Livsfarligt att köra sm på Anderstorp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sprint race eller ej. Sverige eller ej. SC olyckor existerar i alla länder vilket är tråkigt då man kan tycka att när SC är ute skall det inte få ske något tills den går av igen... Den finns ju där för att göra det mer säkert utan att behöva avbryta racet.

Stackars killar, inte kul när sånt här händer men upplever tyvärr att Sverige (norden) är något av ett U-land vad det gäller racing.

Ser man i Europa i stort så är det en helt annan kvalitet på banor och arrangemang, samt ett enormt intresse hos befolkningen för att komma och titta på tävlingarna.

Tror vi hamnat lite i ett moment 22, dåliga banor och arrangemang, ingen rolig racing och det ger ingen publik= intäkter att bygga nytt.

MotoGp senast i Spanien 122´000 besökare bara på söndag, undrar hur många som kommit om de kört på Anderstorp nu (hypotetisk fråga)??
20-30´000?? Enda gången jag varit på motorsport i Sverige med mycket folk, var när de körde formel 1 på Anderstorp för miljoner år sen :va

SC i BSB kör ju nästan så den välter i kurvorna och ändå så ligger fältet och "jazzar" för att hålla däcken varma. Sen ligger man ju ofta i slipstream på rakan och tittar bara på bakhjulet på hojen framför, tills det är dags att bromsa.
Hoppas detta tråkiga som hänt mynnar ut i något bra!
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
helt klart bättre att rödflagga...... det är en hobby man håller på med inte ett jobb med fett risktilägg:D tur att ingen strök med nu senast:tummenupp
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
man skall väll inte tumma på säkerhet bara för att någon satt ett för tajt tidschema.... säkerheten måste vara viktigast eller:rolleyes:
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
helt klart bättre att rödflagga...... det är en hobby man håller på med inte ett jobb med fett risktilägg:D tur att ingen strök med nu senast:tummenupp

alla som åker Roadracing borde väll vara medveten om att de är en risk med att tävla..
sen detta med sc bilen så vet alla som en gång tog licens att dom oftast kommer ut efter avåkning på banan.
nu e detta otur att de blev som de blev men den förare som låg först hann ju faktiskt se bilen men föraren bakom tittade inte upp i rätt tid helt enkelt, som denna gången slutade illa men i många fall är den ju inte där för att skada någon snarare tvärt om, sänka tempot för att de förare som redan har åkt av inte ska få en hoj i skallen.
samma snack hade de varit på forument om nu en förare hade fått en hoj i skallen för att sc bilen inte var ute. krya på er som var med i crachen så ses vi snart på banan igen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
man skall väll inte tumma på säkerhet bara för att någon satt ett för tajt tidschema.... säkerheten måste vara viktigast eller:rolleyes:
Det kanske är så pass illa att det väntar sanslösa böter om man drar över gränsen för bullertillstånden på kvällen, och då väljer man att köra SC ett tag för att snabba upp processen så att alla heat ska kunna starta? Obs, bara spekulation! :)
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Tack A-torp för ett bra arrangemang o bra funkionärer som ville offra en helg med familj o vänner så att vi skulle få ha lite kul. Tråkigt med majan som hände.
Men That´s racing!! ( De e inte ofarligt med höghastighetssporter)

Hoppas att allt e ok med killarna som körde Sc bilen o att dom inte känner någon skuld i de inträffade. Hoppas ni får ordning på lampsystemet till nästa arrangemang.

Själv har jag haft en toppen helg hos er! Trots lite små missöden.

Måste gå nu!! Operation kl 10,00

Perra 17# R1000
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
:tummenupp





Tack A-torp för ett bra arrangemang o bra funkionärer som ville offra en helg med familj o vänner så att vi skulle få ha lite kul. Tråkigt med majan som hände.
Men That´s racing!! ( De e inte ofarligt med höghastighetssporter)

Hoppas att allt e ok med killarna som körde Sc bilen o att dom inte känner någon skuld i de inträffade. Hoppas ni får ordning på lampsystemet till nästa arrangemang.

Själv har jag haft en toppen helg hos er! Trots lite små missöden.

Måste gå nu!! Operation kl 10,00

Perra 17# R1000
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
alla som åker Roadracing borde väll vara medveten om att de är en risk med att tävla..
sen detta med sc bilen så vet alla som en gång tog licens att dom oftast kommer ut efter avåkning på banan.
nu e detta otur att de blev som de blev men den förare som låg först hann ju faktiskt se bilen men föraren bakom tittade inte upp i rätt tid helt enkelt, som denna gången slutade illa men i många fall är den ju inte där för att skada någon snarare tvärt om, sänka tempot för att de förare som redan har åkt av inte ska få en hoj i skallen.
samma snack hade de varit på forument om nu en förare hade fått en hoj i skallen för att sc bilen inte var ute. krya på er som var med i crachen så ses vi snart på banan igen.

Man får inte en hoj i huvudet om man rödflaggar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tack A-torp för ett bra arrangemang o bra funkionärer som ville offra en helg med familj o vänner så att vi skulle få ha lite kul. Tråkigt med majan som hände.
Men That´s racing!! ( De e inte ofarligt med höghastighetssporter)

Hoppas att allt e ok med killarna som körde Sc bilen o att dom inte känner någon skuld i de inträffade. Hoppas ni får ordning på lampsystemet till nästa arrangemang.

Själv har jag haft en toppen helg hos er! Trots lite små missöden.

Måste gå nu!! Operation kl 10,00

Perra 17# R1000
Krya på dig Perra!!! :krama
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
Om hojarna står i depå borde det vara svårt att få en hoj i huvudet även i rookie :D och nej detta man SC är en ny grej så man får ha en licens som knappt torkat om dom tagit upp detta på kursen för sprintrace.

jag tror ju knappast dom hänger ut rödflagg när hojarna står i depån,
förmodligen när man kör på banan. och man kan väll missa en röd flagga om man kan missa en vit bil med orangeblinkande ljus på taket!:banana
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
jag tror ju knappast dom hänger ut rödflagg när hojarna står i depån,
förmodligen när man kör på banan. och man kan väll missa en röd flagga om man kan missa en vit bil med orangeblinkande ljus på taket!:banana

Grejen är ju att vi som låg främst INTE missade safetycar-bilen. Jag såg både SC-skylt, gult ljus och bilen. Men när det började tjocka på med folk på rakan så täckte vi bilen. inte lätt att se den då.
Älta gärna detta till döds, men till vilken nytta. Alla inblandade parter vet orsakerna till vad som hände och utredning pågår och åtgärder kommer vidtagas ASAP. Vad mer kan vi begära?? Släpp detta nu!

/A
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Grejen är ju att vi som låg främst INTE missade safetycar-bilen. Jag såg både SC-skylt, gult ljus och bilen. Men när det började tjocka på med folk på rakan så täckte vi bilen. inte lätt att se den då.
Älta gärna detta till döds, men till vilken nytta. Alla inblandade parter vet orsakerna till vad som hände och utredning pågår och åtgärder kommer vidtagas ASAP. Vad mer kan vi begära?? Släpp detta nu!

/A

varför skulle jag släppa det då jag tycker det är skit att man börjar använda SC i sprintrace och skapar en riskfaktor till helt i onödan i en redan farlig sport...... till detta tillkommer kalla däck då fältet släpps vilket gör att skaderisken ökar.....:näsblod
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Okej. lägger mig då. förstår bara inte varför det ska diskuteras här om vad som hade vart mycket bättre. Säg det till svemo eller klubben som arrangerar tävlingen så kanske det har nån nytta istället. bara min åsikt.

/A
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Okej. lägger mig då. förstår bara inte varför det ska diskuteras här om vad som hade vart mycket bättre. Säg det till svemo eller klubben som arrangerar tävlingen så kanske det har nån nytta istället. bara min åsikt.

/A

Det värsta är att du säkert har helt rätt:krama
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En anledning till att man kör RR på bana är ju att slippa köra med bilar.. Så att man nu dragit in SC-bilar dit på banan är inget kul. Bort med dom!! Verkar ha inkommit i Svensk RR sen man startade med mc ihop med STCC. Även då var det klagomål över detta från dom som fick köra med SC på banorna. I AMA har man förbjudit SC till i år då racen blev tråkiga och inte alls var säkrare med en SC.
 

R6supersport

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
I ett hus
Hoj
Tuff
Grejen är ju att vi som låg främst INTE missade safetycar-bilen. Jag såg både SC-skylt, gult ljus och bilen. Men när det började tjocka på med folk på rakan så täckte vi bilen. inte lätt att se den då.
Älta gärna detta till döds, men till vilken nytta. Alla inblandade parter vet orsakerna till vad som hände och utredning pågår och åtgärder kommer vidtagas ASAP. Vad mer kan vi begära?? Släpp detta nu!

/A

de e inte de att jag ältar detta som hände nu men jag tycker att de e rätt att ha en sc bil om en olycka har hänt, dels för att säkra förarna som ligger och med tanke på tids pressen som alla arrangörer har på sig...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är mycket tveksam till Safety car utom i ERF. Är det en större sanering eller en skadad förare som behöver fixeras på splin board och /eller smärtlindras innan transport, så tar det ofta så långt tid att loppet ändå är "förstört" innan safety car kan avsluta sitt arbete. 10 -15 minuter går lätt åt.

Behandling av skadade personer måste få ta den tid som sjuksköterska o läkare anser behövs. Det är inget som någon annan får försöka att stressa på.
Detta är ju en trygghet för förarna att veta den medicinska vården alltid går före "tidsschemat".

Torbjörn
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top