tocar
Vem orkar bry sig...
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Fjärås
- Hoj
- Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vart är vi på väg?
Sitter och läser senaste testet på nya Aprilian(Factoryn) och reagerar över hur negativ testaren är. Varför? Detta är ju världens åttonde underverk. Men sen förstår man att han är helt urless på alla dessa tekniska hjälpmedel och övriga teknikfinesser.
Vi har i dag bilar som parkerar själv, håller sig automatiskt mellan de vita linjerna, all koll av luft olja osv sker inifrån bilen, headupdisplay osv... så kan man räkna upp i all oändlighet.
Detta har nu kommit till MC, Aprilia,BMW,Kawasaki,Ducati mfl är fullspäckade med "modes" teknik/elektronik.
Nu begriper jag mer själv varför jag nästan bara vill köra min Honda -08 utan alla dessa finesser och tycker att BMW saknar "känsla", tekniken dödar den gamla hederliga känslan av att köra hoj och inte tvärt om.
Bakåtsträvande? Kanske, men en äldre hoj som du kan meka med och begripa utan en massa dataloggningar, ger mycket mer känsla åt körningen än att sitta och fibbla bland massa knappar och modes. Du drar väl ifrån en Aprilia RSV4factorySE(?) från ett stoppljus med en 10år gammal hoj, medan killen på Aprilian letar efter "launch kontroll" //vilken knapp var det? Skulle jag hålla inne grön och sen trycka in koppling och ge gas, eller var det tvärt om...//
Jag tycker det börjar gå till överdrift med all elektronik, men jag börjar/är väl för gammal.
Tacka vet jag en tur i TOYMAN's garage
Sitter och läser senaste testet på nya Aprilian(Factoryn) och reagerar över hur negativ testaren är. Varför? Detta är ju världens åttonde underverk. Men sen förstår man att han är helt urless på alla dessa tekniska hjälpmedel och övriga teknikfinesser.
Vi har i dag bilar som parkerar själv, håller sig automatiskt mellan de vita linjerna, all koll av luft olja osv sker inifrån bilen, headupdisplay osv... så kan man räkna upp i all oändlighet.
Detta har nu kommit till MC, Aprilia,BMW,Kawasaki,Ducati mfl är fullspäckade med "modes" teknik/elektronik.
Nu begriper jag mer själv varför jag nästan bara vill köra min Honda -08 utan alla dessa finesser och tycker att BMW saknar "känsla", tekniken dödar den gamla hederliga känslan av att köra hoj och inte tvärt om.
Bakåtsträvande? Kanske, men en äldre hoj som du kan meka med och begripa utan en massa dataloggningar, ger mycket mer känsla åt körningen än att sitta och fibbla bland massa knappar och modes. Du drar väl ifrån en Aprilia RSV4factorySE(?) från ett stoppljus med en 10år gammal hoj, medan killen på Aprilian letar efter "launch kontroll" //vilken knapp var det? Skulle jag hålla inne grön och sen trycka in koppling och ge gas, eller var det tvärt om...//
Jag tycker det börjar gå till överdrift med all elektronik, men jag börjar/är väl för gammal.
Tacka vet jag en tur i TOYMAN's garage



Det är dom som hänger på dom som redan kan köra i gruppkörningar, pressar tider på bulten eller bara kör allmänt fort för att det är kul som är problemet, och då är antagligen marginalen iaf för liten för att ABS ska ha någon betydelse. Man måste dessutom kunna bromsa ändå för att klara sig, det är inte bara att klämma in handtaget så tar ABS'en hand om allt, styr undan det farliga osv. Ett stort nybörjar/ovanefel är att titta på det farliga, bilen som står ivägen, grussträngen, diket eller rådjuret, och då kör man rakt in i det, man ska titta på utrymmena runt om istället