Skidåkande älg

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Vem sa nåt om förbud? Vad har jag missat?
Trådstartaren skrev något om "jaktlicenser", vad det nu är, och att de skulle "ses över". Jag antar att en översyn skulle innebära förbud för somliga att ha "jaktlicens", i annat fall torde en översyn vara onödig. Sedan varvas tråden med Biltmore's sosse-åsikter om jakt i vanlig ordning, dvs krav på förbud.

Du blanda leken så skyll inte ifrån dig.

Faktaruta:
  • Jakt och motorcyklism är båda populära folknöjen som samlar hundratusentals utövare
  • Motorcyklism är väldigt farligt för utövare och i enstaka fall för andra trafikanter
  • Jakt är i princip aldrig farligt för någon, men i likhet med alla andra aktiviteter så kan olyckor ske

Ovan kan bara en dåre debattera emot, vilket du inte är.

Last edited:
Faktaruta:
  • Jakt och motorcyklism är båda populära folknöjen som samlar hundratusentals utövare

Jakt och motorcyklism är något som inte går ihop så värst bra.
I alla fall inte om man kör grushoj som jag gör. Jävla jägare att vara ute i skogen när man själv vill ut och köra...

Stryk ska dom jävlarna ha!

Jakt och motorcyklism är något som inte går ihop så värst bra.
I alla fall inte om man kör grushoj som jag gör. Jävla jägare att vara ute i skogen när man själv vill ut och köra...

Stryk ska dom jävlarna ha!

Blir du beskjuten kommer de hävda att den färgglada älgen lade en praktfull och utdragen rökare. (Om du nu kör fyrtakt).

Blir du beskjuten kommer de hävda att den färgglada älgen lade en praktfull och utdragen rökare. (Om du nu kör fyrtakt).

Japp fyrtakt 750cc twin :tummenupp.
Dock kör jag bara grusväg med den här hojen. Men dom brukar bli sura ändå. Bara för att dom jagar så äger dom ju inte grusvägarna.
Tar det dock lungt när jag passerar dom.
Men för att vara så friluftsintresserade som jägarna säger sig vara så brukar dom slänga skräp och massa ölburkar runt omkring sig.

Oavsett om man är själv vållande till sitt dödsfall, eller om det är någon annan, så är det oerhört tragiskt för alla anhöriga. Den som är död kan man inte göra så mycket åt. Men dom 50-100 närmast anhöriga.
Så att säga att: Kör man hoj och kör ihjäl sig så spelar det ingen roll.
MEN det gör det!!!

Alla olyckor är tragiska.

I den här jaktolyckan var det verkligen maximala oturliga förhållanden.

Mats

Gör i så fall istället som systemet med tunga körkort dvs obligatorisk läkarkontroll var xår vid ålder över xxår. Då kan läkaren peka på att pat inte uppfyller de fastställda kraven för att få förnya sin licens...

Finns det systemet idag??

Blir gamlingar kallade till läkarbesök för att kolla lämpligheten? Det vore bra i så fall.

Och som sagt, det skulle kunna gälla andra "livsfarliga" aktiviteter där sinne och hjärna behöver vara på topp.

I den här jaktolyckan var det verkligen maximala oturliga förhållanden.

Det kan jag hålla med om.
Men många "olyckor" i skogarna är nog rena avrättningar.
Folk sitter i sina jaktstugor, super sig fulla bli ovänner.
Dagen efter så PANG!

-Oj, såg inte att det var Nisse som stod där. Trodde det var en älg:rolleyes:

Japp. Jag kör lastbil och mina behörigheter (C + CE) gäller bara tills jag blir 45år. Efter det så måste jag skicka in ett läkarintyg.
Dock har jag "enbart" 15år kvar tills jag behöver göra detta.

Last edited:

Blir gamlingar kallade till läkarbesök för att kolla lämpligheten? Det vore bra i så fall.

Och som sagt, det skulle kunna gälla andra "livsfarliga" aktiviteter där sinne och hjärna behöver vara på topp.

Körkortsbehörigheterna för tung lastbil och buss (C, CE, D och DE ) gäller till 45 därefter måste man ansöka om förlängning och där ingår en läkarkontroll av syn/hörsel/sjukdomar/läkemedelsbruk. Tyvärr finns inte detta krav på A och B.....

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/forlangning-av-hogre-behorighet/

Det kan jag hålla med om.
Men många "olyckor" i skogarna är nog rena avrättningar.
Folk sitter i sina jaktstugor, super sig fulla bli ovänner.
Dagen efter så PANG!

-Oj, såg inte att det var Nisse som stod där. Trodde det var en älg:rolleyes:

Ja så är det nog. Vi säger det.

Skottet hade väll gått igenom älgen och sedan olyckligtvis ändrat rikting och träffat skidåkaren? Iallafall först då jag läste artikeln.

Att kulan går igenom djuret och ändrar riktning är inget ovanligt och man får ta med det i beräkningarna när man avlossar skott. Men man tycker att han borde ha sett skidåkaren eftersom denne uppenbarligen har varit i farozonen.

Jag avstod senast förra året att skjuta en 6-taggare pga hunden befann sig bakom älgen ifrån mig sett.

Bäste Herr Markus Af Fikhonstråhle

Var i tråden har jag begärt jaktförbud nu då? & när blev jag sosse...?
Kamma till dig nu! alla får väl ha sina egna åsikter i ämnet, eller?

Sen står jag fortfarande fast vid att jakt ska utföras av lämpliga personer, som inte riskerar att blåsa skallen av kreti & pleti....

Vadå? Det är ju "one-shot dubbel kill" :P

Personligen så är man tillräckligt rädd för nötter med vapen i skogarna då älgjakten börjar att man nästan inte ens vågar köra sporthoj på roliga asfalterade skogsvägar.

"Nu har så Bannes-Johannes lagt
bössan på hyllan o sluta med jakt.
För såg han krokigt, nu ser han rakt
ingenting alls efter vad man har sagt.
Ifjol sprang han hem o med upphetsad stämma
ropa han o fråga: - Hördu Beda är du hemma?
o när hon svara sprang han ut och tjöt:
Då var de nog förbannemej en älg jag sköt!
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta,
men två veckor senare sköt han en Toyota.
Sen stod han där o böla som en trasig saxofon
för att han bomma på kalven som sprang därifrån"

Gjorde. Har varit med och jagat. Och var på gång att ta jägarlicens (heter det så?) också. Men tappade suget när en bekant som vi var ute och jagade med sköt huvudet av sig.
Ohfyfan. Då kan jag förstå att du inte gillar jakt och jägare.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt