Only in Sweden

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Får nog läsa igenom domen i morgon. Kanske har Ankan tittat på den och sagt sitt vid det laget. Jag tycker i alla fall att det borde gå att lösa sådana här situationer utan inblandning från rättsväsendet. Det är sällan det leder någonstans och kostar bara en massa pengar. Det är en sak att konsultera en advokat men att gå från det till att inleda en process. Då ska det väldigt mycket till.

Men läsa igenom domen? Vad hjälper det? Jag skummade också lite för att få en uppfattning men det är alltid bara en massa skitsnack som rätten får bedöma trovärdighet på. Sanningen kommer sällan fram såvida inte den åtalade erkänner. Jag har vittnat i en rättegång om misshandel och det var teaterkonster på hög nivå från samtliga inblandade. Inklusive polisen som bredde på mest :hihi
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Sant, tänkte bara att jag kanske hade fått en bättre uppfattning om händelsen. Är man så trött som jag är just nu då kanske man inte tänker klart. Jag har aldrig varit i rätten i något ärende av denna karaktär. Däremot har jag varit i förhandlingar med jurister inblandade i syfte att nå en förlikning innan det blivit skarpt läge. Bara en sådan sak kan kosta rätt mycket pengar. Advokater från båda sidorna ska sitta och brevväxla med en förhållandevis hög timpeng. Det drar snabbt iväg till stora belopp. Därför känns det lite töntigt att dra tonårs bråk av mindre allvarlig art till sin spets genom att driva processen så långt som man gjort i detta fallet. Jag tror den uppfattningen kommer att stå fast i morgon om inte något annat kommer fram som får mig att omvärdera händelsen.

Men läsa igenom domen? Vad hjälper det? Jag skummade också lite för att få en uppfattning men det är alltid bara en massa skitsnack som rätten får bedöma trovärdighet på. Sanningen kommer sällan fram såvida inte den åtalade erkänner. Jag har vittnat i en rättegång om misshandel och det var teaterkonster på hög nivå från samtliga inblandade. Inklusive polisen som bredde på mest :hihi
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Sant, tänkte bara att jag kanske hade fått en bättre uppfattning om händelsen. Är man så trött som jag är just nu då kanske man inte tänker klart. Jag har aldrig varit i rätten i något ärende av denna karaktär. Däremot har jag varit i förhandlingar med jurister inblandade i syfte att nå en förlikning innan det blivit skarpt läge. Bara en sådan sak kan kosta rätt mycket pengar. Advokater från båda sidorna ska sitta och brevväxla med en förhållandevis hög timpeng. Det drar snabbt iväg till stora belopp. Därför känns det lite töntigt att dra tonårs bråk av mindre allvarlig art till sin spets genom att driva processen så långt som man gjort i detta fallet. Jag tror den uppfattningen kommer att stå fast i morgon om inte något annat kommer fram som får mig att omvärdera händelsen.

Jo fast enligt Eriks berättelse har han ju blivit skallad och fått 10-15 knytnävsslag varav 4-5 träffade, om jag nu minns rätt. Så det är ju lite mer än "tjafs" om det skulle stämma.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo fast enligt Eriks berättelse har han ju blivit skallad och fått 10-15 knytnävsslag varav 4-5 träffade, om jag nu minns rätt. Så det är ju lite mer än "tjafs" om det skulle stämma.

Slagskämpen borde snarast upphöra att vara bråkstake och ägna all sin tid åt skolan, för med en träffratio (worst case) på 26,67% lär han misslyckas kapitalt i en framtid som slagskämpe/boxare/torped.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo fast enligt Eriks berättelse har han ju blivit skallad och fått 10-15 knytnävsslag varav 4-5 träffade, om jag nu minns rätt. Så det är ju lite mer än "tjafs" om det skulle stämma.

Men är 15 knytnävsslag verkligen skäl att kalla någon "blatte"? Är inte det intolerant? Jag tycker att man skall tåla minst 20 knytnävsslag innan man säger så fula saker till någon. :pk
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kanske fel tråd men...

Varför måste den svenska polisen skämma ut oss genom att ha en fartkontroll där de vet att ett gäng heta rallyförare kommer att passera på sin väg mellan två specialsträckor?

Kunde de inte ha valt något annat ställe eller suttit kvar och myst på stationen framför brasan med choklad och semlor...

Pinsamt! :gnissla
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kanske fel tråd men...

Varför måste den svenska polisen skämma ut oss genom att ha en fartkontroll där de vet att ett gäng heta rallyförare kommer att passera på sin väg mellan två specialsträckor?

Kunde de inte ha valt något annat ställe eller suttit kvar och myst på stationen framför brasan med choklad och semlor...

Pinsamt! :gnissla
Det är alltid laserkontroller på transportsträckorna, vilket förarna är väl medvetna om.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är alltid laserkontroller på transportsträckorna, vilket förarna är väl medvetna om.

Exakt, så är det. Man kan inte missa närvaron av kontroller ens som ovetande besökare. Inte bara laser utan även nykterhet. Alkoholkonsumtionen ute i skogen är rätt stor. Med det sagt var jag imponerad över hur duktiga publiken var att plocka med skräpet efter dagens slut. Tänk om man var lika hänsynsfull på andra tillställningar.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Får nog läsa igenom domen i morgon. Kanske har Ankan tittat på den och sagt sitt vid det laget. Jag tycker i alla fall att det borde gå att lösa sådana här situationer utan inblandning från rättsväsendet. Det är sällan det leder någonstans och kostar bara en massa pengar. Det är en sak att konsultera en advokat men att gå från det till att inleda en process. Då ska det väldigt mycket till.

Nu har jag tittat.:)

För det första så kan man ju fråga sig vem som anmält brott. Om det var så att SÄPO hänger lille Erik i hasorna så är det väl inte så konstigt att saken hamnar i tingsrätten. ´Sen kan man väl konstatera att en misshandel som leder till hjärnskakning knappast kan beskrivas som en liten intern skärmytsling två gossar emellan. Samhället ser allvarligt på våldsbrott och det är åklagarens skyldighet att utreda saken och väcka åtal om bedömningen görs att bevisläget är sådant att en fällande dom kan emotses. En viktig observation att göra är att en rättegång mot 15- och 16-åringar inte har till syfte att straffa dessa. Syftet är istället att så långt det är möjligt förebygga att de här grabbarna hamnar inför skranket ånyo. Genom brottsutredningen får socialtjänsten ofta upp ögonen för problembarn som man tidigare varit omedveten om, så att insatser kan påbörjas. Nu kommer säkerligen någon att ondgöra sig över dessa "blockflöjtsinsatser" men faktum är att ungdomar jag träffar inte sällan är positiva och nöjda med den hjälp man får från sociala myndigheter. Brottskarriären är understundom ett rop på hjälp helt enkelt och den är ju ett säkert tecken på att något är fel hos vederbörande.

Det är således enligt min mening inte korrekt att utgå från att dylika bråk löses bäst utan inblandning av rättsväsendet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är alltid laserkontroller på transportsträckorna, vilket förarna är väl medvetna om.

Den enda gång jag har kört för fort (vad polisen vet) var på en rallytävling där jag körde servicebil, jag hade just kört den sträckan åt ena hållet då rallybilen ringde och behövde hjälp panikartat, så jag vände om, då hade dom hunnit upprätta en laserkontroll under tiden :huvet

Jag fick åka buss i 6 månader... fast efter överklagan/vädjan/personligt brev så fick jag ner det till 3 månader, det är nog illa, jag åker aldrig buss numera....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu har jag tittat.:)

Tycker det du skrivit i inlägget låter högst rimligt. Förväntade mig nog inget annat svar från en som ser det här dagligen.

Även om man som lekman ondgör sig över samhällets olika stödinsatsers misslyckanden många gånger är jag rätt övertygad om att det också finns många framgångssagor som inte alltid ser dagens ljus i media vilket är den kanal många hämtar sin information från. Den är knappast känd för att ta upp solskens historierna då det inte säljer några lösnummer.

Jag funderade också på vem låg bakom anmälan igår när jag läste igenom domen. Du kan nog ha rätt i att SÄPO är inblandade. De flesta vuxna hade nog slätat över den här händelsen trots hjärnskakningen.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Åm mann inte ger fengelse utan vård istellet blir dem jete snela!!!!!!!!!1111 :bonny :korvgubbe :åly
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Man förstår ju att personer som funderar på att begå grova ekonomiska brott darrar av skräck inför risken att åka fast.
Det är inte ovanligt att man utsätts för både blockflöjtstortyr och indragen fruktstund på anstalten.

När Klick! når Fadde är han på kurs i Ockelbo, precis inkommen från en skidtur. Stureplansprofilen berättar att han inte en enda gång känt av att han befunnit sig på en anstalt.
– Det har känts som att jag varit på ett vårdhem och vilat upp mig, säger han.
:lol


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article8561813.ab
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Att ekonomiska brottslingar har en rätt fin tillvaro på anstalterna är knappast något nytt för någon. Du kan dock trösta dig med en vetskap. Livet utanför med vänner, familj raseras ofta. Deras barn blir utfrusna av andra barn. Det ser vännerna och andra föräldrar till som har egna barn i umgängeskretsen. Vännerna håller sig borta och baktalar familjen. Även om frun varit totalt ovetande blir hon utfryst. I ett desperat försök att behålla lite av sin värdighet gråter hon ut hos alla som vill lyssna. Helt plötsligt kommer en ödmjukhet fram som polerats bort under alla år på höga hästar. Det blir skilsmässa och mannen startar en ny familj på ny kula när han kommer ut. Kanske har han lärt sig av sina misstag, kanske inte. Livet på anstalten är nog inget som han vill återse. Ibland får jag känslan av att myndigheterna lägger ner sina resurser på fel personer.

De som verkligen borde åka fast ser inte insidan av någon anstalt. Nu talar jag om personer som ligger bakom organiserad brottslighet som lyckats bygga upp legitima verksamheter som front där de kan tvätta rent pengarna. De använder målvakter som har en ren och snygg fasad och står bortom all misstanke från myndigheterna. Alla misstänker vad som pågår, men kan inte sätta dit dem i brist på bevis. Det tycker jag är tragiskt. Det om något borde ju förstöra moralen i ett samhälle. Att se dessa avskum starta den ena verksamheten efter den andra med pengar från droger och bedrägerier.


Man förstår ju att personer som funderar på att begå grova ekonomiska brott darrar av skräck inför risken att åka fast.
Det är inte ovanligt att man utsätts för både blockflöjtstortyr och indragen fruktstund på anstalten.

När Klick! når Fadde är han på kurs i Ockelbo, precis inkommen från en skidtur. Stureplansprofilen berättar att han inte en enda gång känt av att han befunnit sig på en anstalt.
– Det har känts som att jag varit på ett vårdhem och vilat upp mig, säger han.
:lol


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article8561813.ab
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ett inlägg utan ordet "Blockflöjt"!?
Kolla inlägget ovan. Blockflöjt är helt ute, nu är det skidtur som gäller.

Tänk så jete snel Pedofil-Roffe kommer att bli när han får åka på skidtur som omväxling till att vila upp sig på vårdhemmet.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top