Skidåkande älg

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Usch, sorgligt..
:(

Visst. Först trodde vi att det var en olycka. Att han hade snubblat och råkat skjuta sig själv bakifrån. Men så var ju inte fallet...

Nåja. Nog pratat om detta.

Hade han inte gjort det så skulle jag nog också varit ute och kutat omkring med en bössa i näven.

Men istället så tog jag ju hojkort och omkring på grusvägar istället:)

Bäste Herr Markus Af Fikhonstråhle

Var i tråden har jag begärt jaktförbud nu då? & när blev jag sosse...?
Kamma till dig nu! alla får väl ha sina egna åsikter i ämnet, eller?

Sen står jag fortfarande fast vid att jakt ska utföras av lämpliga personer, som inte riskerar att blåsa skallen av kreti & pleti....

För det första är mina inlägg till dig egentligen inte riktade till dig personligen då du påstår dig ha mig på ignore, så förefaller inte saken vara, vg tydliggör.

För det andra gnäller du som värsta fjällrävenbidragstagarstenkastardreadlocksantiglobaliseringstönt i varenda jakttråd så ja, du är en första klassens jaktmotståndare alternativt uppviglare.

För det tredje så är vi helt eniga om att endast lämpliga människor skall vara jägare. Däremot är vi nog inte eniga om att endast lämpliga människor skall skriva inlägg i denna tråd, eftersom du envisas med att göra det. Och om du undrar varför du är olämplig kan du kolla på ditt iq-befriade, verklighetsfrånvända och barnsliga inlägg om vargjakt i denna tråd. Vad fan börjar du gagga om varjar för? Är du kär i en hund eller vad är problemet? Den här tråden har ingenting med vargjakt att göra. Håll dig till ämnet, det står till och med i reglerna. FFS. :fakta

Visst. Först trodde vi att det var en olycka. Att han hade snubblat och råkat skjuta sig själv bakifrån. Men så var ju inte fallet...

Nåja. Nog pratat om detta.

Hade han inte gjort det så skulle jag nog också varit ute och kutat omkring med en bössa i näven.

Men istället så tog jag ju hojkort och omkring på grusvägar istället:)
:tummenupp
Jag kör hoj och jagar. Den här årstiden blir det mera jaga än åka. Rätt bra hobbies egentligen när jag tänker efter. Kompletterar varandra.

En tragisk olycka...

71-årig skidåkare dog i jaktolycka
Polisens utredning av den tragiska jaktolyckan väster om Ljungby vid Annerstad under lördagen där en 71-årig skidåkare avled har fortsatt under måndagen.

Händelsen anmäldes till polisen på lördagen vid 12.54 via SOS alarm som skickade ambulanser till platsen.

Av det som framkommit hittills under utredningen är att det sannolikt att det avlossats ett skott mot älgen av jägaren. Polisens teori är att kulan först träffat älgkalven i halsen. Kulan eller delar av kulan har fortsatt genom älgens hals och därefter träffat den 71-årige mannen.

Teknikernas undersökning av olycksplatsen visar att platsen för händelsen är högstammig granskog och att skytten befann sig på en skogsbilväg. Avståndet från skytten till den skjutna älgen är drygt 50 meter.

Den 71-åriga skidåkaren har färdats på skidor på skogbilvägen i riktning mot skytten och anträffades död ca 110 meter från platsen där skytten stod när skottet avlossades. Skidåkaren har kommit ut ur kurva från höger i förhållande till skytten, precis när han träffades av skottet.

Polisens tekniker har avslutat sitt arbete på olycksplatsen samt gjort undersökning av den skjutna älgkalven. Inblandande personer har förhörts.

Älgjägarens vapen som användes vid tillfället, älgstudsare kaliber 6.5x55, har tagits i beslag för teknisk undersökning.

Förundersökningen gällande vållande till annans död leds av kammaråklagare Marcus Sjöstrand, Växjö.

Den avlidne 71-årige mannen kommer att genomgå rättsmedicinsk obduktion

Källa

En tragisk olycka...

Den 71-åriga skidåkaren har färdats på skidor på skogbilvägen i riktning mot skytten och anträffades död ca 110 meter från platsen där skytten stod när skottet avlossades. Skidåkaren har kommit ut ur kurva från höger i förhållande till skytten, precis när han träffades av skottet.

Kan inte reglerna, men är det verkligen tillåtet att skjuta på väg?
Eller är skogbilväg(?) traktorväg?

Kan inte reglerna, men är det verkligen tillåtet att skjuta på väg?
Eller är skogbilväg(?) traktorväg?
I det här fallet rör det sig om typen skogsbilväg. Men oavsätt, så är det tillåtet ja. Finns ju en grundregel/grundansvar att jakten ska ske på sådant sätt att den inte framkallar onödig fara för allmänheten.

Personligen tycker jag vägpass är värdelösa. De uppmuntrar mest till snabba slarviga skott mot vilt i rörelse.

Här är en bild på den aktuella vägen med skidspår och allt...

Bifogat

• skogsvägen.jpg
    skogsvägen.jpg
    35.7 KB · Visningar: 77
I det här fallet rör det sig om typen skogsbilväg. Men oavsätt, så är det tillåtet ja. Finns ju en grundregel/grundansvar att jakten ska ske på sådant sätt att den inte framkallar onödig fara för allmänheten.

Personligen tycker jag vägpass är värdelösa. De uppmuntrar mest till snabba slarviga skott mot vilt i rörelse.

Blev lärd i somras av en inaktiv jägare att det inte var tillåtet, därför jag undrade :)

Ja det är faktiskt en intressant aspekt. I det här fallet är ljuddämpare licensbelagt medans de för oss hojåkare är ett lagkrav :D

Men det är intressant att man tillåter jakt med handeldvapen utan kontroll och utsätter allmänheten för livsfara samtidigt som man anser att det bullrar för mycket hos grannen vid en motorbana och vill ha stenkoll.
Politiskt verkar det mer angeläget att ha en viltvård men när vargen fäller djuren gnäller dom över det.
Dubbelmoralen är tydlig

Bifogat

• DSCF0680.jpg
    DSCF0680.jpg
    117.3 KB · Visningar: 79
Last edited:
Man får skjuta över väg om jag fattat rätt.

Jag har suttit på pass minst tre gånger i motionsspår. :gnissla
Det är egentligen rätt pinsamt när någon går förbi och man står där med jivär. Och mitt tillåtna skotthåll var just det, över motionsspåret.
Konstigt kan jag tycka.

Det är egentligen rätt pinsamt när någon går förbi och man står där med jivär. Och mitt tillåtna skotthåll var just det, över motionsspåret.
Konstigt kan jag tycka.

Det är väl aldrig fel att komma hem med mört lammkött sådär efter älgjakten? :va

Påminner om killen som kom körandes i bil efter efter en landsväg. Poff, kula i tinningen, död. Det visade sig vara en Ksp som stegrat sig över skjutvallen under en militärövning. Skjutbanan låg 2-3km från vägen. Kulan hade så låg energi att om bilföraren hade haft fönstret stängt så hade han klarat sig utan skador. Hade kulan träffat någon annanstans än i tinningen så hade han överlevt. Om han kört 0,000..% fortare/saktare så hade kulan missat. Tycker nästan att han hade lite otur:rolleyes:

Tror den här händelsen utspelade sig på -90 talet, någonstans i mellan/södra Sverige. Slogs upp ganska stort i media kommer jag ihåg.

Konstigt kan jag tycka.
:) Jo, det kan nog bli lite konstiga situationer när man stöter på folk i skogen. Det gäller ju att ha en sanslös diciplin på det där med patron ur och ett i övrigt korrekt uppträdande när man har vapen i hand.
Tror det är väldigt olika lokalt sett hur jakt och jägare accepteras.
Norrut tex. verkar det som om jakten är ett självklart inslag på ett helt annat sätt än i andra delar av landet.(?)
Jag hade förmånen att få vara med på jakt i norrland och då blev jag placerad på vägpass och ALLA som åkte förbi hälsade glatt.
Hade jag på samma sätt suttit vid brasan med bössan i knät vid liknande väg här hemma i stockholmstrakten hade förmodligen minst hälften av de förbipasserade ringt polisen dirreckt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt