Ducati Diavel 2011

Men V-rodden är väl ingen "riktig HD" hos riktiga HD-åkare?

Snart får väl vi ducatister säga att Diavel inte är en "riktig ducce"? (Dock blir nog jag bränd på samma bål då jag kör goldwingducati... :D)

Nej precis, se inlägg #16 :mattias
 
Jag kollade in den på mässan. Jag var först lite besviken över att en tillverkare som Ducati tillverkat något som, vid första anblicken förefaller vara för dem som "tjÖr ihjelL sej dirECkt" på en 1148.

Efter tredje varvet på inspektionsrundan runt Diaveln så måste jag säga att den är frEck! En musklig hoj för powercruiserkategorin? En fläskig strijtfaijter? En livsstilshoj? En attjetjoar? Ett hopkok som inte passar sig? Ett miffo helt enkelt?

Inte då!
Testastretta II-motor borgar för glädje hur man än vrider och vänder på det.
Jag tycker att den är riktigt lyckad. Okonventionellt och kanske "kontroversiellt", ja otvivelaktigt. Det var monstret också i början.

Detaljarbetet var det som gjorde störst intryck på mig. Den utstrålade perfektionism, iaf så långt som jag förmådde granska den. Styrreglagen var de smuttaste på hela mässan (ska det vara så svårt för alla andra att göra reglage som inte ser ut som en turbokontroll till ett ur-Nintendo?)

Kul också att en massa snubbar (försäljare tror jag) i HD-skjortor sneglade på den, förutom HD-skjortan iklädda en sur uppsyn :D

Vad ville jag få sagt med detta nu då:va
Ge mig en! Kanske.
 
Ska jag vara seriös så tycker jag helt klart Diaveln har all rätt att existera. Även om modellen inte tilltalar mig så finns det säkert många som gillar den.
Som föregående talare sa så var ju även Monster väldigt omdebatterat när det kom men med facit i handen räddade den modellen Ducati från ruinens brant. Kreti och pleti kör ju monter idag!

Även om jag inte tror Diavel kommer nå denna succén så tycker jag det är kul att mitt favvomärke vidgar vyerna. Man kan nog inte som tillverkare idag leva på att enbart sälja sportmodeller med kass pris/prestanda även om de är snyggast och porriga till tusen. (Personlig åsikt, märk väl :)).

Hade inte Ducati byggt min "guldwingemodell" hade jag nog fått byta märke (gud förbjude!) då mitt MC-åkande ändrats drastiskt de senaste åren.
Då alla japanska märken gör renodlade kromslädemodeller så drar inte jag för stora växlar på att Ducati byggt en powercruiser som verkar högst körbar.
 
Den ser ut som en Belgian Blue och jag tänker INTE tycka om den (förutom kolfibern & passagerarfotpinnarna) sådeså :glömdet
 
Varför är hollywood så förtjusta i just Ducatimodeller?
images
 
Motorrad kommer provköra den i nästa nummer. Då får vi alla svar antar jag. Men snygg är den..
 
Motorrad kommer provköra den i nästa nummer. Då får vi alla svar antar jag. Men snygg är den..

Alla svar tror jag inte vi får, men vi får nog en indikation om vad vi kan förvänta oss av hojen.
 
Last edited:
Gammal tråd (sorry) men blev nyfiken på vem som kör Diavel mer än jag själv? Någon mer i Göteborg? (har inte sett någon annan ännu...)
Vad har ni isf gjort med den? Tips på bra slip-on?
 
Gammal tråd (sorry) men blev nyfiken på vem som kör Diavel mer än jag själv? Någon mer i Göteborg? (har inte sett någon annan ännu...)
Vad har ni isf gjort med den? Tips på bra slip-on?

När man kör Ducati så får man bara köra med ett märke. Termignoni:fakta
 
När man kör Ducati så får man bara köra med ett märke. Termignoni:fakta

Jo, lite som smör på bröd men dom är satans dyra. Personligen hade jag även kunnat tänka mig många av dom andra eftermarknadsfabrikaten som också finns, och sen köra en mappning på IBC istället. No need for a extra ECU mistah.

För dom som tror det är en kromprÅm som är trött, tänk om, den går riktigt bra och svänger oroväckande fint, lite annorlunda profil på bakdäcket så man får komma ihåg det innan man kör för inspirerat.
 
Den är asful. Pungt.
 
När man kör Ducati så får man bara köra med ett märke. Termignoni:fakta
Har läst en del om Termi till Diavel och den känns inte alls prisvärd. Dessutom gillar jag inte utseendet.
Sugen på det här från Zard http://www.zardexhaust.com/?page_id=2195
"black steel silencer (cat) with carbon end cap" och så mattsvart ceramic coating på resten av systemet :)

8220658823_3b941dfbaa_o.png


Den är asful. Pungt.
Frågade inte efter din personliga åsikt.
 
Jo, lite som smör på bröd men dom är satans dyra. Personligen hade jag även kunnat tänka mig många av dom andra eftermarknadsfabrikaten som också finns, och sen köra en mappning på IBC istället. No need for a extra ECU mistah.

För dom som tror det är en kromprÅm som är trött, tänk om, den går riktigt bra och svänger oroväckande fint, lite annorlunda profil på bakdäcket så man får komma ihåg det innan man kör för inspirerat.

Har du en Diavel? Gjort något med den? Jag har hittills bara fixat lite med utseendet, DP frame plugs, brake/clutch fluid covers, carbon mudguard, roadster windscreen, etc.
Och kört ca 460 mil på den sedan jag köpte den i maj :D
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top