"Svensken" avstängd?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Bara att beklaga, men hoppas det inte drabbar din satsning för mycket, nu med nya Kawwan och allt. Hade ni varit starkare som förarorganisation, så skulle de andra bojkotta tävlingarna i maj, det hade svidigt i mångas plånböcker.:tummenupp

Så om förarna är missnöjda med ett beslut fattat av RIN ska man straffa de som arrangerar tävlingarna?
Säg mej, om du är förbannad på Olle, brukar du slå Pelle då?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Så om förarna är missnöjda med ett beslut fattat av RIN ska man straffa de som arrangerar tävlingarna?
Säg mej, om du är förbannad på Olle, brukar du slå Pelle då?

Givetvis/tyvärr slår det mot hela sporten, men tydligare markering kan förarna inte göra. Tycker det är mjukt att kalla förarnas missnöje med svensken och ex. vad som hände (var väl Falkenberg), där nästan alla klarar ljudkraven på träningarna, men sen blir halva fältet diskat på tävlingen. Även klubbarna måste ta sin del av kakan, både hur de påverkar uppåt i organisationen och se över sina egna rutiner.

Detta är lätt att säga för en som inte jobbar aktivt inom RR, men kan bara läsa mig till vad som händer, kan ju finnas massor av info ,jag inte känner till. Jag tittar på all världens RR, jag vill se Svensk RR när den är som bäst också, men idag finns inget som lockar.
Jag kan köra till en hundutställning i Rovaniemi i nordligaste finland, men åker inte 11mil till Falkenberg. Är inte främmande för att köra långt för något som intresserar mig, idag gör Svensk RR inte det.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så om förarna är missnöjda med ett beslut fattat av RIN ska man straffa de som arrangerar tävlingarna?
Säg mej, om du är förbannad på Olle, brukar du slå Pelle då?

Nä, om förarna är missnöjda med ett beslut som SVEMO tar så ser man till att inte ställa upp i samma arrangemang som står under SVEMOs flagg.

Säg mig, hur ska annars något blir ordning, om vi inte gör det på fransmännens "traktor på motorvägen-style"?

Jo, skicka ett mail. Det lär ju hjälpa :rolleyes:

Jag gillar inte att erkänna det, men jag håller med Tocar till 100% (i hans första inlägg, det andra där ljudet drogs in läste jag inte..) :tungan

Edit: Detta alltså

Tocar skrev:
Bara att beklaga, men hoppas det inte drabbar din satsning för mycket, nu med nya Kawwan och allt. Hade ni varit starkare som förarorganisation, så skulle de andra bojkotta tävlingarna i maj, det hade svidigt i mångas plånböcker.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nä, om förarna är missnöjda med ett beslut som SVEMO tar så ser man till att inte ställa upp i samma arrangemang som står under SVEMOs flagg.

Säg mig, hur ska annars något blir ordning, om vi inte gör det på fransmännens "traktor på motorvägen-style"?

Jo, skicka ett mail. Det lär ju hjälpa :rolleyes:

Jag gillar inte att erkänna det, men jag håller med Tocar till 100% (i hans första inlägg, det andra där ljudet drogs in läste jag inte..) :tungan

Edit: Detta alltså

Svemo kommer inte att ändra detta beslut, eftersom det redan gått genom RIN. Det betyder att det inte har någon som helst effekt att vänta med att betala sin licens, varken ekonomiskt eller på nåt annat vis. Andelen roadracinglicenser inom svemo är väldigt liten.
Svemo kör inte tävlingarna, det gör arrangörerna. Om förarna bojkottar tävlingarna under maj månad kommer det att drabba arrangörsklubbarna, inte Svemo. Anser du att det är OK att offra ARC och Falkenbergs MK för att ni är missnöjda med detta beslutet?
Nästa gång Svemo tar ett beslut som förarna inte gillar, vilken klubb ska offras den gången?
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Det finns inte sådan samanhållning inom förar kåren så att man kan gå ihop och avstå dom 2 första tävlingarna för att alla skall vara med i tävlingen från början, under förutsättning att alla förarna är missnöjda så skulle det funka. Problemet att det finns för få rebeller som vågar göra saker, men å andra sidan så är vi idag en hel del arr och förare som lämnat svemo så det går att göra saker själv om man är ett gäng som vill och inte är arbets rädda.

Så i min värld så går man in i svemo och försöker förändra och lyckas man inte med det gör en egen serie. Annars får man nog köra med svemos licens och ställa sig i kön och knyta näven så igen kan se den.

Nä, om förarna är missnöjda med ett beslut som SVEMO tar så ser man till att inte ställa upp i samma arrangemang som står under SVEMOs flagg.

Säg mig, hur ska annars något blir ordning, om vi inte gör det på fransmännens "traktor på motorvägen-style"?

Jo, skicka ett mail. Det lär ju hjälpa :rolleyes:

Jag gillar inte att erkänna det, men jag håller med Tocar till 100% (i hans första inlägg, det andra där ljudet drogs in läste jag inte..) :tungan

Edit: Detta alltså
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Finns det någon som löser ut licensen 2 eller 3 månader i förväg?

Det gör man ungefär 2 veckor innan tänkt race eller träning så man hinner få den. Att 5 eller 10 RR-åkare som kanske löst ut den lite tidigare tänker vänta kommer nog inte påverka Svemo ett enda dugg. Crossåkarnas tävlingar börjar tidigare, speedway, enduro etc. Och isracingåkarna bla bla.

Jag vet väldigt många som löser ut licensen när inbetalningskortet kommer i dec/jan, eftersom man har tillräckligt med andra utgifter precis innan tävlingarna drar igång kan det vara bekvämt att sprida ut kostnaderna. Jag säger inte att alla gör så, men många som jag känner.

/Nitrous
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Mycket sjukt beslut. Eller rättare sagt inget nytt beslut alls.
Dom har bara försökt rädda sitt eget skinn genom att visa att dom gör en ändring som dom tycker är en ändring men i den riktiga världen inte betyder något. Vad gör skillnaden i deras patetiska beslut. Inget.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det finns inte sådan samanhållning inom förar kåren så att man kan gå ihop och avstå dom 2 första tävlingarna för att alla skall vara med i tävlingen från början, under förutsättning att alla förarna är missnöjda så skulle det funka. Problemet att det finns för få rebeller som vågar göra saker, men å andra sidan så är vi idag en hel del arr och förare som lämnat svemo så det går att göra saker själv om man är ett gäng som vill och inte är arbets rädda.

Så i min värld så går man in i svemo och försöker förändra och lyckas man inte med det gör en egen serie. Annars får man nog köra med svemos licens och ställa sig i kön och knyta näven så igen kan se den.

Det minsta man kan göra som dels förare, team och åskådare är väl att visa vad man tycker genom något fräckt tröjtryck som man har på sig hela tiden... sätter en grön armbindel på armen eller vad som helst. Något som alla kommer överrens om skall symbolisera ett ställningstagande mot detta.
Om många gör detta så kommer det att snackas om det och det kommer uppmärksammas även utanför den innersta kretsen och därmed blir det mer press på Svemo att se till så detta inte upprepas.

För visst, detta beslut är galet men det är redan klargjort att det inte kan ändras så det man nu skall försöka åstadkomma är att se till så det inte upprepas.
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
-OM David verkligen hade krockat med barnvagnen i 30km/h i parkeringsdepån i Fbg, DÅ förstår jag straffet.

-HADE David knäckt näsbenet på funktionären i parc ferme' i Kga, DÅ förstår jag straffet.

Ähh...STÖRTLÖJLIGT!!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Svemo kommer inte att ändra detta beslut, eftersom det redan gått genom RIN. Det betyder att det inte har någon som helst effekt att vänta med att betala sin licens, varken ekonomiskt eller på nåt annat vis. Andelen roadracinglicenser inom svemo är väldigt liten.
Svemo kör inte tävlingarna, det gör arrangörerna. Om förarna bojkottar tävlingarna under maj månad kommer det att drabba arrangörsklubbarna, inte Svemo. Anser du att det är OK att offra ARC och Falkenbergs MK för att ni är missnöjda med detta beslutet?
Nästa gång Svemo tar ett beslut som förarna inte gillar, vilken klubb ska offras den gången?

Jag vänder lite på frågeställningen. Tycker du att Falkenberg och Anderstorp ska acceptera detta löjeväckande beteende mot David, en av sportens talanger i Sverige?

Jag står fortfarande fast vid min åsikt att SVEMO borde få "lida" för sin extremt dåliga förmåga att se när dom gjort fel. Eftersom brevbomber inte är ok i Svedala så anser jag en massprotest vara jättebra, the french way! (I Frankrike hade dom parkerat lastbilar på alla infartsvägar till Anderstorp dagen för race så alla hade problem att komma dit, då hade det tagit 3 sekunder att ändra beslutet.)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vänder lite på frågeställningen. Tycker du att Falkenberg och Anderstorp ska acceptera detta löjeväckande beteende mot David, en av sportens talanger i Sverige?

Jag står fortfarande fast vid min åsikt att SVEMO borde få "lida" för sin extremt dåliga förmåga att se när dom gjort fel. Eftersom brevbomber inte är ok i Svedala så anser jag en massprotest vara jättebra, the french way! (I Frankrike hade dom parkerat lastbilar på alla infartsvägar till Anderstorp dagen för race så alla hade problem att komma dit, då hade det tagit 3 sekunder att ändra beslutet.)
Jag håller med om att knyta-näven-extra-hårt-i-fickan-metoden kanske inte alltid är den bästa, men vore det isf inte bättre att alla RR-förare ringer Svemo och RF och håller långa diskussioner om beslutet, å lastar ner dom istället för att störa ut en klubb? Dos-attack modell old school :hihi
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag håller med om att knyta-näven-extra-hårt-i-fickan-metoden kanske inte alltid är den bästa, men vore det isf inte bättre att alla RR-förare ringer Svemo och RF och håller långa diskussioner om beslutet, å lastar ner dom istället för att störa ut en klubb? Dos-attack modell old school :hihi

Jo, det är ett sätt. Viktigast (tycker jag) är dock att klassen som berörs visar krafttag. STCC-publiken kommer ju ändå...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vore iofs kul om arrangörerna flyttade sina tävlingar till en annan månad om förarunderlaget inte blir så stort under den månaden.
Är det någon arrangör som kommer använda sig av denna domare fler gånger?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo, det är ett sätt. Viktigast (tycker jag) är dock att klassen som berörs visar krafttag. STCC-publiken kommer ju ändå...

Men om man då följer det förslag jag gav så kanske man får med STCCpubliken i frågan och även de börjar ställa de obekväma frågorna... eller?

Vore iofs kul om arrangörerna flyttade sina tävlingar till en annan månad om förarunderlaget inte blir så stort under den månaden.
Är det någon arrangör som kommer använda sig av denna domare fler gånger?

Har för mig att hela racekalendern för nästa år redan är spikad.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men om man då följer det förslag jag gav så kanske man får med STCCpubliken i frågan och även de börjar ställa de obekväma frågorna... eller?



Har för mig att hela racekalendern för nästa år redan är spikad.

Jag tycker din idé är jättebra som komplement, men det är väldigt svenskt att inte göra något handfast. Något som verkligen påverkar.

Om alla sket i att tävla under SVEMOs flagg under Maj, då statuerar man ett exempel som är kännbart till max och idioterna (det är så jag ser på beslutet) kanske fattar att problemet är SVEMO...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag tycker din idé är jättebra som komplement, men det är väldigt svenskt att inte göra något handfast. Något som verkligen påverkar.

Om alla sket i att tävla under SVEMOs flagg under Maj, då statuerar man ett exempel som är kännbart till max och idioterna (det är så jag ser på beslutet) kanske fattar att problemet är SVEMO...

Absolut, jag håller med dig i princip men samtidigt så skulle en verklig bojkott drabba oskyldiga klubbar som knappt går runt som det är (som Nr:18 skriver). Och det sista jag vill är att enskilda klubbar som anordnar race skall drabbas, då blir det bara ännu mer olyckliga omständigheter kring detta vansinniga domslut.

Men om det däremot springer runt några hundra människor med samma tröja/dekal/whatever under ett STCCevenemang eller varför inte hela nästa säsong så lovar jag att fler än bara den innersta kretsen kommer ställa de obekväma frågorna.
Ännu bättre blir det om man folk som hamnar i TV har denna tröja/dekal/whatever och därmed även får Viasat Motor att ställa frågorna och kanske även följa upp domslutet och ställa Svemo mot väggen.

EDIT:
Vad kan det kosta att trycka upp t-shirts med något vettigt tryck?
Jag är i alla fall definitivt på att sponsra den som trycker upp något sånt.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag vänder lite på frågeställningen. Tycker du att Falkenberg och Anderstorp ska acceptera detta löjeväckande beteende mot David, en av sportens talanger i Sverige?

Tycker du att våra idrottare som inte sympatiserar med hur Kina styrs borde ha bojkottat OS i Peking, dvs offrat sig själva med allt vad det innebär?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker din idé är jättebra som komplement, men det är väldigt svenskt att inte göra något handfast. Något som verkligen påverkar.

Om alla sket i att tävla under SVEMOs flagg under Maj, då statuerar man ett exempel som är kännbart till max och idioterna (det är så jag ser på beslutet) kanske fattar att problemet är SVEMO...
Det är nog en fin tanke, men som sagt, det drabbar ju klubbarna och förarna själva mer än det drabbar Svemo.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag vänder lite på frågeställningen. Tycker du att Falkenberg och Anderstorp ska acceptera detta löjeväckande beteende mot David, en av sportens talanger i Sverige?

Jag står fortfarande fast vid min åsikt att SVEMO borde få "lida" för sin extremt dåliga förmåga att se när dom gjort fel. Eftersom brevbomber inte är ok i Svedala så anser jag en massprotest vara jättebra, the french way! (I Frankrike hade dom parkerat lastbilar på alla infartsvägar till Anderstorp dagen för race så alla hade problem att komma dit, då hade det tagit 3 sekunder att ändra beslutet.)

Innan du vänder på frågeställningen kan du väl svara på frågan?
1. Är det OK att straffa ARc och FMK för ett beslut som Svemo fattat?
2. Vilken klubb offrar vi nästa gång Svemo fattar ett dåligt beslut?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Innan du vänder på frågeställningen kan du väl svara på frågan?
1. Är det OK att straffa ARc och FMK för ett beslut som Svemo fattat?
2. Vilken klubb offrar vi nästa gång Svemo fattar ett dåligt beslut?

1. Kör man tävlingar under SVEMO-flagg så kan det bli konsekvensen om resultatet av deras beslutsfattande är så j-a undermålig, ja.
2. Förmodligen ingen, SVEMO kanske lär sig läxan. Och jag ser det inte som straffa, det är faktiskt fritt fram för er att samtidigt sätta ner foten och vägra köra tävlingar under Maj månad.

Sen har jag inga siffror på, men gissar, att de få som åker till STCC för hojarna vägs upp av en och annan extra prisse i Ferrari på parkeringen vid arrangemanget....

Får jag vända frågeställningen nu? Jag har ju svarat (kanske in det du ville, men det struntar jag i..)

Tycker du att våra idrottare som inte sympatiserar med hur Kina styrs borde ha bojkottat OS i Peking, dvs offrat sig själva med allt vad det innebär?

Har jag brytt mig om stavhoppare, skidåkare å sånt så ja, jag anser det vara skenheligt att tycka en sak och göra en annan. Jag försöker göra rätt val själv i livet. Jag bestämmer dock inte vad andra skall göra, men kan uttrycka min åsikt om vad som behövs för att "röra om lite i grytan". En T-shirt är ett jättebra steg på vägen, men kommer inte få bägaren att rinna över..

Det är nog en fin tanke, men som sagt, det drabbar ju klubbarna och förarna själva mer än det drabbar Svemo.

Då kanske även klubbarna visar SVEMO vart skåpet ska stå. Då har dom inga vänner kvar. Dom arbetar ju för oss aktiva säger dom...:rolleyes: För att ställa till det, men ändå...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top