Ny klass - WSBK-junior

Kawasaki Cup.

Varför låta ett japanskt märke få all uppmärksamhet/monopol istället för att låta olika märken tävla på samma villkor.

:va
 

Bifogat

  • Aprilia RS 125 Max Biaggi SBK.jpg
    Aprilia RS 125 Max Biaggi SBK.jpg
    60.7 KB · Visningar: 105
  • Yamaha-YZF_R125-2008.jpg
    Yamaha-YZF_R125-2008.jpg
    21.9 KB · Visningar: 105
  • Ninja 250 rhf grn.jpg
    Ninja 250 rhf grn.jpg
    70.9 KB · Visningar: 89
  • 2011-honda-cbr-250r-side-view.jpg
    2011-honda-cbr-250r-side-view.jpg
    19.3 KB · Visningar: 98
För att hålla ner kostnaderna och för att föraren ska vara den som det hänger mest på, inte vem som har råd att köpa/bygga bästa hojen.
Kostnaderna? Ha råd?

Skojar du nu? :)

Alla hojar här ovanför kostar lite mer än Biaggis skräddarsydda skinnställ. Nej du, bättre argument får du allt komma med.
 
Kostnaderna? Ha råd?

Skojar du nu? :)

Alla hojar här ovanför kostar lite mer än Biaggis skräddarsydda skinnställ. Nej du, bättre argument får du allt komma med.

Så som jag har förstått det hela så köper man en plats där hoj, utrustning, däck, anmälningsavgifter, övernattning, expertis osv ingår. Och då är det ganska självklart att man får bättre deal om man köper allt från samma ställe i större volymer än att köpa styckevis.
 
Kostnaderna? Ha råd?

Skojar du nu? :)

Alla hojar här ovanför kostar lite mer än Biaggis skräddarsydda skinnställ. Nej du, bättre argument får du allt komma med.

250000 spänn ( 180000 anmälningsavgift och lite annat) för att få vara en del av WSB-cirkusen vid 6 tillfällen låter BILLIGT!!! Hade man en 14-17 åring med talang i närheten, så borde det vara MYCKET lättare att skrapa ihop de 2500000 kronorna den säsongen kostar, jämfört med att få ihop de 50000 kronorna det kostar att köra en säsong i 125 junior.
 
Så som jag har förstått det hela så köper man en plats där hoj, utrustning, däck, anmälningsavgifter, övernattning, expertis osv ingår. Och då är det ganska självklart att man får bättre deal om man köper allt från samma ställe i större volymer än att köpa styckevis.
Stämmer bra!

Tanken med serien är ju fokus ska ligga på förarna, inte tillverkarnas utvecklingsavdelningar.

@radare: Jag tror att du har missuppfattat serien helt.
Tänk på den som tex Honda RR, RBR Cup osv.
 
Vad har jag missuppfattat menar du?

En billig standardklass är väl bra, men varför bara ett fabrikat? Trist.
Därför att det skulle bli skillnad i materialet och pris om man fritt fick välja hoj, och alla tillverkare skulle knappast gå ihop och tillverka hojar som hade identiska prestanda som alla andras hojar. Nu är det en standardklass, där alla kör samma material, och det kostar lika mycket för alla, dvs samma villkor för alla, dvs prispallen speglar enbart förarens kompetens, inget annat. Mao, tex topp 3 är perfekta påläggskalvar för MotoGP/WSBK/Moto2 osv :tummenupp
 
och vilken Svensk kör?
Hubner trivs ju bra på en kawa.
 

Bifogat

  • jh0.jpg
    jh0.jpg
    86.2 KB · Visningar: 187
250.000:- är mycket pengar för en Junior. Men det borde väl gå ganska lätt att få ihop det i sponsorpengar för en ung talang som ska ut i vida världen och köra...

Vad kostar det att vara med i RedBull Rookies Cup?
 
250.000:- är mycket pengar för en Junior. Men det borde väl gå ganska lätt att få ihop det i sponsorpengar för en ung talang som ska ut i vida världen och köra...

Vad kostar det att vara med i RedBull Rookies Cup?

0:-

Dock får du betala resor och fixa boende själv.
 
S&S3M skrev:
Tror det kan bli en perfekt inkörsport för den som vill ta sig vidare till WSS, WSBK, Moto2 eller MotoGP.

magnus_moss skrev:
så borde det vara MYCKET lättare att skrapa ihop de 2500000 kronorna den säsongen kostar, jämfört med att få ihop de 50000 kronorna det kostar att köra en säsong i 125 junior.

Men så får vi inte glömma att den enda rätta vägen till MotoGP eller moto2 är via tvåtaktsklasserna det läste jag i en annan tråd.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top