Hur korkad får man vara i snön

Du får ha hur så mycket snö att fordonets totalvikt inte överskrids eller att vägegenskaperna påverkas.

De flesta som transporterar snö på taket brister i reglerna om lastsäkring, finns prejudikat på det här i Halland...:yoparty

Ok. Då kan jag nog andas ut. Tack för svaret! :tummenupp

Klart man ska anpassa avståndet efter väglaget. Men att på E4 ligga i 70km/h bara för att det är lite snöigt är ju skitsnack. Inga veviga rattrörelser så kan man plöja på i 100-130 ändå, bara man har bra däck. Det är fegisarna som ska ligga i 50km/h som är farliga :fakta
Ja, dom som håller 50 för att det ju kan bli halt sen är livsfarliga! Men det är å andra sidan dom som håller 140 i 2dm snömodd eller 20m sikt också :fakta

Ja, dom som håller 50 för att det ju kan bli halt sen är livsfarliga! Men det är å andra sidan dom som håller 140 i 2dm snömodd eller 20m sikt också :fakta

Jag kan vinka åt dig när jag åker om dig i snömodden nästa gång, Cittran går jättebra i 140 då... :hej

Däremot är jag ganska lugn när det är snörök. Antar att mina 50.000 motorvägsmil har satt sig i ryggraden after all..

Edit: Jag har full bonus och skadefria år med.. :)

Jag kan vinka åt dig när jag åker om dig i snömodden nästa gång, Cittran går jättebra i 140 då... :hej

Däremot är jag ganska lugn när det är snörök. Antar att mina 50.000 motorvägsmil har satt sig i ryggraden after all..

Edit: Jag har full bonus och skadefria år med.. :)

Ja fy fan vad jag hatar snörök. Var nära att bli plockad av en plogbil som kom skyltad hastighet (typ 70-90) påväg till Åre för 2år sedan just för att det var snörök så jag såg den inte förräns bladet passerade 1dm från min spegel.

Sen kan jag säga att jag kommer absolut inte hålla samma tempo upp i Civicen som jag gjorde med Accorden... samma däck (bokstavligen) men hyffsat mycket kortare hjulbas gör att den är sladdbenägen så in i bängen och det trots antisladd och allt vad det heter.

Menar du att det finns så korkade människor att dom fortfarande kör på sommardäck:va

Fast å andra sidan är ju vissa helt värdelösa på vägarna här med:brinnerup

jag jobbar med att sälaj däck och jag kan intyga att det fortfarande kör runt folk på sommardäck!! Speciellt folk i 4x4 bilar verkar det som, tyvärr är däckmarknaden till europa strypt pga höga tullar, så lycka till att hitta vinterdäck nu om ni inte redan har:tummenupp

Ni som kommenterar TTS, jösses vad ni är patetisk avensjuka på att 2fast4Hjo verkar ha mer stålar att köpa dyra prylar för än ni. :D

Valmers och jag brukar ofta kärleksgnabbas när det kommer till Audi och BMW. Hade ingen aning om att 2fast4Hjo hade en TTS. Good for her and pilutta dig. :tummenupp

...ålbeten som pallnitar på snorhal väg, och sedan slår på sina blinkers....för att sedan smyga fram till avfarten 200 meter längre bort på liten landsväg...borde hängas upp i näshåret och pryglas till underkastelse med en lutfisk. :gnissla

Helvete så det driver upp adrenalinnivån. :död

jag jobbar med att sälaj däck och jag kan intyga att det fortfarande kör runt folk på sommardäck!! Speciellt folk i 4x4 bilar verkar det som, tyvärr är däckmarknaden till europa strypt pga höga tullar, så lycka till att hitta vinterdäck nu om ni inte redan har:tummenupp

Knepigt att folk inte förstår att 4-hjulsdriften inte hjälper dem att stanna :va

...ålbeten som pallnitar på snorhal väg, och sedan slår på sina blinkers....för att sedan smyga fram till avfarten 200 meter längre bort på liten landsväg...borde hängas upp i näshåret och pryglas till underkastelse med en lutfisk. :gnissla

Helvete så det driver upp adrenalinnivån. :död

Om det var snorhalt så borde det ju inte vara någon fara :D

Eller hade den saken bättre grepp än du :)

Last edited:
Förvisso trevligt, men jag kör ett museiföremål från Hedenhös tid, vårdar det tidigare ömt. (528i, E39)

När nästa inköp blir av kan jag såväl tänka mig xDrive som en touring.

/Börjar bli gubbe

Har du klarat dig från rostproblem på bakluckan?

Detta stämmer INTE, i sthlm är dom flesta inställda på att få trafiken att flyta, man samarbetar och visar hänsyn, bara att slå på blinkersen så har man oftast en lucka att falla in i vid filbyte.

Prova samma sak i Mad-Malmö, du får på sin höjd ett finger samt en redneck tutning från någon som troligen nyss klivit ur sin traktor och satt sig i bilen...
Jo men nu pratar du snöfritt trafikläge, tråden började med "Hur korkad får man vara i snön" och då är det lika illa i Skåne som i resten av de större städerna i landet. Var i Tjôtelaborg förra veckan och inte fan kan de köra bil där när det är halt.

Sen är det konstigt att trafiken inte flyter bättre i Malmö än i städerna du nämner utomrikes, merparten av bilförarna här kommer ju från andra ställen än just "lanned"...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg