Cykla till jobbet, vilken snittfart klarar man?

• Thread starter Thread starter jetson
  • Start date Start date
Runt 30 fräs borde man palla som normalbegåvad om man har en vettig cyckel.
Mer än det kan vara dumt att räkna med.

Jag åker till jobbet på en Lifebike. Helt underbar manick! :)

Blev en commencal babylon (hybrid), efter 3-4 veckor snittade jag 28km/h som mest, känns som man höjde snittet en del när man kunde trycka på i uppförsbackarna, i början va dom för tunga. Spd pedaler hjälpte en del också.

Det var kul att dra om bilarna på 30 sträckorna :D

Men om jag slängde på slicks (körde med 37mm), fixade lite tajtare kläder och körde utan ryggsäcken så tror jag nog 30 i snitt hade funkat.

Kul var det iaf, jag tror jag säljer den och köper en racer/cx kanske, men nu jobbar jag 32km från jobbet så det blir lite hårdare :D

Edit: köpte hakkapelittan 240dubb och cyklade i vinter, vilket jävla grepp på snö och is!

Last edited:
Gissningsvis 18-25 km/h. Mer åt 18 hållet, men det är ungefär som att jämföra någon som precis tagit kortet och någon som kört i 3 år. Det blir en väldigt stor skillnad.

Klart du snittar 45 km/h precis som EU mupparna...:tungan

Alla här, nästan, på detta forumet vet ju att snittfarten är vad man har som högsta notering om man lägger ihop de bästa noteringarna på korta delsträckor under säsongen..

Ta en vanlig cykel, du har säkert tillgång till nåpgon, och ge dig ut på en 2 milsrunda och cykla i vad du tycker är rimlig svettning och ta tiden från det att du startar tills du e framme så får du en bra uppfattning om hur låg den egentliga snittfarten är.:huvet

Snitt är ju inte samma som marsch fart..

Jag med min datanördsfysik började cykla till jobbet för någon månad sedan och enligt gps-träningsappen har jag legat runt 22km/h i snitt fram till i morse då turen slutade med ett brutet nyckelben...

Jag har 2 mil plus ett par meter till jobbet... Värt att tänka på då är att snitthastigheten är beräknad på den effektiva tiden då programmet pausar när man står till. Två-tre rödljus och den totala snitthastigheten blir ordentligt lidande...

Jag ville mest bara säga att jag blir förfärad över att du frivilligt lägger två timmar om dagen på att ta dig till och från jobbet på ett fysiskt krävande och obekvämt sätt när du skulle kunna göra det på en fjärdedels tid, varmt, torrt och bekvämt dessutom :/

Jag har 12km till jobb där vägen är relativt platt, bara ett fåtal korsningar och mestadels på cykelstig.
Snittar mellan 24 - 29 beroende på vind och dagsform :)

Jag räknade på snittfart förut när jag cyklade (fort) och i stan kom jag nästa aldrig över 25, ofta lägre än så. Alla stopp, korsningar och sicksackande gör sitt till...

Snittfart med bil motvarande sträckor var lägre - bara som jämförelse. Landsväg är lite annorlunda förstås.

...när du skulle kunna göra det på en fjärdedels tid, varmt, torrt och bekvämt dessutom :/

Vilket är det bekväma, varma, torra och snabba sättet?:va
Bil tar inte sällan ännu längre tid. Har du sett Nynäsvägen, södra länken och Essingeleden i rusningstrafik?
Kollektivt är svettigt, trångt och bökigt, kräver två byten och tar mellan 55 och 65 minuter..

Nu kör jag oftast MC till jobbet vilket går relativt snabbt men det är inte längre så där oerhört varmt och torrt.

Jag ville mest bara säga att jag blir förfärad över att du frivilligt lägger två timmar om dagen på att ta dig till och från jobbet på ett fysiskt krävande och obekvämt sätt när du skulle kunna göra det på en fjärdedels tid, varmt, torrt och bekvämt dessutom :/

Jag hoppas du menar:
bmw-c1e.jpg

menar du att han ska ta nån sån där fyr hjulig sak blir det hus i helvete! :mad:

Runt 22 km/h är skapligt svettfri snittfart på min femväxlade Skeppshult herrcykel med spagettiram från 70-talet. Mest för att den rullar äckligt lätt så man behöver knappt trampa för att hålla farten sålänge det inte är för mycket motvind.

På mammas Pilen Lyx går det hålla något mindre, men den har bredare däck och en navgenerator som själer lite. Den är däremot styv utav helvete och underbar att cykla grusväg med.

Jag skulle köpa en Pilen Lyx, med enväxlat nav :) Dock är jag ingen fartfantast, utan vill ha nått stabilt och hållbart ;)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back