Ung och Bortskämd

Visst, så länge det går bra. Och föräldrarna undanröjer massa problem.
Men vad händer när det börjar komma motgångar när föräldrarna inte finns där?
Jag tror inte att en halv generation kommer att kunna livnära sig på att blogga hela livet.
Dock finns det ju många undantag. Och ses i tv/på bloggar kan ju vara bra genvägar på vissa karriärstegar.

Nu sade jag inte att jag tror att det kommer gå lekande lätt för dem. De flesta av dem verkade rätt söliga. Förmodligen skulle de föra en tynande tillvaro om föräldrarna slutade passa upp på dem. Det vore intressant att se hur det går för dem på några års sikt.

Det KAN vara så att de starka reaktionerna på ungdomarna och föräldrarna inte alls är relevanta. Folk har fel ibland. Folk verkar oftast ha fel när alla tycker samma sak. Det kanske är bra för barn att bli bortklemade, eller bra för vissa.

Det skulle vara intressant att se vad det blivit av dem om fem respektive tio år. Jag är inte så säker på att de blir så misslyckade som många tror. De uppfostras helt befriade från jantelagen, och de är vana att ta för sig och att inte nöja sig. För dem är det helt naturligt att ta plats och att ta för sig. Daniel har en blogg med en hel del läsare. Han lär tjäna en del pengar på den (hur mycket kan ju diskuteras). Att avfärda honom som en nolla är nog ett misstag. Så, det är inte helt säkert att det föräldrarna gör är dåligt för barnen. Det skulle tvärt om kunna vara bra och göra att de klarar sig bättre än snittet i livet (beroende på vad man mäter).

Så att ha en blogg, och en morsa som torkar snoppen på en efter man varit och pissat är god förutsättning för att lyckas. :rolleyes:

Wake up.!!!

Det dom behöver fatta är att i "verkliga livet" får man ingenting gratis. Och att det faktiskt ger mer självtillfredställelse om man kan klara sig själv än om man hänger morsan i kjolarna hela livet.

Märklig värld denna här.

Last edited:
Alltså, jag är rejält förvånad, besviken och less på att SVT tagit/gjort denna produktion.

Vi är många som håller med dig.

Dessutom känns det som Debatt avsnittet främst var gjort för att göra ytterligare reklam för den usla såpan. Såväl föräldrarna som ungarna spelade bara dumma. Svårt att tro att de inte kunde förstå vad psykologerna och övriga deltagare försökte säga. Är det denna väg SVT valt att gå tycker jag man lika gärna kan finansiera sidan med reklamintäkter istället för via licenspengar.

Vi är många som håller med dig.

Dessutom känns det som Debatt avsnittet främst var gjort för att göra ytterligare reklam för den usla såpan.

Såntdär planeras ju redan tidigt, en del i grejjen med realityshower, följt av planterade skandaler i tidningarna, och sen 3 år senare, så gick det för "Kåt bonde söker piga"

Såntdär planeras ju redan tidigt, en del i grejjen med realityshower, följt av planterade skandaler i tidningarna, och sen 3 år senare, så gick det för "Kåt bonde söker piga"

Undra hur många år framåt i tiden de planerat :D
Vore kul att sitta som strateg och tänka ut vad befolkningen skulle bli upprörd över vecka ut och in.

Håller faktiskt med Jerker. Har man blivit bortskämd som barn kommer man att vilja bli bortskämd som vuxen, och det intressanta är att den personen troligen blir bortskämd av sin omgivning även senare i livet, mycket tack var det Jerker radade upp. Kända artister är ofta bortskämda, det är nästan ett måste.

Jag har precis flyttat till egen lägenhet och klarar mig galant helt själv.
Angående lånet på motorcykeln så kommer jag att göra så gott jag kan för att betala tillbaka det mamma har köpt åt mig. Det handlar inte bara om hojen det handlar om hundratals andra saker också. Jag skämms över att jag tjatat till mig en hoj som hon skall behöva ta ett lån på för att jag ska få. Problemte tror jag sitter i att hon skämde bort mig mycket mycket mer när jag var mindre och det har som suttit kvar som en oljefläck som aldrig försvinner från tröjan ända tills nu.
Jag är fullt begåvad när det gäller sysslor jag har hjälpt till mycket med renovering och pyssel i hennes villa, jag älskar att laga min mat själv och jag kan städa. Jag kan allt det där och som sagt så jag tror att min mamma har just skämt bort mig med allt jag vill ha sen jag var liten så min uppskattning för pengar och dess värde finns knappt idag. För det har jag sökt professionell hjälp och det börjar faktiskt ljusna upp!
Mvh
Tim-Joel deltagare i ung & bortskämd.

Jag har precis flyttat till egen lägenhet och klarar mig galant helt själv.
Angående lånet på motorcykeln så kommer jag att göra så gott jag kan för att betala tillbaka det mamma har köpt åt mig. Det handlar inte bara om hojen det handlar om hundratals andra saker också. Jag skämms över att jag tjatat till mig en hoj som hon skall behöva ta ett lån på för att jag ska få. Problemte tror jag sitter i att hon skämde bort mig mycket mycket mer när jag var mindre och det har som suttit kvar som en oljefläck som aldrig försvinner från tröjan ända tills nu.
Jag är fullt begåvad när det gäller sysslor jag har hjälpt till mycket med renovering och pyssel i hennes villa, jag älskar att laga min mat själv och jag kan städa. Jag kan allt det där och som sagt så jag tror att min mamma har just skämt bort mig med allt jag vill ha sen jag var liten så min uppskattning för pengar och dess värde finns knappt idag. För det har jag sökt professionell hjälp och det börjar faktiskt ljusna upp!
Mvh
Tim-Joel deltagare i ung & bortskämd.

hur kommer det sig att ingen av deltagarn har jobb? nu kanske nån har jobb men inget som utgick i programet. Hur fan kan man inte jobba sen man gått ut gymnasiet? ber ni era föräldrar om pengar om ni ska köpa läsk o godis =) ? Får ni nå sorts bortskämd bidrag från staten eller hur fan funkar det? Sista jag kan komma på är väl att dina föräldrar är tok rika som ger dig nån form av lön? eller nja inte det heller för då vore väl hojjen cashad ? fattar inte hur ni klarar er, en sak o va bortskämd med att mamma o pappa städar o lagar mat åt en, men hur klarar ni er utan egen inkomst ? informera mig pls =)

Såhär är det.. Jag anser mig själv inte vara ett extremfall. Jag har fått det jag vill ha när det gäller det ekonomiska. Visst har jag blivit hämtat och skjutsad, fått mat serverad, kläder tvättade och så vidare. Men jag har andå vetat hur man skall göra allt detta för att jag har VELAT göra det för jag vet att jag kommer behöva gör allt det här som nu när jag flyttat till eget boende just nu lever jag skitsnållt gämfört med vad jag har gjort tidigare det är klart att mamma ger mig pengar till mat och kanske kläder och diverse nöjen men det är inte alls mycket. Dom andra deltagarna i programmet vill inte veta dom har väl sina drömmar som sträcker sig ända upp till kosmos fråga mig inte varför. dom TROR ju sig ska bli kändisar en vacker dag och tjäna feta pengar. Dom vill inte jobba dom vill inte städa för dom är helt inne i att tro att dom är någonting det är vad min uppfattning var av dom under inspelningen. Skulle kunna skriva mycket som till och med fick mig att tappa hakan under inspelningen. Exempel: Koka makaroner 40minuter............

När det gäller ekonomiskt så visst min mor tjänar mer än vad andra gör men inte överdrivet mycket mer. Jag är så helvetes jävla less om att be om pengar av henne för att jag inte har något jobb och första prio just nu är jobb. Känner att jag skulle kunna göra vad som helst för att få ett jobb. Längtar till att få tjäna min egna första lön.

hur kommer det sig att ingen av deltagarn har jobb? nu kanske nån har jobb men inget som utgick i programet. Hur fan kan man inte jobba sen man gått ut gymnasiet? ber ni era föräldrar om pengar om ni ska köpa läsk o godis =) ? Får ni nå sorts bortskämd bidrag från staten eller hur fan funkar det? Sista jag kan komma på är väl att dina föräldrar är tok rika som ger dig nån form av lön? eller nja inte det heller för då vore väl hojjen cashad ? fattar inte hur ni klarar er, en sak o va bortskämd med att mamma o pappa städar o lagar mat åt en, men hur klarar ni er utan egen inkomst ? informera mig pls =)

Mjo, för jobb väljer man ju bort självmant bara föra att det är lite skojj sådär... :rolleyes:

Pengar kan man iofs skrapa ihop ändå, utan att ha en anställning. Svart bland annat.

Såhär är det.. Jag anser mig själv inte vara ett extremfall. Jag har fått det jag vill ha när det gäller det ekonomiska. Visst har jag blivit hämtat och skjutsad, fått mat serverad, kläder tvättade och så vidare. Men jag har andå vetat hur man skall göra allt detta för att jag har VELAT göra det för jag vet att jag kommer behöva gör allt det här som nu när jag flyttat till eget boende just nu lever jag skitsnållt gämfört med vad jag har gjort tidigare det är klart att mamma ger mig pengar till mat och kanske kläder och diverse nöjen men det är inte alls mycket. Dom andra deltagarna i programmet vill inte veta dom har väl sina drömmar som sträcker sig ända upp till kosmos fråga mig inte varför. dom TROR ju sig ska bli kändisar en vacker dag och tjäna feta pengar. Dom vill inte jobba dom vill inte städa för dom är helt inne i att tro att dom är någonting det är vad min uppfattning var av dom under inspelningen. Skulle kunna skriva mycket som till och med fick mig att tappa hakan under inspelningen. Exempel: Koka makaroner 40minuter............

När det gäller ekonomiskt så visst min mor tjänar mer än vad andra gör men inte överdrivet mycket mer. Jag är så helvetes jävla less om att be om pengar av henne för att jag inte har något jobb och första prio just nu är jobb. Känner att jag skulle kunna göra vad som helst för att få ett jobb. Längtar till att få tjäna min egna första lön.

creds till dig att du svarar o berättar med egna ord faktiskt.
Svårt att veta hur mycket som är "skådespel" eller om deltagarna verkligen är så på riktigt, skrämmande hur vissa är...
Du måste även förstå oss som inte är van vid detta beteende och dumförklarar deltagarna.
men good luck iaf

Mjo, för jobb väljer man ju bort självmant bara föra att det är lite skojj sådär... :rolleyes:

Pengar kan man iofs skrapa ihop ändå, utan att ha en anställning. Svart bland annat.

ja beror på vad du är duktig på som du kan svarta på. Har du gått bygg på gymnasiet o aldrig jobbat med det efteråt så tänker jag inte ge dig pengar för att bygga min altan.

Last edited:
ja beror på vad du är duktig på som du kan svarta på. Har du gått bygg på gymnasiet o aldrig jobbat med det efteråt så tänker jag inte ge dig pengar för att bygga min altan.

Normalt via bekanta då.
Pengar finns även på banken, bara att hämta.

Inga problem att bara ta tag i livet och lösa skiten själv, det mesta är inte helt lagligt bara.

Normalt via bekanta då.
Pengar finns även på banken, bara att hämta.

Inga problem att bara ta tag i livet och lösa skiten själv, det mesta är inte helt lagligt bara.

ja pengar finns på banken vad menar du med det? att han ska ta lån eller råna skiten?
man kan ju fortf ta tag i livet utan att agera kriminell

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...