R1 och R6-tråden!

Varvräknare död

Hej !

Tog hojen i morse och märkte att varvräknaren slutat fungera, ska börja felsöka nu men om någon varit med om liknade hojta gärna till.
Den reagerar lite när man varvar upp, men precis över 0-rpm men sen händer inget mer.

R6-02
 
Last edited:
Sålde bak och framfälg till förra R1an för 2500, inte nyskick men 2500 för en fälg till en 11 år gammal hoj är överpris!

överpris tycker jag med !!
men å andra sidan så är de inte så lätta att hitta....
pris efter efterfrågan brukar det ju heta som sagt...



Hej !

Tog hojen i morse och märkte att varvräknaren slutat fungera, ska börja felsöka nu men om någon varit med om liknade hojta gärna till.
Den reagerar lite när man varvar upp, men precis över 0-rpm men sen händer inget mer.

R6-02


borde vara kontaktproblem, kolla kontakten till instrumentet
 
överpris tycker jag med !!
men å andra sidan så är de inte så lätta att hitta....
pris efter efterfrågan brukar det ju heta som sagt...






borde vara kontaktproblem, kolla kontakten till instrumentet

Dock så borde det va kontakt eftersom mätaren rör sig lite grann när man varvar, vill inte pilla ner allt utan att fått tag i ngt elschema så jag kan mäta fram om där fel på någon kabel.

Jag vet inte om där fanns med ett el-schema i handboken jag fick till eller så finns det kanske på nätet, jag får leta vidare efter det..
 
Monterade pimpad kedja idag och racefotpinnar i förra veckan...

För någon vecka sedan fanns det en tråd som kom att handla om tålig TPS som byttes på garanti på 04-06. Jag hittade i USA att det bara gällde 04-05 och ställde frågan där om någon visste säkert att garantiskiftet av TPS även gällde 06. Tyvärr så for jag på semester sedan och tappade bort tråden.

Någon här som vet? Jag ska nämligen lämna in min på service om en vecka och garantin går väl ut i vår, så om något ska fixas på garantin så måste det ske nu.

Den hojjen har blivit vaxad ett par gånger va??:)

Nice hoj:tummenupp
 
Hej!

Hur har folk löst det med miniblinkers i fram på r6 08?
Är ju nåt stort konstigt fäste i kåporna liksom.

Några bilder?
Mvh
 
Den hojjen har blivit vaxad ett par gånger va??:)

Nice hoj:tummenupp
Tack! Det värmer att få lite uppskattning.
Wax on, wax off... Ja den får sig en liten vaxning lite då och då kan man säga ;). Det är ju askul att hålla den i så bra skick som möjligt trots att jag kör rätt mycket.

Förresten så är det Lokes fotpinnar som jag monterat. Såg att han skrev ett inlägg om dem en bit upp. Kan rekommenderas!
 
Dock så borde det va kontakt eftersom mätaren rör sig lite grann när man varvar, vill inte pilla ner allt utan att fått tag i ngt elschema så jag kan mäta fram om där fel på någon kabel.

Jag vet inte om där fanns med ett el-schema i handboken jag fick till eller så finns det kanske på nätet, jag får leta vidare efter det..

fan, nu vet jag ju vem du är :D:D:D

har elschema i haynes boken, har det nersparat på datorn med !

du kan låna mitt instrument med, en dag, så kan vi ju se om problemet flyttar sig....

dock får man ju plocka ner halva jävla hojjen för att få loss det...

men men, jag skall jaga dig runt kurvorna om 12 timmar, med eller utan varvräknare :tungan
 
Är R1 "lång"?

Sitter och laborerar lite med min sittställning på hojen.

Vet att man skall försöka sitta långt bak, så har testat att succesivt flytta längre och längre bak. På senaste tiden har jag kört med arslet ända bak mot cutsen..

Men i om detta har jag fått en väldigt liggande sittställning och det känns nästan som att jag inte riktigt når fram till styret när jag hänger av överkroppen.. känns inte bra alls.. blir stelt och jävligt och svårt att få upp blicken..

Tycker mig inte ha samma problem på en del andra sporthojar, Jag är 178cm och funderar på jag är för kort för att sitta allra längst bak på R1 05, någon som känt något liknande, eller är det bara en vanesak?
 
Sitter och laborerar lite med min sittställning på hojen.

Vet att man skall försöka sitta långt bak, så har testat att succesivt flytta längre och längre bak. På senaste tiden har jag kört med arslet ända bak mot cutsen..

Men i om detta har jag fått en väldigt liggande sittställning och det känns nästan som att jag inte riktigt når fram till styret när jag hänger av överkroppen.. känns inte bra alls.. blir stelt och jävligt och svårt att få upp blicken..

Tycker mig inte ha samma problem på en del andra sporthojar, Jag är 178cm och funderar på jag är för kort för att sitta allra längst bak på R1 05, någon som känt något liknande, eller är det bara en vanesak?

Du är definitivt inte för kort. Jag är 1.75cm kort och kör ju R1 -05. När jag kör bana eller aktivt så har jag arslet mot kutsen och har inga problem med att nå fram till styret.

När du kommer till en kurva ska du tänka på att hänga av kroppen in mot kurvan, flytta upp fötterna så att du har tåspetsarna på fotpinnarna och skjuta fram huvudet mot backspegeln som är mot kurvan.

Den yttre undersrmen ska vila längs tanken och bägge armarna ska vara lätt vinklade.
 
Glapp i trippmätarn?

Hallå allihopa, skaffade mig en sådan här blåvit R1 i höstas, en 01 som nu har ca 4600mil på mätaren (ökar hela tiden):)
Nu är det så att i vintras skruvade jag lite på den, kollade ventilspel, förgasarsynk m,m, och nu har jag fått det problemet att trippmätaren nollställs nästan varje gång jag bryter tändningen, 9 av 10 gånger tappar den minnet? :va
Misstänker att det är glapp någonstans, lyckade surfa mig fram till någon som hade liknande problem, men då var det bara att byta en säkring, men mina säkringar är alla hela (under sadeln).

Någon som har en teori, eller enkelt tips på felsökning?

Kan tillägga att min tickar å skramlar en hel del den med, även fast ventilspelet är helt ok, behövde inte justera alls efter 4300 mil! Det är Yamaha det!:)

Felet hittat:)
Det var en pinne i den feta kontakten till panelen som ärgat av:va Liten bit ståltråd och kontaktspray så e de funkis igen..:)
 
Du är definitivt inte för kort. Jag är 1.75cm kort och kör ju R1 -05. När jag kör bana eller aktivt så har jag arslet mot kutsen och har inga problem med att nå fram till styret.

När du kommer till en kurva ska du tänka på att hänga av kroppen in mot kurvan, flytta upp fötterna så att du har tåspetsarna på fotpinnarna och skjuta fram huvudet mot backspegeln som är mot kurvan.

Den yttre undersrmen ska vila längs tanken och bägge armarna ska vara lätt vinklade.

Ah kanon! Tack för inputen!

Antagligen så har jag massa hjärnspöken efter att ha lyckats vurpa 2 gånger den här säsongen redan (på bana dock).. sen var det nån som kommenterade i förbifarten att jag ligger ganska mkt på hojen och då började jag spekulera, så det känns riktigt bra att någon som är i ungefär samma längd eller kortare inte har problem. :)

Borde jag flytta upp fötterna ännu mer? (bilden från sidan)
Och borde jag försöka sitta mer upprätt?

Att jag inte hänger tillräckligt med överkroppen ser jag :huvet men i övrigt så är tycker jag att det är kul att labba med typ sittställning, så tips mottages tacksamt :)
 

Bifogat

  • DSC_6702.jpg
    DSC_6702.jpg
    63.7 KB · Visningar: 105
  • _PER5148.jpg
    _PER5148.jpg
    92.8 KB · Visningar: 101
Ah kanon! Tack för inputen!

Antagligen så har jag massa hjärnspöken efter att ha lyckats vurpa 2 gånger den här säsongen redan (på bana dock).. sen var det nån som kommenterade i förbifarten att jag ligger ganska mkt på hojen och då började jag spekulera, så det känns riktigt bra att någon som är i ungefär samma längd eller kortare inte har problem. :)

Borde jag flytta upp fötterna ännu mer? (bilden från sidan)
Och borde jag försöka sitta mer upprätt?

Att jag inte hänger tillräckligt med överkroppen ser jag :huvet men i övrigt så är tycker jag att det är kul att labba med typ sittställning, så tips mottages tacksamt :)

Du behöver bara flytta upp fötterna så pass mycket så att tårna inte riskerar att ta i när du ligger ner i kurvan samt att du har kvar tillräckligt mycket yta av foten så att du kan trycka lätt på den yttre fotpinnen för att räta upp cykeln när du är på väg ur kurvan.

Bilderna ser faktiskt ganska bra ut bortsett från att du som du själv skriver inte hänger av hojen tillräckligt. Det hela handlar ju om att få ner tyngdpunkten så mycket som möjligt så att du snabbt kan vända runt hojen i kurvan.

Prova att köra som på bilderna ovan men att flytta hela kroppen i sidled så du nästan hänger i knävecket med yttre benet (lite överdrivet). Glöm inte att flytta med huvudet så att det (överdrivet) strävar mot den inre backspegelns läge.
 
Prova att köra som på bilderna ovan men att flytta hela kroppen i sidled så du nästan hänger i knävecket med yttre benet (lite överdrivet). Glöm inte att flytta med huvudet så att det (överdrivet) strävar mot den inre backspegelns läge.

Tackar, ska tänka extra på det nästa gång!

Synd bara att man har ett jobb som förstår banåkandet.. nästa storbana blir inte förrens 30/7 :huvet
 
någon som vet var man kan få tag på reparationshandbok till en yzf r1 -00

please hjälp mig,blir tokig på min topp o kamkedja,,,

mvh
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top