Aprilia med flera skrotar körglädjen

Hahahaa, vilken jävla tråd!! Köp hackat pirat-trimchip o stäng av precis alla system o bli kung för en dag...DEN allra sista tyyjjp :näsblod
 
Var ute o körde en Lamborghini LP 560 i somras, grym bil helt klart men hur upphetsande är det att bara gasa, styra & sedan växla med pekfingern bara så håller med att för mkt teknik kanske kan göra körningen lite "tråkig" oavsett om det är hoj eller bil man kör.
 
En kul hoj är en kul hoj.

Har inte mycket med att göra vad tillverkaren stoppa i för funktioner. Om TC eller ABS skulle ta bort körglädjen är den felkonstruerad då en ABS eller TC bara ska hjälpa när det annars skulle gå åt helvete.
 
Men så åker du touringhoj med utan överaskningar, du kan ju barta uppgradera til automatlåda som på VFR1200, det skulekl funka bra med din hoj, tänk så bra det blir då.

Låt det här skiten stanan på banorna om det nu är så jävla nödvändigt, jag sliter då bort skiten om det är möjligt, och är det inet det så vill jag inte köpa skiten ens.
 
Men så åker du touringhoj med utan överaskningar, du kan ju barta uppgradera til automatlåda som på VFR1200, det skulekl funka bra med din hoj, tänk så bra det blir då.

Låt det här skiten stanan på banorna om det nu är så jävla nödvändigt, jag sliter då bort skiten om det är möjligt, och är det inet det så vill jag inte köpa skiten ens.

Vad kör du själv? Vore kul att veta.
 
Last edited:
Kan inte gora annat an att hålla med dig!

Minns vældigt væl BMWs reklam før några år sedan nær de lanserade antisladd på någon bil reklamen var nåt i stil med "nu kan man ta vilken kurva som helst i vilken hastighet som helst ".. jag fick inte probkøra nån BMW.. :(

tyværr så går allting mot att man faktiskt inte kan någonting længre och jag kan førstå de. Tittar vi återigen på bilsidan så kan man upptæcka att idag så kænner man knappt nær en bil sladdar pga att allting ska va mjukt tyst och bekvæmt istællet ska en lampa blinka som berættar før dig att "ny ær du på væg ner i diket" och så vinnar man några poæng i EuroNcap. Vibrationer i ratten ses som allvarligt skadligt(Saab) och helst ska jag som chauffør inte ens behøva tænka på att bromsa alls(Volvo) eller hitta hem heller før den delen (GPS)

Vi testade hur en Volvo V70II 2.4T kændes att køra med och utan antisladd.. Insåg faktiskt att Volvon ær ganska trevlig att ha o gøra med om antisladd ær avstængd.. nær den ær på kænns de som att sitta på en luftkudde, man tappar all kontakt med vægen.. synd bara att deras væxellådor ær sån smørja

Jag provkørde en BMW hoj i somras med ABS och det enda jag kan sæga att jag ær glad att jag inte valde till ABS till min Honda. Møjligheten att "leka" førvinner i ett nafs och jag måste trycka på en massa knappar o skit før att stænga av skydden så jag kan køra på bakhjulet eller før den delen gøra en stoppie. Visst ær inget av detta lagligt på allmæn væg men den diskussionen ær idiotisk æven før oss att gå in på, om våra cyklar ska vara lagliga så ska dom inte ha mer æn max 10-12 hk då detta ræcker før en streamlinead hoj att toppa strax øver 100 knyck

skydd i all æra ær bra, men vore de inte bættre om kørutbildningen var så bra att folk faktiskt lærde sig att hantera sina fordon ?
I synnerhet MC folk som inte har sitt fordon før att ta sig från A-B utan oftast har skaffat sig MC-kort før att vi har ett intresse att KØRA hoj och inte åka
 
Hjälpmedlena i sig har jag egentligen inget emot, ABS hade garanterat gjort att jag inte hade bromsat omkull mig.
TC mm brukar ju gå att stänga av så där ser jag inget större problem ..samt elektroniskt justerbar fjädring är ju ballt.
MEN när man kommer till verkstaden med en lampa som blinkar ...egentligen utan att man själv märkt något fel på hojen och får till svar att elektroniken är slut och att styrbox mm kommer kosta 20 000 att laga då blir jag trött!

Personligen skulle jag inte våga köpa en "ny" gammal bil som inte omfattas av nybilsgaranti / maskinskadeförs.

Om låt oss säga 20 - 30 år tror jag inte att många hojar av idag rullar..
Tråkigt att man bara bygger in funktion och inte hållbarhet i grejerna idag, men jag antar att det är priset man får betala för ny teknik! (jämför gärna med elektronik branchen) där en dator / Tv sällan håller mer än några år och där reservdelar endast finns tillgängliga i 1 - 2 år MAX efter att modellen inte tillverkas längre..
 
Många hjälpmedel är säkert skitbra och sådär, det jag inte gillar med alla dessa nymodigheter är att man inte längre kan meka själv... Tidigare var allt mekaniskt och du kunde reparera vafan som helst med hjälp av enkla verktyg, lite reservdelar och basic know-how. Numera är det felkoder, databoxar och fan vet allt... Och som om det inte vore nog med att det ska krävas datorer för att diagnostisera och fixa felen, man behöver specialverktyg för att ens komma innanför kläderna på hojen/bilen. Så vad för litet skit som än ska göras måste man lämna bort eländet, och betala dyra pengar för att någon annan, som råkar ha tillgång till rätt utrustning, ska göra det där lilla skitjobbet. Jag vill kunna fixa småsakerna själv, kan ha bra mycket roligare för pengarna än att ge dem till någon mek som tar tusentals kronor i timmen... I det avseendet var det bättre förr.
 
Många hjälpmedel är säkert skitbra och sådär, det jag inte gillar med alla dessa nymodigheter är att man inte längre kan meka själv... Tidigare var allt mekaniskt och du kunde reparera vafan som helst med hjälp av enkla verktyg, lite reservdelar och basic know-how. Numera är det felkoder, databoxar och fan vet allt... Och som om det inte vore nog med att det ska krävas datorer för att diagnostisera och fixa felen, man behöver specialverktyg för att ens komma innanför kläderna på hojen/bilen. Så vad för litet skit som än ska göras måste man lämna bort eländet, och betala dyra pengar för att någon annan, som råkar ha tillgång till rätt utrustning, ska göra det där lilla skitjobbet. Jag vill kunna fixa småsakerna själv, kan ha bra mycket roligare för pengarna än att ge dem till någon mek som tar tusentals kronor i timmen... I det avseendet var det bättre förr.
Felkoder kan underlätta, och OBD2 är ju standard på iaf bilar, men när man måste ha deras specialdator och topphemliga program för att koda in dom nya delarna i bilen/hojen, då är det några mil för långt över gränsen! :mad:
 
Felkoder kan underlätta, och OBD2 är ju standard på iaf bilar, men när man måste ha deras specialdator och topphemliga program för att koda in dom nya delarna i bilen/hojen, då är det några mil för långt över gränsen! :mad:

Visst kan de, men som du säger så brukar ju dylika apparaturer medföra att företagen sitter på de hemliga koderna för att fixa skiten... Minns exempelvis när vi fick fel på vår VW-buss och den inte ville starta ordentligt alla gånger. Det kostade 4000 att fixa och var över på två minuter, det enda verkstadsgubben gjorde var att hämta någon jävla vagn med en laptop och lite sladdar på, kopplade ihop datorn och bilen, knappade lite, stängde datorn och sa "klart". Satans ockarare, ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare/mekaniska sprut!:mad: Det gör jag förvisso ändå, det är otroligt jävla mycket hotrod med magnet och mekaniskt sprut:yoparty Synd bara att det inte är alltför många fordon som utrustas med sånt längre...:D
 
Visst kan de, men som du säger så brukar ju dylika apparaturer medföra att företagen sitter på de hemliga koderna för att fixa skiten... Minns exempelvis när vi fick fel på vår VW-buss och den inte ville starta ordentligt alla gånger. Det kostade 4000 att fixa och var över på två minuter, det enda verkstadsgubben gjorde var att hämta någon jävla vagn med en laptop och lite sladdar på, kopplade ihop datorn och bilen, knappade lite, stängde datorn och sa "klart". Satans ockarare, ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare/mekaniska sprut!:mad: Det gör jag förvisso ändå, det är otroligt jävla mycket hotrod med magnet och mekaniskt sprut:yoparty Synd bara att det inte är alltför många fordon som utrustas med sånt längre...:D

Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash
 
Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash

Du har så rätt så, en stor och manlig förgasare ska det vara:tummenupp Men ska det vara sprut ska det vara mekaniskt, det är ganska hotrod det också:tummenupp
 
Insprut? :va är inte de lite väl modernt på en hoj? :crash

tja första gången man försökte använda de var väl 1948 i Tucker autombiles, Då var de inte konstruktionsproblem som gjorde att de gick åt helvete. Snarare "the big three"s rädsla för en liten uppstickare..

dom hade massa skumma saker som säkerhetsbälten laminerade vindrutor och kurvljus .. världen har verkligen tagit stora kliv framåt sen dess :)
 
Vart är vi på väg? ...
attachment.php
 
Hoj tillverkarna skulle kanske kunna göra något Bike Hero (se Guitar Hero) om några år.
Istället för att gasa, bromsa, svänga själv så väljer man att starta i någon meny. sen när det kommer en kurva så kommer det upp någon blip på en skärm och så trycker man på någon färgglad knapp och så svänger hojen. Lyckas man tajma det rätt några gånger i följd kan man ju få någon nitro boost eller något. Sen kanske någon live tjänst där man kan kolla high scores och sånt...



ska det vara såhär så föredrar jag magnettändning och förgasare

Magnettändning, är det helt utan data boxar, ECU eller dylikt?
Det är nästan så man undrar om inte någon skulle börja göra back to basics hojar som en motreaktion på all elektronik som tar över mer och mer från föraren.
Fast de kanske inte skulle klara miljökraven?


Hjälpmedel gör en inte bättre, även om det förbättrar tider.
Det är två olika saker :D

För min del får det hellre vara långsamt och roligt än snabbt och tråkigt.
 
Det enda hjälpmedlet som finns på min hoj är änglavakt, om man har lite tur :)
 
Får man fråga varför du har köpt en bmw s1000rr som "råkar" ha lite hjälpmedel.....:va Om du nu ändå tycker att det är bättre utan.....:tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top