Mönsterdjup på en SMC-kurs

Status
Ej öppen för fler svar.
Inom BKK-skåne är det idag tillåtet med Slicks och värmare, dock pågår just diskussionen om detta skall ändras.

Parallellt planeras som jag skrev steg 5 och 6. Här är då tanken att man skall kunna ta tävlingslicens och bli medlem i något som kommer heta "SMC-sport"... här blir det givetvis lämpligt med slicks och värmare. Allt detta är ett pågående projekt och mer än så vet jag ej i dag.

När det gäller slicks och värmare skall man betänka att dessa kallnar ganska snabbt om man inte pressar dem direkt efter att värmarna tas bort. Eftersom vi alltid kör 2 uppvärmningsvarv i moderat tempo med omkörningsförbud blir förutsättningarna sämre för slicks.
Bästa däcket i Röd grupp en solig dag är Supercorsa eller Racetec eller dessas motsvarigheter. Detta ÄR race-däck, men mönstrade vilket gör att de lättare blir varma och håller värmen (gummit och stommen rör sig mera). Dessa däck tävlas det med.

EDIT:
...Att du tycker en SMC kurs är kanon är troligtvis för du är en ganska osäker förare och inte känner dig ha full kontroll på din motorcyckel, Right?
Men när man börjar bli snabbare o snabbare så krävs det lite mer av varje instruktör...

Nu råkar det vara så att Bumble-bee är en av de snabbaste eleverna (om det är den jag tror han är) och borde snegla lite på att köra ERF, eller för all del själv bli Instruktör :tummenupp

Last edited:
Parallellt planeras som jag skrev steg 5 och 6. Här är då tanken att man skall kunna ta tävlingslicens och bli medlem i något som kommer heta "SMC-sport"... här blir det givetvis lämpligt med slicks och värmare. Allt detta är ett pågående projekt och mer än så vet jag ej i dag.

Spännande.. Men kräver det licens då och racepreppad hoj då?

Spännande.. Men kräver det licens då och racepreppad hoj då?
Tanken är att man skall kunna ta licens genom SMC-sport som alltså blir en SVEMO ansluten raceklubb.
Utrustningen är valfri, men försäkringar lär ju inte gälla när man börjar med "träning för tävling".

Det här med att ta tid dock är något jag gärna skulle vilja se vara möjligt inom ramen för nuvarande verksamhet i Steg 4. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att utveckla en elev... Att vi i BKK-skåne nu börjar med videofilmning för detaljerad analys och feedback känns riktigt bra!

Tanken är att man skall kunna ta licens genom SMC-sport som alltså blir en SVEMO ansluten raceklubb.
Utrustningen är valfri, men försäkringar lär ju inte gälla när man börjar med "träning för tävling".

Det här med att ta tid dock är något jag gärna skulle vilja se vara möjligt inom ramen för nuvarande verksamhet i Steg 4. Det är ett utmärkt hjälpmedel för att utveckla en elev... Att vi i BKK-skåne nu börjar med videofilmning för detaljerad analys och feedback känns riktigt bra!

Hade det inte varit för det viktigaste för mig är bantid, och att det skulle kosta 2 heldagar. Så skulle jag vilja ha GPS-laptimer och det där programmet där man kan se bromspunkter och allt sånt. Räkna ut ens idealvarv och så. Tror man skulle bli lite chockad över vad man gör vart om man fick det som fakta och inte en känsla.

MEN, med det koncept du pratar om nu är det ju tillbaka till vad som sas på förra sidan.. Alla VILL inte ta steget från att vara snabb -> race, utan helt enkelt från snabb -> snabbare. Och det är en väsentlig skillnad.

Men bra initiativ.

Hur är det att köra med skura slicks på SMC kurser, tillåts det och är det något att rekomendera?

SMC har en "bibel" som heter Råd&Riktlinjer som talar om vad det är som gäller på kurserna, det här är saxat därifrån:

"Det är alltid en diskussion om det skall vara godkänt att köra med eller utan lyse, slicks, kraschkåpor mm. Att ha fordonet i originalskick är förenat med dyra kostnader för deltagare och instruktörer.
Det är också förknippat med höga kostnaderna för försäkringsbolag
vid ev. skada. Därför är det tillåtet att köra med kraschkåpor, slicks
och utan lyse på inhägnat övningsområde, så länge registreringsskylten
sitter på plats."

Det finns för övrigt inget som förbjuder värmare, vilket många instruktörer använder eftersom det förlänger livslängden betydligt på speciellt DOT-märkta racedäck.

Hela diskussionen om däck tycker jag är ganska meningslös, så länge det är hyfsat färskt gummi, att däcken är runda och att det finns mönster där det skall vara mönster så är det ok. Om man kör med racedäck men inte är snabb nog för dem så biter man sig själv i svansen. Det enda som händer är att vederbörande får ett uselt däckskonto jämfört med att köra med sportiga gatdäck...

De få gånger jag har varit med om att förbjuda förare att köra pga av däck så har däcken varit mer eller mindre fyrkantiga, med torrsprickor och fiskfjäll och det är av rena säkerhetsskäl för omgivningen...

Efter att ha sett Håkan från LMS köra sin R1:a på slicks, på 1.04 på Kinnekulle, med 3 cm vatten på hela banan och skyfall så är jag helt överens med honom om att det sitter i huvudet och inte i däcken...:)

Efter att ha sett Håkan från LMS köra sin R1:a på slicks, på 1.04 på Kinnekulle, med 3 cm vatten på hela banan och skyfall så är jag helt överens med honom om att det sitter i huvudet och inte i däcken...:)

Visst sitter fästet i vårt beteende. Men du kan ju inte påstå annat än att han på 1.04 haft betydligt större SÄKERHETSmarginaler om han kört på regndäck istället.?

OT ang detta men " Lindquist " ovan i tråden har en antal stora poänger i det han skriver.
finns många smc instruktörer som hoppar mellan rollerna,enda dagen petnoga instruktör,nästa absolut schnabbaste gatåkaren.:rolleyes:

Men man ska inte glömma att det finns instruktörer som lever som dom lär,och så finns det dom som inte lever som dom lär.
Och då kan man ställa sig frågan hur gatligister ska ändra sin attityd om dom som ska verka som förebilder inom SMC inte lever som dom lär ?

Tror det krävs om SMC/instruktörerna vill vara en förebild så får man ta och syna sina egna led lite också.

Åter till ämnet,ju bättre/fräshare däck på banan ju roligare har man tycker jag.

Visst sitter fästet i vårt beteende. Men du kan ju inte påstå annat än att han på 1.04 haft betydligt större SÄKERHETSmarginaler om han kört på regndäck istället.?

Visst är det så:)
Men tänk så många det finns som säger att det inte finns en möjlighet i helvete att köra på slicks eller ens mönstrade racedäck i regn:tungan
Eller alla de som inte kör överhuvudtaget så fort det blir lite fukt på vägen?
Andy Ibbot skrev en bra krönika i senaste MC-Folket om att vi kör med för bra fäste i våra däck, vi lär oss inte var gränserna är förrän vi ligger där och krälar...

Visst är det så:)
Men tänk så många det finns som säger att det inte finns en möjlighet i helvete att köra på slicks eller ens mönstrade racedäck i regn:tungan
Eller alla de som inte kör överhuvudtaget så fort det blir lite fukt på vägen?
Andy Ibbot skrev en bra krönika i senaste MC-Folket om att vi kör med för bra fäste i våra däck, vi lär oss inte var gränserna är förrän vi ligger där och krälar...

Det finns ju nån form av poäng med det.

Visst går det att köra fort med "fel" däck. MEN det förutsätter att man gör allt rätt, och på en kurs handlar det väl inte om det, utan att med marginalerna på sin sida kunna testa nya saker för att utvecklas. Right?

Jag var ganska orädd för regn förut (levde på gamla crossmeriter). Men efter att ha hängt löst ett antal gånger har jag insett hur sjukt fort det går just i blött. Gör man nåt dumt i torrt så det tvivlar i fästet så händer det åtminstone lite kontrollerat, i blött är det som att nån slär bort benen för en, och då ska man va jääävligt snabb för att fånga upp det.

Och... Jag (många med mig) är en glad amatör. Jag har idag ingen ambition om att köra race, utan ser detta som en rolig hobby. Att köra i regn är säkert supernyttigt, men det är varken skönt eller säkert jämfört med torrt, så kan jag undvika det så stannar jag gärna inne.

För att kapa tråden nu när det finns massa däcksgurus här.

Sitter och ska beställa däck till tjejens hoj. Definitivt viktigare med snabb uppvärmning och bra våtegenskaper än att det ska klara hårda pass på bana.

Enl. regbeviset är det:

Fram - 120/60 R17
Bak - 160/60 R17

I urvalet är R17 ovanligt, det är ZR som gäller. Vad står det för och vad innebär skillnaderna?

Fram finns det också billigare däck i 120/70, som är vad som sitter på de flesta nyare hojar (?). Finns det nåt skäl till att köra på 60-profil eller kan man lika gärna byta?

Vet inte vad som sitter på då hojen är ganska nyinköpt och garaget inte är "hemma".

Det finns ju nån form av poäng med det.

Visst går det att köra fort med "fel" däck. MEN det förutsätter att man gör allt rätt, och på en kurs handlar det väl inte om det, utan att med marginalerna på sin sida kunna testa nya saker för att utvecklas. Right?

Jag var ganska orädd för regn förut (levde på gamla crossmeriter). Men efter att ha hängt löst ett antal gånger har jag insett hur sjukt fort det går just i blött. Gör man nåt dumt i torrt så det tvivlar i fästet så händer det åtminstone lite kontrollerat, i blött är det som att nån slär bort benen för en, och då ska man va jääävligt snabb för att fånga upp det.

Och... Jag (många med mig) är en glad amatör. Jag har idag ingen ambition om att köra race, utan ser detta som en rolig hobby. Att köra i regn är säkert supernyttigt, men det är varken skönt eller säkert jämfört med torrt, så kan jag undvika det så stannar jag gärna inne.

Man lär sig genom att ta sig till en gräns och utforska den. För 90% av alla hojåkare är den gränsen lååååångt ifrån vad både hoj och däck klarar. Under alla år jag har kört hoj så har jag fått förmånen att se riktigt stora talanger göra saker på motorcyklar som jag inte trodde gick att göra med en viss hoj.

Kemora 2001: Att ligga i en sväng med både knän och fotpinnar i backen, med en "riktig" sporthoj med "riktiga" däck och bara pressa.
Då kommer en gubbe på en Firestorm runt på utsidan och bara blåser iväg. Han sitter rätt upp och ner, han har Dunlop D205 bakelit edition på hojen, fotpinnarna gnistrar HELA vägen runt i ALLA kurvor och jag har inte ens en susning att hänga på, det är cooolt även om det var jobbigt för mig att svälja hur usel jag är på att köra:)

Eller att se en föråkare på Mittsverige, som var chefsinstruktör i den snabba gruppen, köra fortare än precis alla med en CB400 från -83...:gnissla:)

Enligt Keith Code så har varvtiderna för en genomsnittslig CSS-kurs på Willow springs sänkts med ca 5 sekunder sedan 1975...:näsblod Hur mycket har hojarna och framförallt däcken utvecklats sedan 1975?

Min poäng? Hojen har ingenting med saken att göra, så är det bara.
Syftet med en kurs på en bana är att göra allt fel och lära sig av det, på en bana kan man närma sig gränsen försiktigt, och överskrida den, och det är då man lär sig något. Om du kör 78km/h genom en sväng och gör detta 200 gånger så kommer du att bli en jävel på att köra 78km/h genom just den kurvan, men du lär dig ingenting på det. Det är när du kör 82km/h genom svängen och du känner att hojen beter sig annorlunda som du lär dig något.

När du är ute på vägarna i trafik så skall du köra 50km/h genom en likadan kurva så att du har marginalerna (upp till 78) och då är du en säker förare. Det finns inte plats på vägen för att göra misstag för då kan du i värsta fall köra ihjäl dig.
På en bana, på en kurs så är det ju ingen som helst vits att köra 50 genom kurvan, då kan du lika gärna spara pengar och stanna hemma.

Med gräns så menar jag förarens gräns, hojens gräns kommer vi förmodligen inte i närheten av om vi inte är exeptionellt talangfulla, och då skall vi tävla, helt klart:yoparty

För att kapa tråden nu när det finns massa däcksgurus här.

Sitter och ska beställa däck till tjejens hoj. Definitivt viktigare med snabb uppvärmning och bra våtegenskaper än att det ska klara hårda pass på bana.

Enl. regbeviset är det:

Fram - 120/60 R17
Bak - 160/60 R17

I urvalet är R17 ovanligt, det är ZR som gäller. Vad står det för och vad innebär skillnaderna?

Kolla här, mycket bra info:

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36

Last edited:
Håller med här.. Det är fortfarande en väldig skillnad att åka på "bandagar" och kurser mot att köra licensträningar och race. Det är en vuxenlekstuga för glada amatörer som vill bli bättre på sin hobby, att framföra 2 hjul. Ska man då bara för att man (du) kommit en bit på väg tvingas in i en värld med helt andra värderingar och en betydligt högre stressnivå som det blir inom racing, för att man passerar gränsen för var man vill ha det extra fästet som bandäck ger.

Och.. Varför åker instruktörer ofta på slicks om det inte behövs?

Kostnadsfråga bla, du får tre par slicks för samma pengar som ett par gatdäck kostar.

Det fungerar hur bra som helst att köra på slicks även vid enklare bankörning, om det skulle vara så dåligt och farligt varför kör ledarna som ska visa ett gott föredömme då på dom ?

Supersportdäcken fungerar även dom ypperligt.
Man ska aldrig någonsin förvånas över snålhet och girighet i detta landet.

Last edited:
Kostnadsfråga bla, du får tre par slicks för samma pengar som ett par gatdäck kostar.

Det fungerar hur bra som helst att köra på slicks även vid enklare bankörning, om det skulle vara så dåligt och farligt varför kör ledarna som ska visa ett gott föredömme då på dom ?

Man ska aldrig någonsin förvånas över snålhet och girighet i detta landet.

Det var väl ungefär exakt vad jag sa?? :va

Jag vill ha billig och lättillgängligt banåka. MEN i dagsläget är jag inte intresserad av race. Jag kan ställa hojen på ett släp några ggr per år och kuska runt, men att hålla sig med en extra hoj och bara köra bana? Det är en annan liga. Dessutom är det helt andra marginaler på rr-körningar, inte bara varvtidsmässigt.

Och som sagt, det är väl betydligt billigare att åka på slicks också (vet bara hur mitt bakdäck som var helt nytt ser ut efter 1 bandag nu), och jag kan helt klart tänka mig att stå och kränga däck ett par timmar innan man ska iväg på en heldag.

Kolla på www.dackonline.se
Frakten är gratis.

Jo jag vet. Och frakten är inte gratis, men den ingår ;)

Och frågan var om det fanns någon baksida med att gå upp till 70-profil.

(Handlar ALLTID på dackonline, ser inga argument för nåt annat.)

Grejen är att det skiljde 360 pix på hennes framdäck om man gick upp till 70-profil. Ex. Pirelli Diablo.

Har läst allt du skriver o vilket jefla trams.
Var och kollade på en smc körning idag på Gälleråsen och hjälpte polaren att meka.

Det var MINST 8 instruktörer med slicks idag. Varav 3 med RENA slicks.
Kollade även noga på när dom körde och 5 st av instruktörerna slet upp hojarna på slangen när chans gavs ute på banan.
Frågade då en av dom varför dom gör det när ni går ut me ALL tjafs om säkerhet hit och dit.
Fick som svar att det gjorde det för det var kul:näsblod

Är det budskapet ni vill skicka? Isf kommer jag gärna på era körningar o slangar lite:banana

Sen ang raceförare hit o dit, så borde ni komma överens om ett gemensamt budskap. För MINST 3 av instruktörerna idag, berätta att jag hade MYCKET att lära på era körningar. Så hur ska ni ha de?:va

Nä. Jag kommer nog hålla mig så långt ifrån SMC jag bara kan.
Ser bara patetiskt ut me all propaganda hit o dit om säkerhet på gata när ni själva slangar på banan o man ser allt snack om att bikerwomen kör satan på gatan o allt dravel. Ni frontar inte me dom mest exemplariska personerna direkt. :näsblod

Jag var TL och ansvarig på den kurs du talar om.
Några slangningar var dét inte tal om.. Power wheelis ut ur några kurvor ja. Man inte bakhjulsåka.
Jag sa inte heller något om att det inte skulle vara tillåtet. Det är skillnad på "bakhjulsbus" och något enstaka framhjulslyft.

Hur många teorigenomgångar var du med och lyssnade på?
Du måste ju varit på en del eftersom du vet att det är propaganda vi sprider... eller???

Som Nicklasinorr skriver så är det fullt tillåtet att ha slicks och värmare.
Vi har aldrig förbjudet det på våra kurser sen sporthojskurserna kom.

Som raceförare borde du ha ett intresse av att bli snabbare.
Några tävlingsförare har gått våra kurser för att just bli det. Och kurserna har hjälpt dem.

Livet är en fest och du är bjuden.
Ägna din energi åt sånt du gillar. Reta inte upp dig på vad andra människor gör. Det kostar bara energi. Glöm dem gå vidare och deltag i festen.

Ezzo

Det du skriver har du helt rätt i! O Jag bryr mig föga om ni gasar/sliter upp den på slangen. Tycker själv det är askul.
Och det var inte på några teoripass ni propaganda det. Utan det är vad många av er instruktörer skriver på forumet.

Och som du skriver vilket många av er sa igår att man är välkommen som raceförare. Men sen skriver robz att vi inte är det. Borde ni inte diskutera igenom sånt internt så ni vet va ni ska gå ut me. För det du skriver och robs är helt tvärtemot.

Vem ska man då lyssna på? För robz kan jag inte påstå får en att känna sig välkommen.

Jag har absolut inget emot er som instuktörer.
Vill bara få fram era dubbla budskap.:krama
Sen var det 2 instruktörer som rök upp den, men det e för mig en skitsak. Så länge man inser själv vad det ger för signaler.

Har gärna dig ezzo som insrtuktör :tummenupp

Jag var TL och ansvarig på den kurs du talar om.
Några slangningar var dét inte tal om.. Power wheelis ut ur några kurvor ja. Man inte bakhjulsåka.
Jag sa inte heller något om att det inte skulle vara tillåtet. Det är skillnad på "bakhjulsbus" och något enstaka framhjulslyft.

Hur många teorigenomgångar var du med och lyssnade på?
Du måste ju varit på en del eftersom du vet att det är propaganda vi sprider... eller???

Som Nicklasinorr skriver så är det fullt tillåtet att ha slicks och värmare.
Vi har aldrig förbjudet det på våra kurser sen sporthojskurserna kom.

Som raceförare borde du ha ett intresse av att bli snabbare.
Några tävlingsförare har gått våra kurser för att just bli det. Och kurserna har hjälpt dem.

Livet är en fest och du är bjuden.
Ägna din energi åt sånt du gillar. Reta inte upp dig på vad andra människor gör. Det kostar bara energi. Glöm dem gå vidare och deltag i festen.

Ezzo

...Vem ska man då lyssna på? För robz kan jag inte påstå får en att känna sig välkommen.
Jag har absolut inget emot er som instuktörer.
Vill bara få fram era dubbla budskap.:krama...

Då vill jag be om ursäkt, vet kanske inte riktigt för vad :va men alla är välkomna. Det som lite hamnar i gränszonen här är att SMC Steg 1-4 fortfarande syftar till TRAFIKSÄKERHETs-höjande verksamhet, inte träning utveckling av raceförare.
Det som jag beskrivit ovanför med kommande steg 5 och 6 är just vad du kanske efterfrågar, mer en träning/utbildning för att bli snabbare... för det är faktiskt inte målet med steg 1-4. :krama

Tycker ni borde fixa en representant som skriver på forum o så. För ni skriver alla olika.

Då vill jag be om ursäkt, vet kanske inte riktigt för vad :va men alla är välkomna. Det som lite hamnar i gränszonen här är att SMC Steg 1-4 fortfarande syftar till TRAFIKSÄKERHETs-höjande verksamhet, inte träning utveckling av raceförare.
Det som jag beskrivit ovanför med kommande steg 5 och 6 är just vad du kanske efterfrågar, mer en träning/utbildning för att bli snabbare... för det är faktiskt inte målet med steg 1-4. :krama

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!