R1 och R6-tråden!

Har snöat in lite på 600or nu när motarden är såld.
Tänkte köpa nåt billigt ifrån typ 01-02. Finns det några fallgropar med de här hojarna? Tänker om det är något specifikt jag ska kolla efter, förutom de allmänna skicket m.m.?!

//M
 
Tänkte köpa nåt billigt ifrån typ 01-02.//M

"...nåt billigt..." hmpf... :gnissla
Att kolla in säljaren (snoris / gubbe / fjant / ser dig i ögonen när han svarar på frågor...) samt lyssna noga på motorn brukar avslöja det man behöver veta. Utöver det är det ju japanskt - det håller. :)


Apropå våra kära Skramlaha:er. Är det nån mer än jag som har problem med att sitta still i sadeln?

Sitter en bit bakom tanken för att få in rätt sväng-ställning. Men varje gupp i vägen kastar mig fram till tanken igen och jag får hålla emot med armarna. Detta trots Stomp grips och ett jädra knipande med både fötter och knän!
Hjälp?!?
 
Skilnad

Har krockat med en älg,hojen troligen skrot
Är det någon som skiljer 09 kontra 10,mer än färg sättningen.
Det blir en till R1,kört 4000mil innan Älgen kom i vägen
första dan på semestern:huvetMan får vara glad att man överlevde:bananahttp://www.dt.se/nyheter/borlange/article697837.ece
 
09-10 kåpor på 04:an

Har lite planer på att försöka köpa 09:ans kåpset och baklampa+framlysen för att hotta upp min 04:a.

Var kan man få info om passform? Någon som vet om det står mått i handbäckerna?

Tror ni detta är möjligt över huvudtaget? Jag räknar med en del fulmek dock! =)

Röver måste bort fort sam fan, den är alldeles för stor i jämförelse med moderna hojar!
 
Laddningsregulator

Hej,

Jag har problem med att batteriet inte laddas under körning. Efter att ha läst olika trådar här på sporthoj har jag kommit fram till att antingen är batteriet kasst eller så är laddningsregulatorn död. Jag tror på det sistnämda då det verkar vara ett hyfsat vanligt problem (har en R1a -01).

Jag har i helgen tillgång till en multimeter och tänkte mäta spänningen mellan batteri-polerna när hojen är igång. Jag har förstått att om spänningen är mindre än 14.4 när man har den igång så fungerar inte laddningen. Då är ju nästa fråga hur jag bör mäta för att kontrollera om det är laddningsregulatorn som är ur funktion eller om det är något annat fel med tex generatorn eller likande.

Sedan undrar jag vart laddningsregulatorn sitter, har inte hunnit införskaffa Haynes ännu då jag just köpt hojen. Sitter den precis brevid batteriet, någon som kanske kan bidra med en sprängskiss eller liknande så vore det ju guld.

Till sist undrar jag om någon vet vart jag kan få en laddningsregulator till hyfsat pris, har förstått att ebay är det som gäller, eller?

Mycket tacksam för hjälp!! Är en rookie när det gäller att mecka.

Mvh Tony
 
R1 00-02

Går och tittar på ny hoj och har nu fastnat för just en R1 mellan årsmodell 00-02, pga pris samt att jag gillar modellen.

Gjordes några stora föränderingar mellan de åren?
Finns det några särskilda fel eller brister jag bör se upp med?
När ska stora servicen göras?
Annat att tänka och titta på när jag hittar lämpligt objekt?
 
Budade hem en ryggsäck idag på Ebay.
B084A04D004A_HR.jpg
 
Hej,

Jag har problem med att batteriet inte laddas under körning. Efter att ha läst olika trådar här på sporthoj har jag kommit fram till att antingen är batteriet kasst eller så är laddningsregulatorn död. Jag tror på det sistnämda då det verkar vara ett hyfsat vanligt problem (har en R1a -01).

Jag har i helgen tillgång till en multimeter och tänkte mäta spänningen mellan batteri-polerna när hojen är igång. Jag har förstått att om spänningen är mindre än 14.4 när man har den igång så fungerar inte laddningen. Då är ju nästa fråga hur jag bör mäta för att kontrollera om det är laddningsregulatorn som är ur funktion eller om det är något annat fel med tex generatorn eller likande.

Sedan undrar jag vart laddningsregulatorn sitter, har inte hunnit införskaffa Haynes ännu då jag just köpt hojen. Sitter den precis brevid batteriet, någon som kanske kan bidra med en sprängskiss eller liknande så vore det ju guld.

Till sist undrar jag om någon vet vart jag kan få en laddningsregulator till hyfsat pris, har förstått att ebay är det som gäller, eller?

Mycket tacksam för hjälp!! Är en rookie när det gäller att mecka.

Mvh Tony

Det låter definitivt som laddningsregulatorn. Den sitter ganska nära batteriet och brukar kosta ca 1500kr.

Sök på ebay!
 
R1

Tjena alla! Är nybliven ägare till en helt underbar R1 -05. Vilken underbar hoj!
Har hängt med här i tråden i ca 2 års tid och detta är mitt första inlägg. Ska givetvis försöka förstå mig på det här med trådar och allt annat...
Slänger in en bild på mitt nya sällskap :banana
Rock on!
 

Bifogat

  • R1_003.jpg
    R1_003.jpg
    251.3 KB · Visningar: 80
Hej alla

jag köpte en r1 00 i delar och har fått den att fungera motormässigt men den bryter gnistan och slår av strömmen till motorn när jag tänder belysningen.

någon som har en aning?
 
Hej alla

jag köpte en r1 00 i delar och har fått den att fungera motormässigt men den bryter gnistan och slår av strömmen till motorn när jag tänder belysningen.

någon som har en aning?

rent spontant, funkar belysningen ?
kabelskiftad med dödarknappen ?
jordfel som ECU uppfattar som dödarknappen ??
 
Jordfel? kan det vara så även om belysningen funkar?

mvh

absolut !
jordfel skall inte underskattas...

lossa olika kontakter och prova.

funkar bromsljuset utan att döda motorn ?

Dör motorn direkt, eller efter en minut ?
 
Motorn dör direkt,och bromsljuset funkar samt ljustutan utan att motorn dör.

mvh

då e de ju bara parkeringsljuset kvar....
eftersom
broms/bakljus har samma jordpunkt
hel/halvljus likaså (visst har du H4 fram på r1:an med)

du kan ju prova att plocka bort själva glödlamporna med.
plocka alla, försvinner felet sätter du tillbaka lampa efter lampa tills det dyker upp, på den kabeln sitter felet isf....

eller leta upp elschema (haynes t.ex.) och ser var du har gemensamma punkter

den laddar som den skall förresten ?
så att det inte är laddningsregulator eller generator som spökar när det ökar lite i belasting ?

Du kablar inte igång, utan startar på batteri bara
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top