På den där bilden så kanske du hade kunnat testa med att köra på Tv-läget. Med en betydligt kortare slutartid än vad kameran hade valt åt dig i det här fallet. Kanske börjat på någonstans kring 1/30s och testat dig fram till den effekt du ville ha. ISO 100. Och du kunde ha valt AF-punkt i kameran själv och satt den mitt i hennes ansikte elelr något sånt.
MEN! Anledningen till att det blev så överexponerat var nog för att det blev för ljust ute för att kunna få till så långa slutartider med det objektivet. För om jag inte missminner mig så klarar Canons 18-55 en minsta bländare på f/22, vilket är ca fem steg från vad kameran hade valt nu. Så ändrar man slutartiden fem steg från de 1/2000s som kameran hade valt nu så blir det 1/60s, allting långsammare än det och det hade blivit överexponerat.
När jag gick ut och ställde mig mitt i solen med min exponeringsmätare nu inställd på 1/30s och ISO 100 så tyckte den att f/22,8 vore lämpligt (alltså i stort sett nästan f/32).
Så för att du skulle kunnat få till effekten du var ut efter så hade det antingen behövts ett objektiv som klarar en bländare på f/32 eller ett gråfilter.
Edit: eftersom du är N ybörjare och kanske inte vet vad ett gråfilter är så kan man säga att det är som solglasögon för objektivet. Det minskar ljusinsläppet.