Ett tips till alla som har en 5D mk II eller en 7D och vill köpa nya batterier:
http://www.kaffebrus.com/lp-e6-for-5d-mark-ii-7d--1378.html
Orginalbatterier har ett chip i sig som pratar med både kamera och laddare, men hittills har piratbatterierna inte gått att ladda i orginalladdaren och kameran har inte visat batteristatus, så förbannat snålt av Canon

Men nu är det problemet löst, dom där kostar 300kr/st eller 500kr/2 st, mot orginal för 825! Samma specar har dom dessutom
Ett batterigrepp och två batterier blir inte ens hälften så dyrt som om man ska köpa samma grejer som original (räknat på BG-E6). Det blir inte ens så mycket dyrare än än två originalbatterier.
Det finns ingen funktion så kameran kommer ihåg vilka batterier man har haft i den då? Så när man lämnar in den för en garantiåtgärd så ser de att man har använt piratbatterier och säger "ajabaja, du har använt prylar som inte är originaltillbehör, då gäller inte garantin".
Jo, så länge man låter bli att fota med live view så
Eller filma. Speciellt om man kör med IS aktiverat.
Att jag har D90 kopplad med USB till datorn och får upp bilderna på datorn medans jag tar dem!
Alltså så att du tar en bild och sedan hoppar den upp på skärmen eller?
Du kan inte köra med av-kabel eller hdmi-kabel till tvn då?
Jag har experimenterat med lite externt blixtljus utomhus för att lära mig mer. Har sneglat en hel del på Freddy Billquist och hans extremt jävla fina jobb. (Så bli inte förvånade om det finns en likhet)
Vad kan göras bättre (förutom komponering som jag vet inte är helt hundra)
Info: Solen i ryggen på modell, en blixt från vänster på full effekt riktad mot personens huvud, en blixt precis intill kameran på dess högra sida riktad mot höften (handhållen dessutom).
[bild]
Din modell har midjeväska, en stooor modemiss!
Vad var din tanke när du riktade blixten mot höften på den du fotograferade?
Själv så tycker jag att det gör så att jeansen framträder lite väl mycket. Dessutom så ger det en ganska skarp skugga från det vänstra benet på det högra.
Jag provade att mörka ner byxorna lite och tona ner kanten på snusdosan för att se om det blev någon skillnad. Det blev skillnad, men jag åstadkom nog ingen större förbättring.
Jag gillar bilder där man blandar dagsljus med konstljus. Så fortsätt gärna experimentera.
Edit: om färgerna på den bild jag kladdat runt i Photoshop med ser annorlunda ut så kan det bero på att jag konverterade den till sRGB.