Ryssland slutar med vintertid

Gillar iden, jag hatar kyla.

:D

Det är mörkret du får ta ställning till. Gillar du mörker eller inte? Gör en timme mer eller mindre någon skillnad? Har du svårt att ställa om kroppens egna klocka när man ändrar ställer om tiden fram och tillbaka?

:D

Det är mörkret du får ta ställning till. Gillar du mörker eller inte? Gör en timme mer eller mindre någon skillnad? Har du svårt att ställa om kroppens egna klocka när man ändrar ställer om tiden fram och tillbaka?

Min klocka är så uppfuckad den kan bli:rolleyes: och på sommaren är det jobbigare för den interna klockan att fatta att det är nattedags redan 20:00 vissa veckor:huvet

Min klocka är så uppfuckad den kan bli:rolleyes: och på sommaren är det jobbigare för den interna klockan att fatta att det är nattedags redan 20:00 vissa veckor:huvet

Var glad du inte bor i Norrland. Jag minns att vi var ute hela nätterna i skenet av midnattssolen. Där kan man vända på dygnet utan problem sommarhalvåret.

På tiden! Varför ska man ställa om klockan? Jag har aldrig förstått mig på det. Hoppas på samma här i sverige. :)

Tycker vi slutar med vinter och låter det bara bra där.

Var glad du inte bor i Norrland. Jag minns att vi var ute hela nätterna i skenet av midnattssolen. Där kan man vända på dygnet utan problem sommarhalvåret.

Jo, här är det verkligen skitsamma att ställa klockan fram eller tillbaka.

Men jag gillar det, det är vintrarna när man aldrig ser solen som är jobbig.

Jo, här är det verkligen skitsamma att ställa klockan fram eller tillbaka.

Men jag gillar det, det är vintrarna när man aldrig ser solen som är jobbig.

Minns vintrarna där uppe och visst var det jobbigt att gå upp tidigt utan att se solen på hela förmiddagen bara för att skymta någon timme mitt på dagen för att sedan åter se mörker. Det kunde vara tröttsamt i längden. Med det sagt ska man inte underskatta snöns effekt.

Vintern inte så trevlig söderut heller. Bortsett från de två sista då. Den vanligtvis snöfattiga marken reflekterar inget ljus tillbaka. Himmeln är grå och trist. Någonstans där bakom finns solen, men man ser den inte. Hårda vindar gör att regnet far lodrätt istället för horisontellt. All väta och fukt går igenom varenda plagg man drar på sig.

Föredrar nog en riktig norrländsk vinter med torr luft framför den skånska vintern om man nu ska kalla det för vinter.

När det gäller att ställa fram och tillbaka klockan undrar jag om det har så stor effekt i dagens samhälle. Sommartid infördes så sent som 1980 i Sverige. Nytt för mig. Tydligen testade man det 1916, men bönderna protesterade. Uppgifterna har jag fått från wikipedia. Det här med sommar och vintertid är alltså en nymodighet i Sverige :D Desto större anledning att avskaffa det.

Dessutom ökar frekvensen av hjärtattacker vid de två tillfällen klockan ställs om. Det kan vi ju vara utan.

(tror jag).

Bra! bort med skiten! Gör varken till eller från är bara massa strul..

Varför inte ändra så att man slutar jobbar runt 13.00 på vintern så när man kommer hem är det ljust och sen vid 15-16 så börjar det mörkna och sen vid 02.00 så börjar man jobba igen?

Ulvhamne tar ju upp en intressant synpunkt. Vi har inte vintertid, vi har de facto sommartid. Vintertiden är det normala. Jag skulle anta att det är samma sak i Ryssland. Så är det i alla fall i de f d Sovjetrepubliker jag har besökt.

Tycker faktiskt om sommartiden. Sova en timme längre på sommaren känns bra onödigt, det är så skönt en sommarmorgon! Synd om Skåningarna kanske, men det kan de gott ha. De får väl också investera i midnattsol, de snåla typerna! :)

Varför inte ändra så att man slutar jobbar runt 13.00 på vintern så när man kommer hem är det ljust och sen vid 15-16 så börjar det mörkna och sen vid 02.00 så börjar man jobba igen?

Ja, Spanien har ju samma koncept med siesta, fast ursprungligen för att det var för varmt att jobba mitt på dan då. Tycker det låter som ett vettigt förslag, speciellt som jag föredrar att äta lunch i lugn och ro, och sluta senare, än att skära ned lunchen med en kvart för att gå hem lika mycket tidigare som de flesta annars verkar föredra.

Ja, Spanien har ju samma koncept med siesta, fast ursprungligen för att det var för varmt att jobba mitt på dan då. Tycker det låter som ett vettigt förslag, speciellt som jag föredrar att äta lunch i lugn och ro, och sluta senare, än att skära ned lunchen med en kvart för att gå hem lika mycket tidigare som de flesta annars verkar föredra.

Föredrar att dra ner på lunch och raster kombinerat med övertid :tummenupp

Tycker vi skall införa arbetsdag av samma variant som de har i vissa andra länder, som jag skall låta vara namnlösa.

Tror det är åtta till fem, på pappret. Det innebär att man dyker upp framåt nio. Sedan måste man dricka the. Det är klart vid elva, så då börjar man jobba. Eller, skulle börja jobba, men det är knappt lönt för det är snart lunch så kanske lite pyssel av enklare sort. Framåt två är lunchen avklarad, så då är det dags att jobba ett par timmar. Vid tre måste man börja med eftermiddagsté för att kunna åka fyra så man är hemma fem då arbetsdagen slutar.

Alla försök att rubba det fastlagda schemat möts med gnäll och maskningsaktioner.

Nej, BNP i regionen är väl inte direkt världsledande, och det vållar tydligen viss frustration att försöka uträtta något vettigt i samröre med den lokala arbetskraften. :hihi

Tycker vi skall införa arbetsdag av samma variant som de har i vissa andra länder, som jag skall låta vara namnlösa.

Tror det är åtta till fem, på pappret. Det innebär att man dyker upp framåt nio. Sedan måste man dricka the. Det är klart vid elva, så då börjar man jobba. Eller, skulle börja jobba, men det är knappt lönt för det är snart lunch så kanske lite pyssel av enklare sort. Framåt två är lunchen avklarad, så då är det dags att jobba ett par timmar. Vid tre måste man börja med eftermiddagsté för att kunna åka fyra så man är hemma fem då arbetsdagen slutar.

Alla försök att rubba det fastlagda schemat möts med gnäll och maskningsaktioner.

Nej, BNP i regionen är väl inte direkt världsledande, och det vållar tydligen viss frustration att försöka uträtta något vettigt i samröre med den lokala arbetskraften. :hihi

Dorotea?

• Gilla
Reaktioner: ft
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...