Gasturbinhoj = JETeskoj!

Igår svarvade jag ner turbinplattan till rätt ytterdiameter och började slipa till styrskenorna, krävs lite mer jobb där innan dom är klara för att svetsas fast.

JU-01-223.jpg


JU-01-224.jpg


Sen hann jag inget mer för jag fick påhälsning, det blev filmat en del också under kvällen men det vill jag inte tråka ut er med...:)

Bosse-på-besök-1.jpg


Bosse-på-besök-2.jpg
 
Last edited:
Sen hann jag inget mer för jag fick påhälsning, det blev filmat en del också under kvällen men det vill jag inte tråka ut er med...:)


Bosse-på-besök-2.jpg

Vaddå tråka ut!? Äru inte klok mänska!?? En Countachkaross med jetmotor...Nä du har rätt, berätta inge mera:huvet:D
 
Vaddå tråka ut!? Äru inte klok mänska!?? En Countachkaross med jetmotor...Nä du har rätt, berätta inge mera:huvet:D

Berättandet löste sig genom en titt på google och mobackens hemsida:tummenupp

Vartefter jetmotortillverkningen växt har följande tanke slagit mig flera gånger:D
Om ni skulle få besök av någon teknikointresserad polis skulle ni sannolikt få dagsböter för förbedelse till storskaligt hembränneri:tungan
 
Vaddå tråka ut!? Äru inte klok mänska!?? En Countachkaross med jetmotor...Nä du har rätt, berätta inge mera:huvet:D

Ha ha, jag bara jävlas lite med er. Jag har 1.2GB film som håller på koka ihop till en youtube-rulle i datorn just nu, det har tagit nästan fem timmar att processa filmen så jag hoppas den blir bra...:)
 
Ha ha, jag bara jävlas lite med er. Jag har 1.2GB film som håller på koka ihop till en youtube-rulle i datorn just nu, det har tagit nästan fem timmar att processa filmen så jag hoppas den blir bra...:)

Era tubklipp brukar vara en höjdare!
ser fram emot resultatet
 
Min stackars dator har hållit på säcka ihop, jag råkade filma i full-HD i största format så iMovie har som sagt stått och knakat hela förmiddagen för att skaka ihop en youtube-rulle av klippen...:gnissla

Nåväl. EBK:n tänder inte vilket syns i klippet, och vi hade för dåligt med tid för att göra något åt det så det får bli ett senare projekt.

[YOUTUBE-ID]46SoM-2QzYQ[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Min stackars dator har hållit på säcka ihop, jag råkade filma i full-HD i största format så iMovie har som sagt stått och knakat hela förmiddagen för att skaka ihop en youtube-rulle av klippen...:gnissla

Nåväl. EBK:n tänder inte vilket syns i klippet, och vi hade för dåligt med tid för att göra något åt det så det får bli ett senare projekt.

[YOUTUBE-ID]46SoM-2QzYQ[/YOUTUBE-ID]

Hmm såg inte till flux capacitor'n
 
4-hjul är ju tråkigt, hur stabilt som helst ju :rolleyes:

du har säkert skrivit de i tråden men ungefär hur mkt kommer vikten hamna på med ram o motor hade du planerat? :)
 
Vad är beräknad dragkraft på den där? 500-600kg?

Jag var inne på hemsidan men hittade inget, läste väl inte tillräckligt noga. Hittade dock att med EBK drar den 8.5liter per minut. Som jämförelse drar motorn i Gripen 5 liter per sekund. Ballt bygge minst sagt. :D
 
Kanske måste förtydliga att det här inte är vårat bygge utan Bosse Hårdéns, en gammal rallyräv från Falun.

Mitt enda bidrag till bygget är att jag byggde efterbrännkammaren förra hösten, nu ville Bosse att vi skulle vara till hands under uppstarten för att kunna göra spridarjusteringar vid behov.

Nu visade det sig vara massa knas i elhärvan så det var tur att vi var några stycken som slog träskallarna ihop och lyckades lösa problemet. Inte helt lätt utan kopplingsscheman och manualer...:)

Ingen aning om vikt, men under 1000kg blir det alla gånger. Gissningsvis kommer den ge 200kg dragkraft, kanske mer men det är dumt att hoppas på för mycket.
 
Jag får flashbacks från en film...

[YOUTUBE-ID]0g9ssQSV6UA[/YOUTUBE-ID]
 
Det blev några rätt balla bilder tagna, den högupplösta versionen av den här bilden har förtjänat att bli bakgrundsbild ett tag framöver.

Bosse-p%C3%A5-bes%C3%B6k-6.jpg
 
Det blev ett litet sidospår det här från byggtråden, ber om ursäkt och lovar att det inte ska upprepas.

Nu har jag gjort ifrån mig det mesta jobbet på jetsparken för ett tag framöver så jag borde kunna lägga lite mer tid på hojen framöver, blir nog en sväng ner i verkstan till veckan.:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top