Extraljus/fjärrljus

Bosch big knick är väl en beprövad klassiker som inte kostar många kronor.
Finns väl massor begade också.
 
Åk till närmsta Swedol eller besök dem på internet. De säljer ett skitbra ljus för 240:-/st och det är av samma tillverkare som gör Bosch modeller, bara annat namn på en liten dekal. Själv sålde jag ca 30st sådana för 2 år sedan och de var väldigt populära på blocket :D
SIM tror jag att de heter, kika här:
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=449
Funkar inte länken? Gå till www.swedol.se isåfall och fordonsbelysning/extraljus.
219:-/st kampanj tydligen, tror det är plus moms dock.
 
SIM finns även hos Strands fordonskomponenter (www.strands.se), någon krona billigare än Swedol..
Var inte kampanj när jag beställde då hade jag köpt på swedol ist. var lång lev. tid från Strands pga slut i lager. Verkar vara av ok kvalite på dom också:tummenupp , mycket bra ljus
 
En gammal tråd men...

Hjälp mig att välja !

2st Bosch Navigator fjärrljus med 35w xenon

Eller 3st konverterade Bosch bigknick 225 35w xenon ?

Blir bred/lång isf eftersom xenon pencil beam verkar lysa " för bra/långt "

Tar gärna andra tips, men vill inte lägga ut mer än 3t, och inga sim lampor.
Har xenon på A4an med bra bredd men saknas några hundra meter på längden.
 
SIM från dsgbutiken.se
xenon från vvme.com

Bara ett litet tips. Personligen anser jag inte att de extra kronorna för Bigknick är värt det. Särskilt inte om man ska konvertera.
Extraljus blir alltid stulna eller går sönder, så jag köper alltid SIM numera. Då gör det liasom inte så mycket om de går sönder/försvinner.
 
Hade 3st SIM och 2st hella på min V40 förut, och visst är sim mycket ljus för pengarna, men 3st räckte inte och mer vill jag inte ha på A4an.
 

Bifogat

  • DSC01557.JPG
    DSC01557.JPG
    17 KB · Visningar: 225
Hur är det här med att konvertera befintliga helljus med xenon på en nyare bil? Kommer canbus-systemet att go Finland, eller går det att lösa? Har separata glödlampor för helljusen.
 
Hur är det här med att konvertera befintliga helljus med xenon på en nyare bil? Kommer canbus-systemet att go Finland, eller går det att lösa? Har separata glödlampor för helljusen.

Finns speciella satser för bilar med canbus på xenonkungen iallafall.
 
Hur är det här med att konvertera befintliga helljus med xenon på en nyare bil? Kommer canbus-systemet att go Finland, eller går det att lösa? Har separata glödlampor för helljusen.
Jag pulade i 50W xenon 4200K i mina helljus på Seaten (som har CAN-buss). Original sitter där H7 halogen.
Lyser nått så in i h-vete! Nu saknar jag inte längre extraljusen jag hade på min förra bil. :yoparty

Köpte xenonkrabbet hos vvme.com. Iom att effekten är 50W, dvs ungefär som original H7 55W, så tycker ljusvakten att allt är frid och fröjd. Så har åtminstone jag fattat det ... och lyser gör det ju uppenbarligen. :)
 
Har efter många timmar med jämförelser av olika ljus på IT, kommit fram till att nbb 225 hid med 70w xenon verkar vara det värsta, då klarar man sig kanske med 2 lampor, räcker kanske med 55w åxå:confused:

Då nbb xenon fjärr/bred lyser över 700m med 1lux så verkar det onödigt med pencilbeam..
 
Jag pulade i 50W xenon 4200K i mina helljus på Seaten (som har CAN-buss). Original sitter där H7 halogen.
Lyser nått så in i h-vete! Nu saknar jag inte längre extraljusen jag hade på min förra bil. :yoparty

Köpte xenonkrabbet hos vvme.com. Iom att effekten är 50W, dvs ungefär som original H7 55W, så tycker ljusvakten att allt är frid och fröjd. Så har åtminstone jag fattat det ... och lyser gör det ju uppenbarligen. :)

Ok! Var det svårt?

Märks sådana ingrepp i bilens dator på något sätt? Tänkte på nybilsgarantin. Vill ju kunna återställa allt utan att det märks.
 
Har efter många timmar med jämförelser av olika ljus på IT, kommit fram till att nbb 225 hid med 70w xenon verkar vara det värsta, då klarar man sig kanske med 2 lampor, räcker kanske med 55w åxå:confused:

Då nbb xenon fjärr/bred lyser över 700m med 1lux så verkar det onödigt med pencilbeam..
Har precis köpt 3st NBB 225 or och 75w xenonkitt till dessa, återkommer ikväll med bilder på hur mycket det lyser! Blev 2st med bred ljusbild och en punkt.
 
Lightforce är kanon. Funkar tillochmed på våt asfalt en sen höstkväll.

Själv kör jag Bosch med halogen..

Funderat på xenon konvertering, men är osäker eftersom jag hört att en del kit tar lång tid på sig att tända.
Sant?

Funderade även på att konvertera ordinare helljus på kärran.
 
Har precis köpt 3st NBB 225 or och 75w xenonkitt till dessa, återkommer ikväll med bilder på hur mycket det lyser! Blev 2st med bred ljusbild och en punkt.

Var beställde du ?
Väntar med (på) spänning, ta gärna ett kort på lämpligt ställe där det lyser upp bra..
 
Last edited:
Har precis köpt 3st NBB 225 or och 75w xenonkitt till dessa, återkommer ikväll med bilder på hur mycket det lyser! Blev 2st med bred ljusbild och en punkt.

Jag har samma uppsättning som du, NBB 225 med två fjärr och en pencil, fast bara 35w xenon.. Det tycker jag lyser bra, du kommer nog bli nöjd med :tummenupp.
Auto motor och sport hade förresten med NBB 225 med 70w xenon i ett test förra året..


Funderat på xenon konvertering, men är osäker eftersom jag hört att en del kit tar lång tid på sig att tända.
Sant?

Funderade även på att konvertera ordinare helljus på kärran.

Om det är någon skillnad på billiga och dyra vet jag inte, men fördröjning är det väl på alla xenonljus (om jag inte missat någon deluxmodell). Det lyser ju direkt med inte med full kraft. Däremot så brukar detta bara vara när du haft de avslagna en stund, slår du av för att du får möte och sen slår på igen brukar du ha fullt ljus direkt.
 

Bifogat

  • nbb.jpg
    nbb.jpg
    73.4 KB · Visningar: 343
Last edited:
Var beställde du ?
Väntar med (på) spänning, ta gärna ett kort på lämpligt ställe där det lyser upp bra..

Glömde fota då jag var ute och körde, men det lyser brutalt bra!
Xenonkitten köpte jag via en blocket annons (Kristianstad) och extraljusen köpte jag på lokala biltillbehörsfirman laitis för 750kr/st.

Ska se om jag kommer ihåg att fota och lägga upp till helgen

Lightforce är kanon. Funkar tillochmed på våt asfalt en sen höstkväll.

Själv kör jag Bosch med halogen..

Funderat på xenon konvertering, men är osäker eftersom jag hört att en del kit tar lång tid på sig att tända.
Sant?

Funderade även på att konvertera ordinare helljus på kärran.

Det stämmer att det tar ett tag innan de lyser för fullt, mina 75w tar ca 10-12sec innan de lyser 100%(om de är genomkalla, vid möte är det full fräs direkt man slår på igen). Men det tåls att tänka på, de lyser ungefär lika bra som 70~100w halogen i startögonblicket för att sen lysa herrejösses mycket mer.

Mina 3st Nbb med 75W xenon lyser ungefär lika mycket som de 10st hella 3003 med 100W halogen som sitter på lastbilen jag kör. Framförallt lyser xenon lamporna mer distinkt, de lyser bra hela vägen tills de tvärt slutar jämfört med halogen som tonar ut mer.... (om ni förstår vad jag menar...)
 
Last edited:
Ok! Var det svårt?

Märks sådana ingrepp i bilens dator på något sätt? Tänkte på nybilsgarantin. Vill ju kunna återställa allt utan att det märks.

Det är busenkelt. Speciellt på en bil. På en hoj är det lite pilligt att hitta en bra plats för ballasterna, men i motorrummet på en bil finns ju gott om plats. Ex kommer du behöva borra ett hål igenom varje täcklock på stålkastaren. Sen pluggar du i allt och monterar fast ballasterna på lämpligt ställe. Har du tummen mitt i handen och är totalt skitkass på sånt här så tar det kanske 2h, annars bör det inte ta mer än en timme.

Syns inte i datorn på din bil. Ev får du ett canbusfel (men för datorn kan det lika gärna innebära att du satt i en trasig lampa).
 
Det är busenkelt. Speciellt på en bil. På en hoj är det lite pilligt att hitta en bra plats för ballasterna, men i motorrummet på en bil finns ju gott om plats. Ex kommer du behöva borra ett hål igenom varje täcklock på stålkastaren. Sen pluggar du i allt och monterar fast ballasterna på lämpligt ställe. Har du tummen mitt i handen och är totalt skitkass på sånt här så tar det kanske 2h, annars bör det inte ta mer än en timme.

Syns inte i datorn på din bil. Ev får du ett canbusfel (men för datorn kan det lika gärna innebära att du satt i en trasig lampa).

Med andra ord är det bara att handla ett 50w-kit på vvme så får jag inget felmeddelande?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top