Mönsterdjup på en SMC-kurs

Status
Ej öppen för fler svar.
Mycket tjöt...det är ju svårt för SMC när det blir vassa gatåkare därute, de har ju att göra med allt från rena nybörjare som kanske precis har tagit styrlappen och inte vågar, till regelrätta racers.

Alla skall ju ges möjlighet till utveckling, men jag kan tänka mig att når man en viss nivå är smc-kurserna som de ser ut idag fel forum, då är det nog bättre att ta licens och ge sig på't på allvar.

Vi har ju alla samma gemensamma intresse, att vrida rulle och hänga av hojen i kurvor, det är ju en jäkla skillnad på att koppla upp och ha den på balanspunkten, och powerwheela, tvivlar på att någon instruktör har stuntuuiiiilat under pågående kurs. :hihi

Fantastiskt är det i alla fall att möjligheten till vettig utbildning finns, med försäkringsskydd...

Men när man börjar bli snabbare o snabbare så krävs det lite mer av varje instruktör. Som att Anja persson skulle börja i skidskola. Visst finns det skidlärare som kan lära henne en hel del. Men då gäller det att just få DOM som kan de. Och att betala 1600 för en dag och få en instruktör som inte har det ögat att kunna finslipa en förare tror jag ingen är beredd att betala

Finns väl ofta någon koppling mellan insaten och varan men, RR´s motsvarighet till Anja är nog typ ValleRossi. Att låna hans tränare + bana, och fullt gällande vagnskada, en dag kostar nog mer än 1600 pix. Du har förstås rätt i att man vill ha valuta för sina pengar, men om du inte tillhör den absoluta eliten i Sverige så kan du säkert få en riktig bra och givande dag med SMC. I snabbaste gruppen brukar instruktörerna vara vakna på vad just du kan och vill jobba med. Har faktiskt aldrig upplevt något problem med detta (SMC Skåne).:tummenupp

Att du tycker en SMC kurs är kanon är troligtvis för du är en ganska osäker förare och inte känner dig ha full kontroll på din motorcyckel, Right?

Känner inte riktig igen mig i det du skriver men..för all del, jag får väl vara glad att det finns organisationer som SMC som låter pråmförare som jag själv få tuffa runt på en riktig räejserbana.:D

Och om vi ses på någon BKK/SHK så kan jag ju få något att jämföra med. Hoppas det blir en bra säsong!

Bumble-bee

tvivlar på att någon instruktör har stuntuuiiiilat under pågående kurs. :hihi

Jag vet en aspirant som under pågående kurs gjorde det. Han blev aldrig instruktör. Har svårt att tro att någon instruktör skulle göra det personligen. Skulle antagligen vara sista gången han fick förtroendet att vara instruktör på en SMC kurs i likhet med aspiranten ovan.

Är du säker??? Då är det ju heeelt hål i huvet. Kan det verkligen stämma?

Hade de haft nån regel som sa att slicks var tillåtet, men endast i snabb grupp och bara om däcksvärmare användes. Då hade det varit kanon. Men att tillåta slicks, men inte däcksvärmare :va Stämer verkligen det?? Vanliga gatdäck är också hala första varven, slicks är flera resor värre. :gnissla

Hej Hund,
Ja, nu e jag säker. Det tog lite tid att men här är källan: http://www.smcskane.com/show.php?page=kora.php och där står mycket riktigt "Regndäck och däckvärmare är ej tillåtet då det tar för mkt uppmärksamhet från deltagarna under teoripass och övriga genomgångar. Slicks är dock tillåtet" och dokumentet är daterat 2010-04-20 19:27

Bumble-bee

Hej Hund,
Ja, nu e jag säker. Det tog lite tid att men här är källan: http://www.smcskane.com/show.php?page=kora.php och där står mycket riktigt "Regndäck och däckvärmare är ej tillåtet då det tar för mkt uppmärksamhet från deltagarna under teoripass och övriga genomgångar. Slicks är dock tillåtet" och dokumentet är daterat 2010-04-20 19:27
Bumble-bee

Intressant... jag var i kontakt med vår ordförande i BKK-skåne idag och beskedet var OK för både värmare och slicks för närvarande men det ligger under revidering.

Rent tekniskt är det inte tillrådigt att köra slicks utan värmare!

Det som ställer till det lite är att det verkar som reglerna i detaljer kan skilja sig mellan distrikten. Jag ser gärna ett samlat grepp där alla distrikt till slut harmoniserar reglerna.

Intressant... jag var i kontakt med vår ordförande i BKK-skåne idag och beskedet var OK för både värmare och slicks för närvarande men det ligger under revidering.

Rent tekniskt är det inte tillrådigt att köra slicks utan värmare!

Det som ställer till det lite är att det verkar som reglerna i detaljer kan skilja sig mellan distrikten. Jag ser gärna ett samlat grepp där alla distrikt till slut harmoniserar reglerna.

Jag tycker personligen att saken i sig är ett icke-problem och folk kan få köra med vad för däck dom vill så länge de inte är direkt farliga eller olagliga (tex noll mm på ett vanligt väg-däck).

Syftet med mitt inlägg var att visa källan till ett av mina tidigare påståenden, något som "Hund" ställde sig tveksam till. (full förståelse för det)

p.s Jag lovar all lägga på fräscha moccasiner på nya Bumsen till nästa BKK kurs, men det blir inga slicks för mig!

mvh/Thomas

Tycker ni borde fixa en representant som skriver på forum o så. För ni skriver alla olika.
Av exakt denna anledning stängs tråden och jag vet att SMC kommer ta upp till diskussion om hur sådana här diskussioner ska tas. Det blir ju lite fel om flera instruktörer skriver och de inte skriver samma sak. Svar skall komma från ledaren av SMC School som berättar hur det ska gå till, och efterföljs det inte så ska det såklart utdelas varningar.

Tråden kan öppnas igen, men vill invänta SMCs officiella ställningstagande på det här så inte diskussioner eskalerar för långt och i "onödan".

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back