Ersättning för hundbett

Min granne har en hund som inte gillar folk i mörka kläder.
Den försökte bita mig, vilket slutade med att jag stod och skällde på hunden, sen har det inte varit något problem med den längre.

Jag hoppas att din mors hund blir frisk i magen och att mor din slipper halka mer, jag själv vågar knappt gå ut med vovven för jag glider som bambi.

Jag blev biten av en schäfer när jag gick förbi en grannes hus för några år sedan. Hunden kom springades som en kanonkula ur garaget när jag gick på trottoaren, sprang runt bakom mig och tog ett bett i "baklåret".
Slutade med en resa till sjukan, karantän för jycken, och böter för hundägaren. Sjukhuset har anmälningsplikt och ringde ut sheriffen.

Då jag själv är stor hundälskare hade jag inga monetära krav från ägaren, men de valde att lägga ett kort och värdecheck till en lokal restaurang i min brevlåda. Bör hunden avlivas? Nej, men om jag ser hunden ute utan koppel så blir det ett samtal till sheriffen direkt. Lyckligtvis har ägarna tagit sitt ansvar och håller hunden kopplad när den är ute och låser in den när de har besök som inte känner hunden (jag vet då jag varit inbjuden på pokerkvällar sedan händelsen).

Tyvärr är det så att de flesta hundägare skiter i allt och alla förutom deras hund, så det enda sättet att få dem att förstå att nåt är fel är att straffa hunden. Som hundvän är detta otroligt jobbigt, men samtidigt effektivt. Sedan schäferbettet har jag blivit attackerad två gånger av större hundar. Den första tjöt till och stoppades i sista stund av ett osynligt staket (elektriskt halsband som chockar hunden om den försöker passera en nedgrävd slinga) och den andra gången blev det tyvärr en spark i bröstet. :'( Tror ni kärring nummer två bad om ursäkt? I helvete heller, men å andra sidan så håller hon nog bättre koll på hunden i fortsättningen.

Det vrakar som om det är avklarat nu, så det slutade bra för dig. Hon ville väl ha pengarna i tid för rean... :D

Jag älskar din retorik. ;)

Det får stå för mig sa jag, så är det. Hon har, enligt hennes man, blivit biten tidigare, både av deras egen och av en annan hund. Och denna gången varken siktade på eller träffade hunden något annat än jackan.

Kvinnan har gjort upp med oss nu, hon går med på att vänta uppe ikväll tills bilen kommer hem (så var det inte i förra telefonsamtalet). Så det är avklarat.

Inlägget får mig att fråga: Satt jackan på en pinne eller alldeles utanför kroppen på människan som ägde jackan :gnissla

Jag tycker hunden ska gå nånn kurs eller nått, eller börja på terapi om den mår så dåligt så den måste bita lite i jackor. Alternativt springa till HH (HundHimlen) :fakta. Jag vill iallfall inte möta morsan din med den hunden i onödan...

Hästfolket/hundfolket etc etc. Nästa dokusåpa som det sas i häst-tråden va?

Jag har haft en massa hundar och är inte rädd för dem men går ju inte fram till varje hund och ber att få klappa den för det.

Det med att hon ville ha 600kr för jackan var ju en sjysst deal. Bara att fixa ju.
Hade det varit min TopGun-jacka för 16.000kr så hade både ägaren och hunden dött, men det får stå för mig.

Sen blir man förbannad om en hund skulle anfalla eller bita en, det fattar ju vemsomhelst(utom TS).
Varje morgon när jag cyklar till jobbet så går det ALLTID samma colliejävlar lösa och de gör utfall VARJE jävla gång. En dag cyklade jag o trillade för att jag kollade bak när ena hunden sprang efter och cyklade in i den plogade snövallen och sen välte jag.
Eftersom jag satte ner foten så var det inte mer än att jag reste mig och fortsatte cykla vidare och ägaren står och skriker som vanligt.
Tänkte testa att gå förbi dem nån dag, men det vore väl som att be om det. Men man är bra trött på att ha 2 hundar efter sig varje morgon en liten bit.

Inlägget får mig att fråga: Satt jackan på en pinne eller alldeles utanför kroppen på människan som ägde jackan :gnissla

Jag tycker hunden ska gå nånn kurs eller nått, eller börja på terapi om den mår så dåligt så den måste bita lite i jackor. Alternativt springa till HH (HundHimlen) :fakta. Jag vill iallfall inte möta morsan din med den hunden i onödan...

Ett hugg gör inte särskilt ont. Det är mest chocken som är tråkig. Ja, den och stelkrampssprutan om man är spruträdd.

Last edited:
Hade det varit min TopGun-jacka för 16.000kr så hade både ägaren och hunden dött, men det får stå för mig.

ursäkta, men en adekvat fråga: det är väl isåfall en signerad topgun-jacka förmodar jag, med tanke på plötslig död för matte/husse/jycke?

Jag har haft en massa hundar och är inte rädd för dem men går ju inte fram till varje hund och ber att få klappa den för det.

Det med att hon ville ha 600kr för jackan var ju en sjysst deal. Bara att fixa ju.

Sen blir man förbannad om en hund skulle anfalla eller bita en, det fattar ju vemsomhelst(utom TS).
Varje morgon när jag cyklar till jobbet så går det ALLTID samma colliejävlar lösa och de gör utfall VARJE jävla gång. En dag cyklade jag o trillade för att jag kollade bak när ena hunden sprang efter och cyklade in i den plogade snövallen och sen välte jag.
Eftersom jag satte ner foten så var det inte mer än att jag reste mig och fortsatte cykla vidare och ägaren står och skriker som vanligt.
Tänkte testa att gå förbi dem nån dag, men det vore väl som att be om det. Men man är bra trött på att ha 2 hundar efter sig varje morgon en liten bit.

Ett hugg gör inte särskilt ont. Det är mest chocken som är tråkig. Ja, den och stelkrampssprutan om man är spruträdd.

spring gärna förbi, det sätter igång jaktlusten på hunden, när hunden sen biter dig så tar du tag i bakbenen och svingar hunfan men nacken före rakt in i närmaste lyckstolpe.

problem solved :yoparty

ursäkta, men en adekvat fråga: det är väl isåfall en signerad topgun-jacka förmodar jag, med tanke på plötslig död för matte/husse/jycke?

Nej. Det vill jag inte ha. Denna har jag gjort själv - one of a kind, går inte att få tag på någonstans. Har letat märken i 8år och bara använt de bästa materialen.
Den e så jävla grym :krama
Affektionsvärdet överstigen lätt 100tusen.

@ empo021: Jag brukade springa den biten och då fanns det en liten golvmopp som sprang efter mig ibland, men nu när mitt knä är ute ur leken så måste jag cykla/gå. men visst, en kort runda hade jag kunnat springa. Kan ta på mig skyddskläder och sen börjat kriga med hunden, men jag vill ju inte skada hunden. Inte dennes fel för att den fick de husse/matte den fick.
Man väljer inte sina föräldrar.....

Nej. Det vill jag inte ha. Denna har jag gjort själv - one of a kind, går inte att få tag på någonstans. Har letat märken i 8år och bara använt de bästa materialen.
Den e så jävla grym :krama

avirex?

jag tycker att du under våren, ska ta och informera samtliga hundägare som uppehåller sig på din sträcka så att säga, att då och då kommer du spatsera i din topgun-jacka och att rubbas en atom eller två på den tack var de, har du rätten att använda dig utav the noble art of self defence, dvs i ditt fall fram med motorsågen och gör processen kort.

:tummenupp

Den e så jävla grym

den tycker jag nästan du får slänga upp en bild på!

avirex?

jag tycker att du under våren, ska ta och informera samtliga hundägare som uppehåller sig på din sträcka så att säga, att då och då kommer du spatsera i din topgun-jacka och att rubbas en atom eller två på den tack var de, har du rätten att använda dig utav the noble art of self defence, dvs i ditt fall fram med motorsågen och gör processen kort.

:tummenupp

Hell no, US Navy. Customordered.

Jasså är det så det går till. Tack. :Bugar :)

den tycker jag nästan du får slänga upp en bild på!

Ska jag göra. Jag får tillbaka min dator om 2 veckor så då kan jag visa den.

Last edited:
cool.
använd små lätta motorsågar.
upp med en eller flera bilder på jackan!

hade en avirex-jacka för 15 år sedan eller nåt. bra skit!

Ska köpa motorsågen från Motorsågsmassakern, men den ligger på runt 25tusen :gnissla
O man kan knapptanvända den till nånting annat än att slakta folk/djur. För stor för att såga trädmed....

Avirex är serieproducerad skit. Jag köpte själv en sådan men blev missnöjd. Kostade ju bara 4tusen så den ligger väl i någon låda nånstans på vinden. :rolleyes:

Hundfolk är konstiga. Kompisen som jag umgick med dagligen köpte hund. Har inte sett honom sen november. Det går ju inte att han kommer på besök för då måste hunden med och jag som har katt..... ja, det gillar inte katten direkt. O nu vet jag inte vad som hänt.
Jävla hundfolk :mad:

Ska köpa motorsågen från Motorsågsmassakern, men den ligger på runt 25tusen :gnissla
O man kan knapptanvända den till nånting annat än att slakta folk/djur. För stor för att såga trädmed....

Avirex är serieproducerad skit. Jag köpte själv en sådan men blev missnöjd. Kostade ju bara 4tusen så den ligger väl i någon låda nånstans på vinden. :rolleyes:

Hundfolk är konstiga. Kompisen som jag umgick med dagligen köpte hund. Har inte sett honom sen november. Det går ju inte att han kommer på besök för då måste hunden med och jag som har katt..... ja, det gillar inte katten direkt. O nu vet jag inte vad som hänt.
Jävla hundfolk :mad:

trodde avirex var bra skit, eftersom de är/var (tror jag) 'huvudleverantör' eller nåt sånt till diverse vapengrenar i usa...men som sagt, är inte säker på det.

min gamla jacka var bra skit iaf. men den gick för närmare 15k också...på den tiden...

Men herregud. Det gör inte så ont om jag biter dig i armen heller, men om jag sprungit runt och bitit folk i armarna hela tiden hade jag ganska snart blivit inspärrad :fakta

Så, hund+bita = kula

Vad jag menade var att hunden hade all möjlighet i världen att bita i armen, låret, baken eller foten men bet i jackan. Men ja, den satt ju onekligen på en människa... :tungan

Hunden och morsan har gått lydnadskurser och han gjorde psyktest samt fick terapi när de upptäckte att han hade tarminflammationen.

Sen tror jag att du ganska lätt kan sparka bort hundskrället om han skulle försöka sig på nåt, du är ju en sån där atletisk typ och 7 kg hund tar ju du i bänkpress!

Vad jag menade var att hunden hade all möjlighet i världen att bita i armen, låret, baken eller foten men bet i jackan. Men ja, den satt ju onekligen på en människa... :tungan

Hunden och morsan har gått lydnadskurser och han gjorde psyktest samt fick terapi när de upptäckte att han hade tarminflammationen.

men vänta lite nu...

så hunden valde att bita just i jackan. fel märke på jackan?

så morsan har också gått lydnadskursen. har kursen gett önskat resultat?

Men herregud. Det gör inte så ont om jag biter dig i armen heller, men om jag sprungit runt och bitit folk i armarna hela tiden hade jag ganska snart blivit inspärrad :fakta

Så, hund+bita = kula

Så dig ska de spärra in, ett tag - men en hund, som bara gör som den lärt sig, ska få en magnumkula genom pannan?

Jag vet vad du menar, jag tycker inte heller själv att det är så spännande att bli jagad varje morgon om det så ens är den lilla vita jäveln. Man blir mest förbannad men eftersom den aldrig bitit mig - ännu - så har jag inte brytt mig nämnvärt.

Kanske man skulle fått tag på sådana handskar som batman hade i senaste Dark Knight-filmen där han böjer plåt och sen sprungit förbi hundarna så de anfallit. Däreftersliter man av huvudena på dem. Undrar om ägarna hade blivit paffa?? :cool:

Så dig ska de spärra in, ett tag - men en hund, som bara gör som den lärt sig, ska få en magnumkula genom pannan?

Jag vet vad du menar, jag tycker inte heller själv att det är så spännande att bli jagad varje morgon om det så ens är den lilla vita jäveln. Man blir mest förbannad men eftersom den aldrig bitit mig - ännu - så har jag inte brytt mig nämnvärt.

Kanske man skulle fått tag på sådana handskar som batman hade i senaste Dark Knight-filmen där han böjer plåt och sen sprungit förbi hundarna så de anfallit. Däreftersliter man av huvudena på dem. Undrar om ägarna hade blivit paffa?? :cool:

Om hunden lärt sig att hugga efter kärringen så ska hunden få kula och ägaren spärras in :fakta.

Det är inte hundens fel :fatta!

Nepp, men likväl så blir kulan lösningen för ägaren som inte uppfostrat hunden kommer inte sköta sig bättre framgent och i värsta fall kommer en 4-åring i vägen.

Hundar finns det gott om att handla nya och börja om om man har misslyckats..

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti