Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Att bara prata funkar sällan, det går ju inte att begära att han ska sitta nykter med er när ni festar som studenter i lönetider. Ni får nog ställa upp lite mer än så, göra nyktra saker tillsammans på helgerna och lägga om hans vanor genom att hela gruppen ställer upp på det. Men, då vill det ju till att han följer med er också, och inte sitter hemma och super själv iställetHur tycker nu man ska tackla problemet om man har en vän som man tycker ligger i farozonen?
Prata med personen är väl kanske det ända, men det behöver ju inte vara så lätt?
Att bara prata funkar sällan, det går ju inte att begära att han ska sitta nykter med er när ni festar som studenter i lönetider. Ni får nog ställa upp lite mer än så, göra nyktra saker tillsammans på helgerna och lägga om hans vanor genom att hela gruppen ställer upp på det. Men, då vill det ju till att han följer med er också, och inte sitter hemma och super själv istället Sen kan det ju finnas underliggande orsaker också, som är nog så viktiga att ta hand om.
Lider med Dig!
Dr.Jekyll känner Jag igen..
Han somnade väl aspackad på soffan varje kväll oxå, ibland naken?
Hela hans vardag bestod av att "fixa" dricka?
Ni fick kanske lite dåligt med pengar, just för att hans alkohol var viktigare än mat och räkningar?
Det är precis lika jobbigt att vara medberoende som beroende.
Hoppas att DU fick någon form av hjälp/stöd?
Ha d.
Jo det var en jävla soppa. Stålar till drickat lyckades han oftast fixa själv.
Stöd och stöd vet jag inte, var på nämdemansgården i en vecka men det hjälpte ju knappast.
Morsan däremot går fortfarande på Al-anon och även anhörig gruppen.
Gnäller på henne lite ibland då det bör vara dags att släppa skiten, men men.
Tycker din ömma moder har betett sig som skit! Vem är hon att välja de omständigheterna åt dig som 6-åring? Så riktigt typiskt "ensamma mammor" och de får man ju inte kritisera. Säkert är det synd om henne för att hon hamnat med nån som super också. Kanske känslig fråga, men det funkade inte med din pappa då?
Jo jag har berättat för min mor att hon är skyldig mig 10 år av mitt liv.
Men nej, då blir det såhär "Det är inte lätt att vara medberoende".
Nehe du säger det din jävla fitta, det är alltså enklare att se sin son gråta för att han är livrädd varje dag? Själviska jävla kärring.
Nej, farsan hade en lustig människa till sambo, där trivdes jag inte heller.
Jag tycker synd om barnen som tvingas leva i det.
Hur tycker nu man ska tackla problemet om man har en vän som man tycker ligger i farozonen?
Prata med personen är väl kanske det ända, men det behöver ju inte vara så lätt?
När jag drack som mest så visste jag inte vad man kunde göra annars.
För mig var det helt självklart att man drack bort hela helgen och när folk sa att de hade andra saker att göra så var jag som en IQ befriad höna.
Jag fattade ingenting.
Så försök få med honom på andra saker som är roligt och som man måste vara nykter till
Svaret på frågan ligger i varför man dricker. En alkoholist börjar ofta sitt missbruk för att dämpa ångest eller för att känna sig glad.
Martyrkåpan är skön...sveper de den inte om sig på eget initiativ så fixar vår familjepolitik och lagstiftning det åt dem. När ska man börja fokusera på barnens bästa, tro? Ingen av dina föräldrar verkar ju ha kopplat vad deras första ansvar och lojalitet är och bör vara. Kommer det in en ny part som inte fattar vad som gäller så ska de ut, basta.
Anklaga dem och tycka synd om dig lär väl inte gynna din väg framåt heller för den delen och hon lär bara vira "medberoendefilten" hårdare om sig. Fantastisk uppfinning om man använder den för att slippa göra ett skit åt situationen. Medberoendet är en realitet men definitivt inget skäl att låta bli att göra ngt åt situationen. I synnerhet om/när det finns barn med.
Jag säger "rise above it", bygg nåt eget och släpp inte in marodörerna förrän de visar att de kan ta ansvar och kan agera vettigt. Destruktiva sambosar befinne sig utanför!
(..å släpp bitterheten).
Gao, sillastrrrrybare, gao!
Anklagar henne inte för nånting egentligen. Vet att det går inte att ändra på den skit som varit.
Såfort det är nånting som stör henne och jag säger till henne att "växa upp" så blir det genast att jag behöver glömma det som varit och gå vidare.
Det stör mig, gudomligt mycket.
Hela tiden så får man höra om alla "goda vänner" hon fått genom sina jävla möten och all skit hon är på, hur bra hon mår osv. "jaja okej, vad skönt för dig att det funkar"
Men för min del som har missat 50% av min skolgång p.g.a dom koncentrationssvårigheter som växt fram av rädslan som funnits där sen jag var liten, vad finns det för mig att hämta i vuxenlivet?
Nej, jag tycker inte synd om mig själv, jag kunde dragit fram bollarna och sparkat ut fanskapet när jag var yngre.
Jag har insett de konkreta fakta som faktiskt finns där. Och det skrämmer mig, då jag inte vill annat än att faktiskt lyckas.
Meeen nu glider vi ifrån ämnet.
(sillastrrybare vettifan, uppväxt där nere men njaa![]()
Jo. Det är väl så.
Jag ger inte mycket för just al-anon och de andra alternativ som finns, då jag hatar att "älta" gamla grejer. Jag är allergisk mot den sortens människor som vistas där också. Av den enkla anledning att jag vet att dom behandlat sina nära och kära på samma vis.
Det är tråkigt då det säkert hade hjälpt. Men nee, jag försöker så gott det går på egen hand.
Hojar och bilar är väl det som räddat mig. Sålänge man är sysselsatt så funkar det helt okej, få tankarna på annat håll. Vintern är outhärdlig av flera skäl.
Harmon Rabb
Hela tiden så får man höra om alla "goda vänner" hon fått genom sina jävla möten och all skit hon är på, hur bra hon mår osv. "jaja okej, vad skönt för dig att det funkar"
Jag har förträngt det mesta som varit, vissa grejer försvinner dock inte. Men det ser jag bara som en påminnelse.
Är fanskapen religiösa också?
Vänners föräldrar som supit bort sina liv brukar alltid bli skenheliga mot nykterheten, dom borde egentligen ha spö för att att psykiskt misshandlat sina barn i årtionden.
Kompisens "styvfar" som spöa skiten ur honom hela uppväxten bor som av en händelse i grannhuset nu,
synd att man inte är lika tuff som kettingjänget får då hade fanskapet blivit ihjälslaget nu när han är gammal och vek.
Vill inte förstöra tråden, men citat först sen replik, annars vet man inte vad du svarar på.
Är fanskapen religiösa också?
Vänners föräldrar som supit bort sina liv brukar alltid bli skenheliga mot nykterheten, dom borde egentligen ha spö för att att psykiskt misshandlat sina barn i årtionden.
Oj Vad många inlägg!Lång ifrån alla alkoholister inser att de har något problem med alkohol. Förnekelsen sitter djupt rotad. Sökte du hjälp på behandlingshem för att bryta ditt mönster?
Tänkte ta tillfället i akt att rekommendera de som bor i missbruksmiljöer eller har nära anhöriga som gör det att ta kontakt med något av dessa två ställen. Det är behandlingshem som hjälpt oerhört många familjer att hitta varandra igen. Det är oerhört tufft för alla inblandade, men samtidigt oerhört belönande om allt går vägen.
Det är inte gratis. Ofta är det dock arbetsgivaren som tar på sig kostnaden som är avdragsgill för dem. Skadar inte att lyfta på luren. Är det barn inblandade kan man rädda värdefulla år i deras liv som annars går till spillo. En sådan sak bör man aldrig vända ryggen till och låtsas om att familjen/släkten inte har några missbruksproblem. Tyvärr allt för vanligt. Svälj stoltheten.
http://www.namndemansgarden.se/
http://www.provita.se/
Det är ofta den som många inte misstänker som alkoholist. En del är så skickliga att de balanserar på gränsen. Det vill säga är konstant berusade. För ett otränat öga är personen nykter. Men alla som bor under samma tak vet att så inte är fallet.
Missbruket är betydligt vanligare än vad många tror.
Att bara tro att alkoholisterna är de som sitter på parkbänken nere på stan runt systembolagen runt om i landet. Då bedrar man sig kraftigt.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |