Livsfarligt att köra sm på Anderstorp

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
ja, ligger fortfarande på sjukan med en opererad hand och rejält stukad fot. känns som att vi alla klarade oss rätt bra efter omständigheterna att bedömma. så som ja uppfattade situationen som låg tvåa kommer jag att redogöra skriftligt till arc för att få lite rätsida på det hela. har pratat med både funktionärer, förare och tävlingsledaren idag och vi har nog alla kommit fram till samma sak att det var ett samspel av 5-6 olika faktorer som orsakade detta. så att anklaga en enskild individ och hänga ut någon och söka en skyldig är ingen ide.
är förövrigt nöjd med helgen och hoppas komma igen till knudan.

/A.Söderen #72 R600
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Vilket? Du anstränger dig igen för att jag inte ska förstå...

Jag hotade väl knappast? Jag uttryckte en åsikt.

/ Jens

Visst gör du de hela tiden jens!! Personliga Sådana. Hör inte hemma i forumen bara.
Skicka Bc ett Pm om de e något personligt som du har mot honom.
Du§ jobbar ganska bra för att förtjäna ett frislag.:arsele

Perre 17# R1000
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
ja, ligger fortfarande på sjukan med en opererad hand och rejält stukad fot. känns som att vi alla klarade oss rätt bra efter omständigheterna att bedömma. så som ja uppfattade situationen som låg tvåa kommer jag att redogöra skriftligt till arc för att få lite rätsida på det hela. har pratat med både funktionärer, förare och tävlingsledaren idag och vi har nog alla kommit fram till samma sak att det var ett samspel av 5-6 olika faktorer som orsakade detta. så att anklaga en enskild individ och hänga ut någon och söka en skyldig är ingen ide.
är förövrigt nöjd med helgen och hoppas komma igen till knudan.

/A.Söderen #72 R600

Skönt att höra att det fixar sig, vart orolig när jag hörde vad som hänt. Krya på dig så vi ses på banan igen :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ja, ligger fortfarande på sjukan med en opererad hand och rejält stukad fot. känns som att vi alla klarade oss rätt bra efter omständigheterna att bedömma. så som ja uppfattade situationen som låg tvåa kommer jag att redogöra skriftligt till arc för att få lite rätsida på det hela. har pratat med både funktionärer, förare och tävlingsledaren idag och vi har nog alla kommit fram till samma sak att det var ett samspel av 5-6 olika faktorer som orsakade detta. så att anklaga en enskild individ och hänga ut någon och söka en skyldig är ingen ide.
är förövrigt nöjd med helgen och hoppas komma igen till knudan.

/A.Söderen #72 R600

Skönt att höra att du är förhållandevis OK. Håller med om att du klarade dig förhållandevis lindrigt undan. Ser fram mot att få sätta dig på plats på Knudan!:)
Som du kanske sett tidigare i tråden så skrev jag ett inlägg/rapport till SVEMO. Per Träff har nu svarat och det kommer att ske en utredning för att förhoppningsvis kunna undvika sådana här saker igen. Så, krya på dig, så ses vi på Knudan.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
ja, ligger fortfarande på sjukan med en opererad hand och rejält stukad fot. känns som att vi alla klarade oss rätt bra efter omständigheterna att bedömma. så som ja uppfattade situationen som låg tvåa kommer jag att redogöra skriftligt till arc för att få lite rätsida på det hela. har pratat med både funktionärer, förare och tävlingsledaren idag och vi har nog alla kommit fram till samma sak att det var ett samspel av 5-6 olika faktorer som orsakade detta. så att anklaga en enskild individ och hänga ut någon och söka en skyldig är ingen ide.
är förövrigt nöjd med helgen och hoppas komma igen till knudan.

/A.Söderen #72 R600


Krya på Dig!!

Kom in på sjukan strax före dig!! Va överarmen ok? Pratade lite me dina anhöriga. Själv e det operation hos handkirurgen på sahlgrenska på onsdag. som sagt hoppas att du repar dig fort o att du snart kan köra.

mvh perre
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Krya på Dig!!

Kom in på sjukan strax före dig!! Va överarmen ok? Pratade lite me dina anhöriga. Själv e det operation hos handkirurgen på sahlgrenska på onsdag. som sagt hoppas att du repar dig fort o att du snart kan köra.

mvh perre

jo det är ok. mest jobbigt är alla bekymmer de skapar i i vanliga livet och att inte få köra på nåra månader. hoppas allt är lugnt med dig och att du snart är på hjulen!

/A
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
jo det är ok. mest jobbigt är alla bekymmer de skapar i i vanliga livet och att inte få köra på nåra månader. hoppas allt är lugnt med dig och att du snart är på hjulen!

/A

4-6 veckor säger dom. splittrad radius underarm. 2st ben i handen som behöver stiftas. E ganska nöjd att de inte e värre me tanke på krachen på lördagen ut på hansen rakan.

Ha de gott!!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skulle alla straffas av ngn form av avstängning så skulle vi inte han ngn domare, arrangörer kvar som gör ngt för OSS gratis.
Visst är det för jävligt...

När man går funktionärsutbildning får man också lära sig att man har ett ansvar. Anledningen till att folk under 15 inte får stå på postering är helt enkelt den att de inte är straffmyndiga. Har alla gjort enligt gällande procedurer finns såklart ingen att straffa, då är det olyckliga misstag som leder till resultatet men har någon gjort fel—och skitit i reglementet—så kan det utdömas straff.

Därför måste alla tillbud utredas—även om det är en ideell organisation och ideella arrangemang. Om detta avskräcker folk från att arrangera så får det stå för dem; det innebär troligen att de 1. inte är säkra på vilka regler som gäller och 2. inte kan hantera ett ansvar.

Allt handlar om att vidta åtgärder som gör att misstagen inte återupprepas.

Precis så. När det sker något såhär stort som innefattar tävlingsledningen och funktionärer så måste det utredas—inte för att hitta en syndabock utan för att hitta medel för att förhindra liknande misstag i framtiden.

Som tidigare diskuterats så är det ju ett problem att ingen verkar tjäna pengar på att arrangera Roadracingtävlingar. För då går det inte att ställa krav på arrangören. Man får bara vara nöjd med det som levererats av frivilliga. Trots att TL skickar ut en SC mitt på långa raksträckan och orsakar farliga krascher som kostar deltagarna både hälsa och pengar.

Diskussionen om det ideella arbetet är alltid infekterad och kommer nog bli så framöver också. Men jag tycker hursomhelst att man som arrangör måste vara beredd att få krav ställda på sig—även om man inte jobbar för vinst. Det är trots allt så att man levererar en produkt som verkligen inte är gratis (för någon part).

Sporten kommer aldrig, i längden, må bra av att vi bara sväljer och knyter näven i fickan. Fel och brister måste komma upp till ytan annars kan man aldrig förbättra dem och det kommer sluta med att folk helt enkelt slutar komma. Det är surt att få veta att man har gjort ett dåligt jobb men en sund människa kan ta det, se till sig själv att man faktiskt gjort ett kass jobb, förbättra sig och gå vidare.

Jag vill inte att vi ska hamna i positionen där förare och arrangörer krigar mot varandra, vi ska jobba med varandra och kriga med varandra för att skapa en bättre miljö för nya och gamla förare att utvecklas och ha trevligt i. Därför måste vi kunna ställa krav på varandra i lika stor utsträckning.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Arrangörer tjänar pengar på en tävling (ibland och ibland inte). Målet, förutom att det är kul, när man som idéell organisation arrangerar ett evenemang som är så stort som en RR-tävling är ju att föreningen ekonomiskt skall tjäna pengar på det. Pengar som sedan kan användas till allt från att betala hyra för klubbhus till fest för funktionärerna som ställde upp på tävlingen.

Det är dock stora ekonomiska kostnader att arrangera och därmed höga risker för en idéell organisation. Skiter sig tävlingshelgen och man får allt för få anmälningsavgifter & sponsorer (i den mån man lyckas med det) så kan ju resultatet bli att klubbhuset ryker för man inte har råd att vara kvar! Å andra sidan kan ju den ekonomiska vinsten bli tillräcklig för att räcka till klubbhushyra (med ordinarie medlemsavgifter) för flera år. Riskerna och de potentiella vinsterna är båda stora och kan således få stora positiva eller negativa konsekvenser!

Men att säga att en RR-tävling aldrig går med vinst stämmer inte, ibland vinst ibland inte är mer korrekt skulle jag vilja påstå!

För övrigt är det Moss beskriver (för oss som inte var där/såg) av hur olyckan gick till skrämmande att läsa! Förhoppningsvis hittar man flera konkreta åtgärder för att liknande skall kunna undvikas i framtiden!

Att man som förare missar ett långsamtgående fordon när man ligger på "pärlband" och är i "racemode" är inget annat helt naturligt. Fokus är ju på allt annat än en vit långsamtgående bil som inte, mentalt i alla fall, "skall" vara på banan under grönflagg!

Mvh!
// Niklas
 

Jocke S

Snabbare & Snabbare
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha 660 Tenere Yamaha WR 450
Tjena Jocke,
Du vurpa (tror du fick framhjulssläpp såg ut som det) precis när jag skulle om dig på yttern. Hojen hann glida undan och fick svängt så mycket att jag missade din kropp men din högra underarm/handled (svårt att veta vart) träffade jag med framhjulet så jag med åkt i backen. Du pratade och greppa mina händer när jag kom fram till dig. Dock undrade du mest var du var och vad som hänt.

Hoppas jag missade handleden och underarmen är ok. Kände ingen "skump" i hojen så tror jag vurpade så fort jag nudda armen eftersom jag redan försökte luta ner hojen mer. Krya på dig :)

Edit: Menade nog vänstra....

Tack, du har givit mej lite klarhet i detta.
Jag startade som 18:e och fick bra fart in i kurvan, sen var det stopp och jag bromsade troligtvis omkull mig eller knuffade på den framför.
Hand och handled är helt ok. Men nu fick jag en förklaring till varför handsken trillat av som oxå var helt oskadd:)
Hoppas det gick bra för dig.
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Ursäkta om jag säger till nu och menar inget illa mot enskild person, men att älta detta på SH och försöka finna en/flera skyldiga är nog ingen ide tror jag. vi inblandade, gällande både förare och funktionärer och arrangör, vet om vad som gick snett och vad som orsakade detta och utredning håller på och åtgärder kommer vidtagas. tror inte vi kommer längre an att det var jävligt oturligt och att det inte under några omständigheter får hända igen. är som sagt glad att det inte blev värre än att jag kan sitta och skriva detta.

/A
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Tack, du har givit mej lite klarhet i detta.
Jag startade som 18:e och fick bra fart in i kurvan, sen var det stopp och jag bromsade troligtvis omkull mig eller knuffade på den framför.
Hand och handled är helt ok. Men nu fick jag en förklaring till varför handsken trillat av som oxå var helt oskadd:)
Hoppas det gick bra för dig.

Inga problem med mig hann faktiskt vara med i omstarten också så det funkar :)
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
Tjena Jocke,
Du vurpa (tror du fick framhjulssläpp såg ut som det) precis när jag skulle om dig på yttern. Hojen hann glida undan och fick svängt så mycket att jag missade din kropp men din högra underarm/handled (svårt att veta vart) träffade jag med framhjulet så jag med åkt i backen. Du pratade och greppa mina händer när jag kom fram till dig. Dock undrade du mest var du var och vad som hänt.

Hoppas jag missade handleden och underarmen är ok. Kände ingen "skump" i hojen så tror jag vurpade så fort jag nudda armen eftersom jag redan försökte luta ner hojen mer. Krya på dig :)

Edit: Menade nog vänstra....

Tack, du har givit mej lite klarhet i detta.
Jag startade som 18:e och fick bra fart in i kurvan, sen var det stopp och jag bromsade troligtvis omkull mig eller knuffade på den framför.
Hand och handled är helt ok. Men nu fick jag en förklaring till varför handsken trillat av som oxå var helt oskadd:)
Hoppas det gick bra för dig.

Tjenare spång!
jävlar vad jag fick bromsa för att slippa köra över dig!!!
hur gick de med överarmen? var den av?
Krya på dig så hoppas jag att jag ser dig i falken! åtminstånde som åskådare. Ha de gött / R.Blom
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
jo det är ok. mest jobbigt är alla bekymmer de skapar i i vanliga livet och att inte få köra på nåra månader. hoppas allt är lugnt med dig och att du snart är på hjulen!

/A



Krya på dig killen....du är snart tillbaka på bana fortare än du anar.:banana. Jag gick med mitt skit 11mån.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
"Att man som förare missar ett långsamtgående fordon när man ligger på "pärlband" och är i "racemode" är inget annat helt naturligt. Fokus är ju på allt annat än en vit långsamtgående bil som inte, mentalt i alla fall, "skall" vara på banan under grönflagg!"

Det var en vitflagg ute (långsamt tjänstefordon m.m.). Men problemet var att tjänstefordonet var safety car. Och att safety car inte får passeras utan att bli förbivinkad. Detta fick till följd att "folk" bromsade kraftigt för att inte bli diskade även om fordonet med lätthet hade kunnat passerats i racetempo på flygrakan.

Så det stora problemet var att det gick snett i "proceduren" att förbereda för safety car. I den proceduren ingår att alla posteringar skall flagga gult och visa safety car skylt (SC). Det var där som missen skedde, tyvärr.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har precis suttit och läst igenom tråden. Vill börja med att pusta ut och tacka raceguden att det inte blev allvarligare personskader än vad som blev. Tävlar inte men kör på bana så ofta jag hinner och har råd. Jag har personligt intresse för även om "friåkning" inte fungerar på samma sätt som race så finns mycket gemensamt. Jag har dessutom agerat funkis och funderat på att ställa upp igen.

Min önskan är trots allt att utredningen sköts snabbt och föredömligt med konstruktiva lösningar så att det kan visas även utåt för dem som inte tävlar att det är seriös aktivitet som pågår. Där liv tas på allvar.

Jag önskar läsa hur utredning sköts och vilka åtgärder som vidtas. Vad de som varit med om olyckan tycker om åtgärderna. Om vad som händer med de funkisar som eventullet kunde agerat annorlunda. Själv varit funkis ett par gånger och reagerat på att den instruktion jag fått varit väl kortfattad. Dock inte varit funkis på Anderstorp skall tilläggas.

Snälla håll det öppet så ALLA kan ta erfarenhet av detta och lära sig matnyttigt. Och snälla tänk en eller två gånger innan ni svarar eller skriver ett inlägg att det inte blir personliga påhopp eller pajkastning.

Tänk på att alla kan läsa det som skrivs här och att ni har viktiga erfarenheter att dela med er om.

Med vänliga hälsningar och med goda intentioner: Richard (Funkis och banfrälst)

Ursäkta om jag säger till nu och menar inget illa mot enskild person, men att älta detta på SH och försöka finna en/flera skyldiga är nog ingen ide tror jag. vi inblandade, gällande både förare och funktionärer och arrangör, vet om vad som gick snett och vad som orsakade detta och utredning håller på och åtgärder kommer vidtagas. tror inte vi kommer längre an att det var jävligt oturligt och att det inte under några omständigheter får hända igen. är som sagt glad att det inte blev värre än att jag kan sitta och skriva detta.

/A
 
Last edited:

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ursäkta om jag säger till nu och menar inget illa mot enskild person, men att älta detta på SH och försöka finna en/flera skyldiga är nog ingen ide tror jag. vi inblandade, gällande både förare och funktionärer och arrangör, vet om vad som gick snett och vad som orsakade detta och utredning håller på och åtgärder kommer vidtagas. tror inte vi kommer längre an att det var jävligt oturligt och att det inte under några omständigheter får hända igen. är som sagt glad att det inte blev värre än att jag kan sitta och skriva detta.

/A

Jag tycker det är bra att detta tas upp.

Precis samma sak hände på ett ERF för två år sen, stor krock bakom SC. Det var riktigt illa då och nu händer samma sak igen :huvet

SC måste köra mycket fortare än den gör idag och förare bakom får inte bygga för långa luckor mellan varann.
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Till att börja hoppas jag att ni grabbar snabbt tillfrisknar och kommer upp hojen igen.

Sen håller jag med flera andra här, SC har inte på sprintrace att göra. Har det hänt något så allvarligt så SC behövs, rödflagga istället.

Ps Jag prata med Patrik igår som ligger kvar i Värnamo pga att rönkenmaskinen är paj, han mår förhållandevis bra. Citat "Kör mig till Stockholm där har dom rönkenmaskiner som funkar!!"
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top