R1 och R6-tråden!

Någon som bytt kopplingskorg på en '01 R1? Bökigt?
Vidare, någon som har en bättre bättre begagnad liggandes?

Tror att jag behöver byta när jag ska byta lameller. :gnissla
 
Varför sitter ni så långt bak?

Just nu testar jag bara olika sittställningar för att komma fram till vad som är optimalt för mig.

Men jag tycker mig känna att det är mer lättkört med vikten mer mot bakhjulet, och för mig personligen så kommer jag per automatik längre ner vilket gör att jag får lättare att motstyra.

Men som sagt, jag laborerar fortf. med detta och efterlyser själv tips och input :) (har väl inte med just R1/R6 att göra, men det började med att jag undrade om nån annan upplever just R1 som "stor").
 
R1.an ska ju vara lite "större" efter vad jag har hört. Den funkar ju bra för mig som är 181 cm lång och nära 100 kg tung.

Jag låg och smiskade min hoj runt Gotland ring en hel dag i helgen som gick och upplevde att jag flyttade längre och längre bak vartefter jag fick upp farten och vågade stå på mer. Till slut hände det ibland att jag kände den bakre kutsen mot röven i kurvorna.
 
Halloj, är sjukt sugen på att införskaffa mig en egen R1a.
Har varit och suktat på en 01a, endast en tidigare ägare, lite äldre herre som använt den som touring hoj, så den har gått 4500 mil.
Han har gjort alla servicear hos verkstäder, och utseendemässigt ser den ut som att den precis kom ut från fabrik.

Men 4500 mil som sagt, om jag köper den, tror ni jag kommer behöva göra några större ingrepp på den inom kort?
 
Halloj, är sjukt sugen på att införskaffa mig en egen R1a.
Har varit och suktat på en 01a, endast en tidigare ägare, lite äldre herre som använt den som touring hoj, så den har gått 4500 mil.
Han har gjort alla servicear hos verkstäder, och utseendemässigt ser den ut som att den precis kom ut från fabrik.

Men 4500 mil som sagt, om jag köper den, tror ni jag kommer behöva göra några större ingrepp på den inom kort?

kolla att ventilkontrollen är gjord, vid 4000 mil skall den göras.
något det brukar slarvas med generellt på alla hojar är ju gaffelolja och bromsvätska.
tyvärr brukar sådant inte bytas förren det läcker.....
men det kan bli en helt ny hoj med fräsch olja i !

däck och belägg är ju också förbrukningsvara...

Tja.Såg idag att det var dåligt med bromsvätska på min r1 a 02.Är det att bara fylla på eller?

Såg denna på biltema
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Bromsvatska-DOT-51/

Va sägs?

MVH

när beläggen är slut så skall nivån vara låg......

har du belägg kvar ??

så länge du inte kör racing så duger den utmärkt kanske även under racing... har inte koll på spec:en på den aktuella produkten.


bromsvätska försvinner/förbrukas inte.
antingen är det :
  • påfyllt för lite vid nya klossar
  • läckage
  • belägg slut

så kolla upp dedär, det kan rädda ditt liv....
 
Last edited:
Någon som bytt kopplingskorg på en '01 R1? Bökigt?
Vidare, någon som har en bättre bättre begagnad liggandes?

Tror att jag behöver byta när jag ska byta lameller. :gnissla

Inte så krångligt, däremot kan de vara lite knöligt att få på motorkåpan sen när axeln till kopplingen ska passa in.

Varför tror du korgen är sliten?
 
kolla att ventilkontrollen är gjord, vid 4000 mil skall den göras.
något det brukar slarvas med generellt på alla hojar är ju gaffelolja och bromsvätska.
tyvärr brukar sådant inte bytas förren det läcker.....
men det kan bli en helt ny hoj med fräsch olja i !

däck och belägg är ju också förbrukningsvara...



när beläggen är slut så skall nivån vara låg......

har du belägg kvar ??

så länge du inte kör racing så duger den utmärkt kanske även under racing... har inte koll på spec:en på den aktuella produkten.


bromsvätska försvinner/förbrukas inte.
antingen är det :
  • påfyllt för lite vid nya klossar
  • läckage
  • belägg slut

så kolla upp dedär, det kan rädda ditt liv....

Det var ganska mycket kvar typ förra veckan..och klossar är inte bytta nyligen.Och hade det läckt så tror jag att jag hade märkt det.Måste vara så att beläggen är slut..
 
Om allt går som det ska blir jag imorgon ägare till denna skapelse.

Köra i helgen? :)
 

Bifogat

  • 8291957186.jpg
    8291957186.jpg
    61.1 KB · Visningar: 98
Inte så krångligt, däremot kan de vara lite knöligt att få på motorkåpan sen när axeln till kopplingen ska passa in.

Varför tror du korgen är sliten?
Jo, kåpajäveln vet jag att den är svår att få på efter mitt byte i vintras. :mad:

Har inte kollat specifikt om korgen är kass, men den rasslar nåt jävulskt på 1an, 2an upp till 2500-3000rpm. Lamellerna måste vara döliga iom att den slirar rätt mycket på högre varv samt att maskineriet precis passerat 5500mil.

Såg en korg från en race-R1 från 05 som var kass och hade samma symptom som jag.

Har lagt bud på en korg för 700 plus frakt. Bra pris?

--> Var köper jag lameller snabbt lätt och billigt? Addemoto?

Om allt går som det ska blir jag imorgon ägare till denna skapelse.

Köra i helgen? :)
Tjusig!

Bara att lacka fälgarna nu då! :tungan

visabild.php
 
Last edited:
Mmmmm!

Papper skrivna: Check
Försäkring tecknad: Check
Första provtur: Check
Fått soppatorsk påväg från affären: Check

Fy fan vilken underbar motorcykel R1an är!
Hade inte hissen i huset varit för liten hade jag fan tagit upp den i lägenheten och sovit med den.
 
Grattis till ett bra och roligt köp!

Mmmmm!

Papper skrivna: Check
Försäkring tecknad: Check
Första provtur: Check
Fått soppatorsk påväg från affären: Check

Fy fan vilken underbar motorcykel R1an är!
Hade inte hissen i huset varit för liten hade jag fan tagit upp den i lägenheten och sovit med den.
 
Mmmmm!

Papper skrivna: Check
Försäkring tecknad: Check
Första provtur: Check
Fått soppatorsk påväg från affären: Check

Fy fan vilken underbar motorcykel R1an är!
Hade inte hissen i huset varit för liten hade jag fan tagit upp den i lägenheten och sovit med den.

Lyllos dig som når ner med fötterna på en Retta! Själv når jag inte ner ens på nyare R6:or. Så sjukt glad att min underbara och söta dubbelnolla (R6 -00) är låg nog åt mig, vi passar perfekt tillsammans!:kär:krama
 
Det var ganska mycket kvar typ förra veckan..och klossar är inte bytta nyligen.Och hade det läckt så tror jag att jag hade märkt det.Måste vara så att beläggen är slut..

KOllade på mina bromsklossar och det är typ 2-3 mm kvar.Är de helt sluta eller kan man köra på det ett tag?vätskan ligger typ där vid low strecket.Yamaha sa att jag inte skulle fylla på...va säger ni?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top