Föräldrar; Hur får ni era ungar att sova?

Fotmassage!!!:tummenupp

(Fast det kanske funkar enbart pa fullvuxna toser?)

Typiskt "jag-har-barn-sa-jag-vet-allt-om-allt" svar. Fuck vad trist!

Ja för din input var ju fan så mycket roligare :rolleyes:

Last edited:
Tycker ni skall skippa tuppluren vid 17, den kan inte vara bra för nattsömnen.
Sen vad gäller att somna i mörkt rum, det har inte riktigt funkat för vår äldsta (2,5år nu) utan han vill ha en nattlampa, nu när han sover i riktig säng med sänglampa så vill han ha den tänd också när han somnar... vi smyger in när vi skall lägga oss och släcker sänglampan men låter nattlampan i fönstret vara tänd.

Sen är 5minutersmetoden riktigt grym, både på att få barnet och somna men också mot hjärtat när man sitter och hör hur barnet skriker... men det funkar i alla fall.

Vad gäller hur vi gör, ja vi går och lägger den minsta (6mån) och pussar godnatt på pannan och går därifrån... detta vid 19 och det då direkt efter kvällsvällingen.
Den äldre lägger vi vid 20 och då efter tandborstning... först har vi suttit och varvat ned vid TV´n i en halvtimme. Sen lägger vi honom och pussar godnatt och går därifrån.
Har väl aldrig spenderat mer än nån minut på att lägga någon av dem.

Jag har inga barn själv men jag hoppas att du skojar?
Vad är problemet att bara låta ungen sova i sin egen säng?

Svårt att relatera till när man inte har egna barn, men jag tror att många föräldrar inte är konsekventa nog med att lägga tillbaka barnet i deras egna säng... man orkar inte med helt enkelt när det upprepas hela tiden.

Att vara konsekvent är hur bra som helst men minst lika påfrestande.

Last edited:
Den där kärringen har redan förstört ett par generationer ungar och föräldrar, håll henne utanför allt som har med barnuppfostran att göra tack!

Många tror väl att hon vill att man ska låta barnet skrika sig till sömns? Nu är det ju inte riktigt så men jag tror nog att jag ska testa 5minutersmetoden ändå. Den är som sagt till för föräldrarna och inte barnet men jag tror det kan vara bra för ungen att somna på egen hand ändå...

Vad lustigt, här är det EXAKT likadant
Samma tider. Rubbet. Vår kille är 13 månader nu och det börjar faktiskt bli bättre. Du måste lajja mycket med henne på kvällen innan läggdax. Försök hålla henne vaken så länge som möjligt. Bättre att hon får vara uppe än att ni skall försöka få henne att sova i 40 min.....

Jag tycker att vi leker som galningar allt som oftast, det brukar mer bli tårar i ögonen för att man slutar leka och ska sussa...
Vi har prövat med dödströtta metoden, alltså låta henne vara helt utmattad och slockna pga det. Fungerar inget vidare.
Den enda patenterade metoden är att åka bil, då slocknar hon omgående och har man tur kan man lägga över henne utan att hon vaknar...

Fan tar din unge välling? Jävla lyx, hon tar säkert nappen också. :gnissla

Men, rent spontant tycker jag att du borde testa att tvinga henne vara uppe till runt 11-12 på förmiddagen istället och sedan skippa den där luren på eftermiddagen.

Lycka till.

Japp, både välling och napp :D Men det tog sin tid, 2 veckor för att lära henne ta flaska och ytterligare någon för nappen.

Hon sitter här bredvid mig i soffan nu och leker och har varit vaken sen 7 och jag kan garantera att hon inte pallar många minuter till :näsblod Det går liksom inte att hålla henne vaken på förmiddagen, hon slocknar ståendes. Synd att det inte är likadant på kvällen.

Och två punkter apropå sexproblemet:
1-Testa 2 minutermetoden!
(A la Magnus Uggla.)
2-Har man sex kan följden bli ett till barn!
(Barnaskaran är självbegränsande.)

Sexproblem har vi inga, när ungen väl sover så har vi ju massvis med tid. Några fler barn blir det inte förrän jag "siktar rätt" så att säga :mattias
Om det nu blir några fler barn :brinnerup

Last edited:
Många tror väl att hon vill att man ska låta barnet skrika sig till sömns? Nu är det ju inte riktigt så men jag tror nog att jag ska testa 5minutersmetoden ändå. Den är som sagt till för föräldrarna och inte barnet men jag tror det kan vara bra för ungen att somna på egen hand ändå...

Just vad hon säger om den biten har jag ingen aning om, men vi hade en granne med jämnålders barn när vi hade småbarn som följde Wahlgrens bok som om den vore instruktionsboken till livet, skriven av gud själv.

Jag betvivlar starkt att hennes ungar har repat sig ännu.

Jag tycker att vi leker som galningar allt som oftast, det brukar mer bli tårar i ögonen för att man slutar leka och ska sussa...
Vi har prövat med dödströtta metoden, alltså låta henne vara helt utmattad och slockna pga det. Fungerar inget vidare.
Den enda patenterade metoden är att åka bil, då slocknar hon omgående och har man tur kan man lägga över henne utan att hon vaknar...

Japp, både välling och napp :D Men det tog sin tid, 2 veckor för att lära henne ta flaska och ytterligare någon för nappen.

Hon sitter här bredvid mig i soffan nu och leker och har varit vaken sen 7 och jag kan garantera att hon inte pallar många minuter till :näsblod Det går liksom inte att hålla henne vaken på förmiddagen, hon slocknar ståendes. Synd att det inte är likadant på kvällen.

Det med att busa barnet trött för att kunna somna måste nog vara en av de mest kortsiktigaste metoder jag hört, för vem orkar göra det som rutin varje kväll...?

Grejen med 5minutersmetoden är att barnet får lära sig att mamma o pappa inte kommer så snart den skriker... för tro mig, hur små och oförstående de må va så lär de sig tekniker för att få uppmärksamhet från mamma o pappa ganska snabbt.
Ibland undrar man om de inte kommer förprogrammerade med några knep redan från magen. :död

Knappast, men den var iallafall inte full av den har sjalvgodheten foraldrar trippar ut ur BB med.

Det var drygt 19 år sedan jag "trippade" ut från BB första gången, när "trippade" du ut från BB?
Om du ska lämna in bilen på reparation, går du till den som läst i en bok hur man repererar eller går du till den som har jobbat med det och har erfarenhet?

Tycker ni skall skippa tuppluren vid 17, den kan inte vara bra för nattsömnen.
Sen vad gäller att somna i mörkt rum, det har inte riktigt funkat för vår äldsta (2,5år nu) utan han vill ha en nattlampa, nu när han sover i riktig säng med sänglampa så vill han ha den tänd också när han somnar... vi smyger in när vi skall lägga oss och släcker sänglampan men låter nattlampan i fönstret vara tänd.

Sen är 5minutersmetoden riktigt grym, både på att få barnet och somna men också mot hjärtat när man sitter och hör hur barnet skriker... men det funkar i alla fall.

Den tuppluren är den första som ryker om det går, men oftast leker vi så mycket så att hon blir utmattad och lägger huvudet mot axeln och somnar. Vad ska man göra, om vi håller henne vaken då så brukar det bara bli värre :(

Jag presenterade 5minutersmetoden för tjejen igår efter att ha läst här i tråden och hon tyckte väl att det lät så där men det kunde man ju vänta sig av en mamma.
Min storasyster lät sin son sova i sängen när han var liten, han går nu i 1:a klass och sover fortfarande där :död

Nåväl, den som lever får se. Jag tror att vi börjar praktisera dessa 5 minuter redan ikväll, man måste ju börja någonstans. Vi kommer även ta bort vällingen under natten men inte riktigt än, det känns som att man får mjukstarta lite.

Det var drygt 19 år sedan jag "trippade" ut från BB första gången, när "trippade" du ut från BB?
Om du ska lämna in bilen på reparation, går du till den som läst i en bok hur man repererar eller går du till den som har jobbat med det och har erfarenhet?

Såja barn, inte bråka :krama
Jag håller med er båda till viss del, en del blir jävligt präktiga med en unge under armen och kan genast allt. Jag är fortfarande samma person och kan inte ett skit om ungar egentligen, men man lär sig mer och mer för var dag.
Men du å andra sidan har några års erfarenhet och har då torrt på fötterna.

Just vad hon säger om den biten har jag ingen aning om, men vi hade en granne med jämnålders barn när vi hade småbarn som följde Wahlgrens bok som om den vore instruktionsboken till livet, skriven av gud själv.

Jag betvivlar starkt att hennes ungar har repat sig ännu.

Haha, ok :D Det låter inget vidare men av exakt samma anledning ogillar jag också det hela då det är för mycket "sekt" över det hela.

Det med att busa barnet trött för att kunna somna måste nog vara en av de mest kortsiktigaste metoder jag hört, för vem orkar göra det som rutin varje kväll...?

Grejen med 5minutersmetoden är att barnet får lära sig att mamma o pappa inte kommer så snart den skriker... för tro mig, hur små och oförstående de må va så lär de sig tekniker för att få uppmärksamhet från mamma o pappa ganska snabbt.
Ibland undrar man om de inte kommer förprogrammerade med några knep redan från magen. :död

Alltså, vi busar ju inte för att hon ska bli trött utan för att hon vill det helt enkelt. Hon kräver ju uppmärksamhet som de flesta ungar och då blir det ju lek och bus.

Och de är inte så dumma som de ser ut, nej :Bugar De fejkar hosta för att uppmärksamhet, de har sönder saker för att få uppmärksamhet och massa annat. Jag har alltid kollat på en bebis och tänkt "Du var mig en dum jävel" men det gör jag inte längre...

Last edited:

Trodde det framgick?

Givetvis sa ar ju nagon som har ungar sjalv och kanske gatt igenom samma problem battre lampad till att ge rad, men det berattigar val knappast den har dryga attityden folk tenderar att fa nar de val ynglat av sig?

Personligen hade jag foredragit rad fran nagon som kanske jobbade med dessa problem battre an nagon som havdar att de funkade finemang for dennes unge att sova i igloo/kattkorgen/uppaner sa ska det nog funka for andra ocksa?

Bara for att du skaffar bil betyder det inte att du automatisk blir en sjalvlard mek...?

Vad gäller alla tips och folk som skall dissa andras tips hela tiden, det viktigaste är bara att få en bunt med tips och råd för att sedan göra som man är bekväm med och hitta sin egen metod.

Den tuppluren är den första som ryker om det går, men oftast leker vi så mycket så att hon blir utmattad och lägger huvudet mot axeln och somnar. Vad ska man göra, om vi håller henne vaken då så brukar det bara bli värre :(

Jag presenterade 5minutersmetoden för tjejen igår efter att ha läst här i tråden och hon tyckte väl att det lät så där men det kunde man ju vänta sig av en mamma.
Min storasyster lät sin son sova i sängen när han var liten, han går nu i 1:a klass och sover fortfarande där :död

Nåväl, den som lever får se. Jag tror att vi börjar praktisera dessa 5 minuter redan ikväll, man måste ju börja någonstans. Vi kommer även ta bort vällingen under natten men inte riktigt än, det känns som att man får mjukstarta lite.

Alltså, jag säger inte att man inte skall leka med barnen, men det kan vara läge att göra avkall på vissa saker för att sätta rutinen och sen introducera lekandet igen när rutinen väl har kommit tillrätta.

Du skulle kunna be sambon ta en promenad på 20min så får du testa 5minutersperioden utan att behöva sitta med en nervös/ledsen/sammanbiten sambo också.

Det kanske tristaste i det hela är också att när du väl fått ordning på detta så kommer det ändras... tösen kommer få nya rutiner och nya vanor lagom tills du börjar tänka "sådär, nu funkar det". :gnissla

Last edited:
Min kompis hade problem med sin lille grabbs nattsömn.
De försökte hålla honom vaken så gott det gick, så han skulle somna hyfsat på natten.
Sen fick de tips om att lillen skulle vara för övertrött när det äntligen var dags, och kanske inte somnade pga det.
Så nu får han ta sina tupplurar lite då och då (jag vet inte när eller hur ofta) och ungen
sover mkt bättre när kvällen kommer.
Enl honom och den som nu tipsade om det så har de små liven en helt annan cykel och somnar bättre när de får sova efter behov, inte när de inte "orkar" vara vakna.
Jag vet inte själv, men det funkade för dem.

Vad gäller alla tips och folk som skall dissa andras tips hela tiden, det viktigaste är bara att få en bunt med tips och råd för att sedan göra som man är bekväm med och hitta sin egen metod.

Du sa det battre. Det var det jag forsokte saga, ta de basta av tipsen (istallet for att tycka till om vem som ar lamplig att ge rad eller inte...):tummenupp

Har inte läst hela tråden men spontant känns det som om barnet sover för mycket på dagen.

Vår grabb (1½) har hela tiden sovit 2000-0700 samt 60-90min vid 12:00. Inte mer.

Jag skulle dra ner på de där powernapsen (börja med den där 40-min vid 17).

Sen är inte 40 min lång tid att natta ett barn, om man räknar från det att man går till sängs till att du går därifrån.

Sen kan ni prova att läsa en saga för barnet, med en lampa tänd. Sen när ni är klara så släcker man och lägger sig som en signal på att nu är det dags att nana. Innan läggning borstar ni tänderna och byter blöja samt tar på pyjamas som en signal på att snart ska det sovas, då hinner barnet vänja sig vid tanken på att man ska lägga sig.

Jedi mind tricks funkar på barn!

Klart hon inte vill sova själv, kasta in en han-bebis till henne. Då slipper hon ligga ensam :p

Har ni provat med en nattlampa?

Det uppskattar en del barn väldigt svårt hårt.

isaac-009_62539264.jpg

Det är nog inte fel att mjukstarta genom att börja med 1 min, sen två osv. Mammor är ju inte direkt överförtjusta i att "lämna" sitt skrikandes barn.

För oss har det gått rätt bra, numera sover ungen nästan alltid minst 12 timmar. Ibland 14, men då kommer andra problem. Finns ingen blöja som klarar av att hålla tätt under så lång tid (dvs hålla så mkt vätska som kommer på den tiden).

Last edited:
Har inte läst hela tråden men spontant känns det som om barnet sover för mycket på dagen.

Saken är ju den att barn ska ju sova så "mycket de vill" med visst förbehåll... 15-16 timmar är inte för mycket för en 10-månaders bebis tycker jag :va

Som sagt, när hon är övertrött så är hon än svårare att få i säng.

Klart hon inte vill sova själv, kasta in en han-bebis till henne. Då slipper hon ligga ensam :p

isaac-009_62539264.jpg

Nattlampa är nog ingen dum idé, ska ta och spana in något sådant. Men i min värld så är sömn förknippat med mörker, men inte nödvändigtvis tystnad. Och forskning visar på att vi sover bättre med ljusreglering än med ljudreglering. Men det är väl som med all annan forskning, det finns alltid en motpart som hävdar något annat :)

Alltså, jag säger inte att man inte skall leka med barnen, men det kan vara läge att göra avkall på vissa saker för att sätta rutinen och sen introducera lekandet igen när rutinen väl har kommit tillrätta.

Jag tror att vår unge är överaktiv, hon har mycket mer energi än alla andra ungar hon träffar och sitter aldrig still. Nästan aldrig åtminstone.
Bokstavskombination någon :gnissla

Last edited:
Vi testade 5-minutersmetoden när grabben var runt 7-8 månader, det har inte ångrats kan jag lova. :tummenupp Innan var det alltid en bra stunds mecklande innan han somnat. Det tog nog 3-4 hjärtskärande kvällar innan fattade galoppen men efter det är nattningarna helt ljuvliga.
Välling i soffan till "Halv åtta hos mig" (skit med säsongsuppehåll) följt av tandborstning för att därefter läggas i sängen i ljuset av en svag lampa som släcks när föräldrarna däckar i det annars becksvarta rummet.
Hoppas vad ni än gör blir bra!

När jag var liten ville jag ha nattlampa mest på grund av att jag var mörkrädd, och sova om man ligger och är skitskraj hela tiden funkar dåligt. Kom dock aldrig överens med vanliga små färgade nattlampor utan ville istället ha fönsterlampan tänd bakom rullgardinen, då blev det "lagom". Sen så kan ni ju testa såna där godnattsagor på band/cd som ungen får somna till, en del blir ju lugnade av att höra prat i bakgrunden.

Vi testade 5-minutersmetoden när grabben var runt 7-8 månader, det har inte ångrats kan jag lova. :tummenupp Innan var det alltid en bra stunds mecklande innan han somnat. Det tog nog 3-4 hjärtskärande kvällar innan fattade galoppen men efter det är nattningarna helt ljuvliga.
Välling i soffan till "Halv åtta hos mig" (skit med säsongsuppehåll) följt av tandborstning för att därefter läggas i sängen i ljuset av en svag lampa som släcks när föräldrarna däckar i det annars becksvarta rummet.
Hoppas vad ni än gör blir bra!

Vi kör lika fast med 2 1/2 men... när David skall sjunga på dagis så blir det alltsomoftast vinjetten till just 2 1/2 men vilket är lite komiskt. :)

isaac-009_62539264.jpg

Det är nog inte fel att mjukstarta genom att börja med 1 min, sen två osv. Mammor är ju inte direkt överförtjusta i att "lämna" sitt skrikandes barn.

För oss har det gått rätt bra, numera sover ungen nästan alltid minst 12 timmar. Ibland 14, men då kommer andra problem. Finns ingen blöja som klarar av att hålla tätt under så lång tid (dvs hålla så mkt vätska som kommer på den tiden).

Det är en sån nattlampa som David sover med... funkar galant.

Last edited:
Trodde det framgick?

Givetvis sa ar ju nagon som har ungar sjalv och kanske gatt igenom samma problem battre lampad till att ge rad, men det berattigar val knappast den har dryga attityden folk tenderar att fa nar de val ynglat av sig?

Personligen hade jag foredragit rad fran nagon som kanske jobbade med dessa problem battre an nagon som havdar att de funkade finemang for dennes unge att sova i igloo/kattkorgen/uppaner sa ska det nog funka for andra ocksa?

Bara for att du skaffar bil betyder det inte att du automatisk blir en sjalvlard mek...?

Jaja, jag får väl hålla med lite då :krama

Annars tror jag det finns en del bra råd i denna tråden :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=3405

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...