Blandningar Dunlop NTEC Slicks (sammanställning)

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag försöker få ihop lite info om vilka blandningar som är vad på Dunlop. Och det här är vad jag hittat hittills. Är tacksam om ni vill fylla på med mer info, speciellt om dual compound däcken.

Är så less på att leta i 1000 olika trådar och försöka reda ut vad som är vad. All info om tryck och vilka temperaturer som är lämpliga för dom olika blandningarna tas tacksamt emot!

2013 FRONT
===============================


120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (8813) soft/medium
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (343) medium
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (302) medium/hard
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (717) hard

125 /65 R 17 Dunlop Slick KR106 (2) medium/soft
125 /65 R 17 Dunlop Slick KR106 (3) medium, samma blandning som 343

2013 REAR
===============================


195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (9055) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (4886) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (9854) medium/hard
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (9838) hard (Endurance)

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (4) medium/hard, samma blandning som 9854
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (5) hard

ÄLDRE DÄCK
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



2012 FRONT
===============================


120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (8813) medum/soft, ersätter 6813
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (302) medium

2012 REAR
===============================


195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (4902) medium/soft, ersätter 7712
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (8854) medium, ersätter 6854
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (8838) medium/hard, motvarighet till gamla 6838

2011 FRONT
===============================

120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) soft
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (302) hard
120 / 70 R 17 Dunlop Slick KR106 (753) hard

2011 REAR
===============================

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6854) medium

ÄLDRE ÄN 2011
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


SINGLE COMPOUND FRONT
===============================

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6827) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6178) soft

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6695) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6136) soft/medium

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) medium/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6712) medium/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6653) medium/soft

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6176) medium

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6671) medium/hard

DUAL COMPOUND FRONT
===============================

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (2814) left=????,right=????


SINGLE COMPOUND REAR
===============================

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7827) soft

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6704) soft/medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704) soft/medium

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7813) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6409) medium/soft

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7770) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6854) medium

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6838) medium/hard
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6483) medium/hard

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard

DUAL COMPOUND REAR
===============================

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (2816) left=7712,right=7614
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (2767) left=????,right=????
 
Last edited:
Klipper in lite info från min annons där jag säljer några nya framdäck.

Fram 125/80R17
2 st 2814 (dual compound, mjukare på den sidan färgranden är på, medium på den hårda sidan och soft på den mjuka)

3 st 6136
1 st 6704
Båda dessa typer är triple compound med medium i mitten och mjukare på båda sidor. samma på höger och vänster.
 
6136 är alltså inte ett single compound fram som du skrivit utan ett triple compound även om det bara är 2 olika gummiblandningar, ett hårdare i mitten och samma mjuka på båda sidorna. Jag tror att alla däcken som börjar på 6 och har fyra siffror är sådana.

Däcken som börjar på 7 är utan miljöfarliga oljor och därmed "sämre" ur prestandaperspektiv

Det vanligaste framdäcket i Pro Superbike förra året var det som heter 286. Det är ett single compound som alltså är samma gummiblandning över hela däcket och det räknas som lite mittemellan mjukt/medium.

Vad gäller bakdäcken så är 6704 väldigt soft i min mening, går att köra nästan ett helt race på om det är 30 grader varmt. Funkar inte med kallare asfalt än 30 grader och går inte att köra 2 pass på.
 
Jag har kallat dom som har samma blandning på båda sidor för SINGLE och dom som har olika blandning på sidorna för DUAL.
Kanske inte helt riktigt men jag hade bara beteckningen på sidoblandningarna.

Tänkte jag skulle uppdatera första inlägget eftersom mer info ramlar in.

Är inte dom med olika blandning på sidorna också triple egentligen?
 
Rätt mig om jag har fel, speciellt eftersom Petters inlägg säger något annat, men single, double och triple anger väl antalet olika gummiblandningar i däcket?

Däck med 1 blandning = Single
Däck med 2 blandningar = Double
Däck med 3 blandningar = Triple

Annars kan man ju säga att en påse Ahlgrens bilar har 57 smaker beroende på vilken ordning man äter dem i :)
 
Rätt mig om jag har fel, speciellt eftersom Petters inlägg säger något annat, men single, double och triple anger väl antalet olika gummiblandningar i däcket?

Däck med 1 blandning = Single
Däck med 2 blandningar = Double
Däck med 3 blandningar = Triple

Ja rent logiskt borde det va så. Men underskatta inte faktumet att det är Engelsmän vi har att göra med. Så det kan vara hur som helst.
 
Nån som har erfarenhet av hur 7712 står sig mot 6680 i hållbarhet/grepp? Jag klarade att klämma 3h körtid (med lite nersaktning sista delen av körningen) ur ett 6680 sist i extrem värme, hur länge kan jag förvänta mig att ett 7712 håller med samma körstil?
 
Nån som har erfarenhet av hur 7712 står sig mot 6680 i hållbarhet/grepp? Jag klarade att klämma 3h körtid (med lite nersaktning sista delen av körningen) ur ett 6680 sist i extrem värme, hur länge kan jag förvänta mig att ett 7712 håller med samma körstil?

ungefär hälften.
 
Jag körde 7712 i onsdags på Mantorp i +25 grader. Höll hur fint som helst. Se bara till så att du inte kör med för lågt tryck, då slits de snabbt.

Trodde också att 7704 var ett måste i den hettan men icke :)
 
Jag körde 7712 i onsdags på Mantorp i +25 grader. Höll hur fint som helst. Se bara till så att du inte kör med för lågt tryck, då slits de snabbt.

Trodde också att 7704 var ett måste i den hettan men icke :)

Hm, jag ställer 23 PSI efter 1h på +80 värmare, det måste vara rätt nära vettigt va? Fick tokfint slitage på mina 6680 på det sättet iaf.

Hur är din upplevelse av hållbarhet? Jag vill kunna köra heldagar utan att byta däck (vanligtvis 6x30m körning), men antar att jag måste hålla mig till 6680 eller hårdare då..
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top