volkswagen touran

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
Är de fler som har/haft probolem??:confused::confused:

Nu är de dax att sälja aset efter en massa strul samt en stor hög med pengar.:död

Bilen är en 04á som gått 16000 mil

Vi köpte bilen 2007 o då hadde bilen gått 10000mil och funkade kanon i ett år sedan har de bara rullat på med div problem typ:gråta

Turbo bytt 2010

Fukt i elektronikboxen bytt 2010

Startmotor bytt 2010

detta är bara ett axplock av vad vi har bytt.

Men nu ska bilen bort.

Frågan är vad bör vi köpa istället kom gärna med förslag

Ska vara en bil som man får plats med 2 barn och vagnar mm mm

Det är ju trots allt en VAG vilket innebär många problem, jag har svårt att tro att folk INTE har problem med sina VAG-bilar.
Ok, de som kör audi vågar inte säga det rakt ut då de har betalat för mycket för att våga berätta om alla småfel :D

Köp en minibuss av något slag? En nyare Voyager håller bra "kvalité" och är hyffsat prisvärda och man åker ok i dem. Går att få med mycket lull-lull också, åk och provkör och bli förvånad över amerikansk plast.

Annars har du ju Honda CRV, men den kanske är för liten? Jag kan garantera dig att de har väldigt få fel, och de har fått pris för bästa motor som sitter i just en sådan bland annat. Jävligt sköna att köra, frågan är om den är stor nog som sagt.

Mitsubishi har ju ett par alternativ också och mina erfarenheter är att det är bra kvalité.

Köp en minibuss av något slag? En nyare Voyager håller bra "kvalité" och är hyffsat prisvärda och man åker ok i dem. Går att få med mycket lull-lull också, åk och provkör och bli förvånad över amerikansk plast.

Var du ironisk där :va

Förhoppningsvis.

Eller så bör han dra ner på intaget av kokain på dagarna... :tungan

Till TS: Om du verkligen vill ha ett bekymmersfritt bilägande så kan du stappla in till valfri handlare av Subaru, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda (Kia, Hyundai) och handla en bil. Vips så är det bekymmersfritt. Om du samtidigt kräver lyx stavas lösningen Lexus eller Infinity.

/ Jens

Last edited:
okej subaru säger ni, har varit inne på Mazda 6 kombi tycker att den känns ok..

Frun tyckte V70 men jag vet inte,tänkte man skulle klara sig med att max lägga150.000kr.

Gärna mer alternativ.

Enda krav vi har är Diesel o får dra hyggligt

Last edited:
Jag har haft samma passat sedan 2005 det är en 2003:à som nu rullat 8300mil! Redan vid 2700 mil rasade vattenpumpe och då trodde jag att det skulle bli en massa bekymmer men sen des har den bara rullat för utom en pungtering! Nu har ju min bil inte gått så långt så kan ju ha med de att göra!
Oavsett så är jag mycket nöjd men överväger nu att byta till en Subrau Legacy då jag behöver 4wd!

okej subaru säger ni, har varit inne på Mazda 6 kombi tycker att den känns ok..

Frun tyckte V70 men jag vet inte,tänkte man skulle klara sig med att max lägga150.000kr.

Gärna mer alternativ.

Enda krav vi har är Diesel o får dra hyggligt

Honda CRV får dra 2000 på E-kort.

Vi slängde in vagn,sulky,matkassar och en liten skitunge utan att tveka i den förra CRV ,nackdelen är att det inte går att fimpa krock kudden fram så man kan ha en stol där ,det ställbart baksäte är bra då du kan köra hela soffan eller delar av det fram och tillbaka.

Den gick perfekt utan strul över halva Europa ,dock är det en tung bil så bromsbelägg fick vi byta en gång på 5800 mil (fruktansvärt bra bromsa i övrigt)

Nu väntar vi på en ny CRV som skall komma nästa månad.

Ge den en provtur iaf :)

Absolut inte, en nyare Voyager är helt ok mot tidigare modeller som dock också utan "större" problem kunde rulla 30k mil. *Förutom automatlåda samt topp på nån motormodell, diesel :va"
Och ja, man åker bra i dem. Det låter inte som att du har åkt i en sådan, testa så får du se för dig själv.

Zeb_Macahan, kom igen nu för fan! Klaga inte på mig och sen i samma veva rekommendera en Kia! Ok om han köper en sprillans ny, men det hoppas jag att han inte gör.

Jag trodde TS skulle ha en stor buss eller liknande, om han nöjer sig med en kombi så är ju urvalet stort även om det egentligen bara finns ett enda bra alternativ: Avensis.
Skit i att Toyota har haft en del återkallelser på sistone, i helhet så är det fortfarande världens bästa bil i sin klass om man räknar med alla faktorer.

Mazdan har jag aldrig fastnat för förutom utseendet som fungerar, men sladdrig växelspak, obekvämt chassie och allmänt högljudd och törstig så skulle jag hoppa över den.

Jag tog ut en ny Toyota Avensis som tjänstebil i somras.

Många av mina kollegor valde Audi A4 istället,nästan alla gnäller över vad dom inte fick in för utrustning i priset.

Jag fick in allt som dom önskar att dom fick och mer därtill ,dessutom måste jag inte lipa över att jag var tvungen att välja snålmotor.

Jag trodde TS skulle ha en stor buss eller liknande, om han nöjer sig med en kombi så är ju urvalet stort även om det egentligen bara finns ett enda bra alternativ: Avensis.
Skit i att Toyota har haft en del återkallelser på sistone, i helhet så är det fortfarande världens bästa bil i sin klass om man räknar med alla faktorer.

:fakta

Riktigt bra bilar. (Har nog skrivit det ett antal ggr här på forumet).

En fyrhjulsdriven hade varit ultimat.

Märkligt att VW & Audi som utger sig för att vara premiumbilar har så mycket problem med kvalitéen.....vi kör en Primera från 2003, 8000 mil, fel: 2 glödlampor.... :rolleyes:

Zeb_Macahan, kom igen nu för fan! Klaga inte på mig och sen i samma veva rekommendera en Kia! Ok om han köper en sprillans ny, men det hoppas jag att han inte gör.

Du får jättegärna klaga på Kia, men för den pengen han ska lägga så får han en bil (minibuss/mini-SUV) med 5 års garanti kvar på.

Jag har dessutom varit tragisk inblandad i många reklamationer av nya vojjar. Det är skit, skräp och förbannat skit! Dessutom törstiga och allmänt skräp!

Japanskt. V70 är lika illa som VW. Saab är lika illa det. Man kan säga att man byter charm mot tillförlitlighet med dom europeiska märkena. :fakta

/ Jens

Har också haft en Touran (05:a) och där fick vi byta insugsspjäll som fått kortis i styrningen, ett bakhjulslager som pajat efter att bromsoket kärvat (anliggande belägg gör att det går varmt och sedan skär lagret ihop). Bakluckan fick lackbubblor och bränslefiltret fick bytas minst en gång per år för att motorn skulle gå jämnt. I övrigt funkade det dock som det skulle i 22.000 mil... Så det är nog lite beroende på exemplar.

Har också kört Skoda Octavia och där var det verkligen bara att tanka och köra under många tusen mil. De Audi jag har, har varit gamla häckar som krävt mycket fix för att få i skick (AC, länkage, bromsskivor, kylsystem osv), men sedan har de fungerat väl.

Jämfört med Japs-bilarna som jag haft (80- och 90-talare), så är det ungefär lika mycket eller lite problem. De kan dock ha blivit ännu bättre under senare år. Tyvärr känns de inte alla gånger lika kul designmässigt, som europeiska motsvarigheter. Varför ska t.ex. Toyota vara fula som stryk? Gubb-bilar - kunde lika gärna köra Volvo...

Du får jättegärna klaga på Kia, men för den pengen han ska lägga så får han en bil (minibuss/mini-SUV) med 5 års garanti kvar på.

Jag har dessutom varit tragisk inblandad i många reklamationer av nya vojjar. Det är skit, skräp och förbannat skit! Dessutom törstiga och allmänt skräp!

Japanskt. V70 är lika illa som VW. Saab är lika illa det. Man kan säga att man byter charm mot tillförlitlighet med dom europeiska märkena. :fakta

/ Jens

5 års garanti behöver han isåfall...
Konstigt att just DU har varit inblandad i så många reklamationer av Voyager, den enda förklaringen jag ser till det är att du har jobbat på Chrysler? Hade du jobbat på VAG så hade du antagligen varit med om många reklamationer av Seat tex...
V70 är inte dålig, bara tråkig och lagom som allt annat svenskt. Och dyr. Att påstå att den är lika dålig som Saab är ju som att säga att du inte kan något om bilar :gnissla
Men den är ju knappast så bra som flertalet japaner som vi verkar vara överrens om, och som sagt så är Avensis det bästa av alla världar.

5 års garanti behöver han isåfall...
Konstigt att just DU har varit inblandad i så många reklamationer av Voyager, den enda förklaringen jag ser till det är att du har jobbat på Chrysler? Hade du jobbat på VAG så hade du antagligen varit med om många reklamationer av Seat tex...
V70 är inte dålig, bara tråkig och lagom som allt annat svenskt. Och dyr. Att påstå att den är lika dålig som Saab är ju som att säga att du inte kan något om bilar :gnissla
Men den är ju knappast så bra som flertalet japaner som vi verkar vara överrens om, och som sagt så är Avensis det bästa av alla världar.

Självklart har jag jobbat där. Samma ställe hade vi Kia. Kvalitetsskillnaden är enorm! Kia smiskar Plast-Chryslers alla dagar i alla veckor.

V70 blir gradvis sämre och sämre. Delarna blir samtidigt gradvis dyrare och dyrare. Jag är inte imponerad. Jag anser att V70 är ett dåligt val pga det.

Jag har väl aldrig rekommenderat en Skoda byggd av lata spanjacker? Nä, just det.

Japan, Korea. Det är länderna som kan bygga bilar med kvalitet men utan charm. Själv har jag en Nissan med 20´ mil på mätarn och 11 år gammal. Den orsakar mindre problem än min nästan nya Citroën, ändå är nya C5an inte dålig i jämförelse med dom andra europeiska märkena.

/ Jens

Självklart har jag jobbat där. Samma ställe hade vi Kia. Kvalitetsskillnaden är enorm! Kia smiskar Plast-Chryslers alla dagar i alla veckor.

V70 blir gradvis sämre och sämre. Delarna blir samtidigt gradvis dyrare och dyrare. Jag är inte imponerad. Jag anser att V70 är ett dåligt val pga det.

Jag misstänker att du har jobbat som säljare och inte mekaniker på dessa bilar? Jag talar ju å andra sidan inte i form av mekaniker i egen ära men har haft oturen att ha insikt i flertalet olika bilmärken när det gäller verkstadsdelen och Chrysler har inga stora problem med sina nyare Voyagers och är ett ganska säkert kort. Men visst, jämför man med en Honda så framstår de såklart som ett kvalitétsfattigt mirakel.

Att påstå att V70 blir sämre är också ett påstående taget ur luften, vart har du fått det ifrån? Jämför näst senaste modellen med den tidigare så ser du en stor skillnad på kvalité och hållbarhet, till det bättre.
Den nya V70'n delar ju i stort sett allt med Ford och har på det viset lyckats kapa priser, precis som alla andra bilmärken gör numera. Så även Citroën. Jag vill inte ens tänka på hur dyra de skulle vara annars.
Men fortfarande så är V70 en dyr bil som inte är värd pengarna då man inte får alls lika mycket bil samt kvalitét jämfört med MÅNGA andra märken, där säger jag inte emot dig.
Och att ens fundera på att köpa en Volvo nu när de inte är svenska längre, det känns ju väldigt avlägset om man ser hur medelålders gubbar tänker.

Nissan är grymma bilar, givetvis finns det måndagsexemplar här med men sannolikheten är betydligt mindre när biltillverkaren spottar ut tonvis med bilar varje dag, det är ju också det som talar för japanarna med sin jämna kvalité.
Skulle jag köpa en ny småbil idag så skulle jag nog köpa en Swift när de *förhoppningsvis* släpper sin 4wd diesel efter årsskiftet, annars fungerar bensinaren också. Oklanderlig småbil med många finesser kvalité utöver det vanliga. Men sen har den väl sålts i hur många miljoner som helst, precis som Corollan.
En större personbil= Avensisen alla dagar i veckan, alternativt Honda Accord som är äckligt snygg just nu med årets modell.
Minibuss= Meriva. Grymt billig Opel som är liten men stor med bra kvalité och ekonomi.

Men Citroën :va Ok, de är ekonomiska så länge de inte står på verkstaden och man åker grymt skönt i dem. Men hellre en Octavia isåfall om man ändå ska köpa nåt "skit" :D

Att påstå att V70 blir sämre är också ett påstående taget ur luften, vart har du fått det ifrån? Jämför näst senaste modellen med den tidigare så ser du en stor skillnad på kvalité och hållbarhet, till det bättre.

Bättre vette farao, bakvagnen är bättre på den nyare men i övrigt är det nog dött lopp.

Jag skulle nog skaffa en Previa av senare modell om kondomen sprack.

Okej.. nu är de ju så att vi tänkte inte lägga mer än 150.000kr

Så Subaru går bort pga för dyr(synd för bilen är najs)

Kia känns lite sådär kvalitetsmässigt tycker jag

Toyota Avensis verkar ok,skulle vilja höra om vad ni tycker om den..

Någon här som som kör Mazda 5?? lite nyfiken på den oxå..

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back