att bläddra i... om inte annat så kan man ha det som toalektyr och slå 2 flugor i en smäll så att säga :)

Tänkte mest på placeringar och så. Men vad vet jag, har ju inte börjat plugga mckortet ännu. Därför jag frågar. Har iaf köpt bok nu och behövs den inte... så fine. Går ju alltid att elda med om inte annat. För brinner det gör den väl? ;)

Låter bra, kombinera boken med att göra testproven som finns i exempelvis TEO eller annat körkortsprogram, då vet du hur pass bra du ligger till. Sikta på att få alla rätt på varje prov på datorn så kommer det hjälpa dig en del, detta då vissa frågor kommer du få om och på så sätt "lära" dig svaren på.

Placeringar och själva körningen kan alltid teori guida dig på men det är absolut inte bästa sättet att lära sig tycker jag, det sker genom övningskörning med en duktig privatlärare eller bilskola som iakttar och kommenterar din körning.

Lycka till!

Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

15 körlektioner: 11000:-
Banavgift: 500:-
Lämp+Syn: 300:-
Risk 1 + 2: 3650
Teoriprov: 220
Uppkörning: 3000

Slutsumma: 18670:-

Och detta är om allt flyter på, och om jag klarar alla prov på första försöket.

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Lägg sedan till 12000:- på kläder och lås.

Försäkring 6000:-

Hjälp.....

Har precis suttit och räknat lite på vad mitt körkort ungefär kommer att gå på, och man blir lite mörkrädd......

Kan ju sluta på 25000:- om man behöver någon mer körning och om man kuggar första uppkörningen.

Hjälp.....

Det är dumt att räkna, har jag lärt mig efter alla mattekurser på gymnasiet och ett par stycken på KTH...

Hjälp.....

Hehe. :)
Men det är jävligt värt det när man gränslar sin hoj efter att ha klarat av skiten.

Hjälp.....

Uppkörning för 3000:-??? :confused:
Har dom höjt priset eller fick jag kompispris av transportstyrelsen förra året?? Jag betalade 1500:- exkl hyra för körskolans skithoj!

Uppkörning för 3000:-??? :confused:
Har dom höjt priset eller fick jag kompispris av transportstyrelsen förra året?? Jag betalade 1500:- exkl hyra för körskolans skithoj!

Nej det kostar fortfarande 1500:- plus lån av mc av skolan, lärare o.s.v

Då blir det en kostnad på nästan 3000 för en uppkörning.

Så jävla najz nu har jag bokat tid för A1 uppkörning den 27e April i Uppsala:banana

Jag fick första körlektionen i Hbg detta året.. NAJS.. hoppas på att få en uppkörningstid fort :D

Hojjen ska vara godkänd o besiktigad. ta med reg, beviset på uppkörningen med egen hoj. Själv körde jag upp med pappas gamla häck, Honda cb 900 - 82 gick hur jäkla bra som helst. :) Jag pyntade nog runt tot. 6-7000kr för mitt kort förra året. Risk 1,2, 2st körlektioner, uppskrivining & uppkörning

Lite intressant läsning för de som ska köra upp för A from i år ang provfordon!! :) Detta gör att många fler hojar funkar för uppkörning!

http://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sankta-krav-oppnar-upp-for-fler-motorcyklar/

Kortfattat:
Kraven som gäller från 1 april 2011 är minst 595 kubik och minst 40 kW. De nya reglerna gäller parallellt med de gamla, som får tillämpas till och med den 18 januari 2013.

---------------------------------------------------

För A begr. gäller fortfarande:
Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 375 cm3,
2. en motoreffekt av högst 25 kW, och
3. ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt av högst 0,16 kW/kg.

okej hur vet man om den uppfyller kraven då? eller är det kubiken som av gör om man ska lör upp för A utan begränsning ska de väl vara över 750cc eller? rätt mig om de är fel =)
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

"Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW. "

Glöm inte den här biten heller.
"Motorcykeln måste vara registrerad i Sverige och du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller."

Edit::huvet tvåa på bollen.

Last edited:
Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011! :yoparty

Ska göra Risk 1:an imorgon på Ingelas i Linköping, har som mål att ha kortet till innan sommaren drar igång på riktigt & en budget på ca 10k, kan det gå tror ni?

4 300 kr Risk 1 & 2

2 700 kr Förköp 5 lektioner

1 500 kr Uppkörning

150 kr Tillverkning

80 kr Foto

220 kr Teori

Behöver kanske någon mera lektion men jag har kört rätt mycket moppe i mina dagar + övningskör privat med så det ska gå! Hur ser eran budget ut?

Sen tänkte jag fråga innan jag köper förköp av Riskpaketet om det går att boka Risk 2:an själv? Annars lär jag väl aldrig få mitt kort innan sommaren.

Teorin gör jag på datorn här hemma & läser boken någon gång.

Tack så mycket det behövs nog :)

Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011!
kortet till innan sommaren drar igång på riktigt & en budget på ca 10k, kan det gå tror ni?
.

Det går nog bara man vill och kan :)
Jag har gjort risk 1, risk 2, teoriprovet + massa papper och små grejer på någon hundring. Jag har då lagt ut typ 3500 spänn och har bara uppkörningen kvar att göra.
Så det funkar nog:tummenupp
Jag tänkt att ta minst 1 lektion så man vet lite vad dom kollar på osv men ändå :banana

Last edited:
Imorgon börjar vägen mot körkortet 2011! :yoparty

Sen tänkte jag fråga innan jag köper förköp av Riskpaketet om det går att boka Risk 2:an själv? Annars lär jag väl aldrig få mitt kort innan sommaren.

Jupp det går att boka 2:an själv. Lycka till! :yoparty

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back