MC streetrace?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Alla vet ju att det finns massa streetraces för bilar både legala och icke legala.

Jag har länge funderat på om det finns nått sånt där motorcyklar är välkomna? Oftast tävlar man ju mot tid och inte direkt med den som kör bredvid, så jag har svårt att förstå varför motorcyklar inte är välkomna på vanliga streetraces?

:confused::confused::confused:

Bara en tanke :)
 
Ärligt talat har jag ingen grund till att de nekats köra. Kanske formulerade min fråga fel. Men jag har aldrig sett en hoj närvara vid ett streetrace trots att det borde vara rätt intressant för en del hojjare?

Har hört runt lite bland bilfolk som säger att hojjar inte har där att göra, men ajg vet inte? :va

Eller är det allmänt ok att hojare får dela bana med bilar på ett legalt/illegalt street race? Jag har ingen koll, därför jag frågar :)
 
Vid streetrace tävlar man väl endast mot den andra och inte alls på tid?

Sker streetrace på bulten dagligen men då svänger det ju....

Att tokgasa rakt fram är ju inte direkt kul!

EDIT: Menar du blackrace får du skriva det då det knappast är samma sak! Dock så är det fortfarande lika tråkigt att köra rakt fram!
 
Last edited:
"samt ha en maximal motorvolym om 50cc"

vad är tanken.. Moped vs ferrari?

Vid streetrace tävlar man väl endast mot den andra och inte alls på tid?


EDIT: Menar du blackrace får du skriva det då det knappast är samma sak! Dock så är det fortfarande lika tråkigt att köra rakt fram!

Ah så är det kanske.

Nja jag menade väl egentligen både och. Nä tokgasa rakt fram är väl inte nån sport direkt men hade ju varit kul att träna lite acceleration och se hur bra man mäter sig mot feta bilar.

Att sen köra en bil rakt fram är väl heller inte så fett.
 
Last edited:
"samt ha en maximal motorvolym om 50cc"

vad är tanken.. Moped vs ferrari?



Ah så är det kanske.

Nja jag menade väl egentligen både och. Nä tokgasa rakt fram är väl inte nån sport direkt men hade ju varit kul att träna lite acceleration och se hur bra man mäter sig mot feta bilar.

Att sen köra en bil rakt fram är väl heller inte så fett.

Streetrace=olagligt och oftast ganska feta roliga bilar=roligt

Blackrace=lagligt och oftast fullt med originaljänkare och vilvo 740=skittråkigt

Enkelt sagt så knäcker du många bilar upp till 200-250 sen får du stryk av en hygglig porsche eller dylikt!

Bilar och mc är som äpplen och päron samt bör inte jämföras i större utsträckning!
 
Vilka dagar å tid e det körningar vid Tyresörakan å sen vidare vid skogskyrkogården?

Onsdagar e väl det som gäller!

På 80/90 talet va det ju jäkligt populärt med dragrace mellan hojar:)
Kistarakan:tummenupp:)
Idag är det ju inte lika poppis tyvärr..

Suck man börjar bli gammal:D
 
Onsdagar e väl det som gäller!

På 80/90 talet va det ju jäkligt populärt med dragrace mellan hojar:)
Kistarakan:tummenupp:)
Idag är det ju inte lika poppis tyvärr..

Suck man börjar bli gammal:D

Väsby var väl det som gällde för hojar, mellan Runby och Eds (?) kyrka om jag minns rätt, på Kymlingelänken var det "bara" bilar när jag körde iallafall (84-88).

Mental 21 åring i en sliten överårig kropp. :rolleyes:
 
Raktframrejsing är nog inte så populärt bland sporthojsåkare då sporthojar är o-optimalt konstruerade för den aktiviteten.

Visst kan man tävla mot varandra ändå, jag har kört permobildragracing också, men det är ju kanske inte så kul när man har en kort jävla hoj som bara vill rotera runt bakaxeln istället för att skjuta iväg framåt.

Sen att inte bilförarna vill ha hojar där är ju dels en säkerhetsgrej, men förmodligen vet dom även att deras 400kkr dyra bil blir piskad av en några år gammal orginalhoj med långsving.
 
"samt ha en maximal motorvolym om 50cc"

vad är tanken.. Moped vs ferrari?



Ah så är det kanske.

Nja jag menade väl egentligen både och. Nä tokgasa rakt fram är väl inte nån sport direkt men hade ju varit kul att träna lite acceleration och se hur bra man mäter sig mot feta bilar.

Att sen köra en bil rakt fram är väl heller inte så fett.

Att mäta sig mot feta bilar i acceleration är ganska meningslöst. Vid lägre hastigheter är hojen totalt överlägsen på grund av att man oftast har betydligt bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid högre hastigheter är bilen överlägsen pga bättre aerodynamik.

Vilken hoj som helst gör 0-100 på under 4 sekunder. Ytterst få bilar gör 0-100 på under 4 sekunder. Dom som gör det är frågan om bilar för flera miljoner alternativt bilar som är trimmade som fan för att köra på strippen med. I princip.
Till och med min TDM 850 med ca 80 hästar ska enligt Yamaha göra 0-100 på 3,5 sekunder. För att en bil ska greja det krävs att den har i storleksordningen 500+ hästar.
Bilar och hojar är bra på olika saker och det är av den anledningen ganska ointressant att testa dom mot varandra.

Ingen zatzymupp är intresserad av att dra med sin råtrimmade impreza eller supra och få stryk av valfri standardhoj i acceleration. Sen är det ju grejen med att om hojföraren skulle gå omkull och hamna ivägen för bilen så blir det väldigt tråkiga följder. Överkörd av bil i över 100 km/h innebär nog inget annat än död oavsett skyddsutrustning.
 
Håller med!! VEM som helst klarar av att brassa som tusan rakt fram, MEN många torskar när det börjar svänga! :D

Japp, så är det. Jag tänkte skaffa en top fuel hoj till min mamma, dreva upp kompressorn lite så hon har lite mer effekt än alla andra och sen titta på när hon kör en världsrekordrepa på första försöket. Det är ju skitenkelt!
Eller som Toyman (tror jag att det var) skrev, det är lika enkelt för motståndaren och då är det inte så lätt att komma först längre :D Humor.

Nä, nu ska jag sluta dryga mig, du verkar vara en vettig person, men jag kunde inte låta bli.

Angående accelerationstiderna; om det i Bike står att t.ex. en R1:a klarar 0-100 på 2,7 sekunder så stämmer det säkert, men det är inte så lätt att lyckas med det bara sådär. Ett litet avslag pga. att wheelien blev en decimeter för hög så är man helt plötsligt uppe på 4 sek. Tiden går mycket fortare än vanligt när det är racing :D Och det finns många bilbyggen i sverige som kör under 4 sek till 100.
Mötte en Lancer Evo för ett tag sedan som tog 0-100 på 2,6 (uppmätt med Vericom, billigt och bra :gnissla ) varenda jävla start på gata pga. klibbiga Toyo, 700 hk och launch control (bapp bapp bapp bapp bapp whooooosch!), och den var lite jobbig upp till 100. Men sen fick han det svettigt. Mycket svettigt :D Men trots att min hoj ska ligga under den tiden upp till 100 (lite längre sving och turbo) så är det svårt som fan. En normal gatbil wheelar ju inte :D (Förutom beach buggys och bubblor med bra grepp och 200+ hk. Skitskoj men farbror blå gillar det inte :rolleyes: )
 
Väsby var väl det som gällde för hojar, mellan Runby och Eds (?) kyrka om jag minns rätt.

Har aldrig sett nån köra street race den sträckan, än mindre med hoj. Däremot drar ju de "allmäna" busåkarna på för fullt den sträckan i o m att det är en ganska lång och nästintill spikrak sträcka med bra överblick.

När de kör i Rosersbergs industriområde (dit dessa "busfrön" som trycker plattan i botten på tidigare nämnd vägsträcka ofta är på väg till eller hem ifrån) så brukar det ej sällan dyka upp några hojar, men har själv bara sett dem där för att se på.

Skulle du dyka upp där när det körs och det finns några hojåkare på plats så tror jag väl däremot inte att de skulle tacka nej till en kamratlig kraftmätning.
 
Rakt fram racing är så jäkla enkelt, vem som helst klarar väl av det bla bla bla....
Vem klarar väl inte av att köra runt Gälleråsen på 3 minuter ???
Det är dock svårare att komma först av ett gäng kompetenta förare oavsett kategori race.
Inom dragracing får man inte en ny chans om man missar en bråkdel vilket är en del av tjusningen.
Sluta racka ner och gnäll bara för att det inte faller dig själv i smaken.

Till ämnet:
Jag har sett att det kördes Stockholm Open för MC förra året om jag inte minns fel - men den illegala racingen har näst intill försvunnit sedan det glada åttio - mitten på nittio talet iallafall i Stockholm.

Visst fasen kördes det på Kymlingelänken/Kistarakan utav bara den.

/ En som kör och älskar dragracing men inte går in i roadracing trådar och spyr galla.....
 
Rakt fram racing är så jäkla enkelt, vem som helst klarar väl av det bla bla bla....
Vem klarar väl inte av att köra runt Gälleråsen på 3 minuter ???
Det är dock svårare att komma först av ett gäng kompetenta förare oavsett kategori race.
Inom dragracing får man inte en ny chans om man missar en bråkdel vilket är en del av tjusningen.
Sluta racka ner och gnäll bara för att det inte faller dig själv i smaken.

Till ämnet:
Jag har sett att det kördes Stockholm Open för MC förra året om jag inte minns fel - men den illegala racingen har näst intill försvunnit sedan det glada åttio - mitten på nittio talet iallafall i Stockholm.

Visst fasen kördes det på Kymlingelänken/Kistarakan utav bara den.

/ En som kör och älskar dragracing men inte går in i roadracing trådar och spyr galla.....

SO för hojar lät skoj!Vet du vad det var för båge som vann?

Har sett endel street race med hojar, men det har varit mest typ standardbågar, och värkar ha varit mest på kul.Inte lika organiserat som vissa bil race jag har sett, men det förekommer säkert det också.

Angående Bil vs Hoj så kan det ju vara skoj, och det är ju upp till arangören vilka regler som ska gälla, men nog skulle jag vara lite närvös om jag skulle ligga sida vid sida med en 1000+hk bil i 250km/h på en smal landsväg en kall sommarnatt...

Hade ju varit läge att låta de båda segrarna från SO (bil och hoj altså) dra en repa mot varandra ioförsej:)
 
SO för hojar lät skoj!Vet du vad det var för båge som vann?

Har sett endel street race med hojar, men det har varit mest typ standardbågar, och värkar ha varit mest på kul.Inte lika organiserat som vissa bil race jag har sett, men det förekommer säkert det också.

Angående Bil vs Hoj så kan det ju vara skoj, och det är ju upp till arangören vilka regler som ska gälla, men nog skulle jag vara lite närvös om jag skulle ligga sida vid sida med en 1000+hk bil i 250km/h på en smal landsväg en kall sommarnatt...

Hade ju varit läge att låta de båda segrarna från SO (bil och hoj altså) dra en repa mot varandra ioförsej:)

Jag har för mig att det var en lite vässad Busa (kors i taket).
Du kan ju söka lite på Zatzy så kanske du hittar något, har för
mig att jag sett några bilder där.
 
Jag har för mig att det var en lite vässad Busa (kors i taket).
Du kan ju söka lite på Zatzy så kanske du hittar något, har för
mig att jag sett några bilder där.

Det "tråkiga" med dagens bågar är ju att dom är så snabba orginal:D
Jag vill ju se tex. turbomatade gamla 1100or, lustgasmatade V-Max och sprit eldade HDn på sisodär 2liter vid samlingen till nått street race!Inte bara en massa nya sporthojar som man bara ser skillnad på färgerna på kåporna och texten på tanken...Är nog därför street racing med bil är intresantare.Då kan det ju vara både potenta breddäcks jänkare,nån snabb bubbla, ett gäng vassa Euro/japps bilar med 4WD som kan vara farliga om asfalten är kall, och ev. nån gammla lågbudget Volvo eller BMW med lastbilstrbo och mycket hemmapul.En 16 hojars stege där hojarna bara skiljer sej i vad det är för märke och årsmodell blir ju lite långtråkigt tyvär, är kanse därför det inte är lika vanligt (om det nu inte är det?) som organiserad street racing med bil?
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top