"Svensken" avstängd?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Fast, det drabbar väl också arrangörerna? :va Eller menar du anmäla sig, betala, åka till banan med alla prylar, men inte köra ut på kval och race? Så gott om pengar har iaf inte jag...
Nja, min tanke var nog att tex via detta forum och mail till Svemo förklara att vi inte vill ha honom som domare. Det borde få Svemo att inse att de ska skicka en annan domare.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Om vi som förare vägrar köra en tävling under denna domare finns det inte en chans att svemo kommer skicka ut han och riskera tom bana med alla dess följdproblem. Men då måste det göras tydligt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
I det här fallet håller jag med Humlan, en aktion från oss förare ska inte drabba enskilda klubbar som sliter häcken av sig för att anordna tävlingar. Protesten ska riktas mot Svemo!


Jag är iofs lite tveksam till om killarna i ProSuperbike skulle ställa upp på det här men bara chansen att de gör det borde få Svemo att fundera på alternativa lösningar, tex att flytta straffet till april.

Finns ett problem, eftersom det inte är Svemo som har makten. Riksidrottsnämnden är de som beslutat, inte Svemo. Svemo kan alltså inte flytta straffet.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så enkelt det är att be "någon annan" att stå för protesten. Det är inte så enkelt om man själv ska göra jobbet.
Pengarna betalas självklart in till Svemo, men det lilla tillskottet gör knappast nån skillnad i en så stor organisation.

Gör gärna en protestaktion med förarna, se bara till att den drabbar rätt organisation, inte arrangörerna! Om du vill protestera är det din sak, men protestera inte genom att sparka på en oskyldig, det är min ståndpunkt.

Jag gjorde protester mot Knudan genom att inte deltaga/anmäla mig till tävlingen för att jag tyckte schemat var dåligt, jag uttalade det även till arrangören. Jag anmälde mig inte heller till Anderstorpräddningen för att visa att det måste finnas något mått av framförhållning i det vi håller på med.

Nu vet ju alla vad du och jag tycker och att vi tycker olika, så vi lägger ner..

Finns ett problem, eftersom det inte är Svemo som har makten. Riksidrottsnämnden är de som beslutat, inte Svemo. Svemo kan alltså inte flytta straffet.

Dom hade väl all chans i världen att rätta till sitt misstag innan överklagan var inskickad?

Om ingen kör kommer det hända grejjer. Kör alla kommer fjanteriet fortsätta. Det är min övertygelse. Jag kan sätta en femtilapp i bettingtråden :fakta

Fin demokrati du skrev om HW. Ryggdunkar-SVEMO :gnissla
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns ett problem, eftersom det inte är Svemo som har makten. Riksidrottsnämnden är de som beslutat, inte Svemo. Svemo kan alltså inte flytta straffet.
Är väl medveten om den problematiken men allt går att lösa. RIN kan säkert göra om sitt beslut med invändningen att det kommit in nya fakta etc.

EDIT: Nu har jag läst RINs dom: http://www.highsider.se/images/page49/rin_beslut_david.pdf

Avstängningen på 1 månad är alltså för det som skedde på Falkenberg med domaren Björn Andersson. Det som skedde på Gelleråsen ogillades av RIN då de anser det inte vara styrkt att någon såg vad David gjorde.

Efter att ha hållit koll på svensk roadracing ett par år blir det mer och mer uppenbart att Svemo skiljer på person och person. En förare som varit med ett par år och är känd kan inför TV-publiken stanna i fastlane och slå till en funktionär eller slå till en medtävlare efter ett race utan att få något straff. Mycket märkligt....
 
Last edited:

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
http://www.youtube.com/watch?v=Cx7osGhP-NA

Här är en liten film om när jag..... citat: "försökte tala förstånd med DA men fick istället otidigheter som svar samt att DA sade att han hade rätt och fick köra så"

Killen i svart linne (Wilhelm Spjut Molin) är det som ska föreställa den uppskrämda småbarnsfamiljen...

Killen i gul T-shirt är min advokat/sponsor, tillika ett vittne som jag ville att tävlingsledningen skulle höra men det gjorde dom inte....

Han som håller kameran är helt enkelt kameraman och även han ett bra vittne som inte heller hördes....

Det kostade ändå mig 400:- kunde dom då inte ha hört mina vittnen???

Björn Anderssons andra historia:
 

Bifogat

  • Björn Andersson.pdf
    97.8 KB · Visningar: 205

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag fick precis lite ytterligare information om mötet i helgen:

Nationellt grenmöte med nominering av kandidater för grensektion RR är satt till 11:00 söndag 28/11 på Qality Arlanda Hotel, alla SVEMO-klubbar som betalt sin årsavgift och har RR licensierade ska ha fått en inbjudan att sända en representant. LMS t.ex. har vice ordf i RR Jakob Hedell som repr.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
nu i helgen är det ett grensetionsmöte inbakat i en fortbildning för domare och tävlingsledare i Arlanda någonstans.
Det är där man utser förslaget till kommande sektionsstyrelse.
Mötet hålls på ospecifierad tid under helgen så deltagar-urvalet är begränsat till domar och tävlingsledare, och dessutom bara de som skickats dit av någon klubb.
Jo, man kan betala 1295kr själv och åka dit ockå.. om man nu råkar vara domare eller tävlingsledare.

Jag ser ett visst demokratiskt problem här...

/HW
Detta verkar ju jättekonstigt, hur får man ett öppnare förbund på detta sätt?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
:krama... och till dig xx som vände sig till förbundet för att få mig att ändra mitt inläg ang. demokratin.. jag har tagit bort det nu. I protest mot din protest efter att Micke snällt citerat det jag inte skrivit.

Du bara tokbekräftade det jag försökte säga. Tack!:krama

/HW

:backontop kanske?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag fick detta från SVEMO för en stund sedan

"Hej Jens.
tack för ditt maqil.

Sektionen har jobbat aktivt för att få detta beslut upphävt och per Träff har hjälpt david med överklagan.

Tyvärr har detta ärende gått ända upp i RF på ett mycket tråkigt sätt.

Sektionen har på alla sätt försökt att få till en lösning som inte skulle innebära en avstängning vi i sektionen äger inte detta beslut utan det är ovanför oss.

Diskussionen inom förbundet har varit på en mycket hög nivå.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson
Sammankallande
Roadracingsektionen
Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet"

Ja, vems stolthet är det dom försvarar egentligen? :confused:
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
http://www.youtube.com/watch?v=Cx7osGhP-NA

Här är en liten film om när jag..... citat: "försökte tala förstånd med DA men fick istället otidigheter som svar samt att DA sade att han hade rätt och fick köra så"

Killen i svart linne (Wilhelm Spjut Molin) är det som ska föreställa den uppskrämda småbarnsfamiljen...

Killen i gul T-shirt är min advokat/sponsor, tillika ett vittne som jag ville att tävlingsledningen skulle höra men det gjorde dom inte....

Han som håller kameran är helt enkelt kameraman och även han ett bra vittne som inte heller hördes....

Det kostade ändå mig 400:- kunde dom då inte ha hört mina vittnen???

Björn Anderssons andra historia:



David har du kontakt psykolog? Du ska ju enligt Björn "avtryckaren" Andersson ha hjärnspöken!

Tro sig f*n att folk vill ha bort en sån bajsbrunstungad person från en sån pass viktig post!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Hmm, kanske läge för ett rejält krafttag av typen att gå ut i media med hela skandalen o den uppenbara orättvisan: Aftonbladet + Expressen...anyone?!
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Att säga att klubbarna/arrangörerna inte har något med detta att göra, är verkligen att köra huvudet i sanden. Ska en enskild förare ta upp kampen?? Klubbarna skall jobba för medlemmarna och ta tillvara deras intressen, för klubben är väl till för förarna och inte tvärt om. Vem kan påverka om inte klubbarna?

Om att skrota maj är för mycket, gör en kraftig manifestation i samband med något större event. Ha på er några tröjor (jag betalar 190.- för 20st exkl. moms och tryck för mina , så det kan ju inte bli stora pengar), kör sen 15 i bredd över mållinjen.

Svemo beklagar beslutet i RF/Rin, fattar noll:va
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att säga att klubbarna/arrangörerna inte har något med detta att göra, är verkligen att köra huvudet i sanden. Ska en enskild förare ta upp kampen?? Klubbarna skall jobba för medlemmarna och ta tillvara deras intressen, för klubben är väl till för förarna och inte tvärt om. Vem kan påverka om inte klubbarna?

Om att skrota maj är för mycket, gör en kraftig manifestation i samband med något större event. Ha på er några tröjor (jag betalar 190.- för 20st exkl. moms och tryck för mina , så det kan ju inte bli stora pengar), kör sen 15 i bredd över mållinjen.

Svemo beklagar beslutet i RF/Rin, fattar noll:va

Se till att veta vad du pratar om innan du kastar mer bränsle på brasan.

ARC har absolut inget med denna striden att göra. Ändå sitter flera här och argumenterar för en manifestation som kan kosta ARC en helvetes massa stålar. Varför ska ARC ta den smällen? Finns då rakt ingen anledning, oavsett vad man tycker om beslutet!
Ja, klubbarna ska jobba för sina medlemmar. Rätta mej om jag har fel, jag tror att David är medlem i LMS? Per Träff, som sitter i LMS styrelse, har hjälpt David med överklagan. Är detta inte att hjälpa sina medlemmar?
Den bojkott som det pratas om drabbar inte LMS, den drabbar, om den genomförs, Falkenbergs MK, ARC, och Knutstorp.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om att skrota maj är för mycket, gör en kraftig manifestation i samband med något större event. Ha på er några tröjor (jag betalar 190.- för 20st exkl. moms och tryck för mina , så det kan ju inte bli stora pengar), kör sen 15 i bredd över mållinjen.

Detta var ännu ett mycket gott förslag. Arrangören blir inte lidande, alla ställer upp i tävlingen, men utan tävlan pga orättvis behandling av medtävlande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Innan du vänder på frågeställningen kan du väl svara på frågan?
1. Är det OK att straffa ARc och FMK för ett beslut som Svemo fattat?
2. Vilken klubb offrar vi nästa gång Svemo fattar ett dåligt beslut?


Blir dom ställda inför faktumet i god tid så ställer dom nog in eller flyttar tävlingen innan kostnaderna hunnit dra iväg. Det skulle inte direkt vara första gången en tävling ställs in pga för få deltagare.

Frågan är ju hur mycket ProSuperBike kan göra innan man blir utslängd från STCCcirkusen?

Det skulle väl kanske inte nödvändigtvis vara negativt för svensk rr
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
http://www.youtube.com/watch?v=Cx7osGhP-NA

Här är en liten film om när jag..... citat: "försökte tala förstånd med DA men fick istället otidigheter som svar samt att DA sade att han hade rätt och fick köra så"
:

Jag tycker personligen att den silverfärgade bilen (Ford MBB 487) ångar på rätt bra. Mamman till dottern får ju dra in henne och fler personer finns ju i depån...

Det var absolut mer än gångfart!

(Edit. Om du jämför med mannen i vitt som gissningsvis går i 3-5 km/h så skulle gissningen vara att Forden kommer i 20-25 km/h)

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: MBB487
Fabrikat: FORD DM2 C-MAX
Färg: GRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: WF0EXXGCDE9A09286
Typgodkännandenummer: e13*2001/116*0109*22
Typgodkännandedatum: 2009-02-16
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-08-19
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-07-17
Handelsbeteckning: FORD CMAX
Upplysningar: Leasing

Brukare
Namn: KARLSKOGA MOTORSTADION AKTIEBOLAG
Adress: BOX 296
Postnr: 691 25 Förvärvsdatum: 2009-08-19
Ort: KARLSKOGA

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: TRYGG-HANSA
Försäkringsdatum: 2010-02-19

Leasinggivare
Orgnr: 556021-1475
Namn: NORDEA FINANS SVERIGE AB

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-08-18)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2009-07
Producentansvarig: 556023-0053
I trafik första gången i Sverige: 2009-08-18
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2012-07-01 - 2012-11-30
Senast godkända besiktning:
Föreläggande:Nej
Körförbud:Nej
Vägmätarställning:

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja Användningsförbud: Nej
Årsskatt, kr: 1050
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Debiterad avgift, kr: 0
Betalningsmånad/er: december
Befriad från skatteuttag t.o.m: 2014-07-31
Förfallen fordonsskatt/avgift, kr: 0
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Fordon avsett för fler ändamål (AF)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 1798
Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Fordonet är enligt uppgift försedd med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 1370
Tjänstevikt, kg: 1375
Totalvikt, kg: 1910
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 685
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1370
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3110
Max lastvikt, kg: 535
Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 205/50 R17 87 H Fälgdimension axel 1: 7Jx17H2OS50.0
Däckdimension axel 2: 205/50 R17 87 H Fälgdimension axel 2: 7Jx17H2OS50.0



Bandbredd, mm:

Längd, mm: 4372 Bredd, mm: 1825
Höjd, mm: 1564

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 195,0
Ljudnivå DB, vid körning: 71
Ljudnivå DB, stillastående: 83
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 169,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 134,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 9,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 229,0 G/KM
Kolmonoxid, CO: 0,4130 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0340 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0810 G/KM

Drivmedel 2: ETANOL


Miljöklass: 2005
Miljöbilstillhörighet för fordonet: FORDONET ÄR EN MILJÖBIL ENLIGT FÖRORDNING (2007:380) OM MILJÖBILSPREMIE



Skyltformat fram: EU-ENRADIG Skyltformat bak: EU-ENRADIG
 
Last edited:

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag tycker personligen att den silverfärgade bilen (Ford MBB 487) ångar på rätt bra.


Reagerade precis på samma sak och bil har större träffyta än hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top