Lasta i en Transporter

Transporter

kommer inte att gå utan att man plockar bort delar av hojarna , sen ska man nog inte ha så mkt packning heller. jag har en lång+hög transporter 07 och jag får in 2 hojar och resten av packningen, thats it.

som jens säger det är ju dag och natt skillnad mellan sprinter/crafter/lt35 och en transporter.

Jag har kör 3 hojar i min transporter..kan inte säga att det inte var trångt men det gick fick plocka bort inre fotpinnen på ena hojen. 2xcbr1000rr och en gsxr1000

Jag tänkte säja att jag har en transporter lång å det e bara fetglömma att man kan köra 3. Men tydligen går det i en kort iaf.

Dock ingen Transporter...men om du har en lång modell så fungerar det säkert att lasta som vi gjorde i min Trafic.
3 hojar + packning + tält mm

Bifogat

• buss.jpg
    buss.jpg
    147.1 KB · Visningar: 189
Jag har en lång modell av transporter -94:a. Är bara ett stort skåp, har bara kört 2st hojar samtidigt i den, men jag skulle påstå att jag utan större problem skulle få in en till.
Visst kommer det ta en liten stund att spänna fast allt men kommer de nästan garanterat.

Jag har 2.5liters bensin med automatlåda. Vet inte vad den drar, men stark som sjutton, riktigt bra bil att köra hojar och andra saker i.

Jag spinner vidare på det här nu.
Jag har varit och hämtat mig en transporter.

Hojen står utan gaffelben pga packboxbyte. Så provlastningen får vänta.

Men, hur spänner ni när ni har 2 hojar framåt.

Dom röda ringarna är dom ögglor som finns idag.
Jag har en känsla av att spänna från styret ner på dom 2 som är framåt kommer bli väldigt ostabilt. Den yttre av dom 2 är innanför styränden så båda banden kommer dra hojen mot mitten av bilen.

Då funderar jag på att sätta 2 ögglor i fotstegen, gula ringar. Men det vette fan om jag tjänar nåt på det egentligen?

Hur gör djur egentligen?

Bifogat

• Bild0027.jpg
    Bild0027.jpg
    215.7 KB · Visningar: 90
Last edited:
Jag ställde in en R6:a idag bara för att se, den ögglan sitter mitt i bilen. Så det finns hopp.

Bifogat

• Bild0029.jpg
    Bild0029.jpg
    121.5 KB · Visningar: 69
Tänkte bara låna lite utrymme, kommer eventuellt att hämta hoj i Göteborg! Funderar på att hyra en mindre skåpbil!

Det jag undrar mest över är hur spänner man hojen så den sitter ordentligt utan att skadas av spännband osv? Samt att den inte rör sig ?

Tips ? Något jag bör införskaffa innan jag hämtar hojen så man inte står där som ett fån ?

Ha det gott

Jag spinner vidare på det här nu.
Jag har varit och hämtat mig en transporter.

Hojen står utan gaffelben pga packboxbyte. Så provlastningen får vänta.

Men, hur spänner ni när ni har 2 hojar framåt.

Dom röda ringarna är dom ögglor som finns idag.
Jag har en känsla av att spänna från styret ner på dom 2 som är framåt kommer bli väldigt ostabilt. Den yttre av dom 2 är innanför styränden så båda banden kommer dra hojen mot mitten av bilen.

Då funderar jag på att sätta 2 ögglor i fotstegen, gula ringar. Men det vette fan om jag tjänar nåt på det egentligen?

Hur gör djur egentligen?

Tidigare,ett band på var sida i gaffelkronan per hoj och ett band över svingarna,har funkat fint i viton.

Nu,ett band över svingen och framhjulen i dessa.

Henrik

transorter

har varit med och kört ner 2 600cc 0ch en 125 cc till cartagena packning kåpor däck för en hel vecka funka kanon men det var inte en mm över

Tidigare,ett band på var sida i gaffelkronan per hoj och ett band över svingarna,har funkat fint i viton.

Nu,ett band över svingen och framhjulen i dessa.

Henrik
Dom låser i sidled och framåt bara?
Sen spänner du för kraft bakåt o uppåt?

Dom låser i sidled och framåt bara?
Sen spänner du för kraft bakåt o uppåt?

Menar du ställen så gör jag inget annat än rullar in hojarna i dom och drar ett band över svingarna,funkar klockrent och dom tar sig ingenstans.
Ställen måste sitta fast då annars kan hojen tippa,körde med biltemas band som man trär över handtagen innan jag fick fast dom enbart för att förhindra rörelser i sidled,uppåt är inget problem och stöden står stabilt på golvet men en hoj är ju topptung och kan välta tillsammans med stödet när man svänger.

Henrik

Lasta rätt......

Jag har kört hojar i bussar och på släp sen -65, och fick lära mig av en crosskille som åkte Europa runt och tävlade.
Har aldrig haft minsta problem med att en hoj skadats eller tappats.

Här har ni hans enkla tips:
- Spänn fast hjulen!
-Låt fjädringen hjälpa till att ta upp de eventuella stötar som kommer från vägen.
- Spänn ALDRIG ner fjädringen, för då måste spännbanden ta upp kraften när hojen fjädrar upp efter ett gupp.

Detta funkar kanon!

Har en kort T4 som jag ofta kör hojar i.
Har gjort iordning den med egna Surrningsfästen från Biltema.

För att spänna fast hjulen så att hojen inte kan flytta sig i sidled använder jag 2st småfästen / hjul.
- Art.nr 41260 tål 500kg.
Dessa har jag monterat med c:a 200mm öppning och spänner fast HJULEN nere mot golvet med ett kort spännband.
- Art.nr 34271 tål 350kg.
De två fästen fram gör att hjulet låses mot mellaväggen också.

För att hojen inte ska "tippa" har jag kompletterat med lika Surrningsfästen som sitter standard i T4 mfl.
- Art.nr 41250 tål 1500kg.
Dessa har jag monterat så att jag kan spänna med ett band åt varje håll runt bakhjulet och med en eker LÄNGST UPP på hjulet.

Och i framgaffeln runt Bromsoksfästen i gaffeln.
- Art.nr 330010 JULA med borttagna krokar.

På det här sättet får man en fastspänning som ser ut som en triangel.
Jag har anpassat längden på samtliga spännband, och det tar c:a 5min / hoj att spänna fast.
Enkelt och 100% säkert.

/KentW

Last edited:
Jag har kört hojar i bussar och på släp sen -65, och fick lära mig av en crosskille som åkte Europa runt och tävlade.
Har aldrig haft minsta problem med att en hoj skadats eller tappats.

Här har ni hans enkla tips:
- Spänn fast hjulen!
-Låt fjädringen hjälpa till att ta upp de eventuella stötar som kommer från vägen.
- Spänn ALDRIG ner fjädringen, för då måste spännbanden ta upp kraften när hojen fjädrar upp efter ett gupp.

Detta funkar kanon!

Har en kort T4 som jag ofta kör hojar i.
Har gjort iordning den med egna Surrningsfästen från Biltema.

För att spänna fast hjulen så att hojen inte kan flytta sig i sidled använder jag 2st småfästen / hjul.
- Art.nr 41260 tål 500kg.
Dessa har jag monterat med c:a 200mm öppning och spänner fast HJULEN nere mot golvet med ett kort spännband.
- Art.nr 34271 tål 350kg.
De två fästen fram gör att hjulet låses mot mellaväggen också.

För att hojen inte ska "tippa" har jag kompletterat med lika Surrningsfästen som sitter standard i T4 mfl.
- Art.nr 41250 tål 1500kg.
Dessa har jag monterat så att jag kan spänna med ett band åt varje håll runt bakhjulet och med en eker LÄNGST UPP på hjulet.

Och i framgaffeln runt Bromsoksfästen i gaffeln.
- Art.nr 330010 JULA med borttagna krokar.

På det här sättet får man en fastspänning som ser ut som en triangel.
Jag har anpassat längden på samtliga spännband, och det tar c:a 5min / hoj att spänna fast.
Enkelt och 100% säkert.

/KentW

Sugen på lite bilder :-)

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back