Träningstråden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det kommer fortfarande inte hända något om du inte har en bra kost. Står du still i vikt så kommer inte pwo eller förändringar i träningen göra nån skillnad...
 

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
PWO är alltså en förkortning av pre-workout som jag nämnde i förra inlägget. Finns mängder med olika tillverkare, me i regel innehåller dom ungefär samma sak. Koffein + lite kolhydrater. Själv tycker jag Body Science VIP-X smakar bäst och ger en hyffsad effekt. Oavsett vilken tillverkare du väljer så räkna inte med för mycket, men skönt att komma igång lite innan träningen iaf. Många PWO innehåller redan lite kreatin, men fyll du på lite extra om du vill det, tror inte du dör av det. ;)

Anledningen till att det känns som att det inte tar är för att du högst troligt kör för tungt ja. Vilket du ofrivilligt kompenserar genom att vrida och vända på dig, hoppa, luta framåt-bakåt...you name it. Sänk istället vikten och försök få kontakt med just den muskeln du vill träna, du kan ju även sänka tempot på övningen om du tycker att du inte blir trött på säg 8 reps.

Vill även jag trycka på att du kanske borde testa en 4-split och bara träna varje muskelgrupp 1gång/vecka, fast då väldigt hårt.
Jag personligen kör

Dag 1: Bröst/triceps, 5 övningar på varje muskelgrupp (3x8 set/reps)
Dag2: Biceps/rygg, även här 5 per muskelgrupp, 3x8
Dag3: Vila
Dag4: Ben, 3 framsida, 2 baksida, 2 vader, 3x8
Dag5: Axlar(försök ha så lång tid som möjligt mellan bröst och axelpassen så musklerna får vila) och mage. 5 övningar på varje, ibland mer mage.
Dag6: Vila
Dag7: Vila

Följer inte detta slaviskt, beroende på skola/jobb m.m så hamnar vilodagarna ibland annorlunda.

Började på 69kg Feb 2009 när jag mådde väldigt dåligt (bli inte ihop med Pinuppa här på SH om du vill må bra:mad:), vägde i April 2010 82kg, efter 2-3 månaders deff var jag nere på 76kg. Nu är sommaren slut och deffen likaså, försöker ändå hålla mig slimmad, 78.5 kg i nuläget. 174 cm lång.

Nämner min utveckling bara så du ska ha någonting att jämföra med, eller ha som mål. Kämpa på! :)


PS. Slarva inte med proteinintaget!

Härligt! Ska nog testa 4 split fr.o.m. nästa vecka, kanske till och med ditt schema, tycker iofs att det är skönt o vara ledig fredagar haha :)

Sammanfattningsvis borde jag alltså piska musklerna mer och gå ifrån det schema jag i princip har kört sen jag började gymma till 4 splits schemat. Köpa hem en PWO, fortsätta med proteinet (eller EAA, som jag förstått det är det i princip samma sak, bara det att EAA är nedbrutet i aminosyror?) och kreatinet. Samt inte lika mycket hamburgare och alkohol. Även sänka vikterna lite granna och koncentrera mig på att det verkligen tar ordentligt. Ändra övningarna lär det ju också vara dags för.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Det sägs ju att det är i princip omöjligt att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt... Jag skulle behöva gå ner mycket i vikt och vill samtidigt behålla/öka i muskelmassa. Ska jag ta ett par månader och bara köra gym i stort sätt för att sedan vid årskifte/till våren gymma mindre och köra mer konditionsträning?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Det sägs ju att det är i princip omöjligt att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt... Jag skulle behöva gå ner mycket i vikt och vill samtidigt behålla/öka i muskelmassa. Ska jag ta ett par månader och bara köra gym i stort sätt för att sedan vid årskifte/till våren gymma mindre och köra mer konditionsträning?

om ditt primära mål är viktminskning så kan/bör du absolut göra båda samtidigt :) speciellt om du börjar från början/kommer tillbaka från uppehåll så är det inga problem att öka i styrka och minska i fett samtidigt.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
om ditt primära mål är viktminskning så kan/bör du absolut göra båda samtidigt :) speciellt om du börjar från början/kommer tillbaka från uppehåll så är det inga problem att öka i styrka och minska i fett samtidigt.

Kommer tillbaka från ett längre uppehåll. Förra gången blev jag ju smalare men inte minskade nämnvärt i vikt, så får väl sikta på något liknande, slänga in lite kondition också.
Däremot är jag kass på att få mig rätt sorts mat, någon idé att köra lite protein i början eller ska jag vänta lite med det?
Kanske bättre att försöka äta mer kycklyng t.ex. :tummenupp
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Härligt! Ska nog testa 4 split fr.o.m. nästa vecka, kanske till och med ditt schema, tycker iofs att det är skönt o vara ledig fredagar haha :)

Sammanfattningsvis borde jag alltså piska musklerna mer och gå ifrån det schema jag i princip har kört sen jag började gymma till 4 splits schemat. Köpa hem en PWO, fortsätta med proteinet (eller EAA, som jag förstått det är det i princip samma sak, bara det att EAA är nedbrutet i aminosyror?) och kreatinet. Samt inte lika mycket hamburgare och alkohol. Även sänka vikterna lite granna och koncentrera mig på att det verkligen tar ordentligt. Ändra övningarna lär det ju också vara dags för.

Låter bra, men fortsätt med proteinet. Själv föredrar jag kaseinprotein framför vassle. Tas upp under en längre period och mättar dessutom mer. Dricker en varje morgon och en innan läggdags.

EAA är visserligen protein det med, men tas upp och försvinner så snabbt ur kroppen, lämpar sig därför bra precis före och efter träning. Kostar ju inga pengar så lika bra att börja dricka det med, smakar inte hallon men du vänjer dig. :D
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Låter bra, men fortsätt med proteinet. Själv föredrar jag kaseinprotein framför vassle. Tas upp under en längre period och mättar dessutom mer. Dricker en varje morgon och en innan läggdags.

EAA är visserligen protein det med, men tas upp och försvinner så snabbt ur kroppen, lämpar sig därför bra precis före och efter träning. Kostar ju inga pengar så lika bra att börja dricka det med, smakar inte hallon men du vänjer dig. :D

eaa FX från gymvaruhuset (citronsmak) plus fun light jordgubb smakar som saft :tummenupp
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Kommer tillbaka från ett längre uppehåll. Förra gången blev jag ju smalare men inte minskade nämnvärt i vikt, så får väl sikta på något liknande, slänga in lite kondition också.
Däremot är jag kass på att få mig rätt sorts mat, någon idé att köra lite protein i början eller ska jag vänta lite med det?
Kanske bättre att försöka äta mer kycklyng t.ex. :tummenupp

Ta även du och häll i dig lite kaseinprotein, så kallat slow protein.
Morgon + kväll, det dör du inte av.

Sen när du väl börjar deffa så skippa konditionen och ät mindre istället, sparar mer av muskelmassan, som annars lätt går förlorad då du ligger på kcalunderskott.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Kommer tillbaka från ett längre uppehåll. Förra gången blev jag ju smalare men inte minskade nämnvärt i vikt, så får väl sikta på något liknande, slänga in lite kondition också.
Däremot är jag kass på att få mig rätt sorts mat, någon idé att köra lite protein i början eller ska jag vänta lite med det?
Kanske bättre att försöka äta mer kycklyng t.ex. :tummenupp

mja mjä... är ju inte negativt att få i sig mer protein, däremot är det väldigt negativt att börja med att snöa in sig på tillskott(lätt hänt), så börja med att försöka få ordning på matvanorna, det kommer även att hjälpa dig med att gå ner i vikt eftersom du inte kommer tillåta dig att äta något onyttigt.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
eaa FX från gymvaruhuset (citronsmak) plus fun light jordgubb smakar som saft :tummenupp

Ska läggas på minnet!

Jag har dock vant mig vid mina EAA-XX från Body Science, men vet hur dom smakade i början, då även jag blandade med fun light. ;)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ska läggas på minnet!

Jag har dock vant mig vid mina EAA-XX från Body Science, men vet hur dom smakade i början, då även jag blandade med fun light. ;)

usch ja, kommer ihåg första gången jag drack det :gnissla höll på att spy av den där jävla smaken :brinnerup

Ta även du och häll i dig lite kaseinprotein, så kallat slow protein.
Morgon + kväll, det dör du inte av.

Sen när du väl börjar deffa så skippa konditionen och ät mindre istället, sparar mer av muskelmassan, som annars lätt går förlorad då du ligger på kcalunderskott.

det är extremt individuellt, själv behåller jag mer styrka när jag äter lite mer och kör mer cardio, än vad jag gör om jag äter extremt lite och rör mig väldigt lite.
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Håller med Rosen. Ät mer och rör dig mycket mer!
Jag vet bara väldigt få som utövar sport på högre nivå som fått för sig att prova äta mindre o skippa cardio... det håller inte! Den extra maten äter du vid planerade tillfällen och det i sig kommer ge dig mer energi till passen.

Frågan på förra sidan om PWO: Jag kör själv mycket Jack3d nu, tycker den funkar riktigt bra. Superpump250 är också riktigt bra. Hyperblast (HyperN02Blast) är fin den med, lite mer stim i den och inte lika mycket pump som i Jack3d men har använt den i många år och kommer fortsätta med det.

Kaseinprotein är väl ok, men jag kör själv nästan aldrig med det. Dels för att jag har mitt intag som jag vill, och dels för att det blir mer segdrucket. Kasein skulle jag definitivt inte ta på morgonen då man redan är katabol till tusen. Vassle for the win!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Frågan på förra sidan om PWO: Jag kör själv mycket Jack3d nu, tycker den funkar riktigt bra. Superpump250 är också riktigt bra. Hyperblast (HyperN02Blast) är fin den med, lite mer stim i den och inte lika mycket pump som i Jack3d men har använt den i många år och kommer fortsätta med det.

Kaseinprotein är väl ok, men jag kör själv nästan aldrig med det. Dels för att jag har mitt intag som jag vill, och dels för att det blir mer segdrucket. Kasein skulle jag definitivt inte ta på morgonen då man redan är katabol till tusen. Vassle for the win!

Är det Gaspari superpump 250 du pratar om? Har inte provat själv, men en vän var minst sagt missnöjd, individuellt som allt anant iofs.
Tillverkare på Jack3d och Hyperblast? Jag blev nyfiken :). Vad är det förresten som skapar pumpet hos de allra flesta PWO?

Även jag lär mig saker här ser jag, så nu blir det vassle istället för kasein på morgonen!
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Har gått ner 3 av 8 kg nu, 5 kvar innan julafton! Hade grym tur, en kompis har flyttat till stan och han är PT och massör. Jag njuter av benhinnemassage och goda råd!

Läggdags, ska upp kl 5 och cykla nån mil...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har gått ner 3 av 8 kg nu, 5 kvar innan julafton! Hade grym tur, en kompis har flyttat till stan och han är PT och massör. Jag njuter av benhinnemassage och goda råd!

Läggdags, ska upp kl 5 och cykla nån mil...
Bra jobbat Lasse. :tummenupp


Jag håller på o ska till o komma igång igen på riktigt tänkte jag, så jag var iväg i går o skulle köra pass 3 av 5 där jag bara framkallar ltie träningsvärk, jag kör på låg vikt o bara får igång musklerna lite.

Som sista övning skulle jag köra knäböj i smithmaskin, på stängen låg det 2x 15kg, så jag körde ett set med dom och sen la jag på 2x 20kg, jag var ju redan varm...

När jag sen går ner för första repsen så nyper det till i svanken, jag lyfter upp stången igen och kliver undan men får som ta tag i maskin så jag håller mig stående. Sen fick jag avvakta nånminut innan jag kunde röra mig ut ur gymmet och hem.

Det kändes som en sträckning så jag har försökt behandla det så. Innan jag var hemma så kändes som att det var försent o kyla så jag tog på liniment och satte mig stilla en timme. Tur man har ps3:a ;)
Sen ställde jag mig i duschen o värmde upp det ordentlgit.

Nu idag så är det inte så himla farligt, så länge jag inte rör mig fort när jag är kall. :)

Men frågan jag har, hur vet man om det är ryggskott?
För om det är det så är det ju bara o gå till naprapat o sen studsar man vidare igen.
O det, vore nice.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Har gått ner 3 av 8 kg nu, 5 kvar innan julafton! Hade grym tur, en kompis har flyttat till stan och han är PT och massör. Jag njuter av benhinnemassage och goda råd!

Läggdags, ska upp kl 5 och cykla nån mil...

Fasiken vad gött!
En sådan kompis vill jag också ha :(
När jag är på gymmet så brukar en bekant vara där, det är inget kul att träna med honom... Han är SM 1'a i tyngdlyftning för juniorer. När han tränar bänkpress så kör han "bara" med 165kg... Bara 100kg mer än mig då typ som försöker komma igång igen.

EDIT: Han är även svenskt rekord för juniorer med 250kg på tävling. Man behöver ju IAF inte vara rädd för att köra till fail med han som passare :tummenupp
 
Last edited:

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2014 KTM Duke 690
Fy fan va härligt att känna av träningsverken när man tränar igen!
Tack för alla tips! :tummenupp
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Så fort jag kommit igång på allvar senaste tiden har jag gått och timeat med djävulsförkylningar :sjuk

Kanske ska ta lite mjukare start nästa gång.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nu har jag stora besvär... Jag gillar cykling och snart är vintern här igen. I fjol så satt jag på en trainer utan finesser, man kunde bara ställa in motståndet i 5 steg annars var det inga häftiga saker... Ska jag investera i en sådan här?

TACX007.jpg


Den har USB-anslutning så man kan koppla den till datorn och köra "VR-cykling", den justerar automatiskt motståndet om det kommer en uppförsbacke och sådant. Samt att man får en himla massa nyttig information, cadence, watt och allt möjligt spännande.

EDIT: Jag är prylnörd och gillar att få massa information om hur sakta jag utvecklas ;)
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag var in på Cykelogen idag, de har precis fått in ett gäng olika trainers. Dra dit och kolla! Jag ska förresten provköra en Trek Fuel EX 6 efter jobbet...

Nu har jag stora besvär... Jag gillar cykling och snart är vintern här igen. I fjol så satt jag på en trainer utan finesser, man kunde bara ställa in motståndet i 5 steg annars var det inga häftiga saker... Ska jag investera i en sådan här?

TACX007.jpg


Den har USB-anslutning så man kan koppla den till datorn och köra "VR-cykling", den justerar automatiskt motståndet om det kommer en uppförsbacke och sådant. Samt att man får en himla massa nyttig information, cadence, watt och allt möjligt spännande.

EDIT: Jag är prylnörd och gillar att få massa information om hur sakta jag utvecklas ;)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top