Livsfarligt att köra sm på Anderstorp

Äntligen hemma efter en lång dag på akuten i Värnamo.. SM höll oss sysselsatta kan man lugnt säga...
Kan meddela att alla killarna nu ligger på Post-op(observationsavdelning) o blir omhändertagna av gulliga syrror, och snackar motorcyklar!
Inga allvarligare skador, en balanserad mix av hjärnskakningar, nyckelbensfraktur, en opererad handfraktur, en liten lung-pungtering.
En av killarna valde att åka hem till Gbg o få sin handled opererad där.
Hur många hamnade på sjukhus idag egentligen? Jag tyckte ambulansen åkte i skytteltrafik förbi mitt tält i depån hela eftermiddan :(
 
Jag skickade just in en rapport om olyckan till svemos roadracingsektion dvs; Per Träff, Rickard Sthillert och Fredrik Hansson för att de ska veta vad som hänt. Så här skrev jag:

Startkrasch i Rookie 600 Anderstorp 2 maj 2010.
En riktigt otäck krasch inträffade under andra varvet på Rookie 600 racet. Den hade aldrig behövt hända om tävlingsledning/funkitonärer hade agerat korrekt.
Så här gick det till.
Starten går och hela fältet drar iväg. Jag ligger 4-5:a ut på rakan. Bakom mig blir det en startvurpa i första kurvan/startkurvan; två förare går omkull. När fältet efter ett varv passerar start-mål och går ut på varv två blinkar gult i ingång till startkurvan (kurva 1). Jag ligger fyra, tätt bakom de tre första. På ett föredömligt sätt saktar ledaren farten avsevärt och vi kör i klunga långsamt genom kurvan. Vid posteringen på utgången blinkar grönt samtidigt som det visas vit flagg. Alla slår på så hårt det går, jag kommer förbi två förare på utgången och ligger tvåa, 20 meter efter ledaren. En bit ut på rakan får vi se en Safetycar som kör mycket långsamt ned längs rakan. Ledaren bromsar in, jag bromsar in alldeles bakom, någon sveper förbi under hård inbromsning och släpper sedan om oss igen, uppenbarligen för att rätta till sitt misstag med att köra om oss. Ögonblicket senare smäller det bakom mig, en mc och förare flyger på tre meters höjd förbi i HÖG fart. En mycket kraftfull krasch är ett faktum. Det som skett är att en förare längre bak i fältet sett den gröna signalen på posteringen på utgång och sedan inte uppmärksammat Safetycar och att fältet ligger och kör i ca 40-50 km/h.
Här har flera funktionärsfel begåtts:
1. Safetycar körde ut på banan utan att gul signal visats
2. Grön signal visas på posteringen omedelbart före Safetycar kör ut på banan
3. Safetycar kör i alldeles för långsamt tempo; 40-50 km/h istället för att köra så fort det går.
4. Utöver detta var Safetycar alldeles för dåligt markerad; Jag är inte säker men OM det fanns blinkande ljus så far det alldeles för låg intensitet på det.
Jag är en mycket rutinerad förare med ett flertal säsonger i Superstock 600 och har dessutom gjort ett flertal utlandsstarter. Jag kan inte se att någon förare begått något fel. Kraschen berodde enligt mig enbart på funktionärsmisstag, primärt pga att grönflagg visades alldeles innan pacecars utfart.
Vidare vill jag framhålla att funktionärers jobb är svårt och många gånger otacksamt och jag, som aktiv förare, är mycket tacksam att de finns och utför det jobb de gör. Dock måste vissa funktioner/situationer fungera till 100% och detta är en sådan.
Jag gör härmed en formell anmälan om detta och förväntar mig ett svar om vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Detta gör jag dels för att visa på att det uppenbarligen saknas kompetens på någon ledande funktionärsposition, dels för att försöka undvika att detta händer igen.

Magnus Mossberg
#22 Rookie 600

om du har åkt superstock och har gjort flera utlands starter! varför åker du då rookie?? / R.Blom #32 R600
 
Vad pratar du om? Man får ALDRIG köra om pacecar förrän man fått signal att det är ok att göra så!

Så är det nog.. Visst var det så att vi vinkade förbi, var ett tag sen jag var i bilen. Men ibland "lurpassade" vi på flygrakan innan vi plockade upp fältet, faste det var iof inte när fältet var så samlat och ledaren låg solklart först. Då fick vi signal om att köra när ledaren passerade huvudposteringen, ibland hanns inte ledaren att fångas in. Detta var inte på sprintrace, var i ERF då fältet var ganska utsmetat och läget väldigt anorlunda mot dagens. Dock är det en gåta varför det blev så här, varför GRÖNLAMPA visades när SC låg på rakan och vita flaggan för rescue var ute.

/A
 
Äntligen hemma efter en lång dag på akuten i Värnamo.. SM höll oss sysselsatta kan man lugnt säga...
Kan meddela att alla killarna nu ligger på Post-op(observationsavdelning) o blir omhändertagna av gulliga syrror, och snackar motorcyklar!
Inga allvarligare skador, en balanserad mix av hjärnskakningar, nyckelbensfraktur, en opererad handfraktur, en liten lung-pungtering.
En av killarna valde att åka hem till Gbg o få sin handled opererad där.

å denna goa meänniska som valde att åka hem, körde jag hem!
 
Kan det ha blivet ett misstag när man "blandar" lampor och flaggor med ordergivningen om vilken signalbild som skall visas??
 
Last edited:
om du har åkt superstock och har gjort flera utlands starter! varför åker du då rookie?? / R.Blom #32 R600

För att jag fyllt 50 och har så ont i ryggen att min fru ibland måste hjälpa mig att sätta på mig strumporna på morgonen. Och då är det svårt att köra mot Alex Schact
 
Bra skrivet sen måste jag höra om någon annan än jag tyckte mål flagg var lite för nära borde dom inte stått längre bort
 
För att jag fyllt 50 och har så ont i ryggen att min fru ibland måste hjälpa mig att sätta på mig strumporna på morgonen. Och då är det svårt att köra mot Alex Schact

De var inget illa menat bara nyfiken!

Bra skrivet sen måste jag höra om någon annan än jag tyckte mål flagg var lite för nära borde dom inte stått längre bort

Tycker att den är bra där den är! Missade du den??:glömdet
 
Last edited:
Äntligen hemma efter en lång dag på akuten i Värnamo.. SM höll oss sysselsatta kan man lugnt säga...
Kan meddela att alla killarna nu ligger på Post-op(observationsavdelning) o blir omhändertagna av gulliga syrror, och snackar motorcyklar!
Inga allvarligare skador, en balanserad mix av hjärnskakningar, nyckelbensfraktur, en opererad handfraktur, en liten lung-pungtering.
En av killarna valde att åka hem till Gbg o få sin handled opererad där.

Dom har det bra där!!
Jag var där förra helgen och "testade servicen" och "förvarnade" dom om kommande tävlingshelg med min handled. :)
 
Bra skrivet sen måste jag höra om någon annan än jag tyckte mål flagg var lite för nära borde dom inte stått längre bort

Målflaggan är där den är av en anledning, det finns inte bromssträcka och lecaresurser på målrakan för ett dragrace över en mållinje längre fram.

I övrigt står jag vid det jag skrev i "Live"-tråden och som jag normalt brukar skriva:

Safety Car är ett otyg i sprintracing och ska bort. Det förstör både race, underhållning och säkerhet. Antingen är det en situation som går att lösa under race (gulflagg och ev. vitflagg för ambulans/bärgare) eller så går det inte att lösa under race (rödflagg och omstart). Det finns inget mellanting—särskilt inte när man ska köra nio varv.
 
Vad pratar du om? Man får ALDRIG köra om pacecar förrän man fått signal att det är ok att göra så!

Jag har en känsla av att det var tveksamma direktiv från TL som ställde till det. Jag stod i bandepån när ni passerade Start/mål första gången var det en SC-skylt ute, men killen som höll den höll den väldigt nära muren och i en vinkel som var väldigt svår att se, jag fick verkligen hänga mig ut över depåmuren för att se den. "Mina förare" hade inte sett någon grön signal ut på flygrakan (placering 1 samt 29) men det hade tydligen en del andra. Men är det så att man har visat grönt ut på flygrakan och sedan fisåkt med en SC bil där är det en fruktansvärd arrangörsmiss som kunde slutat mycket värre i skadosynpunkt men som även kostat förare enorma pengar iform av totalt skrotade hojar.
 
Jag har en känsla av att det var tveksamma direktiv från TL som ställde till det. Jag stod i bandepån när ni passerade Start/mål första gången var det en SC-skylt ute, men killen som höll den höll den väldigt nära muren och i en vinkel som var väldigt svår att se, jag fick verkligen hänga mig ut över depåmuren för att se den. "Mina förare" hade inte sett någon grön signal ut på flygrakan (placering 1 samt 29) men det hade tydligen en del andra. Men är det så att man har visat grönt ut på flygrakan och sedan fisåkt med en SC bil där är det en fruktansvärd arrangörsmiss som kunde slutat mycket värre i skadosynpunkt men som även kostat förare enorma pengar iform av totalt skrotade hojar.

Att det var grönt ut på rakan då vi passerade på varv två råder ingen tvekan om, jag såg lampan och det gjorde också en hel massa åskådare som stod på det gamla depåtaket som nu är läktare i bandepån.
Någon SC-skylt vid start och mål såg jag inte (vilket iofs inte är så konstigt då den posteringen är i en svår position att se överhuvudtaget). Men den som hänger ut en SC-skylt borde kanske dessutom se till att det flaggas/blinkas gult?

När man läser här och i andra trådar så verkar det ganska tydligt att det nya ljussystemet (som annars SYNS väldigt bra) har funktioner som inte är optimala, att det automatiskt blir grönt efter en gul signal. Det som jag antar "glömdes" här var att slå till knappen "gult överallt" INNAN safetycar kör ut.

Äntligen hemma efter en lång dag på akuten i Värnamo.. SM höll oss sysselsatta kan man lugnt säga...
Kan meddela att alla killarna nu ligger på Post-op(observationsavdelning) o blir omhändertagna av gulliga syrror, och snackar motorcyklar!
Inga allvarligare skador, en balanserad mix av hjärnskakningar, nyckelbensfraktur, en opererad handfraktur, en liten lung-pungtering.
En av killarna valde att åka hem till Gbg o få sin handled opererad där.

FANTASTISKT att det gick så bra!! Höjden och fartn som den gröna bajken och föraren hade när de passerade mig på tre meters höjd antydde att det kunde gått BETYDLIGT värre.
När du säger "alla killarna", ingår Joakim Spång i den gruppen? Hans anhöriga hade inte hört något en stund efteråt...

De var inget illa menat bara nyfiken!

Det är helt ok! Vi ses på Falken!:tummenupp

Tycker att den är bra där den är! Missade du den??:glömdet

Detta har varit uppe förut, och mållinjen och målflaggen är tidigt för att förhindra att alltför många går av efter målgång. Däremot är det en väldigt bra ide att komplettera med ett extra flaggand av målflagg på ingång till startkurvan. Det har nämligen hänt att folk missat målflaggen (som syns RIKTIGT dåligt där på insidan i depåkurvan) och fortsatt rejsa på cooldown-varvet, med FARLIGA situationer som följd!
 
Last edited:
Detta har varit uppe förut, och mållinjen och målflaggen är tidigt för att förhindra att alltför många går av efter målgång. Däremot är det en väldigt bra ide att komplettera med ett extra flaggand av målflagg på ingång till startkurvan. Det har nämligen hänt att folk missat målflaggen (som syns RIKTIGT dåligt där på insidan i depåkurvan) och fortsatt rejsa på cooldown-varvet, med FARLIGA situationer som följd!

Ett fyrverkeri á la STCC utmed högra bankanten på start och mål vore nåt. Det borde man som förare inte kunna missa!
 
Att det var grönt ut på rakan då vi passerade på varv två råder ingen tvekan om, jag såg lampan och det gjorde också en hel massa åskådare som stod på det gamla depåtaket som nu är läktare i bandepån.
Någon SC-skylt vid start och mål såg jag inte (vilket iofs inte är så konstigt då den posteringen är i en svår position att se överhuvudtaget). Men den som hänger ut en SC-skylt borde kanske dessutom se till att det flaggas/blinkas gult?

SC-skylten vid start/mål var ute tillsammans med gulflagg (dock inte speciellt tydligt). Men det spelar ju mindre roll när det bevisligen blinkade grönt ut på flygrakan!
(Tydligen missade Max det, det var ju i så fall inte den enda signalen han missade innan det blev rödflaggat.... :), och den hade nog släckts när Jesper passerade som 31:a, för han "letade" efter den utan att se den. Men inte heller någon av dessa herrar hade sett SC skylten )
 
Jo det är sant det du skrivet.. Men det är inte första gången fet händer i rookie.. Det är inte bara klant arslen till SC. även dom som soppa i i smeten..kan för i helvete inte titta på framskärmem när dom kör...måste titta långt fram

Det som hände var att förare kom ut på rakan "i ett led", precis så som det brukar vara. Det innebär att man inte ser det som är framför förarna. Eftersom det var grönt ut på rakan stog folk på järnet. När alla sen en efter en upptäckte SC så blev det tvärnit o väjning omvartannat. Detta innebär att för varje förare som väjer, kommer klungan betydligtnärmare SC i hög fart. När det blev min tur att upptäcka SC, och dom få förare som hunnit sakta ner, så var det försent...
Är det något som du tycker är för svårt eller avancerat för att förstå, så kan du komma upp till kirurgen i Värnamo så ska jag rita o berätta för dig. Fråga efter Patrik Nordh
 
Det som hände var att förare kom ut på rakan "i ett led", precis så som det brukar vara. Det innebär att man inte ser det som är framför förarna. Eftersom det var grönt ut på rakan stog folk på järnet. När alla sen en efter en upptäckte SC så blev det tvärnit o väjning omvartannat. Detta innebär att för varje förare som väjer, kommer klungan betydligtnärmare SC i hög fart. När det blev min tur att upptäcka SC, och dom få förare som hunnit sakta ner, så var det försent...
Är det något som du tycker är för svårt eller avancerat för att förstå, så kan du komma upp till kirurgen i Värnamo så ska jag rita o berätta för dig. Fråga efter Patrik Nordh

Brusa inte upp över BC, han har logik som en full apa på skansen alltid. Dessutom är han lätt vrickad på forum på internet, kan inte svara på hur han beter sig i verkligheten, men för hans egen del hoppas jag han har mer hyfs då...

Krya på dig!

/ Jens
 
Det som hände var att förare kom ut på rakan "i ett led", precis så som det brukar vara. Det innebär att man inte ser det som är framför förarna. Eftersom det var grönt ut på rakan stog folk på järnet. När alla sen en efter en upptäckte SC så blev det tvärnit o väjning omvartannat. Detta innebär att för varje förare som väjer, kommer klungan betydligtnärmare SC i hög fart. När det blev min tur att upptäcka SC, och dom få förare som hunnit sakta ner, så var det försent...
Är det något som du tycker är för svårt eller avancerat för att förstå, så kan du komma upp till kirurgen i Värnamo så ska jag rita o berätta för dig. Fråga efter Patrik Nordh

Som Jens skrivit, ta inte illa upp Patrik. Jag såg det hela från läktarplats och det hade hänt i vilken klass och vilken förare som helst. Man bör ha sett incidenten innan man vräker ur sig vad som helst.

Krya på dig, det såg väldigt otäckt ut.
 
Det var helt fel att det grönflaggades efter kurva 1

Att sedan förare kan missa sc skylten kan jag förstå, dock så ska inte sc bilen köra långsamt på rakan.

Frågan är varför inte racet rödflaggades direkt när en förare ligger still i mer än 30 sec fåtalet meter från asfalten är det väll enklast med en omstart samt korta racet ett eller två varv?

Sc + Sprintrace = helt fel!!!! Bättre med omstart om mindre än 70% är avklarat.

Jocke som vurpa io kurva 1 i starten mår bra och är hemma från sjukan så det kanske inte var tillräckligt gulliga syrror i alla fall! :tuttar
 
Förstår också att man kan missa en SC skylt.

Men nu är det så att SC skyltar ska visas med gulflagg över hela banan samtidigt.
Och då gör det inget om man missar SC skylten, för det ska redan gå sakta.

Men nu är det ingen som rapporterat någon SC skylt alls.
Förarna säger att det var en vitflagg tillsammans med grönt ut på rakan. Och det betyder långsamt gående fordon på banan. Långsamt gående fordon är fordon typ Ambulans eller räddningsfordon, och dom ska hålla sig till ytterspår dvs längst till vänster på långa rakan. Och dom ska man köra förbi men med säkerhet.

Så det finns inget med grönflagg tillsammans med vitflagg som betyder att det är en SC bil på banan.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top