Cykla till jobbet, vilken snittfart klarar man?

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date

jetson

Guest
Funderar på att cykla till jobbet, vad kan man hålla för snittfart? Tittade på cykelplaneraren och den räknar med snittfart på 16km/h, vilket låter som "cykla utan att bli svettig", jag vill brassa helvette :yoparty

Förutsättningar

Sträcka 18 km, ganska plant hela vägen.
Cykel: Ska nog köpa en beggad hybrid eller racer.
Stopp vid lysen: 2-3, kanske inget stopp vid lite trafik.
Förare: Bra fysik. 24 år.

Spekulera gärna om du har erfarenhet av cykling.. :tummenupp

Last edited:
Jag med min datanördsfysik började cykla till jobbet för någon månad sedan och enligt gps-träningsappen har jag legat runt 22km/h i snitt fram till i morse då turen slutade med ett brutet nyckelben...

Jag har 2 mil plus ett par meter till jobbet... Värt att tänka på då är att snitthastigheten är beräknad på den effektiva tiden då programmet pausar när man står till. Två-tre rödljus och den totala snitthastigheten blir ordentligt lidande...

Gissar att du kan hålla mellan 25- 35 km/h i snitt beroende på cykel om du har grundkondition. En racer rullar betydligt lättare än en mountainbike t ex.

Kan tilläggs att en racer är rätt ömtålig. Lätt att få punktering eller att fälgen får sig en smäll. De är väldigt instabila och man har inte otimalt siktfält. Kör man i stadsmiljö bör man vara lite försiktig. Rullgrus framåt vårkanten är ingen hit.

Jo det blir väl en hybrid med tanke på att racer verkar lite ömtålig.

Jag tänkte så här, att om en kärring snittar 16 utan problem, då borde jag kunna snitta 30, MINST :D (iaf 25)

Får väl se men kul att se vad andra snittat på lite snabbare cyklar.

Snitt

En normal motionscyklist snittar 30 på ett längre landsvägspass. Om det är OK att bli svettig och du köper en bra hybrid är det inget problem. Det förutsätter dock att du inte måste trängas med köer, fotgängare etc.

ca 25 km/h med MTB och 30 km/h med racercykel i träningstempo, men stoppljusen sänker snabbt snitthastigheten. Jag skulle nog säga 40 min inkl stopp mm för 18km.

Last edited:
En racer är inte så ömtålig och med sitt styre är den trevligare i motvind. Har cyklat över 200 mil i år utan punktering. Begagnat är rätt tänkt. 30 snittar man snart men 35 blir desto jobbigare.

En racer är inte så ömtålig och med sitt styre är den trevligare i motvind. Har cyklat över 200 mil i år utan punktering. Begagnat är rätt tänkt. 30 snittar man snart men 35 blir desto jobbigare.

Sen finns ju alltid cyclocross-hojar.

Tänk räcer, fast med lite tuffare hjul.

En sån skulle jag vilja ha, då kan man slänga på släta smala däck den där gången man har blivit lurad att cykla vättern...

Med nuvarande cykel och kondition skulle jag nog bara snitta runt 20 eller så... Men har haft bättre cykel och kondition.
Var någon gång jag provade kompis nya cykel (montainbike) med cykeldator och trampade gärnet, toppnotering var runt 55 har jag för mig, men blev trött snabbt.
Har själv haft montainbike i bra skick med cykeldator. Helt plant utan motvind så lyckades jag ibland cykla i runt 40 en bit, inte två mil, men någon/några km.

Har ingen bra trampcykel nu och cyklar inte lika mycket längre (bodde mer centralt förr).
Nu kör jag motorcykel till jobbet när det går (Har förutom Kawan en Honda offroad). Vill man ha motion kan man ta en runda efter jobbet och köra lite amatör enduro. :)
Stå upp på 200kg studsande gärnhäst tar faktiskt lite energi... (kör man fast så får man ännu mer träning :brinnerup).

Men ja 30km/h i snittfart, om man räknar bort eventuella stopp, är nog ingen omöjlighet.
Fast det är kanske roligare om du räknar med 25 och sen klarar 30 än tvärtom ;)

Sen finns ju alltid cyclocross-hojar.

Tänk räcer, fast med lite tuffare hjul.

En sån skulle jag vilja ha, då kan man slänga på släta smala däck den där gången man har blivit lurad att cykla vättern...
Ja, en cross är faktiskt ett bättre alternativ. Då kan du bromsa "uppe på" styret. Inte alls dumt när man pendlar. Mer plats för skärmar också.

Vätternrundan är för övrigt helt underbar. :tummenupp

:va Jag trode du som var cykelhandlare hade en hoj för varje behov, vare sig du behöver eller ej.

Näe, jag har bara en bockstyrehoj, en MTB, en Gubbhoj samt en hybrid.

Fast två av dom har stått i garaget sedan jag flyttade sist för 7 år sedan.

Nu flyttar jag igen så då dyker dom väl upp när jag städar garaget.

Jag håller med om att cross är vägen att gå. Jag har haft min i 3 år nu, riktigt fin cykel. Jag har oftast cyklat med räserdäck på den och det fungerar bra.
Jag som är fet och otränad snittar lätt 24km/h utan att vara svettig när man kommer fram.
Kommer dock troligtvis köpa mig en riktig fin-räser och ha crossen till just jobbpendling.
Senaste tiden har jag varit slö och åkt bil till jobbet, låg och tänkte på det igår, varför inte cykla som jag gjort förut!? Bra vardagsmotion ju.

En sån här har jag till å från jobbet:

Matts%20TFS%20500-D.jpg

Fast jag har 1,6" Conti-slicks på sommarn och Nokian Hakkapelitta W240 dubbdäck vintertid, 1,9" och 240 dubb. Med slicksen rullar den nästan lika lätt som racern och grymt fäste, lite motardvarning. Med dubbdäcken kan man trampa upp framdäcket i luften på blankis, eller accelerera ifrån bilar! Dessutom tål den hur mycket misshandel som helst och bromsarna är grymt bra när något kommer ivägen! Jag snittar 22-26kmh på dryga 7km beroende på humör, då är det halvkupperat, miljarders korsningar mm och en hel del trafik.

Jag snittar 25km/h genom stan, 15km på en hybrid. Räkna inte med att cykla snabbare än så till en början iaf.

Brassar du helvete kan du bitvis hålla 40-50 med bra cykel. Jag har hållit 32 i snitt de sista turerna på 4mil, men då håller jag på att bli svimfärdig och ramla av cykeln.

Brassa snabbt i stan är hyffsat risky, rent av livsfarligt. Du syns ej, du hörs ej och övriga medtrafikanter tror du håller mycket lägre fart än du gör.

Tänk att 40 på en korrekt cykelmätare visar närmare 50 på en bilmätare.

Har du racercykel och lite kraft i benen är cykelvägar bara att glömma med (bulor, gropar, ojämnheter, skarvar mm mm). Det är gatorna som gäller och helst 70-80 landsvägar där man kan brassa på relativt ostört.

Köp en fullblodsracer, tror inte du kommer ångra dig. De är snabbast av alla. Men den kräver att man är lite envis och tvingar kroppen (arsle, nacke, handleder mm) att vänja sig. Slutgiltiga steget är en tempohoj hehe, men det kan vara lite väl extremt.

Tycker cykling är lika skoj som mc :)

Detta är min älskling, älskar den över allt annat

Såg att tråden var ett år gammal men det skiter jag i. Snacka cykel e skoj :)

Vad blev det?

Bifogat

• IMG_6414.jpg
    IMG_6414.jpg
    158.6 KB · Visningar: 637
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back