MC-larm

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag ska köpa ett larm till hojen och funderar på att köpa ett med inbyggd GPS. Jag har ingen erfarenhet av ett sånt larm.

Hur fungerar det rent praktiskt? Finns det några nackdelar med ett sånt larm?

Jag har en GPS-tracker från AxTech.se (RedKnows). Denna heter då MiniFinder. Skulle vilja kalla det för ett passivt larm då den inte har nån som helst ljus eller ljudsignal utåt.
Dock så har den följande trevliga funktioner, vid vibration eller rörelse så får du SMS.
Vid försök att koppla ifrån trackern från batteri eller att spänningen sjunker får du SMS. Går även att ställa in "geo-fence" som tillåter rörelse inom en viss radie.
Dessutom finns det en "SOS" knapp på fjärren som skickar din position till utvalt telefonummer (flickvän, kompis eller vägskrapa).

En annan fördel är alla funktioner samt status går att stänga av/på/kontrollera via mobilen. Likaså att du får en "hitta.se"-liknande karta på vart din ögonsten befinner sig.

//N

Jag är också intresserad av ett gps larm. Det där låter toppen. Heter modellen på larmet något mer än minifinder? Vart kan man hitta en sån till ett bra pris?

Jag var också sugen på ett larm med GPS funktion men det slutade med att jag köpte ett vanligt larm till hojen istället.

Det är väldigt lätt att göra sätta GSM funktionen ur spel.
Tjuven stjäl hojen och lastar in den i en mindre skåpbil och redan här kommer många GSM enheter att sättas ur spel.

Sedan kör skåpbilen in i ett garage och lastar ur den ur garaget och jag har aldrig varit med om att en GPS mottagare fungerar i ett garage.

Jag installerade för några veckor sedan ett larm från http://www.talonalarms.com/products/ som jag är nöjd med. Det är prisvärt och lätt att installera. Det har även en batteribackup till sirenen och en perimitersenor och även inbyggd startspärr.

Jag var också sugen på ett larm med GPS funktion men det slutade med att jag köpte ett vanligt larm till hojen istället.

Det är väldigt lätt att göra sätta GSM funktionen ur spel.
Tjuven stjäl hojen och lastar in den i en mindre skåpbil och redan här kommer många GSM enheter att sättas ur spel.

Sedan kör skåpbilen in i ett garage och lastar ur den ur garaget och jag har aldrig varit med om att en GPS mottagare fungerar i ett garage.

Jag installerade för några veckor sedan ett larm från http://www.talonalarms.com/products/ som jag är nöjd med. Det är prisvärt och lätt att installera. Det har även en batteribackup till sirenen och en perimitersenor och även inbyggd startspärr.

Kan inte riktigt hålla med.
GPS'n brukar hålla överallt utom då man är i en ganska djup tunnel i berg, annars brukar den alltid funka.

Ljudalarm/immobilizer lär ju inte hjälpa ifall den står ensam någonstans och de flesta brukar komma med skåpbil och vara väldigt snabba, de stoppar inte de professionella. Dock alla amatörer vilket är bra :tummenupp

Det där är en RedKnows som tidigare nämnts. Själv har jag RK MiniFinder Live, och är inte superimponerad. Jag har testat det ganska hårt, och tycker att det bland annat tar lång tid för sms'en att komma fram, ibland upp till en halvtimme :gnissla

Vidare har jag upptäckt att jag varken har GPS- eller GSM-täckning i garaget. GPS-täckning hade jag inte räknat med, men utan GSM-täckning får jag vibrationslarm först EFTER hojen är "färdigstulen" och ute ur garaget. I värsta fall kanske jag inte ens får larmet förren en halvtimme efter hojen är färdigstulen tom. :banana

Kan också nämna att den verkar dra betydligt mer batteri när den inte har GSM-täckning av någon anledning, vilket gör det lite läskigt att koppla den på batteriet över en längre period (tex när den står i ....... garaget!).

När det gäller tiden mellan ett triggat larm och ett mottaget SMS kan det finnas flera orsaker än bara larmenheten - SMS är inte världens tryggaste kommunikationslösning. MEN det är fortfarande ett problem. Angående GSM-täckning är det väl bara att testa lite olika operatörer och se om någon annan operatör har täckning.

Utöver ovanstående punkter är larmet faktiskt helt okej, det gör ungefär det som utlovas, enkel installation, och fantastiskt enkelt att använda.

Men för att vara på den säkra sidan - satsa på ett larm som låter riktigt jävla illa också.

Kan också nämna att den verkar dra betydligt mer batteri när den inte har GSM-täckning av någon anledning, vilket gör det lite läskigt att koppla den på batteriet över en längre period (tex när den står i ....... garaget!).

GSM reglerar effekten på sändningen efter förhållandena, har du bra täckning använder den bara milliwatt, om det är kass täckning kan den dra på med upp till 2 watt. Därför suger dålig täckning massor med batteri

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!