Ersättning för hundbett

Du får gärna lista aktuella utbildningar och kunskap du har om hundar?
Hur i hela helvete vet du att personen var i "närheten" och inte direkt intill tantan?
Nog för hunden antagligen inte har någon direkt träning men vad vet du hur hunden varit tränad?
Är ägaren osäker blir hunden likadan och kommer skydda, men neeej det gör ju inte hundar...
Jag kan rekommendera lite läsvärda böcker om du vill stärka din kunskap men det skulle jag inte tro att du vill.
Såja. såja...ämnet är redan avhandlat.
Ner i gymet med dig och jobba av lite frustration och gå vidare :krama

Klart han bet. Morsan vart ju i underläge för främlingen vid sidan om. Ren skyddshandling.

Instinkt och ursprung. Skulle man väl kunna säga.

Klart han bet. Morsan vart ju i underläge för främlingen vid sidan om. Ren skyddshandling.

Leder ofta till asbra grejer i längden om hunnfan ska hugga varje gång kjeRRingen som är ägare känner sig lite underlägsen. Särskilt om KjErRingen är en fjantig mjäkig person som skulle haft Guppis hemma istället.

guppi.jpg

njaaa, min erfarenhet är att det krävs rätt mycket för att en hund ska bita en människa.

först ska den varna, skälla, morra, visa tänder osv.
backar inte människan så kan hunden bita, men det är inte ens säkert att den gör det då heller.

att direkt hugga bara för att matte var i underläge låter konstigt, när den andra människan uppenbarligen inte ens var hotfull.

njaaa, min erfarenhet är att det krävs rätt mycket för att en hund ska bita en människa.

backar inte människan så kan hunden bita, men det är inte ens säkert att den gör det då heller.

att direkt hugga bara för att matte var i underläge låter konstigt, när den andra människan uppenbarligen inte ens var hotfull.

Ett djur kan attackera om "fienden" backar också.

Hade inte tanta en kattpäls på sig då :D

Vi ser saker helt olika bevisligen. Hade min katt betett sig illa, bitit och rivit folk utan anledning (drar man katten/kunden i svansen och dom säger till får man skylla sig, däremot vet jag att min katt säger till 1 sekund och sen går iväg.) eller skadat någon hade det blivit sprutan direCkt!

Polaren katt bet och klöste mig i handen när jag kliade den på magen, skall jag offra en gyttorp på den?

Svägerskan har en kattunge som har en tendens att klättra upp för benen när man sitter och äter, skall jag ge den en röd oxå?

Polaren katt bet och klöste mig i handen när jag kliade den på magen, skall jag offra en gyttorp på den?

Svägerskan har en kattunge som har en tendens att klättra upp för benen när man sitter och äter, skall jag ge den en röd oxå?

Nu får du väl ändå ge dig? Klia en katt på magen är ju inte att gå förbi den, det är att aktivt busa med den. Hade hunden bitit mig när jag aktivt busade med den anser jag att det är mitt eget fel om jag inte kan tolka signalen att snart så händer något...

Hade katten anfallit dig när du går förbi den på gatan, då är det dags, yes sir!

Osäker och otrygg hund, inte så konstigt. Men min erfarenhet säger att den som går i andra änden av kopplet oftast är betydligt mycket farligare än hunden i sig.

fast jag tycker ändå det är konstigt att hunden inte varnade när den var osäker, det är ju det första dom brukar göra.

självklart är ägaren farligare än hunden, det är ju just ägaren som gör hunden farlig (i 9 av 10 fall).

Den kanske inte tyckte att den hann? Väldigt spänd? Orolig? Tolkade som att den andra anföll?

En tränad vakthund och en "vanlig" familjehund kan göra olika, För en vakthund blir tränad till att morra och skälla och anfalla ifall hunden eller husse/matte blir överfallna eller känner sig hotade.

Som denna hund
[YOUTUBE-ID]W6SDOTzmbSs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
En tränad vakthund och en "vanlig" familjehund kan göra olika, För en vakthund blir tränad till att morra och skälla och anfalla ifall hunden eller husse/matte blir överfallna eller känner sig hotade.

Som denna hund
[YOUTUBE-ID]W6SDOTzmbSs[/YOUTUBE-ID]

hunden på filmen är inte vakttränad, den är attacktränad.

vakttränad = hunden ska vakta ett hus.
attacktränad = hunden ska bita den människa dens matte/husse säger.

så jag skulle vilja påstå att hunden i filmen är dåligt tränad.
om hunden har helt klart för sig vem flockledaren är så ska inte hunden fatta egna beslut, det är flockledaren som avgör vad som är ett hot och inte.

Nja, en tränad tjänstehund ska inte under några som helst omständigheter anfalla utan att föraren har sagt till om det, men då jävlar ska det hända grejer å andra sidan! :fakta Sen ska man inte lita allt för mycket på amerikanska metoder, dom har en tendens att föredra brutalitet, övervåld och extremism istället för finlir och kontroll... :rolleyes:

Nja, en tränad tjänstehund ska inte under några som helst omständigheter anfalla utan att föraren har sagt till om det, men då jävlar ska det hända grejer å andra sidan! :fakta Sen ska man inte lita allt för mycket på amerikanska metoder, dom har en tendens att föredra brutalitet, övervåld och extremism istället för finlir och kontroll... :rolleyes:

Som på filmen jag länkade så gjorde hunden rätt. Polisen i filmen hade tränat hunden att attackera om(har svårt att förklara:huvet) den känner sig hotad. Och det gör hundar när någon ställer sig "över" och visar att "det är jag som bestämmer".

Det är även oftast så man får hundar att lära sig sitta genom att "ställa sig över".

Ja ursäkta att jag skrev vakt istället för attack :huvet Sorry!

finns många hundar/hundraser som inte varnar innan bett. hundens kroppsspråk är en varning i sig och det är inte alltid det inkluderar morrning/visa tänder/skälla. du kan inte förvänta dig att alla människor ska kunna läsa en hund när den är trängd/rädd/varnar.

de flesta människor kan inte ens tyda sina egna hundars signaler, speciellt inte mellan hund och hund.

finns många hundar/hundraser som inte varnar innan bett. hundens kroppsspråk är en varning i sig och det är inte alltid det inkluderar morrning/visa tänder/skälla. du kan inte förvänta dig att alla människor ska kunna läsa en hund när den är trängd/rädd/varnar.

de flesta människor kan inte ens tyda sina egna hundars signaler, speciellt inte mellan hund och hund.

det har du såklart rätt i, tänkte inte på det när jag skrev inlägget.
fast majoriteten av alla hundar varnar väl innan dom biter iaf, det är min upfattning.
sen är ju hundar individer också, bara för att den ena varnar innan den biter så betyder ju inte det att den andra gör det, även om båda är samma ras.

Last edited by a moderator:
Som efterspel kan jag ju säga att veterinären konstaterat att hans lever slutat fungera och att de misstänker att tarmen som var inflammerad har börjat ruttna. De kommer inte undersöka mer. Vid 16.00 idag, på veterinärens inrådan, somnade han in på Landskronas Veterinärklinik. 4 år och en vecka gammal.

Som efterspel kan jag ju säga att veterinären konstaterat att hans lever slutat fungera och att de misstänker att tarmen som var inflammerad har börjat ruttna. De kommer inte undersöka mer. Vid 16.00 idag, på veterinärens inrådan, somnade han in på Landskronas Veterinärklinik. 4 år och en vecka gammal.

Fy va hemskt! Lider med vovven och er, men skönt att han kommit till bättre plats utan sjukdom eller ont nu. Som sagt, inte alla hundar visar dom mår dåligt förens det verkligen är för sent. :(

Beklagar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...