Dataspelsvåld, farligt?

Klart som fan det är farligt jag är gammal som jävulen och påverkas av allt jag ser och hör!

Det funkar som så att när man inte har tid att överlägga utan reptilhjärnan reagerar då blir det lätt shoot em up på riktigt så att säga

Trams. Jag är uppvuxen med Street Fighter 2 och Motorsågsmasakern på TV, har inte blivit våldsam för det. Det typen av moralpanik för allt "nytt" har funnits i alla tider.

Klart att det påverkar, inget snack om saken. Det kan man ju räkna ut med arslet men istället valde forskarna att göra det lite mer seriöst.
Men eftersom det finns åldersgränser så ser jag inte det som ett problem, så länge föräldrarna sköter sin uppgift och ser till att deras ungar gör som de säger.

Vi är alla olika. 99.9% påverkas säkert inte alls MEN sen finns det dom som påverkas. Har ingen aning men om 0.1% blir påverkade tycker jag att det låter ganska vettigt med tanke på hur många konstiga människor det finns här i världen.

Nu hade säkert den här 0.1% blivit påverkade av något annat (typ actionrulle) om det inte vore för detta, så egentligen spelar det ju igen roll....

Man blir mer benägen att göra saker som man gjort tidigare.
Har man vant sig vid att tillgripa våld på låtsas, så är det lättare att tillgripa våld på riktigt.
Jag undviker själv våldsamma spel, eftersom jag finner det obehagligt.
Jag vet ju själv att jag kan bli våldsam om jag retas upp.

Saken är ju den att man inte riktigt vet hur man påverkas själv, tror jag alltså.

Jag är lugn o fin men visst f-n slår det slint för mig ibland också. Hade jag varit uppfostrad av vadderade munkar så hade det slagit mindre slint mer sällan tror jag.

Saken är ju den att man inte riktigt vet hur man påverkas själv, tror jag alltså.

Jag är lugn o fin men visst f-n slår det slint för mig ibland också. Hade jag varit uppfostrad av vadderade munkar så hade det slagit mindre slint mer sällan tror jag.

Fan, du är på hugget idag! Finns det nå´n tråd du inte kommenterat i eftermiddag?:D

Skämt åsido... Vilket påverkar mest: bilder eller ord?

Jänkarna har ju en tendens till att tillåta alla bilder, men censurerar ord till höger och vänster. :P.M.R.C

Känns som det finns viktigare saker att forska på. Vad ska man i så fall använda forskningen till, förbjuda tvspel?

Känner inget direkt behov av att köra över folk med bilen efter jag spelat gta, inte heller att hoppa på sköldpaddor efter super mario, så för mig är det nog safe.

Jag får bara sån lust att hoppa på goombas och krossa stenblock får att hitta extraliv om det blir slagsmål på stan. :mad:

Det här är ett ämne som varannan undersökning visar att det är farligt, och varannan att det inte är farligt. Så jag tror man ganska snabbt kan sluta sig till att det inte är farligt.

Mitt egna filosoferande om saken är ju som så att människan i säg är ett våldsamt kritter, så att folk som spelar spel kan vara våldsamma följer nog snarare vår naturliga förstörelselusta än att något suspekt hänt i hjärnan för att vi spelar... Och hade spelen verkligen varit farliga hade vi nog ganska snabbt kunnat påvisa att den redan från början våldsamma varelsen blev ganska mycket våldsammare.

Men, den bästa undersökningen jag läst var den där de drog slutsatsen att ungjävlar som spelar hamnar ungefär hälften så mycket i bråk, råkar ut för allvarliga skador mycket mer sällan och rent allmänt blir bra på att lösa problem snabbt, samt faktiskt kan bli lite bättre på saker som bilkörning (även om det var lite tveksamt). Och nej, jag kommer inte ihåg vad det var för jävla undersökning. ;)

Beror på hur hårt du slår någon annan med dataspelskontrollen, wii´s kontroll skadar nog ingen.
:arsele

Ja jag är som en bläckfisk på nitro idag..

Jag tror just dataspel är värst då de övar upp förmågan att handla, vilket lagras i reprilhjärnan.

Sedan rörliga bilder följt av ljud

och för dem som kan läsa och förstå samtidigt, ord/text

Fan, du är på hugget idag! Finns det nå´n tråd du inte kommenterat i eftermiddag?:D

Skämt åsido... Vilket påverkar mest: bilder eller ord?

Jänkarna har ju en tendens till att tillåta alla bilder, men censurerar ord till höger och vänster. :P.M.R.C

Klart att det påverkar, inget snack om saken. Det kan man ju räkna ut med arslet men istället valde forskarna att göra det lite mer seriöst.
Men eftersom det finns åldersgränser så ser jag inte det som ett problem, så länge föräldrarna sköter sin uppgift och ser till att deras ungar gör som de säger.

Ibland ser man ett sådant där inlägg som gör att man tror man har en själsfrände.
Fan vad det känns gay. :mad:

[YOUTUBE-ID]SzHS0QP7bro[/YOUTUBE-ID]
Jorå så att!
Galningar som inte kan skilja på verklighet och fiction har alltid funnits. Tror inte de blir fler eller färre pga lite film eller spel. De som kanske händer är att de tar inspiration från filmer eller dataspel. Men de hade nog kunnat lista ut hur de skulle döda någon ändå.

De som kanske händer är att de tar inspiration från filmer eller dataspel. Men de hade nog kunnat lista ut hur de skulle döda någon ändå.

Tror så med.

Hade en liten episod i livet när jag spelade GTA Vice City 24/7, då fick jag konstant ett sug efter att bazooka skiten ur cyklister, dock hade jag aldrig min bazooka med mig så inget hände :D

Jag tror det krävs vissa förutsättningar hos personerna som påverkas, men å andra sidan skulle dom inte göra dumheter på riktigt om dom inte såg våldsfilmer eller spelade våldsamma spel och blev triggade av dom.

Samma diskussion förs ju om porr, porr gör män till våldtäktsmän, enligt motståndarna. Isf skulle det nog ske betydligt fler våldtäkter i Sverige :rolleyes: "Rätt" individer kan säkert bli inspirerade/avtrubbade av det, men oftast är det ju alkohol/droger som gör att dom tar sista steget och gör något på riktigt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt