Köra bakhjul!

tack för alla bra tips i denna tråd !
men sen då ??
ok, detta kommer låta lite perverst, men hoppas ni förstår.
jag får upp den nästan varje gång nu, ligger i ca 80 och kopplar upp den på 2an..
ja, ja kör med viagra (litermaskin)
men va f-n ska jag göra här näst? ska man sitta å lirka me gasen för att hålla sig i rätt lutning? e ju ett jäla meck.. antingen blir de för mycke gas eller för lite så man seglar ner..
hur för att ?? =P
 
tack för alla bra tips i denna tråd !
men sen då ??
ok, detta kommer låta lite perverst, men hoppas ni förstår.
jag får upp den nästan varje gång nu, ligger i ca 80 och kopplar upp den på 2an..
ja, ja kör med viagra (litermaskin)
men va f-n ska jag göra här näst? ska man sitta å lirka me gasen för att hålla sig i rätt lutning? e ju ett jäla meck.. antingen blir de för mycke gas eller för lite så man seglar ner..
hur för att ?? =P

Du har ju hyfssat långt register.

Du kommer förmodligen känna i magen när du ligger på rätt vinkel :D

Då är det bara peta i nästa växel.
 
Ta nästa steg!?!

Tjaa folket!!

Inne på min andra säsong nu och behöver lite tips, började lära mig att åka på bakhjulet 1. Powerwheelies på 1:ans sen blev det kopplingen på 2:ans och kort därefter kopllingen på 1:ans.

I slutet av förra sommaren började ville jag försöka göra det stående, och självklart har man ju frågat folk lite här och var och alla har sina tekniker för att få upp hojen ståendes.

Nu vill jag gärna ha tips på hur jag kan lära mig detta lättast.
Ska man resa upp hojen ståendes från start eller inte?

Självklart vill jag ju också ta nästa steg som att börja växla också, då det känns som om man klarar sig bra på 2:ans växel och varvar ut ibland. Har testat och hamnat i friläge ett par gånger utan att lyckas, är jag för långsam med kopplingen ??


(kanske behöver träna mer tills det kommer? känns så jävligt olustigt när man ska ge sig på växlandet)

:kryckor Tar gärna emot grundläggande tips för ens säkerhet, då jag kan ha missat något tills nu.

Hojen är en -00 R6:a

Tack för svar!!:näsblod
 
Last edited:
Halloj igen!
nu går de bra =)
kopplar upp den på 5-5,5k varv på 2an, och kör ut den till 11-12k sen blir de lite nervöst :P
men vad och hur gör man nu då ? vill ju köra längre sträcka, antar att de e 3an som gäller då, ska man försöka bomba upp den på 3an direkt eller ska man ge sig på att växla?
och hur växlar man ? =P med eller utan koppling? har testat att bara dra in kopplingen när ja ligger i rätt läge, men då dalar ja bra ner :P
hur för att? tack :)
 
Halloj igen!
nu går de bra =)
kopplar upp den på 5-5,5k varv på 2an, och kör ut den till 11-12k sen blir de lite nervöst :P
men vad och hur gör man nu då ? vill ju köra längre sträcka, antar att de e 3an som gäller då, ska man försöka bomba upp den på 3an direkt eller ska man ge sig på att växla?
och hur växlar man ? =P med eller utan koppling? har testat att bara dra in kopplingen när ja ligger i rätt läge, men då dalar ja bra ner :P
hur för att? tack :)

Lägg lite tryck på växelpedalen o "flippa" till lite på gasen så hoppar nog trean i ska du se, njut vidare o repetera med återstående växlar:tummenupp
 
Halloj igen!
nu går de bra =)
kopplar upp den på 5-5,5k varv på 2an, och kör ut den till 11-12k sen blir de lite nervöst :P
men vad och hur gör man nu då ? vill ju köra längre sträcka, antar att de e 3an som gäller då, ska man försöka bomba upp den på 3an direkt eller ska man ge sig på att växla?
och hur växlar man ? =P med eller utan koppling? har testat att bara dra in kopplingen när ja ligger i rätt läge, men då dalar ja bra ner :P
hur för att? tack :)

Jag växlar alltid med koppling, ser ingen anledning till att inte göra det.
En bit innan du börjar närma dig slutet av växeln gasar du till lite försiktigt för att få upp hojen liite högre. Håll foten mot växelpinnen, gör en snabb växling och ge gas igen.
Var noga med att inte hålla gas när du växlar och testa växla på låg höjd i början är mitt tips. Prova typ 20 gånger så sitter det sen:)

Testade att filma med hjälmkamera nyligen och fick någorlunda med jag gör. Kass höjd på min wheelning och ett jäkla pumpande med gas, men du ser hur nog det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=fPB-LaoQ_wE
 
Last edited:
Halloj igen!
nu går de bra =)
kopplar upp den på 5-5,5k varv på 2an, och kör ut den till 11-12k sen blir de lite nervöst :P
men vad och hur gör man nu då ? vill ju köra längre sträcka, antar att de e 3an som gäller då, ska man försöka bomba upp den på 3an direkt eller ska man ge sig på att växla?
och hur växlar man ? =P med eller utan koppling? har testat att bara dra in kopplingen när ja ligger i rätt läge, men då dalar ja bra ner :P
hur för att? tack :)

Lägg på lite broms och luta dig bak och bara glid :tummenupp

Kan du se nåt ligger du för lågt.
 
Jag växlar alltid med koppling, ser ingen anledning till att inte göra det.
En bit innan du börjar närma dig slutet av växeln gasar du till lite försiktigt för att få upp hojen liite högre. Håll foten mot växelpinnen, gör en snabb växling och ge gas igen.
Var noga med att inte hålla gas när du växlar och testa växla på låg höjd i början är mitt tips. Prova typ 20 gånger så sitter det sen:)

Testade att filma med hjälmkamera nyligen och fick någorlunda med jag gör. Kass höjd på min wheelning och ett jäkla pumpande med gas, men du ser hur nog det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=fPB-LaoQ_wE

Lära sig med koppling är ju mest lockande!, du får det att se så lätt ut när du växlar!:gnissla nice
 
Jag har lite problem att nå bromsen, någon som har en lösning på detta? går det att köpa en bättre åtkomlig bromspinne någonstans?
 
Orkar inte leta runt i tråden...:arsele Har r1 -05

Frågor:

1. Hur styr ni, balansen.. alltså... ?

~använder över kroppen?

~vrider på styret?

~vinklar ut knäna?

~Tittar dit ni vill?

Växlar lugnt upp på tvåan och kör på 200 m eller så.. men jag har inte kommit till styrningen riktigt, om ni hajar?

2. Har ni foten på bromsen? Jag glömmer det hela tiden.. ska man nöta in och plocka ner den med bromsen ibland kanske?

Tacksam för svar:Bugar
 
Orkar inte leta runt i tråden...:arsele Har r1 -05

Frågor:

1. Hur styr ni, balansen.. alltså... ?

~använder över kroppen?

~vrider på styret?

~vinklar ut knäna?

~Tittar dit ni vill?

Växlar lugnt upp på tvåan och kör på 200 m eller så.. men jag har inte kommit till styrningen riktigt, om ni hajar?

2. Har ni foten på bromsen? Jag glömmer det hela tiden.. ska man nöta in och plocka ner den med bromsen ibland kanske?

Tacksam för svar:Bugar

Vill du till vänster, styr höger luta vänster.

Lägg på broms innan du tar upp den och håll konstant tryck på den, går den bara lite tungt ökar kontrollen massvis.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top