Favorit bland SAAB-flygplan?

Favorit?


  • Antal röstningar
    0
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.
 
Läste just att i J21 så utvecklade SaaB katapultstolen,,,,,,,men tog inget patent.

Den flög i Heinkel He 280 tre år innan J21 hade lyft. Heinkel He 219 var först i produktion, även den några år innan J21.

Men det var nog samma idé som ploppade upp på flera platser. Ett givet problem som behövde en lösning (fast SAAB ville först skjuta propeller och/eller hela motorn istället för piloten)

Edit: Rösta skulle man också göra. J35 får min röst. Snyggt som tusan och jävligt effektivt för sin tid.
 
Last edited:
Draken, utan minsta tvekan! Sköna barndomsminnen från landstället i västmanland där det brukade komma ett par drakar dundrandes i "trädtoppshöjd" lite titt som tätt.:tummenupp
 
det blev viggen då jag har jag har liten relation till de andra,
men det är jäkligt nära till draken.

avvig_1.jpg
 
Svårt val. Tunnan är före min tid, men har hört mycket historier om självlandande plan och hastighetsrekord m.m. från tiden när de höll till i Uppsala.

Lansen och Draken var stående inslag när man som liten knodd cyklade ut till Gamla Uppsala och stod på åsen och spanade på flyget i timmar. Speciellt torsdagar var det liv i luckan - det var övningsdag på F16.

(Hade inte synen satt stopp för det, så hade det blivit skolan i Ljungbyhed för min del... )
 
Både tunnan och lansen är vansinnigt läckra men rösten hamnade på draken.

Den flög i Heinkel He 280 tre år innan J21 hade lyft. Heinkel He 219 var först i produktion, även den några år innan J21.

Men det var nog samma idé som ploppade upp på flera platser. Ett givet problem som behövde en lösning (fast SAAB ville först skjuta propeller och/eller hela motorn istället för piloten)

Edit: Rösta skulle man också göra. J35 får min röst. Snyggt som tusan och jävligt effektivt för sin tid.
Vilken tur att ni röstade så, då kan jag fortsätta prata med er. Ni har bevisat att ni förstår den perfekta kombinationen mellan form och funktion!
(Fast pjohan får vi ifrågasätta lite, han kör ju Kawa...)
 
Riktiga flygplan har propeller. Tråden har fel rubrik. Jag röstar under förutsättningen att trådens titel är "Favorit bland SAAB:s blåslampedrivna flygande apparater".

Edit: Och då saknas ändå en del, Saab 210 t ex.
 
Riktiga flygplan har propeller. Tråden har fel rubrik. Jag röstar under förutsättningen att trådens titel är "Favorit bland SAAB:s blåslampedrivna flygande apparater".

Edit: Och då saknas ändå en del, Saab 210 t ex.

Saab 210 fanns ju bara i ett eller ett par exemplar och hade aldrig någon stridsroll, så den faller utanför, men snygg var den:
Saab_210_Lill_Draken.jpg
 
Saab 210 fanns ju bara i ett eller ett par exemplar och hade aldrig någon stridsroll, så den faller utanför, men snygg var den:
Saab_210_Lill_Draken.jpg

jösses va snygg och cool, finns det nått ex kvar?
 
Hade förmånen att få åka med Lansen får något år sedan (så fick jag sagt det..), så det får bli en röst på den.:tummenupp
 
Flygvapnet måste väl vara den gren av försvaret där Sverige stått sig bäst internationellt, håller det fortfarande hög klass?

Det varierar beroende på när var och hur? 1950? 1965? 1985? Mot vilken fiende?

Det håller nog bra klass idag vad gäller systemprestanda men är förmodligen långt ifrån den krigsberedskap man hade förr. Tex misstänker jag att tillgången på robotar och liknande är ganska dålig.
Man blir ganska paff när man läser gamla dokument osv från Kalla kriget, hur djävulskt förberett Sverige var på krig på den tiden.

Vad gäller Gripens exportkonkurrenter och hur bra det är i jämförelse så beror det ju helt och hållet på vad man efterfrågar. Det går inte att ge ett rakt enkelt svar på frågan helt enkelt. Men sanningen är att Rafale, Typhoon och F-35 alla är riktiga problembarn i jämförelse med Gripen, även om de är jättebra på pappret så vinner man krig med flygande tillgängliga maskiner, på marken gör de samma nytta som parkbänkar.
 
Lägger min röst på Draken. Formskönt som få!
 
För övrigt har väl JAS 39 presterat rätt bra under internationella övningar, bl a RED FLAG i USA där man utnyttjat sin data link väl.
 
Det varierar beroende på när var och hur? 1950? 1965? 1985? Mot vilken fiende?

Det håller nog bra klass idag vad gäller systemprestanda men är förmodligen långt ifrån den krigsberedskap man hade förr. Tex misstänker jag att tillgången på robotar och liknande är ganska dålig.
Man blir ganska paff när man läser gamla dokument osv från Kalla kriget, hur djävulskt förberett Sverige var på krig på den tiden.

Vad gäller Gripens exportkonkurrenter och hur bra det är i jämförelse så beror det ju helt och hållet på vad man efterfrågar. Det går inte att ge ett rakt enkelt svar på frågan helt enkelt. Men sanningen är att Rafale, Typhoon och F-35 alla är riktiga problembarn i jämförelse med Gripen, även om de är jättebra på pappret så vinner man krig med flygande tillgängliga maskiner, på marken gör de samma nytta som parkbänkar.

Ok, det visste jag inte att Gripen ses som tillförlitlig.

Kommer ihåg att jag såg några siffror på antal plan i olika länder och Sverige var ju bland de länder med flest i Europa. Visst, stort land med mycket kust osv. Enligt Wikipedia beställde svenska försvaret 204st Gripen. Det är ju rätt många, kan aldrig tänka mig att det finns piloter till alla. Eller?

Dessutom har vi väl knappt nåt luftvärn kvar och då undrar man ju om det verkligen är nån idé att ha en massa stridsflyg. Kan ju knappast vara svårt för ryssen att slå ut våra baser. Jaja, jag mest funderar lite, är inte så insatt i det militära eller flygvapnet. Själv körde man ju hoj i lumpen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top