Dataspelsvåld, farligt?

Det måste finnas någon anledning till varför ungarna stampar och hoppar på varann när det blir bråk. När jag var i tonåren slog eller sparkade man inte på någon som låg ner, men det verkar vara standard nuförtiden.

Allt är Super-Marios fel.

Det är ju helt makalöst hur man ka påstå att man inte påverkas av sin sysselsättning.

Det är ju helt makalöst hur man ka påstå att man inte påverkas av sin sysselsättning.

Fast när man tänker efter; De som jobbar med att flippa hamburgare äter ju oftast inte detsamma. Så teoretiskt sett borde ju de som spelar våldsamma spel absolut inte ägna sig åt våldsamheter :sporthojliknelse :rolleyes:

Anders o Markus: Fan grabbar nu blev jag påverkad. Jag vill kramas. NU!

Samma diskussion förs ju om porr, porr gör män till våldtäktsmän, enligt motståndarna. Isf skulle det nog ske betydligt fler våldtäkter i Sverige :rolleyes: "Rätt" individer kan säkert bli inspirerade/avtrubbade av det, men oftast är det ju alkohol/droger som gör att dom tar sista steget och gör något på riktigt.

Den diskussionen brukar jag ganska snabbt slå ihjäl med att kvinnor konsumerar mer porr än män. Vilket de faktiskt gör. ;)

Det måste finnas någon anledning till varför ungarna stampar och hoppar på varann när det blir bråk. När jag var i tonåren slog eller sparkade man inte på någon som låg ner, men det verkar vara standard nuförtiden.

Allt är Super-Marios fel.

När jag var liten var det inte gamers som gjorde sånt, det var sportfånar. ;)

Last edited:
Såklart man påverkas. Men, det innebär ju inte att man förvandlas till massmördare/skolskjutare eller liknande.
Än idag får jag flashbacks när jag ser ihopspikade lådor och börjar famla efter min röda kofot.:yoparty

Mitt enkla svar på frågan är att det inte är farligt med våldsspel eller våldsfilmer mer än för ett fåtal individer som har något fel i hjärnan som gör att de inte kan skilja på verklighet och fantasi. Tycker inte vi övriga ska behöva lida för det i den här typen av debatter. Börjar bli tröttsamt. Minns mycket väl debatten som pågick när jag själv var barn. Även då pratades det om dataspel och videovåld och hur det påverkade barn.

Någon som minns Narco Police till Amiga 500? Undra om det inte förbjöds att säljas här i Sverige på grund av våldet i det. Det var klassat som barnförbjudet åtminstone. Det hindrade inte att det spreds kopior på det via kompis gängen. Det var även en riktigt smaklös film som det spreds kopior på på skolgårdarna som jag inte kom ihåg vad den hette. Undra om det inte var Peter Jacksons film Braindead?

Under 70 & 80 talet producerades alla möjliga Ninja och Samuraj filmer. Många fäktades nog på låtsas med sina kompisar med träpinnar och försökte efterapa sparkar. Barn har alltid levt ut aggressioner i alla tider. Det är en del av att växa upp. Det har bara fått nya uttryck med ny teknologi. Gäller bara att se till att barnen förstår skillnaden mellan våld och fantasi så tror jag inte att det är det mista skadligt. Så länge barnen är friska i huvudet och fått lära sig vilka normer som gäller.

När jag var liten var det inte gamers som gjorde sånt, det var sportfånar. ;)

Ja men nuförtiden verkar de få som fortfarande idrottar vara så seriösa att dom tränar på lördagskvällar istället för att va på stan. Det e bara gamers som vill slippa ifrån sina fulla föräldrar som är ute. :-)

Samma diskussion förs ju om porr, porr gör män till våldtäktsmän, enligt motståndarna.

Jag försvarar inte porrindustrin på något sätt, men jag tror inte att porrtittande skulle vara huvudorsaken till att män skulle bli mer benägna att göra våldtäkter. Forskarna borde istället göra djupstudier i länder där våldtäkter är vanligt förekommande. Man kommer nog att komma fram till att det är andra orsaker bakom våldtäkter än porrtittande. Det är att göra det väldigt enkelt för sig.

1/3 av kvinnorna i en studie i Sydafrika sade sig blivit våldtagna:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/258446.stm

1/3 av männen säger sig ha våldtagit kvinnor i samma land:
http://www.huffingtonpost.com/2010/11/27/south-africa-rape-study-m_n_788722.html

wii´s kontroll skadar nog ingen.
:arsele

Jo du jävlar i helvete att den gör.
Samma dag som jag skulle köra upp så spelade jag och frugan Wii.
När frugan skulle bowla så gick våran då 2åriga dotter förbi och hon fick kontrollen i ansiktet. Hon började blöda, så frugan fick skjutsa in henne till akuten, och jag fick åka till Örebro och köra upp.
Var dubbelt nervös den dagen.

Hur det gick?
Det gick bra för både dottern och mig:yoparty

Den diskussionen brukar jag ganska snabbt slå ihjäl med att kvinnor konsumerar mer porr än män. Vilket de faktiskt gör. ;)
Fast, i kvinnors fall är det nog mer åt erotiska noveller och erotiska former av porr än vad män generellt sett kikar på ;)

Jag försvarar inte porrindustrin på något sätt, men jag tror inte att porrtittande skulle vara huvudorsaken till att män skulle bli mer benägna att göra våldtäkter. Forskarna borde istället göra djupstudier i länder där våldtäkter är vanligt förekommande. Man kommer nog att komma fram till att det är andra orsaker bakom våldtäkter än porrtittande. Det är att göra det väldigt enkelt för sig.

1/3 av kvinnorna i en studie i Sydafrika sade sig blivit våldtagna:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/258446.stm

1/3 av männen säger sig ha våldtagit kvinnor i samma land:
http://www.huffingtonpost.com/2010/11/27/south-africa-rape-study-m_n_788722.html
Som sagt, säkert inspiration och våldtäktsmän kollar säkert mer på porr än genomsnittsmannen, men jag tror inte att det är den utlösande faktorn :fakta

Last edited:
Fast, i kvinnors fall är det nog mer åt erotiska noveller och erotiska former av porr än vad män generellt sett kikar på ;)

Heh, mina systrar och tjejpolare kollar inte på fjollporr... De kollar på hårdporr utan allt jävla trams.
en av mina tjejpolare glor tom på ren bögporr bara för att "Det är inget jävla trams, bara av med kläderna direkt o knulla." >.<

Hmmm, knulla en man i röven/bögporr. Hmmm^2, bara om man är tjej då eller . NOT!

Heh, mina systrar och tjejpolare kollar inte på fjollporr... De kollar på hårdporr utan allt jävla trams.
en av mina tjejpolare glor tom på ren bögporr bara för att "Det är inget jävla trams, bara av med kläderna direkt o knulla." >.<

Allt är inte som det borde vara i landet långt sydöst :näsblod

Hmmm, knulla en man i röven/bögporr. Hmmm^2, bara om man är tjej då eller . NOT!
Intressant det där, när Rocco Siffredi eller John Stagliano pumpar nån liten späd 18-åring i röven, eller när en hög brudar har lesbiska orgier, inkl strap on där bak, är det helt ok, det sitter majoriteten av alla män å spelar skinnflöjt till. Men jävlar så äckligt å hemskt det är om två killar gör exakt samma sak! :va Va glad för att det finns bögar, då får man ju ha sin tjej ifred från dom iaf :tummenupp Hittar man dessutom en heterobrud så slipper man ju oroa sig för alla bitjejer/flator också :tummenupp

När vi nu ändå är lagom OT, John Stagliano fick hiv av en transa i Rio och avled av det för en massa år sen. Peter North, som säkert är många killars idol, började sin karriär med att spela in gayporrfilmer under artistnamnet Matt Ramsey.

Tror så med.

Hade en liten episod i livet när jag spelade GTA Vice City 24/7, då fick jag konstant ett sug efter att bazooka skiten ur cyklister, dock hade jag aldrig min bazooka med mig så inget hände :D
Lättare göra en Gouranga! :fakta
Synd det är så ont om Hare Krishna...

Nu har jag läst mitt eget inlägg 10 ggr utan att fatta vad jag menar riktigt..

Har inget emot varken bögar eller folk som kollar på bögporr.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt