Raketstol.J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen
För mig är dock 35:an storfavorit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Raketstol.J21 (icke R) var mig veterligen första planet med katapultstol. Det är ju en intressant del att tillföra i historiken. SAAB, först igen
För mig är dock 35:an storfavorit.
Ok, det visste jag inte att Gripen ses som tillförlitlig.
Kommer ihåg att jag såg några siffror på antal plan i olika länder och Sverige var ju bland de länder med flest i Europa. Visst, stort land med mycket kust osv. Enligt Wikipedia beställde svenska försvaret 204st Gripen. Det är ju rätt många, kan aldrig tänka mig att det finns piloter till alla. Eller?
Dessutom har vi väl knappt nåt luftvärn kvar och då undrar man ju om det verkligen är nån idé att ha en massa stridsflyg. Kan ju knappast vara svårt för ryssen att slå ut våra baser. Jaja, jag mest funderar lite, är inte så insatt i det militära eller flygvapnet. Själv körde man ju hoj i lumpen.
Raketstol.
Den är Roger.Näppeligen. Raketstol är modernare typen.
Katapult är modellen på 21:an.
Katapult = en stor smäll
Raket = Knuff fördelad på längre förlopp.
:besserwisser
JAS 39D är absolut hetaste enligt mig! Dubbelsitsig och låter så sinnes brutalt!
![]()
Tunnan, Lansen och Draken har alltid varit speciella för mig då jag vuxit upp med historier om dessa tre. Morfar är före detta flygare och har rattat alla tre, så han har haft en del att berätta genom åren...
För att inte tala om alla uppvisningar och utställningar han och jag har varit runt på. Blir alltid lika impad över hur gubben verkar känna alla av betydelse i branschen, och det har haft sina fördelar vad gäller provsittningar i diverse maskiner och dylikt...
Tunnan är nog häftigast ändå, den är så pass annorlunda och spännande rent designmässigt![]()
Flygförare.Fan vad man önskar man inte hade sockersjukan nu bara för det.. hade ju inte vart helt fel att vara stridspilot..![]()
Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen![]()
Då får du ta dig till ljungbyhed på söndag, alla dessa plus gripen ska ju vara med på flygshowen![]()
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |